Gå til innhold
Superb lll

Ditec Ceramic Ultra


Anbefalte innlegg

Bør man levere bilen til detailer på vår eller høst?
Fordelen med vår er jo at man blir kvitt dritt fra vinteren, mens fordelen med høst er at man da er bedre rustet mot det som kommer i løpet av vinteren.

Er det noe som er bedre enn annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en bil skikkelig beskyttet før vinteren starter, så skal det jo i utg.pkt. være enklere å ta «vårpussen» selv. MEN mye av dette kommer jo også an på hvor mye slitasje det blir på beskyttelsen i løpet av vinteren. Det være seg mye salt på veiene og bruk av sterke avfettinger for å vaske bilen vinterstid., men det kan jo vare litt lenger om en benytter en QD når en vasker bilen vinterstid. Det gir i hvert fall en viss tilleggsbeskyttelse i en tøff vintersesong, og vil gjøre det lettere å få bilen skikkelig ren når våren kommer.

Det beste hadde nok vært både høst og vår hos en detailer/bilpleier, og så tatt vedlikeholdet i mellom der selv, men det er jo ikke akkurat gratis å sende avgårde bilen på noe slikt heller.

Mye kommer jo selvfølgelig også an på hva en vil ha gjort med bilen, jeg kommer aldri til å komme dit hvor jeg skal studere lakken med lommelykt og lupe. Jeg vil ha den ren og blank, men jeg har ikke bestilt en show-room-car, det er en bruksgjenstand som skal ta meg fra A - B. At andre tar det mye lengre og har et helt annet syn på det både vet jeg og det forstår jeg godt. En bil koster mange penger, så det er jo ingen tvil om at det er lønnsomt å ta godt vare på bilen. 

Så jeg har full forståelse for de som vil ta det helt ut når det gjelder bilpleie/detailing, og har dette som en hobby, lidenskap og i beste fall også tjener penger på dette.

 

Men dit vil ikke jeg, det tar for mye tid og det har jeg heller ikke den rette kunnskapen eller tålmodigheten til å gjøre.

Jeg har allerede vært igjennom detalj -og pixelforstørrelser av bilder på store kalibrerte skjermer for å se etter optiske feil på kostbare objektiver, justert farger, kontraster, skarphet og lys/skyggepartieer i bildene.  I tillegg hatt en egen skriver i A3+ format med 10 fargepatroner for best mulig fargegjengivelse, forskjellige papirprofiler til forskjellige fotopapirer avhengig av hvilken type bilder som skal printes ut, etc. bare for å nevne noe........

Så jeg vet litt om hva det vil si å gå helt og fullt inn for noe, derfor skriver jeg også at jeg har full forståelse for de som ønsker å gjøre veldig mye ut av sitt vedlikehold når det gjelder bil. Men så langt skal jeg ikke gå denne gangen, den saken er helt klar. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det som ofte går igjen ved en ditec behandlet bil er at dem ikke er nøye nok med grunnarbeidet. Ofte er det igjen kjørespor  og hollogrammer når ditec blir lagt.

Jeg kan ikke si så my om holdbarhet, men er vel sånn at man må inn til rebehandling hvert år for at garantien skal gjelde. Å dette gjenspeiler seg hos flere av de større kjedene.

Jeg vil heller gå til en detailer å få en skikkerlig behandling før dem legger coating.

Driver selv med bilpleie, å vet at selv en ny bil fort kan ta 20-40timer å få fin og coating lagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...