Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Oljeskift og første service (2.0 TDI 190hk)

Recommended Posts

Finnast da nokon instruks på korleis ein kjøre inn desse motorane mtp oljeskift? Eg vil tru at ein heilt ny motor skal ha eit oljeskift på kortere kilometer enn ein motor som er innkjørt? Har høyrt om serviceintervall på 30000/2 år, men synast dette intervallet er veldig langt (spesielt for ein ny motor). Vurderer å bytte etter 5000 - 10000 km første gongen. 

Har nokon skifta motorolje og filter på desse bilane, og vil framleis garantien gjelde om ein utførar dette sjølv? 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig ikke skadelig å bytte olje oftere enn hva serviceintervallene sier, men det skal etter produsenten (VAG) sitt program være helt unødvendig. Bilene er satt opp etter 30.000km/2 år (hva som inntreffer først), men en kan om ønskelig få forandret dette til 15.000km/1 år serviceintervall. Men bilen merker via sensorer vår kjørestil og om vi har kjøring som tilsier at vi burde ha service tidligere, det eneste en skal gjøre før service (etter boka) er å følge med på oljenivået og etterfylle ved behov.

Nå har jeg min tredje fabrikknye privatbil fra VAG med 30.000km/2år serviceintervall som jeg konsekvent har fulgt. Første bilen etterfylte jeg ca 0,5 liter olje på etter 15.000km (ca etter 1 års kjøring), og bilen varslet om service etter 1 år og 9 mnd. Da hadde den kjørt ca 25.000km.

Den andre bilen varslet om service etter 1 år og 2 mnd, og hadde da kjørt rett i overkant av 28.000km. Her var det ikke etterfylt olje.

Den tredje bilen har jeg kun hatt i 5 mnd og har ikke kjørt mer enn ca 7.500km.

I firmaet der jeg jobber har vi for det meste VW som arb.biler, men også noen Ford, Peugeot og Mercedes varebiler, og felles for samtlige av bilene her er at vi konsekvent følger fabrikkens serviceintervaller. Her varierer det stort i serviceprogrammer, kjørestiler (mange sjåfører på flere av bilene), men som sagt så følges serviceintervallene og hva bilene varsler om konsekvent, og vi har ingen problemer i det hele tatt med dette. Jeg fikk helt ny VW Transporter i løpet av September mnd, og den passerer 10.000km i løpet av kommende uke, men jeg gjør ikke noe med oljeskift på den bilen før bilen varsler om det selv, jeg peiler kun oljen ved fylling av drivstoff og etterfyller ved behov.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for god erfaringsoverføring. Det kan hende at eg bekymrer meg unødig og ikkje trenger å gjere annan enn da serviceintervallet eller sensorer gir beskjed om. Uansett så har ein jo garanti om ein følger serviceintervallet som er satt opp frå fabrikk. 

Edited by RuneT
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skal være helt ærlig å si at jeg også var meget betenkt til så lange intervaller mellom oljeskift, når jeg var vant til 15.000km/årlig oljeskift på de fleste av bilene jeg hadde hatt før min første helt nye bil fra VAG konsernet, men det var en totalt helt unødvendig bekymring.  Oljene er jo mye bedre i dag, og kan jo ikke sammenlignes med tidligere oljer, og i tillegg så er det såpass mange sensorer som kjenner/føler på oljekvaliteten og varsler deretter, så det er egentlig ikke noe å bekymre seg over.

Men selvfølgelig så er det jo likevel bare en fordel om en velger å bytte olje/oljefilter ved 15.000km i stedet, men det er etter bilprodusenten en helt unødvendig kostnad, men om det gir en bedre følelse, så er det jo bare å gjøre det. Men det bør nok gjøres på et verksted som kan gå inn i bilens programvare å registrere det som er gjort, slik at sensorer kan bli «nullstilt» og starte på nytt med ny olje slik det også blir gjort etter utført service.

Selv med all erfaring vi har i fra VAG konsernets biler, så har jeg ikke helt bestemt med selv på hva jeg gjør med oljeskift på privatbilen. Mulig jeg foretar et olje/oljefilter bytte etter ca 15.000km, men det har jeg som sagt ikke bestemt meg for enda når det gjelder privatbilen. For arb.bilen sin del, så følger jeg kun serviceintervallene og ferdig med det. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei da har litt med følelser for min del å gjere også, trur eg. Da er noko med å kunne begynne da nye året med sommerdekk, vask og polering, og ny olje. Er nok litt gammaldags der, men får tenke litt på da. Uansett, så trur eg ikkje at oljeskift ekstra kan skade! 

