Gå til innhold
RuneT

Oljeskift og første service (2.0 TDI 190hk)


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Finnast da nokon instruks på korleis ein kjøre inn desse motorane mtp oljeskift? Eg vil tru at ein heilt ny motor skal ha eit oljeskift på kortere kilometer enn ein motor som er innkjørt? Har høyrt om serviceintervall på 30000/2 år, men synast dette intervallet er veldig langt (spesielt for ein ny motor). Vurderer å bytte etter 5000 - 10000 km første gongen. 

Har nokon skifta motorolje og filter på desse bilane, og vil framleis garantien gjelde om ein utførar dette sjølv? 

Endret av RuneT
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke skadelig å bytte olje oftere enn hva serviceintervallene sier, men det skal etter produsenten (VAG) sitt program være helt unødvendig. Bilene er satt opp etter 30.000km/2 år (hva som inntreffer først), men en kan om ønskelig få forandret dette til 15.000km/1 år serviceintervall. Men bilen merker via sensorer vår kjørestil og om vi har kjøring som tilsier at vi burde ha service tidligere, det eneste en skal gjøre før service (etter boka) er å følge med på oljenivået og etterfylle ved behov.

Nå har jeg min tredje fabrikknye privatbil fra VAG med 30.000km/2år serviceintervall som jeg konsekvent har fulgt. Første bilen etterfylte jeg ca 0,5 liter olje på etter 15.000km (ca etter 1 års kjøring), og bilen varslet om service etter 1 år og 9 mnd. Da hadde den kjørt ca 25.000km.

Den andre bilen varslet om service etter 1 år og 2 mnd, og hadde da kjørt rett i overkant av 28.000km. Her var det ikke etterfylt olje.

Den tredje bilen har jeg kun hatt i 5 mnd og har ikke kjørt mer enn ca 7.500km.

I firmaet der jeg jobber har vi for det meste VW som arb.biler, men også noen Ford, Peugeot og Mercedes varebiler, og felles for samtlige av bilene her er at vi konsekvent følger fabrikkens serviceintervaller. Her varierer det stort i serviceprogrammer, kjørestiler (mange sjåfører på flere av bilene), men som sagt så følges serviceintervallene og hva bilene varsler om konsekvent, og vi har ingen problemer i det hele tatt med dette. Jeg fikk helt ny VW Transporter i løpet av September mnd, og den passerer 10.000km i løpet av kommende uke, men jeg gjør ikke noe med oljeskift på den bilen før bilen varsler om det selv, jeg peiler kun oljen ved fylling av drivstoff og etterfyller ved behov.

  • Takk 1
Skrevet (endret)

Takk for god erfaringsoverføring. Det kan hende at eg bekymrer meg unødig og ikkje trenger å gjere annan enn da serviceintervallet eller sensorer gir beskjed om. Uansett så har ein jo garanti om ein følger serviceintervallet som er satt opp frå fabrikk. 

Endret av RuneT
  • Lik 1
Skrevet

Jeg skal være helt ærlig å si at jeg også var meget betenkt til så lange intervaller mellom oljeskift, når jeg var vant til 15.000km/årlig oljeskift på de fleste av bilene jeg hadde hatt før min første helt nye bil fra VAG konsernet, men det var en totalt helt unødvendig bekymring.  Oljene er jo mye bedre i dag, og kan jo ikke sammenlignes med tidligere oljer, og i tillegg så er det såpass mange sensorer som kjenner/føler på oljekvaliteten og varsler deretter, så det er egentlig ikke noe å bekymre seg over.

Men selvfølgelig så er det jo likevel bare en fordel om en velger å bytte olje/oljefilter ved 15.000km i stedet, men det er etter bilprodusenten en helt unødvendig kostnad, men om det gir en bedre følelse, så er det jo bare å gjøre det. Men det bør nok gjøres på et verksted som kan gå inn i bilens programvare å registrere det som er gjort, slik at sensorer kan bli «nullstilt» og starte på nytt med ny olje slik det også blir gjort etter utført service.

Selv med all erfaring vi har i fra VAG konsernets biler, så har jeg ikke helt bestemt med selv på hva jeg gjør med oljeskift på privatbilen. Mulig jeg foretar et olje/oljefilter bytte etter ca 15.000km, men det har jeg som sagt ikke bestemt meg for enda når det gjelder privatbilen. For arb.bilen sin del, så følger jeg kun serviceintervallene og ferdig med det. :) 

Skrevet

Nei da har litt med følelser for min del å gjere også, trur eg. Da er noko med å kunne begynne da nye året med sommerdekk, vask og polering, og ny olje. Er nok litt gammaldags der, men får tenke litt på da. Uansett, så trur eg ikkje at oljeskift ekstra kan skade! 

Bilen er min første nye bil nokon sinne, og eg vil gjere da rett frå første gong då da er ein bil eg bil ha lenge. I tillegg har eg ikkje fått bilen enno, så eg har kanskje litt for god tid til å gruble og planlegge. Uansett, da er ei kjekk tid😊

  • Lik 1
Skrevet
10 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Dagens motorer trenger ikke å bli innkjørt da dette er tatt hånd av fabrikken. Men jeg er helt enig i at det burde byttes olje og filter etter 10.000 km. Da ser man tilstand på om alt er optimalt og er på sikre siden. Men etter første service så er intervallene på 15.000km. 

 

Hvis det var til hjelp bruk lik knappen.

Intervallene er da 30 000km hele veien, også første service.

  • Lik 2
Skrevet
10 timer siden, RuneT skrev:

Nei da har litt med følelser for min del å gjere også, trur eg. Da er noko med å kunne begynne da nye året med sommerdekk, vask og polering, og ny olje. Er nok litt gammaldags der, men får tenke litt på da. Uansett, så trur eg ikkje at oljeskift ekstra kan skade! 

Bilen er min første nye bil nokon sinne, og eg vil gjere da rett frå første gong då da er ein bil eg bil ha lenge. I tillegg har eg ikkje fått bilen enno, så eg har kanskje litt for god tid til å gruble og planlegge. Uansett, da er ei kjekk tid😊

Ekstra oljeskift skader som sagt ikke, men det er viktig at det blir registrert/lagret i bilens «programvare», slik at sensorer kan registrere riktige data, og gir rett signaler. Men som du også tidligere har skrevet, en har full nybil -og mobilitetsgaranti så lenge en følger bilens serviceprogram, og det sier som sagt 30.000km/2års intervaller. Bilen varsler selv om absolutt alt, så det er stort sett bare å gjøre det en får beskjed om av bilen. Samt noen faste intervaller som en får info om når en er på første service. Slik som f.eks. bytte av bremsevæske, oljeskift på DSG kassa, oljeskift på Haldex (4x4), etc. Noe av dette går på tid, mens andre ting går på kjørelengde, og noe henger sammen med enten år eller kjørelangde. Men som sagt, det informerer kundemottakeren deg om når du tar første service :)  

 

Husker også at jeg byttet olje før -og etter vinter på tidligere biler, og da gjerne med litt forskjellig viskositet slik at motoren hadde litt tynnere mineralolje på vintere, dette var før det ble mer utbredt å benytte syntetisk olje. For den ble gjerne for tynn til pakningene den gangen, fikk oljelekkasje/svetting ved både toppdekselpakning og bunnpannepakningen første gangen jeg prøvde å fylle syntetisk olje på den bilen jeg hadde den gangen (Opel Ascona C).

Det samme med polering før -og etter vintersesongen, det ble også gjerne gjort samtidig med dekkskift :) 

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...