Gå til innhold
OmegaPO

OmegaPO’s Octavia Style 1.8TSI 180hk 4x4 DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Stasjonsvogn, Quartz grey metallic

 

 

Ekstrautstyr:

 

-VINTERPAKKE

-BUSINESS PAKKE

-TRAVELLER NAVIPAKKE

-ELEKTRISK BAKLUKE

-ELEKTRISK FØRERSETE MED MINNE

-OPPVARMET MULTIRATT M/ PADDLES

-PARKERINGSASSISTENT

-KESSY

-OPPVARMET FRONTRUTE

-DRIVING MODE SELECTION

-SIMPLY CLEVER PAKKE

-17" TRIUS BLACK

-RESERVEHJUL M/JEKK

-CARE CONNECT 3 ÅR

-INFOTAINMENT 1 ÅR 

-MEDIA COMMAND APP

-"BAD ROAD"

-TAKRELING SØLVFARGET

-AVTAKBART HENGERFESTE

 

-SKODAFELG HAWK SØLV/SORT

-17" NOKIAN U/PIGG

-LASTEKANTBESKYTTELSE

-SKVETTLAPPER FORAN

-SKVETTLAPPER BAK

 

Vurderte denne for lenge siden, men ble utsatt og utsatt. Ville se an Kodiaq og deretter Karoq. Men Kodiaq ble for stor og dyr, Karoq får ikke bensin, 4x4 & DSG før uke 44 neste år. I tillegg synes vi den virket litt liten(!) Er jo bortskjemt med «for» stor plass i Superben nå, men plassbehovet er litt redusert. Da ble det Octavia!

Håper på levering januar/februar...

  • Lik 2
Skrevet

Da går denne i produksjon uke 51!

Levering ca. 5 uker senere.

Noen som har opplevd tidligere levering enn antatt?

Skrevet
På 25.11.2017 den 5.18, OmegaPO skrev:

Da går denne i produksjon uke 51!

Levering ca. 5 uker senere.

Noen som har opplevd tidligere levering enn antatt?

Gratulerer med bestilling av en flott bil, den var satt opp nesten 100% som jeg ville ha gjort det selv, kun Bad road understell og felgene jeg hadde valgt annerledes ;)

Når det gjelder levering så har jeg opplevd begge deler, både senere og tidligere enn antatt. Forrige bil traff omtrent samtlige hindringer og forsinkelser som var mulig å treffe når det gjaldt levering, ble forespeilet ca 3 uker, men vi passerte 5 uker og vel så det......... Mens bilen jeg har i dag ble bestilt 08.02.16 og levert til meg 21.03.16, og hadde det ikke blitt kluss med omleggingen (kryssbytting) av dekk og felg, så hadde jeg fått den 18.03.16. T.o.m. selgeren var overrasket over hvor raskt alt gikk med den bilen :D   

Lykke til med ventingen, som definitivt er den kjedeligste og tyngste prosessen med hele kjøpet av bil etter min mening, men så var det med den som venter på noe godt osv da....... ;) 

 

  • Lik 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Er vanskelig å si. Kan fort ta en uke med toget, så alt fra noen dager til uker på kaia. Jeg ville pustet med nesa helt til bilen kommer på båten, da kan du begynne å hyperventilere litt ;)

  • Lik 1
Skrevet
6 timer siden, OmegaPO skrev:

Da ble bilen sendt fra Boleslav forrige uke. Noen som vet ferden videre? Tidsperspektiv o.l.?

Som @tronna skriver så finnes det ingen fasit, fordi det er altfor mange variabler her.

Men her er i hvert fall infoen jeg fikk av selgeren når jeg ventet på min bil. 

  • Bilen din skal først produseres og så ut på en oppsamlingsplass utenfor fabrikken.
  • Så skal den vente på ledig plass på toget fra fabrikken til båthavna i Bremerhaven.
  • Så skal den så fort det finnes ledig kapasitet sendes med båt fra Bremerhaven til kaia på Bekkelaget. Det er 2 båtavganger i uken, men det er ikke bare Skoda som blir fraktet på denne for å si det litt forsiktig. Her kan en være meget heldig, men også ganske så uheldig......
  • Når bilen din så ankommer Bekkelaget så havner den i en «samling» med de andre bilene som også venter på transport ut til de lokale forhandlerne. Men her kan det både hope seg opp litt og det er sjelden at de flytter på veldig mange biler for å finne en spesifikk bil. Før eller siden så må de jo det, men det kan enkelte ganger ta litt tid.
  • Det neste er jo så hvor i landet din bil skal, i et langstrakt land som Norge er, så vil det gjerne ta litt tid før en bil kommer seg fra Oslofjorden og helt Nord i landet f.eks.

Her som du ser er det mange ting som skal klaffe for at dette går helt på «skinner», så derfor sier de gjerne at transporten tar alt fra 2 - 5 uker til den er hos forhandleren etter at bilen er produsert.

Håper du er heldig med alle transportleddene slik at du ikke behøver å vente så lenge på din bil, lykke til :) 

Skrevet
16 minutter siden, Superb lll skrev:

Som @tronna skriver så finnes det ingen fasit, fordi det er altfor mange variabler her.

