Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

lamats

Død Canton subwoofer

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt en 2016 Superb som har gått som drosje, og har passert garantien..

Bilen er helt herlig på alle mulige måter, men subwooferen er helt død.

Jeg har sjekket innstillinger (i alle fall de jeg vet om) og sikring pluss tilkobling til enheten under førersetet.

Hvordan i all verden får jeg tatt ut subwooferen fra der den står for å sjekke den?

Andre tips til noe jeg kan sjekke eller gjøre for å få liv i den igjen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare så jeg ikke misforstår deg @lamats,

det er Canton subwooferen i lasterommet du mener når du skriver «For å ta den ut fra der den står»?

Anbefaler deg å søke litt på www.briskoda.com også, og om du er aktiv på Facebook så kan også Skoda gruppa der være et lurt sted å forhøre seg litt.

Har dessverre ikke noe mer konstruktivt og foreslå for deg....... Lykke til :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stemmer @Superb lll, det er den som står på venstre side i bagasjerommet jeg vil ta ut. Jeg synes også lyden i baksetet er utrolig "tynn" og jeg har lest en del innlegg på Britskoda uten å få noe klart svar på dette.  Noen mener det kun er diskant og mellomtone i bakdørene, mens andre mener det er en feil i forsterkeren som gjør at suben kutter ut og bassen forsvinner fra bakdørene.. Kan sjekke litt på Facebook også, skal se om jeg finner ei Skoda-gruppe som passer der ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutter siden, lamats skrev:

Det stemmer @Superb lll, det er den som står på venstre side i bagasjerommet jeg vil ta ut. Jeg synes også lyden i baksetet er utrolig "tynn" og jeg har lest en del innlegg på Britskoda uten å få noe klart svar på dette.  Noen mener det kun er diskant og mellomtone i bakdørene, mens andre mener det er en feil i forsterkeren som gjør at suben kutter ut og bassen forsvinner fra bakdørene.. Kan sjekke litt på Facebook også, skal se om jeg finner ei Skoda-gruppe som passer der ?

Se etter Skoda Klubb Norge på Facebook, så finner du ei gruppe med mange og hjelpsomme medlemmer, den gruppa har også splittet ut en egen kjøp/salg gruppe også :) 

Merker ikke noe slikt som dette i det hele tatt på min Superb 2016, men nå har den ikke kjørt så mange km heller. Men jeg har også lest at det er flere som har utfordringer med Canton anlegget/Subwooferen. Har ikke lest meg nok opp på hvilke type høytalere det er plassert på de forskjellige stedene i Superben, jeg føler i hvert fall at det er nok «trøkk» i min bil, men det er jo bare min personlige mening selvfølgelig......... :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter å ha demontert halve bagasjerommet fikk jeg tatt ut subwooferen, og det viste seg at den ene ledninga inn på selve elementet var røket.

En kjapp korrigering med loddebolten så var den i orden igjen! 

Skal si det ble et annet lydbilde i bilen!

20180429_160727.jpg

20180429_160734.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme på min 3 mnd gamle Superb.

Kjørte tilverkstedet, fikk time og en uke senere var bilen inne for reparasjon.
Sikkert samme problemet som det var med din, men hos meg byttet de bare hele subwooferen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 29.4.2018 den 19.21, lamats skrev:

Etter å ha demontert halve bagasjerommet fikk jeg tatt ut subwooferen, og det viste seg at den ene ledninga inn på selve elementet var røket.

En kjapp korrigering med loddebolten så var den i orden igjen! 

Skal si det ble et annet lydbilde i bilen!

20180429_160727.jpg

20180429_160734.jpg

Har samme på min 17 Superb. 

Sub er død, og kun diskant i bakdører. 

 

Fikk du noe mer lyd i bakdører? 

På 29.4.2018 den 19.21, lamats skrev:

Etter å ha demontert halve bagasjerommet fikk jeg tatt ut subwooferen, og det viste seg at den ene ledninga inn på selve elementet var røket.

En kjapp korrigering med loddebolten så var den i orden igjen! 

Skal si det ble et annet lydbilde i bilen!

20180429_160727.jpg

20180429_160734.jpg

Ble det noe forskjell i bakdørene også? 

Jeg har akkurat samme. Suben er død, og bakdørene har kun diskant. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såfremt din bil ikke har kjørt for langt, så er den vel fremdeles innenfor nybilgarantien?

Det står en del rundt om på nettet ang. sviktende sub i Canton anlegget til Superb, hvor det kan være en feil slik det er vist i bildene over her ( ledningsbrudd ), men også at rett og slett at suben er defekt.

Så har du garanti på bilen fremdeles, så anbefaler jeg deg og ta turen innom forhandleren slik at de kan sjekke det ut for deg :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 23.5.2019 den 22.19, Superb lll skrev:

Såfremt din bil ikke har kjørt for langt, så er den vel fremdeles innenfor nybilgarantien?

Det står en del rundt om på nettet ang. sviktende sub i Canton anlegget til Superb, hvor det kan være en feil slik det er vist i bildene over her ( ledningsbrudd ), men også at rett og slett at suben er defekt.

Så har du garanti på bilen fremdeles, så anbefaler jeg deg og ta turen innom forhandleren slik at de kan sjekke det ut for deg :) 

Min bil har dessverre gått 220.000km

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg demontert sub i min 2017 også. 

Var akkurat samme ledningsbruddet der også. 

Loddet sammen, og Vipps var lyd i både sub og bakdører tilbake. 👍👍

IMG_20190418_162824.jpg

Edited by BVika
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott utført reparasjon dette @BVika 👍🙂

Med en slik km.stand så kan en vel nesten gjette på at denne bilen har blitt kjørt som taxi?

Bilen din ser i hvert fall meget flott ut, og jeg må si at den kler de felgene her meget bra 🙂 Er det 20"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Med tanke på at du har en 2019 diesel... Så regner jeg med at det kan være DPF som begynner å nærme seg fullt og trenger en regenerering ... Finn frem håndboka .. Og les der, for hva du skal gjøre  
    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...