Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Ulyd frå drivlinje ved lavt gir og lavt turtal

Recommended Posts

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timer siden, RuneT skrev:

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

 

Link til lyd:

https://streamable.com/14f14

 

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Jeg har lagt merke til det samme. Lurer også på hva det kan være......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja da er ein merkeleg lyd, men da kan hende da er normalt for desse girkassene (eg trur da er frå girkassen, men skal ikkje garantere da). Det kommer liksom i det eg gir forsiktig gass og bilen begynner forsiktig å dra på i 2. giret, heilt i starten. Merker ingenting i høgare gor eller fart, og opptrer rundt 1200 o/min. Er da likt hos deg også? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, RuneT skrev:

Ja da er ein merkeleg lyd, men da kan hende da er normalt for desse girkassene (eg trur da er frå girkassen, men skal ikkje garantere da). Det kommer liksom i det eg gir forsiktig gass og bilen begynner forsiktig å dra på i 2. giret, heilt i starten. Merker ingenting i høgare gor eller fart, og opptrer rundt 1200 o/min. Er da likt hos deg også? 

Ja, akkurat likt hos meg. Tror også det er girkassen, eller tannhjul som gnager? Høres ikke ut som en lyd som skal være der.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, kodiak2017 skrev:

Ja, akkurat likt hos meg. Tror også det er girkassen, eller tannhjul som gnager? Høres ikke ut som en lyd som skal være der.

Nei da ekje godt å sei, men får nok berre følge med da å sjå om da utvikla seg. Men me er nok ikkje åleine om dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette var interessant, for eg merkar også ein slags slark i drivlinja. Var da forhandler som utførte denne programmeringen? Var da ein oppdatering frå fabrikken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 24.12.2018 den 23.00, Kodiaq6011 skrev:

Lyden kommer av 4x4 systemet. Min lyd forsvant etter at jeg peogrammerte om haldexen. Nå har jeg mer og kraftigere 4×4 uten slark.

Kva gjekk denne programmeringen ut på? Veit du kva denne lyden kommer av, denne skrapelyden som oppstår ved lavt turtal, og aller helst i 3. gir og med minimalt med pådrag. Er det ein defekt etter ein vanleg konatruksjonslyd trur du? Den klikkelyden er nok normalt mtp. drivlinje ved inn og utkobling, men det er den skrapelyden eg er bekymra for. 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva har du gjort med Haldexen, og hvordan mener du at man skal få aktivert 4x4 uten å finne djypsnø eller glatt motbakke? Har du et triks i ermet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eg var ute å prøvde no, men da verka som om den "skrapelyden" (grov metallisk lyd) er der uavhengig om offroadmodus er aktivert eller ikkje. Lyden kommer som tidlegare nevnt ved lave gir (2. 3. gir) ved lavt turtall og kommer med ein gong bilen begynne å dra på giret. Så forsvinner det når den kommer opp i turtall. Kan jo hende at dette er normalt også, men eg blir fort var på sånne lyder. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tips, eg skal gjere da! Satser på at dette kan køyrast med ny SW dersom det finnast. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RuneT, har du vært hos forhandler og hørt med de hva disse skrapelydene er?

Jeg vurderer Kodiaq og er interessert i alt om bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Espen skrev:

@RuneT, har du vært hos forhandler og hørt med de hva disse skrapelydene er?

Jeg vurderer Kodiaq og er interessert i alt om bilen.

Jo, eg har forhørt meg, og sånn dei forklarte da så kjeme da av differensialen bak og er ein naturleg lyd. Lyden kan variere frå bil til bil der lyden varierer med korleis vinkelen mellom pinion og kronjul er. Dette vil imidlertid avta etterkvart som desse to delane sliter seg til kvarandre. Eg har uansett oppretta sak på da, så får eg følge med da😊

Eg har ellers hatt litt smårusk med bilen, men mesteparten er hittil blitt fiksa opp og håndtert veldig bra. Bilen er kanon og du trenger ikkje bekymre deg for eit muleg kjøp😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har lest på kommentarene dine at det har vært litt «småplukk» og fint at det har ordnet seg.

Men for mye slike småsaker blir tilslutt en stor bør...

Jeg har jo vært og prøvekjørt og sett mye på den. Ser veldig bra ut må jeg si.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2.3.2019 den 15.20, Espen skrev:

Jeg har lest på kommentarene dine at det har vært litt «småplukk» og fint at det har ordnet seg.

Men for mye slike småsaker blir tilslutt en stor bør...

Jeg har jo vært og prøvekjørt og sett mye på den. Ser veldig bra ut må jeg si.

Ja da har vore litt småplukk ned den, men da skal seiast at eg er veldig nøye og lar ingenting passere på ein ny bil. Når da er sagt så eg er veldig fornøyd med bilen, og slår meg til ro med at ingenting er perfekt og at eg har garanti😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Holder en knapp på defekt Haldex pumpe. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det ofte at Haldexpumpa kan bli ødelagt så tidlig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutter siden, Espen skrev:

Er det ofte at Haldexpumpa kan bli ødelagt så tidlig?

På vår forrige Octavia Scout (2016) havarerte den på 10k km. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajj.... det var vel 190000 km for tidlig....?

Det var vel en feilproduksjon? Eller er den så dårlig konstruert?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...