Gå til innhold
Superb lll

Test av sommerdekk 2018


Anbefalte innlegg

Kan ikke se at noen har lagt den ut enda, så her er den for de som ønsker noe lesestoff :) 

 

https://www.motor.no/tester/sommerdekk/2018/

 

Synes det dog er litt merkelig at sommerdekka jeg har på min bil (Pirelli Cinturato P7) fikk 5. plass (med 8,7 poeng i fjor), og nå er helt nede på 11. plass (med 70 poeng dette året).

Jeg er uansett ikke fornøyd med disse dekka jeg, for de støyer som fy, men likevel litt merkelig at de skal gjøre det så mye dårligere i testen året etter........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser vel egentlig at dekktester (og dekk) ikke er så stabile som folk tror

Likevel er nok noe av forklaringen en utvikling av nye dekk.

Kjøper man et av de respekterte merkene er nok forskjellene mindre for vanlig bruk enn det testresultatene uttrykker

Har jo selv Dunlop, funker som bare rakkern de, bortsett fra støyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda utviklingen av dekk går jo heldigvis fremover og dekka får bedre og bedre egenskaper, bare synd en stort sett ikke får noen av dem når en kjøper ny bil i dag, for da ser det ut til at det kun går på «lav-budsjett-dekk» som de får gode innkjøpspriser på.

Pirelli Cinturato P7 som jeg har på min bil, har vel greie egenskaper på tørt føre, men de gir en del hjulspinn ved gasspådrag ved våt veibane. De drenerer unna vannet ganske bra, men her kommer muligens litt av bilens tyngde inn i bildet også, uten at jeg er noen ekspert på det, men dette er jo selvfølgelig avhengig av mønsterdybden også. Deres absolutt største svakhet er som jeg har nevnt «ørten» ganger tidligere støy! Jo kaldere vegbane og grøvre asfalt det er, jo verre blir det, joda det er jo naturlig det, men dekka er for harde.

De virker veldig slitesterke og ruller lett selv med 235 bredde (det gjør også litt med støyen selvfølgelig), men det kommer jo igjen av at gummien (etter min mening) er knallhard. Har kjørt de i 2 sesonger og de ser jo nesten fremdeles ubrukte ut når det gjelder mønsterdybden, bilen har kjørt rett over 40.000km nå, så ca halvparten har jo de sommerdekka av kjørte kilometere.

Er veldig spent på hva bilen jeg har bestilt får av dekk, og jeg har allerede spurt om muligheten for å bytte dem ut til noe bedre om det er dekk jeg ikke liker på den nye bilen, men det kom jeg dessverre ingen vei med. Har dog ikke spurt på et dekkfirma om dette enda, men det er sikkert ikke så mye å få i «innbytte» for slike dekk heller vil jeg tro, for de må vel mest sannsynlig selges privat.......

Tittet på noen av bilene som stod hos forhandleren, og der var det nå benyttet Hankook på alt fra City Go og opp til Kodiaq, var kun en Superb som hadde Pirelli Cinturato P7. La ikke merke til hvilket navn/nummer det var på Hankook dekka, men det er vel gjerne ikke dekk som vanligvis tilhører det øverste sjiktet det heller, selv om de som er med i testen gjør det bedre enn Pirelli i hvert fall..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...