Gå til innhold
Sindre_o

Ligge inn speil


Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Sindre_o skrev:

Mener å huske jeg leste noe om at det gikk an å låse speilene i «ute/åpen» posisjon fra infotainment skjermen i bilen, noen som har noen erfaringer med dette?

Yes, dette er fullt mulig på min Octavia 2018 ihvertfall. Inne på skjermen og CAR menyen. Så tror jeg det heter speil og viskere som undermeny. Der skal du kunne justere at dem ikke går automatisk inn ved låsing. Sannsynligvis utrulig kjekt på vintertid med isdannelser osv rundt speilet.. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Sindre_o skrev:

Mener å huske jeg leste noe om at det gikk an å låse speilene i «ute/åpen» posisjon fra infotainment skjermen i bilen, noen som har noen erfaringer med dette?

Yepp, som @Marius allerede har svart her, dette er det fullt mulig å forandre på i bilens infotainmentsystem. Her er det mange ting som en kan «personalisere» slik en ønsker. Har hatt denne funksjonen aktivert på både min forrige bil VW Golf 2014) og har den aktivert på min Superb 2016, har ikke deaktivert dette i det hele tatt, hverken vinter eller sommer, helt problemfritt har det vært for min del. Skal for ordensskyld nevne at min bil står parkert i egen garasje, slik at den bare er utsatt for «vær og vind» når bilen er i bruk :) 

 

Jeg for min del har deaktivert noen andre ting 

  • Lane assist
  • Follow me home lights
  • Automatisk pusser på bakruta ved rygging

Har derimot aktivert/justert

  • At nærlys slår seg på automatisk ved bruk av vindusviskerne, slik at baklysa tennes i regnvær
  • Justert at nærlysa slår seg på kvikt, slik at en får baklysa tent ved kjøring i tunneler på dagtid

Dette er sikkert ikke noe som passer så godt for andre, men det er noe jeg føler er hensiktsmessig for mitt bruk og behov.

Ellers så er jo hele menysystemet fullt opp av muligheter til det ene og det andre, så her er det bare å slå seg løs og justere ting slik en vil ha det selv :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎11‎.‎2017 den 18.26, Superb lll skrev:

At nærlys slår seg på automatisk ved bruk av vindusviskerne, slik at baklysa tennes i regnvær

  • Justert at nærlysa slår seg på kvikt, slik at en får baklysa tent ved kjøring i tunneler på dagtid

Dette er sikkert ikke noe som passer så godt for andre, men det er noe jeg føler er hensiktsmessig for mitt bruk og behov.

Ellers så er jo hele menysystemet fullt opp av muligheter til det ene og det andre, så her er det bare å slå seg løs og justere ting slik en vil ha det selv :) 

Forhandleren fortalte meg at baklysene er på alltid når enten kjørelys eller nærlys er på, eller som jeg bruker auto. Jeg har en 2018 modell med LED baklys. Jeg har ikke sjekket om det er tilfelle, men håper det. Det dummeste jeg vet er å kjøre rundt med lys foran og ikke bak. Ser mye av det i tuneller, spesielt på elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BorgeH skrev:

Forhandleren fortalte meg at baklysene er på alltid når enten kjørelys eller nærlys er på, eller som jeg bruker auto. Jeg har en 2018 modell med LED baklys. Jeg har ikke sjekket om det er tilfelle, men håper det. Det dummeste jeg vet er å kjøre rundt med lys foran og ikke bak. Ser mye av det i tuneller, spesielt på elbiler.

Da tror jeg at du burde ta deg en tur bak bilen for å sjekke litt ;) 

Jeg har også LED baklys på min Superb,  men der er det svart inntil at nærlysa tennes. Og hvor hurtig de tennes kommer an på hvilke innstillinger som settes i infotainment systemet, derfor velger jeg hurtig slik at det er lys når en kjører i f.eks. tunneler.Det er visstnok et EU direktiv at baklysa ikke skal lyse på dagtid, og det har med miljøet/drivstofforbruk å gjøre. En kan jo lure litt på hvor mye LED baklys som bl.a. vi har vil ha med forbruket å gjøre, men av sikkerhetsmessige årsaker så setter jeg de så tidlig som mulig i innstillingene. 

Grunnen til flere biler ikke har baklys når det begynner i skumre litt eller de f.eks. kjører inn i tunneler er at de ikke har lyssensor i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...