Gå til innhold
Karoq2018

Mens vi venter....


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
10 timer siden, RuBi skrev:

Det du skriver om kompisen din sin Outlander stemmer på en prikk det jeg selv synes om interiør og seter. I tillegg er det ikke rart den drikker som en svamp når han har 2-300 kg ekstra å dra på når den går på drivstoff.

Det som for min del er litt «irriterende» med (de fleste) hybrider (og gjør at de foreløpig ikke blir vurdert som et alternativ heller) er at de ikke er så billige å kjøre med når de ikke kjøres på strøm. De blir tyngre, en får mindre lasterom/lastekapasitet pga tunge batteripakker, det er ikke alle som kan ha tilhenger etter (ofte da bare en liten/lett henger), ikke et skikkelig reservehjul, etc. Det er slike ting som er viktig for meg og mitt behov, og derfor er det mange biler som ikke blir vurdert i det hele tatt for min del. Men det er jo selvsagt veldig individuelt dette her da........

Japanske biler har gjerne ofte en god kvalitet, men enkelte faller litt igjennom pga støy, korte sitteputer, og at en ikke kan velge hva en selv vil ha for interiør og/eller utstyr. Enkelte toppmodeller en må velge for å få noe av utstyret jeg ville ha valgt, gjør at jeg da også får med en del ting jeg absolutt ikke vil ha, slik som f.eks. sol/glass/panoramatak, skinninteriør, et leke/trillebårhjul som reservehjul (om det i det hele tatt er tilgjengelig), etc. Når jeg velger en bil til 450.000,- (eller mer en god del mer), så vil jeg selv velge hvordan den bilen skal utstyres, og det er dessverre som oftest ikke mulig på spesielt japanske (selv om det også gjelder flere). Det positive derimot er jo at en kan få veldig mye utstyr på den måten til en mer fornuftig pris, om da utstyret er det rette for den enkelte..........

Det er fint med hybrid, men for kort rekkevidde på batteriet, og en del andre begrensninger gjør at den type bil ikke passer til mitt behov (i hvert fall ikke foreløpig).

Når det gjelder drivstofforbruk så er heller ikke min Superb noe som går så veldig billig, jeg har fremdeles ikke kommet under 0,6 på langkjøring (selv om jeg har vært veldig nære med 0,61 (og fullastet bil) etter kjørcomputeren), men å passere literen på mila (og vel så det) er ikke det minste problem om høyrefoten er tung nok, men det er jo selvfølgelig et selvvalgt forbruk.........

Så en får jo ikke i både pose og sekk uansett hva og hvordan en velger, det blir litt enten eller, så må en bare velge den kamelen som smaker minst vondt....... ;) 

1 time siden, PaulusA skrev:

Outlander PHEV er ihvertfall mer stillegående og komfortabel enn dieselutgaven 

Fin til kortere avstander, dyr å kjøre langt med

Stor bil for penga, da får man mere kvantitet enn kvalitet. Vet man dette er det helt greit

Et av de bedre stereoanleggene forresten

Octavia gir mer for pengene i mine øyne

Ja stereoanlegget i Outlander er jo meget bra har jeg hørt, og det er jo absolutt en flott bil. Likevel så er det ikke helt en «vinnerkandidat» for min del, det blir litt for mange kompromier o forhold til mine (kanskje litt særegne) behov og ønsker.

Så en Octavia passet bedre for meg denne gangen, selv om det selvfølgelig er 2 helt forskjellige biltyper. Skulle gjerne hatt en Kodiaq (eller Tiguan Allspace)  jeg, men slik jeg vil ha den motorisert og utstyrt, så er absolutt ikke kontoen enig med meg i det..........

Så helt enig @PaulusA, Octavia er faktisk veldig mye bil for pengene (etter mine ønsker og behov i hvert fall) :) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

De fleste plusser og minuser med Outlander PHEV er ganske kjent og de fleste er enige om de. Det er en "traust" litt gammeldags (utseende) bil. For meg er det "EV" knappen og det faktum at jeg kjører 90%+ lokalt, med andre ord elektrisk. Så jeg tror regnestykket for meg er bra.

En annen ting for meg er at jeg trenger bil med litt høyde. Kone med ryggproblemer gjør "lave" biler uaktuelle. Dette er selvsagt med på å begrense utvalget betraktelig.

Skrevet
15 timer siden, PaulusA skrev:

Et lite aber

Trenger bensinmotor på kalde dager, litt typisk hybrid problem, bruker ikke EL til varme

Dette er klart et hybrid problem, men på Outlander har du mulighet til å forvarme bilen når den står til lading og dette minsker problemet. Dette forutsetter at man har en bil som ikke er importert fra andre land en Norden. Finn.no flommer over av brukt og parallell importerte biler som ikke har den norske vinterpakken montert. Og man skal være obs på disse, ikke minst vedrørende garantien.

Skrevet

Nå går det jo an å ettermontere en Webasto i både bensin -og dieselbiler, men om det er kompatibelt med en hybrid vet jeg ikke. For en webasto bruker jo både strøm og drivstoff, og det vil jo være dumt om strømforbruket til webastoen skulle redusere batterikapasiteten og da muligens også kjørelengde på strøm til en hybrid. Dette var kun ment som spørsmål, så her spør jeg for å lære :) 

 

Ellers så er jo Outlander en flott og solid bil, hadde det vært noen andre måter å kunne sette den sammen utstyrsmessig (det å personalisere den til mine ønsker og behov), og ikke minst fått den med en moderne bensinturbomotor så kunne det også vært en bil for meg.

Det samme kunne også f.eks. Nissan X-Trail vært, den har en bensinmotor jeg synes er grei, men jeg får den ikke utstyrsmessig slik jeg vil og heller ikke med 4x4. Det samme gjelder forsåvidt også Mazda CX-5, den har både bensonmotor og 4x4, men der liker jeg hverken interiør, seter eller dashbord. Så igjen, jeg er ikke en enkel type når det gjelder bil, hehe ;) 

Skrevet

Tilbake til Karoq B|Har snakket med selger og han sier at det Møller fortalte meg var feil....og at min bil produseres senest uke 23. De skal også sjekk om de kan ta bilen min i innbytte før dette og låne meg en bil til min kommer. Vi får se hva som stemmer og hva resultatet blir. Han så også at en bil som ble bestilt et par uker før min ble produsert forrige uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...