Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Karoq2018

Mens vi venter....

Recommended Posts

Hei!

Ny her på forumet i anledning at jeg har bestillt min første Škoda, en Karoq Style 4x4. Regner med det er en del andre som venter også....

Noen her som har hørt noe mer angående produksjon/levering? Er det annet en demo-/utstillingsbiler som har ankommet landet foreløpig?

Utålmodig  :P

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen i familien her har bestilt seg Karoq, og der er det estimert levering i April. Dette er dog i Sverige. Vet ikke om det er noen forskjeller i leveringstid på grunn av det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min ble i følge forhandler produsert i uke 5. Antatt utlevering tidlig i uke 9. Dette blir, igjen i følge forhandler, en av de første kundebilene i Norge?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timer siden, Vangnes skrev:

Min ble i følge forhandler produsert i uke 5. Antatt utlevering tidlig i uke 9. Dette blir, igjen i følge forhandler, en av de første kundebilene i Norge?

Høres bra ut. Når bestilte du? Hadde du forhåndsreservert?  Håper at min kommer før påske....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestilte i slutten av oktober - så jeg har ventet en stund.... 
Hadde da forhåndsreservert.
Fikk bekreftet fra selger at bilen nå er produsert og på vei med tog til Bremerhaven....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte min i begyndelsen af februar (en Style 2.0 TDI 4x4 m varioflexsæder) og fik først at vide den ville komme i juni. Senere fik jeg at videden ville blive bygget i uge 12 - hvilket skete og regner med at kunne hente den i næste uge. Den skal undervognsbehandles og have monteret lidt ekstraudstyr ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser i UK forum  https://www.briskoda.net/forums at skinn varioflex er et stort problem. Ferdigbygde biler har blitt stående opptil 6 uker bare for å vente på setene..... Synes oppfølging fra Skoda er dårlig når leveringstid blir så lang. Ser ut til at dette blir min første og siste Skoda allerede før jeg har fått den..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkelte modeller og utstyrsutgaver har det vært utfordringer med, og det er ikke bare Koraq det gjelder. Nå er det i tillegg omtrentlig helt «texas» for å kunne levere biler før det blir produksjonsstopp for alle modeller, de som ikke er ferdig produsert før uke 30 kommer jo ikke til å bli produsert på en del uker, og det har med overgangen til WLTP (altså en annen måte å regne ut avgifter med tanke på utslipp, så her blir det da avgiftsforskjeller nesten på hver enkelt bil pga vekta på utstyr, motor og girkasser, etc).

Det er helt håpløst for en forhandler i dag å følge opp før en bil får fastsatt en produksjonsuke, for nå forandrer ting seg fra dag til dag. Snakket senest med selgeren der jeg har bestilt min bil i dag, og her forandrer det seg hele tiden for min bestilte bil også. Fikk uke 21 den dagen jeg bestilte bil, etter noen få dager så ble det uke 20 og etter noen flere dager så var det tilbake til uke 21. Nå ser det også ut til at denne uken og den neste også er fulle pga produksjoner til andre land hvor de selger betydelig flere biler enn hva de gjør til «lille» Norge, og de blir naturlig nok prioritert.

Så nå står det tidligst uke 23 på min bil, men det er langt i fra sikkert det heller...........

Det er heller ikke annerledes hos andre bilprodusenter for tiden ser det ut til (og da snakker vi selvsagt om modeller, motorer, drivverk/drivlinjer, girkasser og utstyrsutgaver som er meget populære), for WLTP skal innføres hos samtlige bilprodusenter.

Enkelte modeller og versjoner kan de jo nesten starte produksjonen umiddelbart på, mens andre nå får beskjed om at bilene de bestiller ikke kan produseres før etter at WLTP er gjennomført på fabrikken. For noen kjøpere slår dette svært uheldig ut, mens andre ikke er berørt i det hele tatt.

Jeg hater å vente og jeg har omtrentlig null tålmodighet, men her hjelper det ikke å si noe som helst. For forhandlerne har absolutt ingen måte å hverken påvirke eller få noen helt konkrete opplysninger/produksjonsuker for enkelte biler som nevnt. Og de er minst like frustrerte som oss som venter, fordi de må også gi samtlige kjøpere som venter beskjed om at de ikke vet noe og det er en tung/trist beskjed for dem å overbringe også, for de vil jo fortest mulig utlevere de bilene de har solgt for at de skal synes på veiene.........

