Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Aktivering av Skoda Connect

Recommended Posts

Hei

Har nokon tips til korleis ein får aktivert bilen for Skoda Connect? Eg har fått pin-kode og skal taste den inn, men etter ei stund så får eg ei melding om at "det ikkje er kontakt med serveren, og at det jobbes med saken". Sånn eg har forstått da så må bilen kobles til internett via ein mobil (hot spot), men er usikker på om eg har gjort da rett sjølv om da står at bilen er tilkobla. Har Samsung Galaxy S7. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du hatt dette problemet lenge? Kanskje de har problem med serveren? 

Connect er ikke den mest stabile netttjenesten jeg har vært borti for å være helt ærlig.

Måtte forresten fornye infotainment online plus og care connect-remote access nå. Kostet til sammen 868kr. Usikker på om det er verdt det. Man kan selv velge de forskjellige. Får revurdere neste år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja eg har hatt problemet sidan eg fekk bilen, men da kan hende da er noko gale med serveren. Men eg har prøvd med 2 forskjellige telefoner der eg kobler opp bilen til mobilens hotspot, men får feilmelding etter at den prøver å registrere bilen. Har sletta bilen i Connect-apper og fått ny kode utan at dette hjalp. 

Mykje mulig at feilen er globalt ein stad og at da ikkje er i bilen det sitt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skal ikke måtte koble opp mot hotspot. Det hele skal gå over gsm/4G nettet. 

En annen ting, android auto er ikke ferdigutviklet for norske brukere enda, så der må du laste ned appen via en ekstern side. Skal se om jeg finner linken til deg senere. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay. I følge forhandleren måtte eg ha delt Internett i bilen for å få dette til, altså å aktivere hotspot på mobilen og logge bilen på mobilens delte Internett. Men på ei annan side så må jo dette systemet virke når eg ikkje er tilstede, for ellers klare eg jo ikkje å f.eks. fjernstarte webastoen. Ergo, det må jo være Internett i bilen frå før utan å trenge å koble til hotspot som du seier. 

Android Auto har eg så mykje kjennskap til enno, men fint om du finner linken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, RuneT skrev:

Okay. I følge forhandleren måtte eg ha delt Internett i bilen for å få dette til, altså å aktivere hotspot på mobilen og logge bilen på mobilens delte Internett. Men på ei annan side så må jo dette systemet virke når eg ikkje er tilstede, for ellers klare eg jo ikkje å f.eks. fjernstarte webastoen. Ergo, det må jo være Internett i bilen frå før utan å trenge å koble til hotspot som du seier. 

Android Auto har eg så mykje kjennskap til enno, men fint om du finner linken. 

Bilen har et integrert sim kort fra fabrikk. Men, dette kan kun brukes ved kommunikasjon via Skoda Connect appen. For trafikkdata,oppdateringer osv. Må du dele internett via Hotspot funksjon på telefonen din. Evt stå i nærheten av et trådløst nettverk hjemme feks... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Marius skrev:

Bilen har et integrert sim kort fra fabrikk. Men, dette kan kun brukes ved kommunikasjon via Skoda Connect appen. For trafikkdata,oppdateringer osv. Må du dele internett via Hotspot funksjon på telefonen din. Evt stå i nærheten av et trådløst nettverk hjemme feks... :)

Så da er eit fabrikkmontert simkort i bilen altså? Hmm, eg trudde da skulle stå i simkort-slotten i hanskerommet eg. Men altså, Korleis skal eg gå fram for å aktivere bilen då? Eg har registrert meg og fått pinkode, men får feilmelding etter at den prøver å registrere. Trenger eg å være tilkobla hotspot for å registrere? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes, fabrikkmontert simkort er det på alle nyere skoda'er med online tjenester.
Men, dette kan KUN brukes til tjenester i Skoda Connect app på telefonen din.

For å kunne bruke andre tjenester som trafikkinfomasjon, oppdatering av kartverk osv. Må du bruke simkort plassen i hanskerommet eller koble til et trådløst nettverkspunkt (Hotspot, hjemmewifi) ...

Har tatt et utdrag av brukermanualen til bilen din.  Her står det hvordan det skal gjøres, og det presiseres også at bilen må ha internett tilgang for å aktivere tjeneste.

kodiaq manual.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutter siden, Marius skrev:

Yes, fabrikkmontert simkort er det på alle nyere skoda'er med online tjenester.
Men, dette kan KUN brukes til tjenester i Skoda Connect app på telefonen din.

For å kunne bruke andre tjenester som trafikkinfomasjon, oppdatering av kartverk osv. Må du bruke simkort plassen i hanskerommet eller koble til et trådløst nettverkspunkt (Hotspot, hjemmewifi) ...

Har tatt et utdrag av brukermanualen til bilen din.  Her står det hvordan det skal gjøres, og det presiseres også at bilen må ha internett tilgang for å aktivere tjeneste.

kodiaq manual.png

Sjå der ja! Så om eg skjønar deg og denne manualen rett, så treng eg GPS-signal og mobilnett for å registrere denne pin-koden for aktivering? Og mobilnettet får eg gjennom det fabrikkmonterte sim-kortet for online-tenester? Sånn som da er no så er da globusen oppe i skjermbildet raud, men vil tru denne skal være kvit når den er på nett. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutter siden, RuneT skrev:

Sjå der ja! Så om eg skjønar deg og denne manualen rett, så treng eg GPS-signal og mobilnett for å registrere denne pin-koden for aktivering? Og mobilnettet får eg gjennom det fabrikkmonterte sim-kortet for online-tenester? Sånn som da er no så er da globusen oppe i skjermbildet raud, men vil tru denne skal være kvit når den er på nett. 

