Gå til innhold
Karoq2018

Mens vi venter....


Anbefalte innlegg

Hei!

Ny her på forumet i anledning at jeg har bestillt min første Škoda, en Karoq Style 4x4. Regner med det er en del andre som venter også....

Noen her som har hørt noe mer angående produksjon/levering? Er det annet en demo-/utstillingsbiler som har ankommet landet foreløpig?

Utålmodig  :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
17 timer siden, Vangnes skrev:

Min ble i følge forhandler produsert i uke 5. Antatt utlevering tidlig i uke 9. Dette blir, igjen i følge forhandler, en av de første kundebilene i Norge?

Høres bra ut. Når bestilte du? Hadde du forhåndsreservert?  Håper at min kommer før påske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bestilte min i begyndelsen af februar (en Style 2.0 TDI 4x4 m varioflexsæder) og fik først at vide den ville komme i juni. Senere fik jeg at videden ville blive bygget i uge 12 - hvilket skete og regner med at kunne hente den i næste uge. Den skal undervognsbehandles og have monteret lidt ekstraudstyr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i UK forum  https://www.briskoda.net/forums at skinn varioflex er et stort problem. Ferdigbygde biler har blitt stående opptil 6 uker bare for å vente på setene..... Synes oppfølging fra Skoda er dårlig når leveringstid blir så lang. Ser ut til at dette blir min første og siste Skoda allerede før jeg har fått den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte modeller og utstyrsutgaver har det vært utfordringer med, og det er ikke bare Koraq det gjelder. Nå er det i tillegg omtrentlig helt «texas» for å kunne levere biler før det blir produksjonsstopp for alle modeller, de som ikke er ferdig produsert før uke 30 kommer jo ikke til å bli produsert på en del uker, og det har med overgangen til WLTP (altså en annen måte å regne ut avgifter med tanke på utslipp, så her blir det da avgiftsforskjeller nesten på hver enkelt bil pga vekta på utstyr, motor og girkasser, etc).

Det er helt håpløst for en forhandler i dag å følge opp før en bil får fastsatt en produksjonsuke, for nå forandrer ting seg fra dag til dag. Snakket senest med selgeren der jeg har bestilt min bil i dag, og her forandrer det seg hele tiden for min bestilte bil også. Fikk uke 21 den dagen jeg bestilte bil, etter noen få dager så ble det uke 20 og etter noen flere dager så var det tilbake til uke 21. Nå ser det også ut til at denne uken og den neste også er fulle pga produksjoner til andre land hvor de selger betydelig flere biler enn hva de gjør til «lille» Norge, og de blir naturlig nok prioritert.

Så nå står det tidligst uke 23 på min bil, men det er langt i fra sikkert det heller...........

Det er heller ikke annerledes hos andre bilprodusenter for tiden ser det ut til (og da snakker vi selvsagt om modeller, motorer, drivverk/drivlinjer, girkasser og utstyrsutgaver som er meget populære), for WLTP skal innføres hos samtlige bilprodusenter.

Enkelte modeller og versjoner kan de jo nesten starte produksjonen umiddelbart på, mens andre nå får beskjed om at bilene de bestiller ikke kan produseres før etter at WLTP er gjennomført på fabrikken. For noen kjøpere slår dette svært uheldig ut, mens andre ikke er berørt i det hele tatt.

Jeg hater å vente og jeg har omtrentlig null tålmodighet, men her hjelper det ikke å si noe som helst. For forhandlerne har absolutt ingen måte å hverken påvirke eller få noen helt konkrete opplysninger/produksjonsuker for enkelte biler som nevnt. Og de er minst like frustrerte som oss som venter, fordi de må også gi samtlige kjøpere som venter beskjed om at de ikke vet noe og det er en tung/trist beskjed for dem å overbringe også, for de vil jo fortest mulig utlevere de bilene de har solgt for at de skal synes på veiene.........

