Gå til innhold
Ottavia

Hvilken motor og girtype?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Vurderer å bli Skodaeier. Har sett på noen stasjonvognversjoner, 2015-2017 modeller. Hva ville dere valgt mellom bensin/diesel, automat/manuell gir? Hva er fordeler og ulemper på kort og lang sikt? Det er i utgangspunktet snakk om 110Hk motorer.

Endret av Ottavia
Skrevet
30 minutter siden, Ottavia skrev:

Hei

Vurderer å bli Skodaeier. Har sett på noen stasjonvognversjoner, 2015-2017 modeller. Hva ville dere valgt mellom bensin/diesel, automat/manuell gir? Hva er fordeler og ulemper på kort og lang sikt? Det er i utgangspunktet snakk om 110Hk motorer.

Hei @Ottavia og velkommen til forumet :) 

Her vil du nok få en del forskjellige råd etter hva vi selv tenker, vurderer og prioriterer. Du skriver ikke noe om hverken bruksomerådet, om bilen skal benyttes til småkjøring og/eller langkjøring, om du skal ha med deg en del i bilen, og det har ganske stor betydning for hva en bør velge.

Nå skal heller ikke jeg si så mye om hva andre skal velge, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve biler med de motorene du vurderer her, for en fullastet Octavia med med kun 110hk blir nok en ganske kjedelig og treg kombinasjon. Jeg har selv bestilt meg en ny Octavia og jeg valgte 1,8/180 hk bensinmotor, men det er jo selvfølgelig ikke fasiten for andre enn meg selv.

Skal du ha såpass liten motor i en såpass stor bil, så hadde jeg nok valgt 110hk turbodiesel for å i hvert fall ha litt dreiemoment. Men når jeg skriver det, så vet jeg jo fremdeles ikke noe om hvilken type kjøring bilen skal benyttes til. Er det veldig mye småkjøring/bykjøring slik at motoren sjelden blir varm, så er ikke det det beste en dieselmotor kan utsettes for. Da kan problemene/utfordringene fort bli tett DPF (diesel partikkel filter og koksing av EGR ventil), sier ikke at det skjer, men muligheten er i hvert fall til stede om en dieselmotor ikke blir kjørt skikkelig varm.

Girkasser er jo også en smakssak, har en mye små -og kjøring, så er det jo veldig behagelig å kjøre automat. Men om bilen er tungt lastet og motoren er (for) liten, så kan fort automatkassene oppleves som «masete», fordi bilen den vil gire ofte fordi en mangler krefter.

Selv har jeg også en arb.bil som jeg disponerer, og i den så er det en 2,0/102hk TDi motor med DSG 6 kasse, dette er en VW Caddy 2016. Det er faktisk en velig flott kombinasjon og virker kvikk og rask når det ikke er noe i bilen, men en merker fort når en begynner å laste den opp og ikke minst får en tung henger etter. Men om du ikke skal gjøre det, så holder det med en slik motor i lange baner. Bare husk å kjør motoren skikkelig varm, på denne bilen så har det allerede kommet 3 varsler om at DPF er i ferd med å tettes, og at en bør kjøre motoren skikkelig varm for å «brenne rent» DPF. Da er bilen registret i August 2016 og har kjørt rett i overkant av 26.000km.

Til den bilen så hadde jeg likevel valgt en dieselmotor, rett og slett for at jeg ikke liker undermotoriserte biler, og det er nok fort slik en såpass stor (og tung) bil som Octavia kan oppleves med en så liten bensinmotor. Mindre bensinmotorer enn 1,4/140hk hadde ikke jeg valgt i en Octavia, men det er kun basert på egne erfaringer og behov, og det er jo ikke sikkert at de er like dine ønsker og behov :) 

Skrevet

Ville holdt meg langt unna 110 hk Octavia. Det er så dødt, at den minste motbakke kjennes. Med full bil? Glem det. Min 150 hk må til. Har selv 180hk bensin. 

Skrevet

110 hk er helt greit, både med bensin og diesel, så fremt du ikke kjører langturer med full bil, henger etc

110 hk er uninspirerende som kjøremaskin, men greit som fremkomstmiddel. Dvs, hvorvidt det er Ok avhenger av deg som sjåfør og bruken

Jeg synes selv at de minste motorene ikke duger, bl.a. til forbikjøringer, men hvis det ikke foretas funker det greit

Skrevet

Takk for bra svar. Kjøreglede er ikke noe jeg har, jeg skal fra A til B. Har kjøre 110HK Diesel i 10 år nå, ofte med stappfull bil og takboks, uten at det har brydd meg noe. Kan ikke si at jeg har tenkt så mye på bakker og forbikjøringer, har bare giret ned og rast avgårde. Jeg vil anta en 2016 motor er bedre enn 2000 motor og dermed vil jeg få en økt kjøreopplevelse uansett?  Tror bilen jeg har kjørt i tillegg er tyngre enn Octavia.

Bilen skal forøvrig brukes 50/50 daglig småkjøring til jobbb og langturer på 100-500 km. Syns dermed det er vanskelig å velge.

 "Er det veldig mye småkjøring/bykjøring slik at motoren sjelden blir varm, så er ikke det det beste en dieselmotor kan utsettes for. Da kan problemene/utfordringene fort bli tett DPF (diesel partikkel filter og koksing av EGR ventil), " Hvilken innvirkning har det på motoren om man er flink til å bruke motorvarmer?

Spørsmålet mitt var dessuten ikke så rettet på kjøreglede, men mer kvalitet på de forskjellige. Hva er mest holdbart og hva gir best ytelse sammelignet med tallene? Og hva har minst vedlikehold trøbbel de neste 150 000 km? Da mellom automat/manuell og diesel/bensin?

Skrevet

Motorvarmer er god hjelp, uansett, og vil redusere tilsotning betraktelig

Eldre 110hk diesel var ofte 2/1.9 litere, med mye mere bunndrag. Den nyere er 1.6 liter og litt tander, men funker greit

For levetid/problemer er det garantert bedre med manuell kasse

For motorer holder jeg en knapp på diesel, men dette er mer historisk bevist

Skrevet (endret)

Hvis kjøreopplevelse ikke spiller noen rolle kan man jo klare seg med hva som helst. Men generelt sett vil en liten motor måtte gires mere og gå på høyere turtall enn en sterk motor. Det betyr mer slitasje. Små dieselmotorer sliter litt med å få opp varmen på vinteren. Småturer vil kunne gå mye med lunken motor, mer slitasje. Med webasto kan du kompensere for det, men oppleve nedtappa batteri fordi turene er for korte til å lade opp det tilstrekkelig. Bensin er et greiere valg når det gjelder små motorer, etter min mening. Automatgear fungerer bedre på sterke motorer enn svake. Svak motor bør ha manuelt gear.

Endret av Scout
Skrevet

Batterilader er jo en rimelig kompensasjon for lite strøm

Anbefales til alle som kjører kort og middels langt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...