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg klandrer ikke selger/forhandler i det hele tatt! Men jeg bestilte i uke 2, over tre måneder siden og har ikke engang fått estimert når den skal produseres. Som sagt selger gjør det han kan, det er å be om info...... Skoda/Møller sitter vel med noe info om hvorfor ting går tregt, informasjon rundt dette er det jeg etterlyser. For meg er dette manglende kundeservice.

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minutter siden, RuBi skrev:

Jeg klandrer ikke selger/forhandler i det hele tatt! Men jeg bestilte i uke 2, over tre måneder siden og har ikke engang fått estimert når den skal produseres. Som sagt selger gjør det han kan, det er å be om info...... Skoda/Møller sitter vel med noe info om hvorfor ting går tregt, informasjon rundt dette er det jeg etterlyser. For meg er dette manglende kundeservice.

Altså nå var mitt forrige innlegg kun ment som informasjon, og ikke som en «forsvarstale» for Møller, for lang ventetid og lite konkret info irriterer også meg.

I ditt tilfelle @RuBi, så må jeg jo si at jeg forstår deg veldig godt. Dette virker jo å være på akkurat den samme måten som når det var laaaaaang ventetid på Superb 2,0/190hk 4x4 og ikke minst Kodiaq med el.seter og sovepakke til baksetene.

En utrolig stor etterspørsel, mangel på produksjonlinjer for Norge sin del, mangel på div. utstyr og nå i tillegg WLTP «spøkelset» som også venter i bakgrunnen gjør det veldig vanskelig. Møller sitter absolutt med den informasjonen, og det burde også din selger gjøre, for alt dette jeg har skrevet om her fortalte selgeren jeg har bestilt bil av for mange uker siden til meg. Som sagt så forstår jeg både din frustrasjon og irritasjon veldig godt, og det er jo veldig synd at de ikke har tatt seg tid til å undersøke dette litt nærmere for deg som kunde, det er bare trist lesing...........

Håper selgeren din kan løfte litt på tlf sin og snakke med Møller sentralt og gjøre en litt bedre innsats for deg, det kan sikkert også gjøres via tastaturet og tlf en for tung........ ;);) Dette har som sagt selgeren jeg har bestilt bil av informert meg om for flere uker siden, så en hemmelighet burde det jo ikke være etter min mening.........

Lykke til @RuBi, så håper jeg du snart får litt mer info og en bekreftet produksjonsuke :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tok ikke teksten din som noen forsvarstale, bare informasjon:). Lar det gå litt mere tid, så får jeg ta en runde til. Glemmer sikkert alt dette når den kommer. Synes uansett at bilen virket utrolig bra når jeg lånte den i 2 dager fra forhandler. Oppdaterer hvis det kommer ny info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering, nei en STOR en: Kontaktet Møller for å høre om de hadde noen info om leveringsproblemer av Karoq. Her er svaret: "Det vi vet er at den ikke blir produsert før sensommer 2018" . For meg er sensommer august september, og hvor mange uker går det fra produksjon til levering, kanskje 4-8 uker? Vi snakker nå om en leveringstid på +/- 10 mnd.>:(

Edited by RuBi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den var kjip å lese @RuBi, så her må jeg virkelig si at jeg føler med deg. At en allerede lang ventetid blir enda lengre er jo ikke noe særlig i det hele tatt........

Tenker du noe på hva du skal gjøre nå eller?

Da tenker jeg på om du evt. kan bli løst fra kontrakten pga den ekstremt lange ventetiden, såfremt du ikke har bestemt deg for at denne bilen skal du ha okke som da.........?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som er problemet mitt er innbytte. Hva gjør de med prisen er en ting. Noe annet er at jeg bestilte meg ny bil fordi min nåværende gikk "tom" for garanti i mars:o, så jeg ønsker å kvitte meg med den så kjapt som mulig. Med min flaks ryker jeg sikkert på et eller flere fantastiske verksted-besøk før jeg får ny. Jeg ønsket meg en Karoq, syntes bilen var fantastisk, men nå må jeg gå i tenkeboksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke så vanskelig å forstå hva du tenker på ang. innbyttebilen din, om du har samme flaks som jeg har hatt med tidligere bilers garantier og når de utløper........

Min innbyttebil er det jo fremdeles garanti på (så lenge jeg følger opp servicer/inspeksjoner), i går varslet den så kjekt om det er nå 28 dgr til inspeksjon, og med min sedvanlige flaks, så får jeg nok med meg et oljeskift før den nye bilen kommer også vil jeg tro. Men en får jo bare se an hva bilen sier i fra om..........

Utfordringen nå er vel nesten at om du ikke finner en annen modell, et annet bilmerke som står på lager her i Norge allerede, så hjelper det kanskje ikke så mye å avbestille og velge noe annet heller. WLTP har som tidligere nevnt skapt noen helt utrolig situasjoner, hører to kamerater av meg forteller at der de jobber (forskjellige bilmerker) så bestiller de opp biler på fiktive navn (så godt utstyrt som de mener bilene burde være, hva som selges mest av med tanke på motorisering og populære farger), dette bare for å ha biler på lager for å tilby sine kunder (dette gjelder ikke Skoda bare så jeg har nevnt det, men det forekommer sikkert der også vil jeg tro........) pga lange ventelister. Så bytter de bare navn på bestillingen/bilen når den enten er i produksjonslinja eller er på lager her i Norge, så når t.o.m. bilforhandlere begynner å bli «kreative» pga WLTP, så gjør jo ikke det dette noe lettere for oss kunder som ønsker vår egen «personaliserte» bil.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle forhandlere, men de nevner at det blir mer og mer vanlig ved store omlegginger av avgifter og/eller andre krav som stopper opp produksjonslinjene en periode på fabrikkene, for da blir det en periode de ikke har biler  og da er det ofte populært å ha nye biler stående klare i «bakgården».........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis det blir noe annet blir det antagelig Mitsubishi Outlander PHEV, de opererer med en helt annen "pakkeløsning" på modellene. Man har så og si ingen valgmuligheter som er en minus. Men det er en stor pluss at fabrikken pumper ut alle modellene kontinuerlig uten noen form for bestillinger. Dette gjør at man får nesten eksakt dato på levering den dagen du signerer kontrakten. Hadde de kommet med 7 års garanti kampanjen sin litt tidligere i vinter, hadde nok det vært det lille som hadde gjort at jeg ville valgt den isteden. 

Vil også presisere at beskjeden fra Møller gjaldt ALLE Karoq og ikke bare min, og det var tidligst sensommer, motor/gir og utstyr kan utsette dette ytterligere. Lurer på om VAG gikk på en smell når de sa opp underleverandør for seter i mars?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forstod det slik ja, at det gjaldt alle bilene og ikke bare den du har bestilt. Mulig det at de har byttet underleverandør av seter kan ha påvirket dette ytterligere, det vet jeg ikke, jeg visste forøvrig ikke at de hadde byttet underleverandør til setene heller......

Det er jo mye enklere å forholde seg til levering da sik som f.eks. Mitsubishi gjør med tanke på Outlander PHEV, helt enig med deg. Ulempen er som du sier, dette er utstyret og bilen, og ferdig med det. Det er en av de største årsakene til at jeg ikke helt jubler for akkurat de japanske pakke-løsningene der. Men det er selvfølgelig bare min personlige mening........

En bekjent av meg har en slik og kvaliteten er han godt fornøyd med, ulempene han har nevnt for meg har vært korte sitteputer, litt kjedelig dashbord/interiør, at bilen er litt «lat» og ikke minst tørst når den lastes og kjøres litt aktivt. Men det har selvfølgelig med hva en forventer og kanskje er vant til fra før av, jeg kjenner ham ikke godt nok til helt å tolke alt han sier, så det blir mest bare og høre hva han sier og måten det blir uttrykt på. Ikke vet jeg hvilke forventninger eller preferanser han hadde før han kjøpte denne Outlanderen heller, men han er krystallklar på at det ikke blir en til..........