Bilen er min første nye bil nokon sinne, og eg vil gjere da rett frå første gong då da er ein bil eg bil ha lenge. I tillegg har eg ikkje fått bilen enno, så eg har kanskje litt for god tid til å gruble og planlegge. Uansett, da er ei kjekk tid😊

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Dagens motorer trenger ikke å bli innkjørt da dette er tatt hånd av fabrikken. Men jeg er helt enig i at det burde byttes olje og filter etter 10.000 km. Da ser man tilstand på om alt er optimalt og er på sikre siden. Men etter første service så er intervallene på 15.000km. 

 

Hvis det var til hjelp bruk lik knappen.

Intervallene er da 30 000km hele veien, også første service.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, RuneT skrev:

Nei da har litt med følelser for min del å gjere også, trur eg. Da er noko med å kunne begynne da nye året med sommerdekk, vask og polering, og ny olje. Er nok litt gammaldags der, men får tenke litt på da. Uansett, så trur eg ikkje at oljeskift ekstra kan skade! 

Bilen er min første nye bil nokon sinne, og eg vil gjere da rett frå første gong då da er ein bil eg bil ha lenge. I tillegg har eg ikkje fått bilen enno, så eg har kanskje litt for god tid til å gruble og planlegge. Uansett, da er ei kjekk tid😊

Ekstra oljeskift skader som sagt ikke, men det er viktig at det blir registrert/lagret i bilens «programvare», slik at sensorer kan registrere riktige data, og gir rett signaler. Men som du også tidligere har skrevet, en har full nybil -og mobilitetsgaranti så lenge en følger bilens serviceprogram, og det sier som sagt 30.000km/2års intervaller. Bilen varsler selv om absolutt alt, så det er stort sett bare å gjøre det en får beskjed om av bilen. Samt noen faste intervaller som en får info om når en er på første service. Slik som f.eks. bytte av bremsevæske, oljeskift på DSG kassa, oljeskift på Haldex (4x4), etc. Noe av dette går på tid, mens andre ting går på kjørelengde, og noe henger sammen med enten år eller kjørelangde. Men som sagt, det informerer kundemottakeren deg om når du tar første service :)  

 

Husker også at jeg byttet olje før -og etter vinter på tidligere biler, og da gjerne med litt forskjellig viskositet slik at motoren hadde litt tynnere mineralolje på vintere, dette var før det ble mer utbredt å benytte syntetisk olje. For den ble gjerne for tynn til pakningene den gangen, fikk oljelekkasje/svetting ved både toppdekselpakning og bunnpannepakningen første gangen jeg prøvde å fylle syntetisk olje på den bilen jeg hadde den gangen (Opel Ascona C).