Ja, det stemmer. Usikker på hvilken farge globusen skal ha, det står helt sikkert i manualen :) 
Mobilnettet for å registrere deg, som jeg tolker manualen, får du IKKE med det fabrikkmonterte simkortet.
Da må du koble bilen opp til Wifi på tlf,hjemme ditt, eller putte et simkort inn i hanskerommet.. :) 

Dette er min tolkning av manualen :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutter siden, Marius skrev:

Ja, det stemmer. Usikker på hvilken farge globusen skal ha, det står helt sikkert i manualen :) 
Mobilnettet for å registrere deg, som jeg tolker manualen, får du IKKE med det fabrikkmonterte simkortet.
Da må du koble bilen opp til Wifi på tlf,hjemme ditt, eller putte et simkort inn i hanskerommet.. :) 

Dette er min tolkning av manualen :) 

No såg eg gjennom ein introduksjonsvideiabeg fann, og får å få registrert meg så måtte bilen ha Internett anten via mobil eller sinkort som kunne settes i bilen (utenom det fabrikkmonterte). Satte i simkort og fekk fram ein kvit globus med 4G/LTE-symbol på og ein nøkkel på. I følge manualen så betyr symbolet at posisjonstenestene er begrensa eller deaktivert... Hehe, skuøle ikkje være enkelt dette, men da kan sjå ut som eg er på nett jaffal, men er usikker på om feilen kanskje sitter hos Skoda sin server eller om da er noko annan som er feil. Når eg taster inn pinkoden så får eg opp meldingen: 

"Kan ikke nå serveren, jobber med å utbedre feilen. Prøv på nytt senere." 

Skal ikkje være enkelt dette, meb eg setter stor pris på all den hjelpa eg får😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutter siden, RuneT skrev:

No såg eg gjennom ein introduksjonsvideiabeg fann, og får å få registrert meg så måtte bilen ha Internett anten via mobil eller sinkort som kunne settes i bilen (utenom det fabrikkmonterte). Satte i simkort og fekk fram ein kvit globus med 4G/LTE-symbol på og ein nøkkel på. I følge manualen så betyr symbolet at posisjonstenestene er begrensa eller deaktivert... Hehe, skuøle ikkje være enkelt dette, men da kan sjå ut som eg er på nett jaffal, men er usikker på om feilen kanskje sitter hos Skoda sin server eller om da er noko annan som er feil. Når eg taster inn pinkoden så får eg opp meldingen: 

"Kan ikke nå serveren, jobber med å utbedre feilen. Prøv på nytt senere." 

Skal ikkje være enkelt dette, meb eg setter stor pris på all den hjelpa eg får😊

Har du tastet inn pinkode for simkortet du satt inn?
e.v.t deaktivert pinkoden på dette? Mulig nøkkel saken har noe med det å gjøre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timer siden, Marius skrev:

Har du tastet inn pinkode for simkortet du satt inn?
e.v.t deaktivert pinkoden på dette? Mulig nøkkel saken har noe med det å gjøre?

Nei ikkje da heller faktisk. Nøkkelen var borte i dag, men framleis ingen suksess... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, RuneT skrev:

Nei ikkje da heller faktisk. Nøkkelen var borte i dag, men framleis ingen suksess... 

Kunne du prøvd å koble bilen opp til wifi hotspot på mobilen din da? For en siste test...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, Marius skrev:

Kunne du prøvd å koble bilen opp til wifi hotspot på mobilen din da? For en siste test...

Ja eg får prøve å gjere da eingong og sjå om da hjelper. Da kan jo ikkje være så vanskeleg dette her eigentleg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, RuneT skrev:

Ja eg får prøve å gjere da eingong og sjå om da hjelper. Da kan jo ikkje være så vanskeleg dette her eigentleg. 

mhm, må nok det altså.
Nei, er ikke så vanskelig, når jeg aktiverte på min Columbus for 1,5 år siden...
Gikk jeg igjennom samme prosess... Og jeg var ferdig på 2-3 minutter.
Husker bare ikke om jeg var koblet til internett via tlf eller ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Marius skrev:

mhm, må nok det altså.
Nei, er ikke så vanskelig, når jeg aktiverte på min Columbus for 1,5 år siden...
Gikk jeg igjennom samme prosess... Og jeg var ferdig på 2-3 minutter.
Husker bare ikke om jeg var koblet til internett via tlf eller ikke.

Ja skjønar. Eg skal gjere eit hederleg forsøk ein gong til vha mobilen, så satsar me på at da løyse seg. Gjorde jo dette heilt frå starten av også, men kanskje da løysar seg denne gongen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ein liten oppdatering:

Etter å ha kontakta Skoda kundeservice, så fann dei ut at Connect-tenestene ikkje var aktivert for bilen, og at eg trengte å oppdatere SW for dette systemet. Dette blir gjort av forhandler. Godt at da var ein sånn feil som gjorde da😊

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...