Det er som sagt kun hva en bekjent har uttalt, jeg vet ikke helt hvordan jeg hverken skal tolke det eller nesten respondere på akkurat det. For det er ikke en aktuell bil for meg uansett, så derfor har jeg ikke lest noe særlig om den heller..........

EDIT: Selv om 7 års garanti høres veldig bra ut da :) 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det du skriver om kompisen din sin Outlander stemmer på en prikk det jeg selv synes om interiør og seter. I tillegg er det ikke rart den drikker som en svamp når han har 2-300 kg ekstra å dra på når den går på drivstoff.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Outlander PHEV er ihvertfall mer stillegående og komfortabel enn dieselutgaven 

Fin til kortere avstander, dyr å kjøre langt med

Stor bil for penga, da får man mere kvantitet enn kvalitet. Vet man dette er det helt greit

Et av de bedre stereoanleggene forresten

Octavia gir mer for pengene i mine øyne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Kan eg bare bestille ett datasim å bytte ut det jeg har da? Trudde dette var ekstrautstyr 
    • Tusen takk @Core2Duo og @Superb lll! Joda, det er digg med ny bil. Mange nye ting å finne ut av og sette seg inn i. Og masse nye inntrykk! Finne ut av komfort, støybilde, kjøreegenskaper og innstillinger..... Veldig kjekt med virtuelt dashbord. Men hvordsn finne en favoritt,  uten å kjøre av vegen? Og hvilke muligheter finnes for egen tilpasning? Og hvordan virker lane assistent, hvilke muligheter har navigasjonssystemet? Alt dette er nytt for meg, og jeg skjønner at det vil ta litt tid ja. Happy days! Men, er det noen som kan fortelle meg: går det an at datamaskinen klarer å huske at jeg vil ha "INDIVIDUELL" kjøremodus? Den stiller seg tilbake til NORMAL hver gang motoren stoppes! Jeg har til og med kjøpt personalisering av kjøremodus med 3 nøkler for å være sikker på at en nøkkel kan programerrs til mkne preferanser. Men jeg har ikke fått det til enda. Tips mottas! Styringen er alt for lett i NORMAL, alt for vinglete. Må kjøre i SPORT for å få bilen til "å sette seg skikkelig". Sånn var det med Octavia' n også, men den husket innstillingenen neste gang jeg startet motoren. 
    • Da er saken løst. Gikk litt fort i svingene når de ble satt på, så hadde klart kunststykket å sette de feil vei..🙈 Nå er de montert korrekt og uling/pipingen er borte.👍 Takboks neste nå!
    • Gratulerer med ny bil @Sjåføren, dette ser veldig bra ut   Ja det er vel bare å ta frem instruksjonsboka og sette seg godt til rette i bilen og begynne å prøve seg frem, så finner du ut av det meste etterhvert. Noe er det nesten best at en finner ut selv også, for da setter det seg gjerne litt mer i fingrene enn om en bare skal få tips/forslag.   Dere må jo kjøres inn litt sammen for det er ikke bare bilen som trenger det, en sjåfør trenger også litt tid for å finne seg til rette og gjøre de riktige innstillingene til det meste, og det er heller ikke gjort på 1 - 2 - 3. Jeg har nå hatt min Superb i rett over 6 uker og har kjørt 5,200km med den, og først nå begynner det meste å stemme med hvordan jeg vil ha de fleste innstillingene på det meste. Alt fra digitalt instrument panel, Canton anlegg, kjøremodus, etc, må en gjøre seg kjent med og foreta en del småjusteringer før det er slik en virkelig vil ha det, men helt utlært på alt sammen er jeg heller ikke enda, hehe   Lykke til @Sjåføren og kos deg med den nye bilen din, for nybil følelsen går dessverre fortere over enn det skulle ønske, men trivselsfaktoren derimot er fremdeles meget høy hos meg også   Fikk dessverre den første steinspruten i fangeren i fronten på min bil i helgen, det er like surt hver eneste gang når en oppdager dem, men det er dessverre helt umulig å unngå.........  