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klandrer ikke selger/forhandler i det hele tatt! Men jeg bestilte i uke 2, over tre måneder siden og har ikke engang fått estimert når den skal produseres. Som sagt selger gjør det han kan, det er å be om info...... Skoda/Møller sitter vel med noe info om hvorfor ting går tregt, informasjon rundt dette er det jeg etterlyser. For meg er dette manglende kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, RuBi skrev:

Jeg klandrer ikke selger/forhandler i det hele tatt! Men jeg bestilte i uke 2, over tre måneder siden og har ikke engang fått estimert når den skal produseres. Som sagt selger gjør det han kan, det er å be om info...... Skoda/Møller sitter vel med noe info om hvorfor ting går tregt, informasjon rundt dette er det jeg etterlyser. For meg er dette manglende kundeservice.

Altså nå var mitt forrige innlegg kun ment som informasjon, og ikke som en «forsvarstale» for Møller, for lang ventetid og lite konkret info irriterer også meg.

I ditt tilfelle @RuBi, så må jeg jo si at jeg forstår deg veldig godt. Dette virker jo å være på akkurat den samme måten som når det var laaaaaang ventetid på Superb 2,0/190hk 4x4 og ikke minst Kodiaq med el.seter og sovepakke til baksetene.

En utrolig stor etterspørsel, mangel på produksjonlinjer for Norge sin del, mangel på div. utstyr og nå i tillegg WLTP «spøkelset» som også venter i bakgrunnen gjør det veldig vanskelig. Møller sitter absolutt med den informasjonen, og det burde også din selger gjøre, for alt dette jeg har skrevet om her fortalte selgeren jeg har bestilt bil av for mange uker siden til meg. Som sagt så forstår jeg både din frustrasjon og irritasjon veldig godt, og det er jo veldig synd at de ikke har tatt seg tid til å undersøke dette litt nærmere for deg som kunde, det er bare trist lesing...........

Håper selgeren din kan løfte litt på tlf sin og snakke med Møller sentralt og gjøre en litt bedre innsats for deg, det kan sikkert også gjøres via tastaturet og tlf en for tung........ ;);) Dette har som sagt selgeren jeg har bestilt bil av informert meg om for flere uker siden, så en hemmelighet burde det jo ikke være etter min mening.........

Lykke til @RuBi, så håper jeg du snart får litt mer info og en bekreftet produksjonsuke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke teksten din som noen forsvarstale, bare informasjon:). Lar det gå litt mere tid, så får jeg ta en runde til. Glemmer sikkert alt dette når den kommer. Synes uansett at bilen virket utrolig bra når jeg lånte den i 2 dager fra forhandler. Oppdaterer hvis det kommer ny info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering, nei en STOR en: Kontaktet Møller for å høre om de hadde noen info om leveringsproblemer av Karoq. Her er svaret: "Det vi vet er at den ikke blir produsert før sensommer 2018" . For meg er sensommer august september, og hvor mange uker går det fra produksjon til levering, kanskje 4-8 uker? Vi snakker nå om en leveringstid på +/- 10 mnd.>:(

Endret av RuBi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var kjip å lese @RuBi, så her må jeg virkelig si at jeg føler med deg. At en allerede lang ventetid blir enda lengre er jo ikke noe særlig i det hele tatt........

Tenker du noe på hva du skal gjøre nå eller?

Da tenker jeg på om du evt. kan bli løst fra kontrakten pga den ekstremt lange ventetiden, såfremt du ikke har bestemt deg for at denne bilen skal du ha okke som da.........?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet mitt er innbytte. Hva gjør de med prisen er en ting. Noe annet er at jeg bestilte meg ny bil fordi min nåværende gikk "tom" for garanti i mars:o, så jeg ønsker å kvitte meg med den så kjapt som mulig. Med min flaks ryker jeg sikkert på et eller flere fantastiske verksted-besøk før jeg får ny. Jeg ønsket meg en Karoq, syntes bilen var fantastisk, men nå må jeg gå i tenkeboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så vanskelig å forstå hva du tenker på ang. innbyttebilen din, om du har samme flaks som jeg har hatt med tidligere bilers garantier og når de utløper........

Min innbyttebil er det jo fremdeles garanti på (så lenge jeg følger opp servicer/inspeksjoner), i går varslet den så kjekt om det er nå 28 dgr til inspeksjon, og med min sedvanlige flaks, så får jeg nok med meg et oljeskift før den nye bilen kommer også vil jeg tro. Men en får jo bare se an hva bilen sier i fra om..........

