Gå til innhold
Karoq2018

Mens vi venter....


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
10 timer siden, RuBi skrev:

Det du skriver om kompisen din sin Outlander stemmer på en prikk det jeg selv synes om interiør og seter. I tillegg er det ikke rart den drikker som en svamp når han har 2-300 kg ekstra å dra på når den går på drivstoff.

Det som for min del er litt «irriterende» med (de fleste) hybrider (og gjør at de foreløpig ikke blir vurdert som et alternativ heller) er at de ikke er så billige å kjøre med når de ikke kjøres på strøm. De blir tyngre, en får mindre lasterom/lastekapasitet pga tunge batteripakker, det er ikke alle som kan ha tilhenger etter (ofte da bare en liten/lett henger), ikke et skikkelig reservehjul, etc. Det er slike ting som er viktig for meg og mitt behov, og derfor er det mange biler som ikke blir vurdert i det hele tatt for min del. Men det er jo selvsagt veldig individuelt dette her da........

Japanske biler har gjerne ofte en god kvalitet, men enkelte faller litt igjennom pga støy, korte sitteputer, og at en ikke kan velge hva en selv vil ha for interiør og/eller utstyr. Enkelte toppmodeller en må velge for å få noe av utstyret jeg ville ha valgt, gjør at jeg da også får med en del ting jeg absolutt ikke vil ha, slik som f.eks. sol/glass/panoramatak, skinninteriør, et leke/trillebårhjul som reservehjul (om det i det hele tatt er tilgjengelig), etc. Når jeg velger en bil til 450.000,- (eller mer en god del mer), så vil jeg selv velge hvordan den bilen skal utstyres, og det er dessverre som oftest ikke mulig på spesielt japanske (selv om det også gjelder flere). Det positive derimot er jo at en kan få veldig mye utstyr på den måten til en mer fornuftig pris, om da utstyret er det rette for den enkelte..........

Det er fint med hybrid, men for kort rekkevidde på batteriet, og en del andre begrensninger gjør at den type bil ikke passer til mitt behov (i hvert fall ikke foreløpig).

Når det gjelder drivstofforbruk så er heller ikke min Superb noe som går så veldig billig, jeg har fremdeles ikke kommet under 0,6 på langkjøring (selv om jeg har vært veldig nære med 0,61 (og fullastet bil) etter kjørcomputeren), men å passere literen på mila (og vel så det) er ikke det minste problem om høyrefoten er tung nok, men det er jo selvfølgelig et selvvalgt forbruk.........

Så en får jo ikke i både pose og sekk uansett hva og hvordan en velger, det blir litt enten eller, så må en bare velge den kamelen som smaker minst vondt....... ;) 

1 time siden, PaulusA skrev:

Outlander PHEV er ihvertfall mer stillegående og komfortabel enn dieselutgaven 

Fin til kortere avstander, dyr å kjøre langt med

Stor bil for penga, da får man mere kvantitet enn kvalitet. Vet man dette er det helt greit

Et av de bedre stereoanleggene forresten

Octavia gir mer for pengene i mine øyne

Ja stereoanlegget i Outlander er jo meget bra har jeg hørt, og det er jo absolutt en flott bil. Likevel så er det ikke helt en «vinnerkandidat» for min del, det blir litt for mange kompromier o forhold til mine (kanskje litt særegne) behov og ønsker.

Så en Octavia passet bedre for meg denne gangen, selv om det selvfølgelig er 2 helt forskjellige biltyper. Skulle gjerne hatt en Kodiaq (eller Tiguan Allspace)  jeg, men slik jeg vil ha den motorisert og utstyrt, så er absolutt ikke kontoen enig med meg i det..........

Så helt enig @PaulusA, Octavia er faktisk veldig mye bil for pengene (etter mine ønsker og behov i hvert fall) :) 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

De fleste plusser og minuser med Outlander PHEV er ganske kjent og de fleste er enige om de. Det er en "traust" litt gammeldags (utseende) bil. For meg er det "EV" knappen og det faktum at jeg kjører 90%+ lokalt, med andre ord elektrisk. Så jeg tror regnestykket for meg er bra.

En annen ting for meg er at jeg trenger bil med litt høyde. Kone med ryggproblemer gjør "lave" biler uaktuelle. Dette er selvsagt med på å begrense utvalget betraktelig.

Skrevet
15 timer siden, PaulusA skrev:

Et lite aber

Trenger bensinmotor på kalde dager, litt typisk hybrid problem, bruker ikke EL til varme

Dette er klart et hybrid problem, men på Outlander har du mulighet til å forvarme bilen når den står til lading og dette minsker problemet. Dette forutsetter at man har en bil som ikke er importert fra andre land en Norden. Finn.no flommer over av brukt og parallell importerte biler som ikke har den norske vinterpakken montert. Og man skal være obs på disse, ikke minst vedrørende garantien.

Skrevet

Nå går det jo an å ettermontere en Webasto i både bensin -og dieselbiler, men om det er kompatibelt med en hybrid vet jeg ikke. For en webasto bruker jo både strøm og drivstoff, og det vil jo være dumt om strømforbruket til webastoen skulle redusere batterikapasiteten og da muligens også kjørelengde på strøm til en hybrid. Dette var kun ment som spørsmål, så her spør jeg for å lære :) 

 

Ellers så er jo Outlander en flott og solid bil, hadde det vært noen andre måter å kunne sette den sammen utstyrsmessig (det å personalisere den til mine ønsker og behov), og ikke minst fått den med en moderne bensinturbomotor så kunne det også vært en bil for meg.

Det samme kunne også f.eks. Nissan X-Trail vært, den har en bensinmotor jeg synes er grei, men jeg får den ikke utstyrsmessig slik jeg vil og heller ikke med 4x4. Det samme gjelder forsåvidt også Mazda CX-5, den har både bensonmotor og 4x4, men der liker jeg hverken interiør, seter eller dashbord. Så igjen, jeg er ikke en enkel type når det gjelder bil, hehe ;) 

Skrevet

Tilbake til Karoq B|Har snakket med selger og han sier at det Møller fortalte meg var feil....og at min bil produseres senest uke 23. De skal også sjekk om de kan ta bilen min i innbytte før dette og låne meg en bil til min kommer. Vi får se hva som stemmer og hva resultatet blir. Han så også at en bil som ble bestilt et par uker før min ble produsert forrige uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...