Gå til innhold
Ottavia

Hvilken motor og girtype?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Vurderer å bli Skodaeier. Har sett på noen stasjonvognversjoner, 2015-2017 modeller. Hva ville dere valgt mellom bensin/diesel, automat/manuell gir? Hva er fordeler og ulemper på kort og lang sikt? Det er i utgangspunktet snakk om 110Hk motorer.

Endret av Ottavia
Skrevet
30 minutter siden, Ottavia skrev:

Hei

Vurderer å bli Skodaeier. Har sett på noen stasjonvognversjoner, 2015-2017 modeller. Hva ville dere valgt mellom bensin/diesel, automat/manuell gir? Hva er fordeler og ulemper på kort og lang sikt? Det er i utgangspunktet snakk om 110Hk motorer.

Hei @Ottavia og velkommen til forumet :) 

Her vil du nok få en del forskjellige råd etter hva vi selv tenker, vurderer og prioriterer. Du skriver ikke noe om hverken bruksomerådet, om bilen skal benyttes til småkjøring og/eller langkjøring, om du skal ha med deg en del i bilen, og det har ganske stor betydning for hva en bør velge.

Nå skal heller ikke jeg si så mye om hva andre skal velge, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve biler med de motorene du vurderer her, for en fullastet Octavia med med kun 110hk blir nok en ganske kjedelig og treg kombinasjon. Jeg har selv bestilt meg en ny Octavia og jeg valgte 1,8/180 hk bensinmotor, men det er jo selvfølgelig ikke fasiten for andre enn meg selv.

Skal du ha såpass liten motor i en såpass stor bil, så hadde jeg nok valgt 110hk turbodiesel for å i hvert fall ha litt dreiemoment. Men når jeg skriver det, så vet jeg jo fremdeles ikke noe om hvilken type kjøring bilen skal benyttes til. Er det veldig mye småkjøring/bykjøring slik at motoren sjelden blir varm, så er ikke det det beste en dieselmotor kan utsettes for. Da kan problemene/utfordringene fort bli tett DPF (diesel partikkel filter og koksing av EGR ventil), sier ikke at det skjer, men muligheten er i hvert fall til stede om en dieselmotor ikke blir kjørt skikkelig varm.

Girkasser er jo også en smakssak, har en mye små -og kjøring, så er det jo veldig behagelig å kjøre automat. Men om bilen er tungt lastet og motoren er (for) liten, så kan fort automatkassene oppleves som «masete», fordi bilen den vil gire ofte fordi en mangler krefter.

Selv har jeg også en arb.bil som jeg disponerer, og i den så er det en 2,0/102hk TDi motor med DSG 6 kasse, dette er en VW Caddy 2016. Det er faktisk en velig flott kombinasjon og virker kvikk og rask når det ikke er noe i bilen, men en merker fort når en begynner å laste den opp og ikke minst får en tung henger etter. Men om du ikke skal gjøre det, så holder det med en slik motor i lange baner. Bare husk å kjør motoren skikkelig varm, på denne bilen så har det allerede kommet 3 varsler om at DPF er i ferd med å tettes, og at en bør kjøre motoren skikkelig varm for å «brenne rent» DPF. Da er bilen registret i August 2016 og har kjørt rett i overkant av 26.000km.

Til den bilen så hadde jeg likevel valgt en dieselmotor, rett og slett for at jeg ikke liker undermotoriserte biler, og det er nok fort slik en såpass stor (og tung) bil som Octavia kan oppleves med en så liten bensinmotor. Mindre bensinmotorer enn 1,4/140hk hadde ikke jeg valgt i en Octavia, men det er kun basert på egne erfaringer og behov, og det er jo ikke sikkert at de er like dine ønsker og behov :) 

Skrevet

Ville holdt meg langt unna 110 hk Octavia. Det er så dødt, at den minste motbakke kjennes. Med full bil? Glem det. Min 150 hk må til. Har selv 180hk bensin. 

Skrevet

110 hk er helt greit, både med bensin og diesel, så fremt du ikke kjører langturer med full bil, henger etc

110 hk er uninspirerende som kjøremaskin, men greit som fremkomstmiddel. Dvs, hvorvidt det er Ok avhenger av deg som sjåfør og bruken

Jeg synes selv at de minste motorene ikke duger, bl.a. til forbikjøringer, men hvis det ikke foretas funker det greit

Skrevet

Takk for bra svar. Kjøreglede er ikke noe jeg har, jeg skal fra A til B. Har kjøre 110HK Diesel i 10 år nå, ofte med stappfull bil og takboks, uten at det har brydd meg noe. Kan ikke si at jeg har tenkt så mye på bakker og forbikjøringer, har bare giret ned og rast avgårde. Jeg vil anta en 2016 motor er bedre enn 2000 motor og dermed vil jeg få en økt kjøreopplevelse uansett?  Tror bilen jeg har kjørt i tillegg er tyngre enn Octavia.

Bilen skal forøvrig brukes 50/50 daglig småkjøring til jobbb og langturer på 100-500 km. Syns dermed det er vanskelig å velge.

 "Er det veldig mye småkjøring/bykjøring slik at motoren sjelden blir varm, så er ikke det det beste en dieselmotor kan utsettes for. Da kan problemene/utfordringene fort bli tett DPF (diesel partikkel filter og koksing av EGR ventil), " Hvilken innvirkning har det på motoren om man er flink til å bruke motorvarmer?

Spørsmålet mitt var dessuten ikke så rettet på kjøreglede, men mer kvalitet på de forskjellige. Hva er mest holdbart og hva gir best ytelse sammelignet med tallene? Og hva har minst vedlikehold trøbbel de neste 150 000 km? Da mellom automat/manuell og diesel/bensin?

Skrevet

Motorvarmer er god hjelp, uansett, og vil redusere tilsotning betraktelig

Eldre 110hk diesel var ofte 2/1.9 litere, med mye mere bunndrag. Den nyere er 1.6 liter og litt tander, men funker greit

For levetid/problemer er det garantert bedre med manuell kasse

For motorer holder jeg en knapp på diesel, men dette er mer historisk bevist

Skrevet (endret)

Hvis kjøreopplevelse ikke spiller noen rolle kan man jo klare seg med hva som helst. Men generelt sett vil en liten motor måtte gires mere og gå på høyere turtall enn en sterk motor. Det betyr mer slitasje. Små dieselmotorer sliter litt med å få opp varmen på vinteren. Småturer vil kunne gå mye med lunken motor, mer slitasje. Med webasto kan du kompensere for det, men oppleve nedtappa batteri fordi turene er for korte til å lade opp det tilstrekkelig. Bensin er et greiere valg når det gjelder små motorer, etter min mening. Automatgear fungerer bedre på sterke motorer enn svake. Svak motor bør ha manuelt gear.

Endret av Scout
Skrevet

Batterilader er jo en rimelig kompensasjon for lite strøm

Anbefales til alle som kjører kort og middels langt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...