Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Oljeskift og første service (2.0 TDI 190hk)

Recommended Posts

Finnast da nokon instruks på korleis ein kjøre inn desse motorane mtp oljeskift? Eg vil tru at ein heilt ny motor skal ha eit oljeskift på kortere kilometer enn ein motor som er innkjørt? Har høyrt om serviceintervall på 30000/2 år, men synast dette intervallet er veldig langt (spesielt for ein ny motor). Vurderer å bytte etter 5000 - 10000 km første gongen. 

Har nokon skifta motorolje og filter på desse bilane, og vil framleis garantien gjelde om ein utførar dette sjølv? 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig ikke skadelig å bytte olje oftere enn hva serviceintervallene sier, men det skal etter produsenten (VAG) sitt program være helt unødvendig. Bilene er satt opp etter 30.000km/2 år (hva som inntreffer først), men en kan om ønskelig få forandret dette til 15.000km/1 år serviceintervall. Men bilen merker via sensorer vår kjørestil og om vi har kjøring som tilsier at vi burde ha service tidligere, det eneste en skal gjøre før service (etter boka) er å følge med på oljenivået og etterfylle ved behov.

Nå har jeg min tredje fabrikknye privatbil fra VAG med 30.000km/2år serviceintervall som jeg konsekvent har fulgt. Første bilen etterfylte jeg ca 0,5 liter olje på etter 15.000km (ca etter 1 års kjøring), og bilen varslet om service etter 1 år og 9 mnd. Da hadde den kjørt ca 25.000km.

Den andre bilen varslet om service etter 1 år og 2 mnd, og hadde da kjørt rett i overkant av 28.000km. Her var det ikke etterfylt olje.

Den tredje bilen har jeg kun hatt i 5 mnd og har ikke kjørt mer enn ca 7.500km.

I firmaet der jeg jobber har vi for det meste VW som arb.biler, men også noen Ford, Peugeot og Mercedes varebiler, og felles for samtlige av bilene her er at vi konsekvent følger fabrikkens serviceintervaller. Her varierer det stort i serviceprogrammer, kjørestiler (mange sjåfører på flere av bilene), men som sagt så følges serviceintervallene og hva bilene varsler om konsekvent, og vi har ingen problemer i det hele tatt med dette. Jeg fikk helt ny VW Transporter i løpet av September mnd, og den passerer 10.000km i løpet av kommende uke, men jeg gjør ikke noe med oljeskift på den bilen før bilen varsler om det selv, jeg peiler kun oljen ved fylling av drivstoff og etterfyller ved behov.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for god erfaringsoverføring. Det kan hende at eg bekymrer meg unødig og ikkje trenger å gjere annan enn da serviceintervallet eller sensorer gir beskjed om. Uansett så har ein jo garanti om ein følger serviceintervallet som er satt opp frå fabrikk. 

Edited by RuneT
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skal være helt ærlig å si at jeg også var meget betenkt til så lange intervaller mellom oljeskift, når jeg var vant til 15.000km/årlig oljeskift på de fleste av bilene jeg hadde hatt før min første helt nye bil fra VAG konsernet, men det var en totalt helt unødvendig bekymring.  Oljene er jo mye bedre i dag, og kan jo ikke sammenlignes med tidligere oljer, og i tillegg så er det såpass mange sensorer som kjenner/føler på oljekvaliteten og varsler deretter, så det er egentlig ikke noe å bekymre seg over.

Men selvfølgelig så er det jo likevel bare en fordel om en velger å bytte olje/oljefilter ved 15.000km i stedet, men det er etter bilprodusenten en helt unødvendig kostnad, men om det gir en bedre følelse, så er det jo bare å gjøre det. Men det bør nok gjøres på et verksted som kan gå inn i bilens programvare å registrere det som er gjort, slik at sensorer kan bli «nullstilt» og starte på nytt med ny olje slik det også blir gjort etter utført service.

Selv med all erfaring vi har i fra VAG konsernets biler, så har jeg ikke helt bestemt med selv på hva jeg gjør med oljeskift på privatbilen. Mulig jeg foretar et olje/oljefilter bytte etter ca 15.000km, men det har jeg som sagt ikke bestemt meg for enda når det gjelder privatbilen. For arb.bilen sin del, så følger jeg kun serviceintervallene og ferdig med det. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei da har litt med følelser for min del å gjere også, trur eg. Da er noko med å kunne begynne da nye året med sommerdekk, vask og polering, og ny olje. Er nok litt gammaldags der, men får tenke litt på da. Uansett, så trur eg ikkje at oljeskift ekstra kan skade! 

Bilen er min første nye bil nokon sinne, og eg vil gjere da rett frå første gong då da er ein bil eg bil ha lenge. I tillegg har eg ikkje fått bilen enno, så eg har kanskje litt for god tid til å gruble og planlegge. Uansett, da er ei kjekk tid😊

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Dagens motorer trenger ikke å bli innkjørt da dette er tatt hånd av fabrikken. Men jeg er helt enig i at det burde byttes olje og filter etter 10.000 km. Da ser man tilstand på om alt er optimalt og er på sikre siden. Men etter første service så er intervallene på 15.000km. 

 

Hvis det var til hjelp bruk lik knappen.

Intervallene er da 30 000km hele veien, også første service.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, RuneT skrev:

Nei da har litt med følelser for min del å gjere også, trur eg. Da er noko med å kunne begynne da nye året med sommerdekk, vask og polering, og ny olje. Er nok litt gammaldags der, men får tenke litt på da. Uansett, så trur eg ikkje at oljeskift ekstra kan skade! 

Bilen er min første nye bil nokon sinne, og eg vil gjere da rett frå første gong då da er ein bil eg bil ha lenge. I tillegg har eg ikkje fått bilen enno, så eg har kanskje litt for god tid til å gruble og planlegge. Uansett, da er ei kjekk tid😊

Ekstra oljeskift skader som sagt ikke, men det er viktig at det blir registrert/lagret i bilens «programvare», slik at sensorer kan registrere riktige data, og gir rett signaler. Men som du også tidligere har skrevet, en har full nybil -og mobilitetsgaranti så lenge en følger bilens serviceprogram, og det sier som sagt 30.000km/2års intervaller. Bilen varsler selv om absolutt alt, så det er stort sett bare å gjøre det en får beskjed om av bilen. Samt noen faste intervaller som en får info om når en er på første service. Slik som f.eks. bytte av bremsevæske, oljeskift på DSG kassa, oljeskift på Haldex (4x4), etc. Noe av dette går på tid, mens andre ting går på kjørelengde, og noe henger sammen med enten år eller kjørelangde. Men som sagt, det informerer kundemottakeren deg om når du tar første service :)  

 

Husker også at jeg byttet olje før -og etter vinter på tidligere biler, og da gjerne med litt forskjellig viskositet slik at motoren hadde litt tynnere mineralolje på vintere, dette var før det ble mer utbredt å benytte syntetisk olje. For den ble gjerne for tynn til pakningene den gangen, fikk oljelekkasje/svetting ved både toppdekselpakning og bunnpannepakningen første gangen jeg prøvde å fylle syntetisk olje på den bilen jeg hadde den gangen (Opel Ascona C).

Det samme med polering før -og etter vintersesongen, det ble også gjerne gjort samtidig med dekkskift :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...