Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Ulyd frå drivlinje ved lavt gir og lavt turtal

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Endret av RuneT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, RuneT skrev:

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

Link til lyd:

https://streamable.com/14f14

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Jeg har lagt merke til det samme. Lurer også på hva det kan være......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da er ein merkeleg lyd, men da kan hende da er normalt for desse girkassene (eg trur da er frå girkassen, men skal ikkje garantere da). Det kommer liksom i det eg gir forsiktig gass og bilen begynner forsiktig å dra på i 2. giret, heilt i starten. Merker ingenting i høgare gor eller fart, og opptrer rundt 1200 o/min. Er da likt hos deg også? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, RuneT skrev:

Ja da er ein merkeleg lyd, men da kan hende da er normalt for desse girkassene (eg trur da er frå girkassen, men skal ikkje garantere da). Det kommer liksom i det eg gir forsiktig gass og bilen begynner forsiktig å dra på i 2. giret, heilt i starten. Merker ingenting i høgare gor eller fart, og opptrer rundt 1200 o/min. Er da likt hos deg også? 

Ja, akkurat likt hos meg. Tror også det er girkassen, eller tannhjul som gnager? Høres ikke ut som en lyd som skal være der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, kodiak2017 skrev:

Ja, akkurat likt hos meg. Tror også det er girkassen, eller tannhjul som gnager? Høres ikke ut som en lyd som skal være der.

Nei da ekje godt å sei, men får nok berre følge med da å sjå om da utvikla seg. Men me er nok ikkje åleine om dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden kommer av 4x4 systemet. Min lyd forsvant etter at jeg peogrammerte om haldexen. Nå har jeg mer og kraftigere 4×4 uten slark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var interessant, for eg merkar også ein slags slark i drivlinja. Var da forhandler som utførte denne programmeringen? Var da ein oppdatering frå fabrikken? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.12.2018 den 23.00, Kodiaq6011 skrev:

Lyden kommer av 4x4 systemet. Min lyd forsvant etter at jeg peogrammerte om haldexen. Nå har jeg mer og kraftigere 4×4 uten slark.

Kva gjekk denne programmeringen ut på? Veit du kva denne lyden kommer av, denne skrapelyden som oppstår ved lavt turtal, og aller helst i 3. gir og med minimalt med pådrag. Er det ein defekt etter ein vanleg konatruksjonslyd trur du? Den klikkelyden er nok normalt mtp. drivlinje ved inn og utkobling, men det er den skrapelyden eg er bekymra for. 

Endret av RuneT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, RuneT skrev:

Kva gjekk denne programmeringen ut på? Veit du kva denne lyden kommer av, denne skrapelyden som oppstår ved lavt turtal, og aller helst i 3. gir og med minimalt med pådrag. Er det ein defekt etter ein vanleg konatruksjonslyd trur du? Den klikkelyden er nok normalt mtp. drivlinje ved inn og utkobling, men det er den skrapelyden eg er bekymra for. 

Etter det jeg kan huske mest fra oppsettet på min bil i girkasse styreenheten var at mens bilen gikk i nøytral ved brems ville begge clutchene være aktivert til å gire samtidig. Jeg endret funksjonen på min kasse etter min erfaring. Jeg kan ikke huske å ha hørt noen rare lyder foran.

Men jeg har også endret på haldex systemet samtidig som kassa. Kanskje det er haldex som sliter med kobling. Men på en annen side så prøv å aktivere 4x4 og sjekk om det er haldexen. Evnt vet du hvor feilen ligger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har du gjort med Haldexen, og hvordan mener du at man skal få aktivert 4x4 uten å finne djypsnø eller glatt motbakke? Har du et triks i ermet? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, sletto skrev:

Hva har du gjort med Haldexen, og hvordan mener du at man skal få aktivert 4x4 uten å finne djypsnø eller glatt motbakke? Har du et triks i ermet? 

Bruk knappen for offroad. Den vil tvinge 4x4 til å bli aktivert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg var ute å prøvde no, men da verka som om den "skrapelyden" (grov metallisk lyd) er der uavhengig om offroadmodus er aktivert eller ikkje. Lyden kommer som tidlegare nevnt ved lave gir (2. 3. gir) ved lavt turtall og kommer med ein gong bilen begynne å dra på giret. Så forsvinner det når den kommer opp i turtall. Kan jo hende at dette er normalt også, men eg blir fort var på sånne lyder. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 6.1.2019 den 14.49, RuneT skrev:

Eg var ute å prøvde no, men da verka som om den "skrapelyden" (grov metallisk lyd) er der uavhengig om offroadmodus er aktivert eller ikkje. Lyden kommer som tidlegare nevnt ved lave gir (2. 3. gir) ved lavt turtall og kommer med ein gong bilen begynne å dra på giret. Så forsvinner det når den kommer opp i turtall. Kan jo hende at dette er normalt også, men eg blir fort var på sånne lyder. 

Spør forhandler om oppdatering. Eller be dem ta en titt på dsg'en

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips, eg skal gjere da! Satser på at dette kan køyrast med ny SW dersom det finnast. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: