Gå til innhold
Vikhag1

DAB forhold på Amundsen


Anbefalte innlegg

Hvordan er erfaringene deres med DAB mottaksforholdene? I de 10 månedene jeg har ventet på Kodiaqen har jeg lånt en Octavia med ettermontert DAB og innvendig glassantenne og en Superb med orginalmontert. Av disse tre synes jeg Kodiaqen er desidert dårligst. 

Bor i Trondheim og kjører en del nedover mot møre og opplever mot Røros.

Signalene detter ut mye tidligere enn på begge de andre bilene jeg har brukt. De beste forholdene av disse hadde faktisk Octaviaen med ettermontert Pure adapter. Jeg hatte tidligere bil med ettermontert skjult anlegg. Dette fungerte også dårlig fem til den innvendige antennen ble byttet med utvendig pisk på siderutene bak. 

Noen andre med lignende  erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Vikhag1 skrev:

Hvordan er erfaringene deres med DAB mottaksforholdene? I de 10 månedene jeg har ventet på Kodiaqen har jeg lånt en Octavia med ettermontert DAB og innvendig glassantenne og en Superb med orginalmontert. Av disse tre synes jeg Kodiaqen er desidert dårligst. 

Bor i Trondheim og kjører en del nedover mot møre og opplever mot Røros.

Signalene detter ut mye tidligere enn på begge de andre bilene jeg har brukt. De beste forholdene av disse hadde faktisk Octaviaen med ettermontert Pure adapter. Jeg hatte tidligere bil med ettermontert skjult anlegg. Dette fungerte også dårlig fem til den innvendige antennen ble byttet med utvendig pisk på siderutene bak. 

Noen andre med lignende  erfaring?

Kan ikke si så mye om Kodiaq..

Men, har en 2018 Octavia med original dab+ .. Jeg opplever veldig bra dekning og ekstremt lite utfall av dekningen. Kun i enkelte korte tunneler som ikke er bygd ut.

Kjørte mye i Nord-Norge sist sommer, fra Kirkenes til Lofoten, innom Tromsø; Vesterålen osv osv. Eneste droppet jeg opplevde var 1-2km i Bø kommune i Vesterålen, med fjell på begge sider...

Dette er forresten Columbus.

Endret av Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt med ettermontert Tiny Audio C5 adapter i både Volvo V70 og VW Passat,  i Oslo, på østlandet, og Trøndelag og Møre og Romsdal de siste 2 årene, uten at jeg har hatt mottakerproblemer.
Jeg kjenner en av gutta hos TT Micro, som er importør av Tiny og Pinell bla, og de gangene de får testet biler hvor eierne hevder at det er rævva dab-mottak, så viser det seg at det er dårlog mottak inni bilen, men veldig gode forhold utenfor.
Det har nok litt forskjellige årsaker når det gjelder ettermontert, og orginalmontert selvfølgelig. 
På ettermonterte systemer, er det som oftest snakk om for dårlig jording av antenna, eller ledningskontakter som enten ikke sitter ordentlig, eller ikke i det heletatt. i tillegg blir det nesten alltid trøbbel i biler med Spesielle frontruter, feks med varmetråder/oppvarming, og feks frontrutene på de dyreste Audiene som reflekterer varme osv.
Det er også flere tilfeller hvor ettermontert antenne er stripset sammen med andre kabler for å gjøre monteringen "penere", hvor alle problemene med mottak forsvant når man fjernet stripsen, og lot antenneledningen ligge fritt.
med orginalmontert dab-radio handler det i stor grad om hvordan de forskjellige bilmerkene har løst antenneplassering, og hvilke radioløsninger de har valgt. Dette har det vært flere artikler om i media.
Når det som i ditt tilfelle er dårlig mottak i en radio som de fleste andre ser ut til å være fornøyd med, mener jeg at det er et tilfelle man bør be selger feilsøke/at man får registrert en reklamasjonssak. De som leser litt på feks engelske Kodiaq-forum, har vel fått med seg at det er en del utfordringer med både radio og elektronikk på noen Kodiaqer, mens andre er 100% feilfrie også etter 20-30.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...