Men her er i hvert fall infoen jeg fikk av selgeren når jeg ventet på min bil. 

  • Bilen din skal først produseres og så ut på en oppsamlingsplass utenfor fabrikken.
  • Så skal den vente på ledig plass på toget fra fabrikken til båthavna i Bremerhaven.
  • Så skal den så fort det finnes ledig kapasitet sendes med båt fra Bremerhaven til kaia på Bekkelaget. Det er 2 båtavganger i uken, men det er ikke bare Skoda som blir fraktet på denne for å si det litt forsiktig. Her kan en være meget heldig, men også ganske så uheldig......
  • Når bilen din så ankommer Bekkelaget så havner den i en «samling» med de andre bilene som også venter på transport ut til de lokale forhandlerne. Men her kan det både hope seg opp litt og det er sjelden at de flytter på veldig mange biler for å finne en spesifikk bil. Før eller siden så må de jo det, men det kan enkelte ganger ta litt tid.
  • Det neste er jo så hvor i landet din bil skal, i et langstrakt land som Norge er, så vil det gjerne ta litt tid før en bil kommer seg fra Oslofjorden og helt Nord i landet f.eks.

Her som du ser er det mange ting som skal klaffe for at dette går helt på «skinner», så derfor sier de gjerne at transporten tar alt fra 2 - 5 uker til den er hos forhandleren etter at bilen er produsert.

Håper du er heldig med alle transportleddene slik at du ikke behøver å vente så lenge på din bil, lykke til :) 

Takk for utfyllende svar!

Den ble jo som sagt sendt fra fabrikken i forrige uke, så forhåpentligvis er den kommet seg på båten eller farlig nære...?

Krysser fingre og tær for snarlig ankomst

Skulle hatt en side man kunne fulgt bilferden fra start til slutt...

Skrevet

Bare hyggelig :) 

Det forstår jeg godt, ventetiden på transporten føles jo verre enn ventetiden for produksjonen, for da er jo bilen produsert og har «bare» transportetappen igjen. Så «nære» men likevel et stykke unna.......

Forhåpentligvis så går det fort, lykke til :) 

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 3.2.2018 den 15.52, OmegaPO skrev:

IMG_0727.JPG

Ser veldig flott ut denne her @OmegaPO :) 

Slik som bilen din er parkert her, så er det ikke så lett å se at den har Bad Road understell, men ellers så synes jeg det har vært enklere å se det tidligere. Mulig det kan ha noe med at sporvidden bak er øket på FL utgaven i forhold til 2017 modellen.......?

Ser du har valgt Hawk antrasitt som vinterfelger, ble det Trius Black som sommerfelg eller valgte du noe annet der tilslutt?

Ser du har skvettlapper både foran og bak, selgeren jeg har snakket sier at de ikke kan skaffe bak til FL utgaven som du har, er dette ordnet/bestilt og montert hos forhandleren? Og i tilfelle har du noen opplysninger om dem, tenker da på varenummer elns?

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Ser veldig flott ut denne her @OmegaPO :) 

Slik som bilen din er parkert her, så er det ikke så lett å se at den har Bad Road understell, men ellers så synes jeg det har vært enklere å se det tidligere. Mulig det kan ha noe med at sporvidden bak er øket på FL utgaven i forhold til 2017 modellen.......?

Ser du har valgt Hawk antrasitt som vinterfelger, ble det Trius Black som sommerfelg eller valgte du noe annet der tilslutt?

Ser du har skvettlapper både foran og bak, selgeren jeg har snakket sier at de ikke kan skaffe bak til FL utgaven som du har, er dette ordnet/bestilt og montert hos forhandleren? Og i tilfelle har du noen opplysninger om dem, tenker da på varenummer elns?

Takk

Trius black på sommer ja. 

Skvettlapper ble bestilt og montert av Skoda Møller Trondheim, vet derfor ingenting om varenummer, dessverre...

men ifølge utstyrskatalogen er det:

Bak-5E0 075 101A

Front-5E0 075 111

 

Skrevet
9 timer siden, OmegaPO skrev:

Takk

Trius black på sommer ja. 

Skvettlapper ble bestilt og montert av Skoda Møller Trondheim, vet derfor ingenting om varenummer, dessverre...

men ifølge utstyrskatalogen er det:

Bak-5E0 075 101A

Front-5E0 075 111

 

Se der ja, takk for opplysningen ang. skvettlappene :) 

Jeg har tydeligvis fått en utstyrskataltog (i papir) som ikke er oppdatert, for der står det kun skvettlapper foran og når  selgeren i tillegg sier at det heller ikke er mulig med skvettlapper til FL utgaven bak så har jeg tatt det litt for god fisk (men likevel litt tankefull og skeptisk).  Dermed har jeg ikke sjekket den digitale utstyrskatalogen ang. skvettlappene.........

For jeg vet jo at bl.a. både du og @PaulusA (og sikkert flere andre her også) skrevet at dere har skvettlapper bak på deres Octavia FL utgave, og da rimer det dårlig med hva selger har sagt til meg ang. dette..........

Får forsøke å summe meg litt og så ta en tur til forhandleren mens det fremdeles er kampanjer og se hva det ender med tilslutt :) 

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...