    • Gratulerer så mye! Ja, det er mye å sette seg inn i, og slikt i en ny bil. Det skal være enkelt, bare man gjør det riktig. Jeg hadde selv noen slike erfaringer med Superben jeg har nå, knota og sleit med diverse funksjoner, men bare jeg trykka på de rette knappene, satt det som et skudd.  Håper du får tid til litt nybilkos etterhvert, det er jo slikt som hører med når man har hentet seg ny bil!  
    • Vurderer drop off på Octavia'n og Fabia'n. Fordeler/ulemper? Kjør diskusjon 😎
    • Da er bilen hentet. 😁 Fredag etter arbeidstid ble bilen overlevert for at vi skulle få helga til å bli kjent med bilen. Og det har jo selvfølgelig vært den helga med alskens andre gjøremål.... Det ble en ilddåp, fra utstillingshallen og rett ut i megadritvær! Så nybilkosen har vært litt redusert! Men jeg har jo fått en god del  inntrykk likevel. Nydelig farge, jeg er kjempefornøyd med farge og design! Rød Sportline er bare SÅ rå, passer utrolig godt på Karoq, den blir så utrolig mye finere.... Deilige, gode seter, sitter som støpt. Herlig å sette seg inn i bilen, og ikke NEDI. Det begynte med problemer med å få sensoren til bakluka til å reagere på sveip med foten (men med litt øvelse på teknikken, så åpner den seg så fint så) . Kjører pent ut av salgslokalet og akselererer ut på hovedveien. Sjokkerende motorlyd! Høres ut som en rakklekakklende gammel diesel under akselerasjon! 😮 Det var så skuffende at jeg hadde lyst til å snu på direkten og kjøre tilbake og få igjen gamlebilen.... Men det var bare å fortsette, måtte på flyplassen for å hente datteren. Det er visst "sound generator", og den høres! Heldigvis kan den justeres, så nå er det  en  nytelse, Karoq er bedre lyddempet enn gamlebilen, mindre hjulstøy. Og den 7-trinns gearkassen er MYE bedre enn 6-trinns kassen på gamlebilen. Motoren virker frisk og responsiv, selv om jeg har bare kjørt den pent og rolig foreløpig. Det er mange nye innstilinger å sette seg inn i. Foreløpig har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal få bilen til å huske f.eks at jeg vil ha Sport-innstilling på styringen, normal er alt for lett etter min smak. Foreløpig går alt tilbake til "Normal" setting når motoren stoppes. Samme med Auto-brems. Men der skal være mulig å programmere mange funksjoner inn mot nøklene. Jeg finner vel ut av det etterhvert.  Jeg har også funnet ut at full Led belysning foran er utrolig bra! Veldig godt lys, og hovedlysene lyser der de skal. Langt behagligere å kjøre i mørke og regn. Og varme i rattet: nydelig! Så godt å ha når kalde, valne fingre skal styre bilen etter å ha vært å fortøyd båten for storm i blæst og regn.... 👍👍.  Dette lover veldig bra.  Jeg tror jeg og Karoq'en skal bli riktig så gode venner etterhvert som vi lærer hverandre å kjenne! Flere inntrykk kommer etterhvert! 
    • Takk for svar. Hvis du har mulighet til å ta et bilde en dag som viser plassering av stativet (fortrinnsvis uten boks..) så hadde jo det vært tipp topp. 
    • Har akkurat samme stativ, men ingen uling/piping. Ihvertfall ikke under 140km/t. Gjelder med og uten skiboks. ( Thule motion xt alpine).  Hadde litt uling over 100km/t, men endret litt på plasseringen av stativ/boks, slik at stativet ligger helt klink inntil boksen i forkant av sporet, og da ble det borte.  Skal du ha  boks på aeroXene, så må du mest sannsynlig ha T-track Adapter for å unngå kontakt med taket. Med glasstak har du ikke noe valg, svjv.   
    • Hei. Har kjøpt meg Whispbar aero x til min Kodiaq. Disse skal liksom være så lydløse.. Men det uler og piper som bare det fra 60km/t og oppover. Har forsøkt å plassere de forskjellige steder på railsene, men bråker uansett. Er det noen som har en løsning på dette?
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...