Gå til innhold
Sindre_o

Ligge inn speil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å huske jeg leste noe om at det gikk an å låse speilene i «ute/åpen» posisjon fra infotainment skjermen i bilen, noen som har noen erfaringer med dette?

Skrevet
15 minutter siden, Sindre_o skrev:

Mener å huske jeg leste noe om at det gikk an å låse speilene i «ute/åpen» posisjon fra infotainment skjermen i bilen, noen som har noen erfaringer med dette?

Yes, dette er fullt mulig på min Octavia 2018 ihvertfall. Inne på skjermen og CAR menyen. Så tror jeg det heter speil og viskere som undermeny. Der skal du kunne justere at dem ikke går automatisk inn ved låsing. Sannsynligvis utrulig kjekt på vintertid med isdannelser osv rundt speilet.. :)

  • Lik 1
Skrevet
59 minutter siden, Sindre_o skrev:

Mener å huske jeg leste noe om at det gikk an å låse speilene i «ute/åpen» posisjon fra infotainment skjermen i bilen, noen som har noen erfaringer med dette?

Yepp, som @Marius allerede har svart her, dette er det fullt mulig å forandre på i bilens infotainmentsystem. Her er det mange ting som en kan «personalisere» slik en ønsker. Har hatt denne funksjonen aktivert på både min forrige bil VW Golf 2014) og har den aktivert på min Superb 2016, har ikke deaktivert dette i det hele tatt, hverken vinter eller sommer, helt problemfritt har det vært for min del. Skal for ordensskyld nevne at min bil står parkert i egen garasje, slik at den bare er utsatt for «vær og vind» når bilen er i bruk :) 

 

Jeg for min del har deaktivert noen andre ting 

  • Lane assist
  • Follow me home lights
  • Automatisk pusser på bakruta ved rygging

Har derimot aktivert/justert

  • At nærlys slår seg på automatisk ved bruk av vindusviskerne, slik at baklysa tennes i regnvær
  • Justert at nærlysa slår seg på kvikt, slik at en får baklysa tent ved kjøring i tunneler på dagtid

Dette er sikkert ikke noe som passer så godt for andre, men det er noe jeg føler er hensiktsmessig for mitt bruk og behov.

Ellers så er jo hele menysystemet fullt opp av muligheter til det ene og det andre, så her er det bare å slå seg løs og justere ting slik en vil ha det selv :) 

  • Lik 1
Skrevet
På ‎19‎.‎11‎.‎2017 den 18.26, Superb lll skrev:

At nærlys slår seg på automatisk ved bruk av vindusviskerne, slik at baklysa tennes i regnvær

  • Justert at nærlysa slår seg på kvikt, slik at en får baklysa tent ved kjøring i tunneler på dagtid

Dette er sikkert ikke noe som passer så godt for andre, men det er noe jeg føler er hensiktsmessig for mitt bruk og behov.

Ellers så er jo hele menysystemet fullt opp av muligheter til det ene og det andre, så her er det bare å slå seg løs og justere ting slik en vil ha det selv :) 

Forhandleren fortalte meg at baklysene er på alltid når enten kjørelys eller nærlys er på, eller som jeg bruker auto. Jeg har en 2018 modell med LED baklys. Jeg har ikke sjekket om det er tilfelle, men håper det. Det dummeste jeg vet er å kjøre rundt med lys foran og ikke bak. Ser mye av det i tuneller, spesielt på elbiler.

Skrevet
1 time siden, BorgeH skrev:

Forhandleren fortalte meg at baklysene er på alltid når enten kjørelys eller nærlys er på, eller som jeg bruker auto. Jeg har en 2018 modell med LED baklys. Jeg har ikke sjekket om det er tilfelle, men håper det. Det dummeste jeg vet er å kjøre rundt med lys foran og ikke bak. Ser mye av det i tuneller, spesielt på elbiler.

Da tror jeg at du burde ta deg en tur bak bilen for å sjekke litt ;) 

Jeg har også LED baklys på min Superb,  men der er det svart inntil at nærlysa tennes. Og hvor hurtig de tennes kommer an på hvilke innstillinger som settes i infotainment systemet, derfor velger jeg hurtig slik at det er lys når en kjører i f.eks. tunneler.Det er visstnok et EU direktiv at baklysa ikke skal lyse på dagtid, og det har med miljøet/drivstofforbruk å gjøre. En kan jo lure litt på hvor mye LED baklys som bl.a. vi har vil ha med forbruket å gjøre, men av sikkerhetsmessige årsaker så setter jeg de så tidlig som mulig i innstillingene. 

Grunnen til flere biler ikke har baklys når det begynner i skumre litt eller de f.eks. kjører inn i tunneler er at de ikke har lyssensor i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...