Utfordringen nå er vel nesten at om du ikke finner en annen modell, et annet bilmerke som står på lager her i Norge allerede, så hjelper det kanskje ikke så mye å avbestille og velge noe annet heller. WLTP har som tidligere nevnt skapt noen helt utrolig situasjoner, hører to kamerater av meg forteller at der de jobber (forskjellige bilmerker) så bestiller de opp biler på fiktive navn (så godt utstyrt som de mener bilene burde være, hva som selges mest av med tanke på motorisering og populære farger), dette bare for å ha biler på lager for å tilby sine kunder (dette gjelder ikke Skoda bare så jeg har nevnt det, men det forekommer sikkert der også vil jeg tro........) pga lange ventelister. Så bytter de bare navn på bestillingen/bilen når den enten er i produksjonslinja eller er på lager her i Norge, så når t.o.m. bilforhandlere begynner å bli «kreative» pga WLTP, så gjør jo ikke det dette noe lettere for oss kunder som ønsker vår egen «personaliserte» bil.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle forhandlere, men de nevner at det blir mer og mer vanlig ved store omlegginger av avgifter og/eller andre krav som stopper opp produksjonslinjene en periode på fabrikkene, for da blir det en periode de ikke har biler  og da er det ofte populært å ha nye biler stående klare i «bakgården».........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir noe annet blir det antagelig Mitsubishi Outlander PHEV, de opererer med en helt annen "pakkeløsning" på modellene. Man har så og si ingen valgmuligheter som er en minus. Men det er en stor pluss at fabrikken pumper ut alle modellene kontinuerlig uten noen form for bestillinger. Dette gjør at man får nesten eksakt dato på levering den dagen du signerer kontrakten. Hadde de kommet med 7 års garanti kampanjen sin litt tidligere i vinter, hadde nok det vært det lille som hadde gjort at jeg ville valgt den isteden. 

Vil også presisere at beskjeden fra Møller gjaldt ALLE Karoq og ikke bare min, og det var tidligst sensommer, motor/gir og utstyr kan utsette dette ytterligere. Lurer på om VAG gikk på en smell når de sa opp underleverandør for seter i mars?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det slik ja, at det gjaldt alle bilene og ikke bare den du har bestilt. Mulig det at de har byttet underleverandør av seter kan ha påvirket dette ytterligere, det vet jeg ikke, jeg visste forøvrig ikke at de hadde byttet underleverandør til setene heller......

Det er jo mye enklere å forholde seg til levering da sik som f.eks. Mitsubishi gjør med tanke på Outlander PHEV, helt enig med deg. Ulempen er som du sier, dette er utstyret og bilen, og ferdig med det. Det er en av de største årsakene til at jeg ikke helt jubler for akkurat de japanske pakke-løsningene der. Men det er selvfølgelig bare min personlige mening........

En bekjent av meg har en slik og kvaliteten er han godt fornøyd med, ulempene han har nevnt for meg har vært korte sitteputer, litt kjedelig dashbord/interiør, at bilen er litt «lat» og ikke minst tørst når den lastes og kjøres litt aktivt. Men det har selvfølgelig med hva en forventer og kanskje er vant til fra før av, jeg kjenner ham ikke godt nok til helt å tolke alt han sier, så det blir mest bare og høre hva han sier og måten det blir uttrykt på. Ikke vet jeg hvilke forventninger eller preferanser han hadde før han kjøpte denne Outlanderen heller, men han er krystallklar på at det ikke blir en til..........

Det er som sagt kun hva en bekjent har uttalt, jeg vet ikke helt hvordan jeg hverken skal tolke det eller nesten respondere på akkurat det. For det er ikke en aktuell bil for meg uansett, så derfor har jeg ikke lest noe særlig om den heller..........

EDIT: Selv om 7 års garanti høres veldig bra ut da :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver om kompisen din sin Outlander stemmer på en prikk det jeg selv synes om interiør og seter. I tillegg er det ikke rart den drikker som en svamp når han har 2-300 kg ekstra å dra på når den går på drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander PHEV er ihvertfall mer stillegående og komfortabel enn dieselutgaven 

Fin til kortere avstander, dyr å kjøre langt med

Stor bil for penga, da får man mere kvantitet enn kvalitet. Vet man dette er det helt greit

Et av de bedre stereoanleggene forresten

Octavia gir mer for pengene i mine øyne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...