Det samme med polering før -og etter vintersesongen, det ble også gjerne gjort samtidig med dekkskift :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hei. Noen som har opplevd å miste bluetooth tilkobling? Har hørt noen biler har for liten resistor på tenningen, slik at det blir et spenningsfall som fjerner telefonknappen. Nå går den bare i mute modus.
    • Hehe, ja fargevalg er aldri en enkel sak   Selv har jeg hatt ønske om Business Grey metallic om jeg skulle bestille en ny Skoda Superb i dag, men etter at Race Blue metallic nå er tilgjengelig på Superb, så er jeg jammen ikke helt sikker lenger........ Tror nok likevel at jeg hadde blitt for «pinglete» og tatt det trygge valget med Business Grey metallic, men hadde muligens gått for Sportline i stedet for L&K som jeg har i dag, men helt sikker på det er jeg heller ikke   Årsaken til det er at jeg ikke er noen tilhenger av alle chrome-detaljene på L&K (eller Style), og så ønsker jeg Alcantara seter i stedet for skinnseter, og akkurat det har jeg blitt enda mer sikker på etter mitt første år med skinnseter i min Superb....... Lava Blue metallic er en stillig farge, det er det ingen tvil om, så denne Superben blir du nok meget fornøyd med @Marius  De forandringene jeg hadde tatt i forhold til din bestilling er 19" sommerhjul (fordi jeg ikke liker hverken de tidligere -eller det nye 18" felgdesignet til Superb L&K), men det er jo opptil enhver hva en synes om det   Ellers så hadde jeg også tatt med gir-paddles på rattet, men det er det eneste også, for som du allerede har skrevet her @Marius så er jo Superb L&K utgaven virkelig fylt opp med utstyr, og noe av det er jo heller ikke tilgjengelig på hverken Style eller Sportline som tilleggsutstyr. Får håpe at ventetiden din ikke blir for lang @Marius, for å vente på en bestilt bil er ikke det artigste som finnes......... Lykke til  
    • Å bli korrigert er ikke noe problem @Sjåføren, og når en at på til lærer noe også, så er det jo veldig bra   Jeg har blitt forklart av kundemottakeren hos mitt lokale Møller verksted at det er ikke uten grunn at denne DSG 7 kassen kalles tørrplateclutch, og det er fordi det ikke er olje i den. Men han nevnte aldri at det er olje som smører den mekaniske kassen som du skriver @Sjåføren, så dette var helt ukjent for meg.
    • "Bilhold" appen til Møller ble i går oppdatert til at bestilt bil er 2021 mod. 2.0 TDI 200 Hk. Selv om det er lang ventetid, så er det positive at med nyere og renere motor, så blir avgiftene lavere, og bilen billigere☺
    • I starten var det noen 7 trinns DSG kasser som det ble byttet olje på mechatronic enheten. Dette er en oljefylt styringsenhet til gearkassen. Det ble byttet til en annen type olje enn originalt. Jeg mener det var gjort som en kampanje på dem som opplevde det du beskriver. Mulig at det er det som er gjort på din? Jeg må korrigere @Superb lll litt: Selve gearkassen er oljefylt den (1,7 liter) , og det er denne som normalt ikke trengs å byttes. Dette er vanlig gearolje som smører den mekaniske kassen (altså tannhjul og lagre). Men clutch-pakken er ikke oljefylt på denne gearkassen, det er tørr-clutcher.  Det beste er nok å gjøre som @Marius skriver, å dra til forhandler og ta en sjekk.  
    • Takk, takk ja, prisene på nye motorene kom på fredag som var.  Du ble nok berørt av covid-19 nedstenging på fabrikken. Dem hadde vel 1 mnd tror jeg det var tidligere i sommer. Håper jo jeg får den så tidlig så mulig positivt for deg, er jo at du får 2021 modell, med ny motor, nytt ratt, MIB3 osv. Selv om det blir lang ventetid
    • Gratulerer.  Jeg bestilte min Superb Sportline i mai, og har enda ikke fått bekreftet bygge dato. Det eneste jeg nå vet er at det blir en 2021 modell, da 200Hk TDI motorene skulle bygges med f.o.m. denne uka her. Skal se du får bilen din før jeg får min. Begynner å bli lang ventetiden nå. 
    • Takk !   Fargevalg var en lang vurdering, gikk først for Racing blue, men... Ombestemte meg etter noen timer og havnet på Lava Blue, fin mørkeblå farge  Har ikke sett mange Superb her heller, med den fargen, så blir spennende. (Hjertet mitt sa Quartz grey denne gangen også, men samboer var ikke helt enig, selv om det er kun jeg som skal kjøre bilen, da hun har egen bil) Kunne gjerne tenkt meg 2.0bensin jeg også, men med startpris på 626900,- Så, er det liksom ikke verdt det   Denne ble "dyr" nok den, endte opp på en pris så jeg kunne vurdert veldig mye annet på markedet for å si det slik...  
    • Men DSG 7 kassa på bilen din er vel ikke oljefylt etter hva jeg vet @halgeir? Oljefylt DSG 7 ble først tilgjengelig på Kodiaq og Octavia 2,0/150hk TDi FL (facelift). Så enten har du DSG 6 oljefylt girkasse @halgeir, ellers så har du en tørrplate clutch DSG 7 kasse (som det ikke skal byttes olje på eller flushes, fordi det ikke er noe olje i den i det hele tatt). Jeg har selv hatt en VW Golf 2014 og en Superb 2016 med DSG 7 kassa, og den kan etter mine erfaringer oppleves som både litt brå og rykkete, spesielt ved igangkjøring og køkjøring (lave hastigheter). Jeg fikk beskjed av verkstedet at det var slik den DSG 7 kassa var, og det kunne de ikke gjøre noe med....... Jeg hadde også en Octavia Scout 1,8/180hk TSi 2018 modell (FL) og den var det en oljefylt DSG 6 kasse på, det var først i fjor sommer når jeg handlet en Superb 2,0/190hk TDi 4x4 2019 modell at jeg fikk min første Skoda med oljefylt DSG 7 kasse.
    • Gratulerer med bestilling av ny bil @Marius   Ser ut til at du har bestilt deg en versjon av denne bilen omtrentlig som jeg ville ha gjort det selv   Spennende farge du har valgt denne gangen, den er ikke så ofte benyttet på Superb i området her jeg bor, jeg ser den mest på Kodiaq her. Joda en kan jo alltids ønske seg en ny/annen bil, men tiden er ikke der akkurat nå for min del. Ellers så har jeg jo fremdeles et ønske om ny Superb 2,0/272hk 4x4, men fremdeles er både «sparegrisen» og fruen ikke helt enig med meg i det........  
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...