Gå til innhold
Ottavia

Hvilken motor og girtype?


Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å bli Skodaeier. Har sett på noen stasjonvognversjoner, 2015-2017 modeller. Hva ville dere valgt mellom bensin/diesel, automat/manuell gir? Hva er fordeler og ulemper på kort og lang sikt? Det er i utgangspunktet snakk om 110Hk motorer.

Endret av Ottavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Ottavia skrev:

Hei

Vurderer å bli Skodaeier. Har sett på noen stasjonvognversjoner, 2015-2017 modeller. Hva ville dere valgt mellom bensin/diesel, automat/manuell gir? Hva er fordeler og ulemper på kort og lang sikt? Det er i utgangspunktet snakk om 110Hk motorer.

Hei @Ottavia og velkommen til forumet :) 

Her vil du nok få en del forskjellige råd etter hva vi selv tenker, vurderer og prioriterer. Du skriver ikke noe om hverken bruksomerådet, om bilen skal benyttes til småkjøring og/eller langkjøring, om du skal ha med deg en del i bilen, og det har ganske stor betydning for hva en bør velge.

Nå skal heller ikke jeg si så mye om hva andre skal velge, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve biler med de motorene du vurderer her, for en fullastet Octavia med med kun 110hk blir nok en ganske kjedelig og treg kombinasjon. Jeg har selv bestilt meg en ny Octavia og jeg valgte 1,8/180 hk bensinmotor, men det er jo selvfølgelig ikke fasiten for andre enn meg selv.

Skal du ha såpass liten motor i en såpass stor bil, så hadde jeg nok valgt 110hk turbodiesel for å i hvert fall ha litt dreiemoment. Men når jeg skriver det, så vet jeg jo fremdeles ikke noe om hvilken type kjøring bilen skal benyttes til. Er det veldig mye småkjøring/bykjøring slik at motoren sjelden blir varm, så er ikke det det beste en dieselmotor kan utsettes for. Da kan problemene/utfordringene fort bli tett DPF (diesel partikkel filter og koksing av EGR ventil), sier ikke at det skjer, men muligheten er i hvert fall til stede om en dieselmotor ikke blir kjørt skikkelig varm.

Girkasser er jo også en smakssak, har en mye små -og kjøring, så er det jo veldig behagelig å kjøre automat. Men om bilen er tungt lastet og motoren er (for) liten, så kan fort automatkassene oppleves som «masete», fordi bilen den vil gire ofte fordi en mangler krefter.

Selv har jeg også en arb.bil som jeg disponerer, og i den så er det en 2,0/102hk TDi motor med DSG 6 kasse, dette er en VW Caddy 2016. Det er faktisk en velig flott kombinasjon og virker kvikk og rask når det ikke er noe i bilen, men en merker fort når en begynner å laste den opp og ikke minst får en tung henger etter. Men om du ikke skal gjøre det, så holder det med en slik motor i lange baner. Bare husk å kjør motoren skikkelig varm, på denne bilen så har det allerede kommet 3 varsler om at DPF er i ferd med å tettes, og at en bør kjøre motoren skikkelig varm for å «brenne rent» DPF. Da er bilen registret i August 2016 og har kjørt rett i overkant av 26.000km.

Til den bilen så hadde jeg likevel valgt en dieselmotor, rett og slett for at jeg ikke liker undermotoriserte biler, og det er nok fort slik en såpass stor (og tung) bil som Octavia kan oppleves med en så liten bensinmotor. Mindre bensinmotorer enn 1,4/140hk hadde ikke jeg valgt i en Octavia, men det er kun basert på egne erfaringer og behov, og det er jo ikke sikkert at de er like dine ønsker og behov :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville holdt meg langt unna 110 hk Octavia. Det er så dødt, at den minste motbakke kjennes. Med full bil? Glem det. Min 150 hk må til. Har selv 180hk bensin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

110 hk er helt greit, både med bensin og diesel, så fremt du ikke kjører langturer med full bil, henger etc

110 hk er uninspirerende som kjøremaskin, men greit som fremkomstmiddel. Dvs, hvorvidt det er Ok avhenger av deg som sjåfør og bruken

Jeg synes selv at de minste motorene ikke duger, bl.a. til forbikjøringer, men hvis det ikke foretas funker det greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar. Kjøreglede er ikke noe jeg har, jeg skal fra A til B. Har kjøre 110HK Diesel i 10 år nå, ofte med stappfull bil og takboks, uten at det har brydd meg noe. Kan ikke si at jeg har tenkt så mye på bakker og forbikjøringer, har bare giret ned og rast avgårde. Jeg vil anta en 2016 motor er bedre enn 2000 motor og dermed vil jeg få en økt kjøreopplevelse uansett?  Tror bilen jeg har kjørt i tillegg er tyngre enn Octavia.

Bilen skal forøvrig brukes 50/50 daglig småkjøring til jobbb og langturer på 100-500 km. Syns dermed det er vanskelig å velge.

 "Er det veldig mye småkjøring/bykjøring slik at motoren sjelden blir varm, så er ikke det det beste en dieselmotor kan utsettes for. Da kan problemene/utfordringene fort bli tett DPF (diesel partikkel filter og koksing av EGR ventil), " Hvilken innvirkning har det på motoren om man er flink til å bruke motorvarmer?

Spørsmålet mitt var dessuten ikke så rettet på kjøreglede, men mer kvalitet på de forskjellige. Hva er mest holdbart og hva gir best ytelse sammelignet med tallene? Og hva har minst vedlikehold trøbbel de neste 150 000 km? Da mellom automat/manuell og diesel/bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorvarmer er god hjelp, uansett, og vil redusere tilsotning betraktelig

Eldre 110hk diesel var ofte 2/1.9 litere, med mye mere bunndrag. Den nyere er 1.6 liter og litt tander, men funker greit

For levetid/problemer er det garantert bedre med manuell kasse

For motorer holder jeg en knapp på diesel, men dette er mer historisk bevist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kjøreopplevelse ikke spiller noen rolle kan man jo klare seg med hva som helst. Men generelt sett vil en liten motor måtte gires mere og gå på høyere turtall enn en sterk motor. Det betyr mer slitasje. Små dieselmotorer sliter litt med å få opp varmen på vinteren. Småturer vil kunne gå mye med lunken motor, mer slitasje. Med webasto kan du kompensere for det, men oppleve nedtappa batteri fordi turene er for korte til å lade opp det tilstrekkelig. Bensin er et greiere valg når det gjelder små motorer, etter min mening. Automatgear fungerer bedre på sterke motorer enn svake. Svak motor bør ha manuelt gear.

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...