Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Ulyd frå drivlinje ved lavt gir og lavt turtal

Recommended Posts

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timer siden, RuneT skrev:

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

 

Link til lyd:

https://streamable.com/14f14

 

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Jeg har lagt merke til det samme. Lurer også på hva det kan være......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja da er ein merkeleg lyd, men da kan hende da er normalt for desse girkassene (eg trur da er frå girkassen, men skal ikkje garantere da). Det kommer liksom i det eg gir forsiktig gass og bilen begynner forsiktig å dra på i 2. giret, heilt i starten. Merker ingenting i høgare gor eller fart, og opptrer rundt 1200 o/min. Er da likt hos deg også? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, RuneT skrev:

Ja da er ein merkeleg lyd, men da kan hende da er normalt for desse girkassene (eg trur da er frå girkassen, men skal ikkje garantere da). Det kommer liksom i det eg gir forsiktig gass og bilen begynner forsiktig å dra på i 2. giret, heilt i starten. Merker ingenting i høgare gor eller fart, og opptrer rundt 1200 o/min. Er da likt hos deg også? 

Ja, akkurat likt hos meg. Tror også det er girkassen, eller tannhjul som gnager? Høres ikke ut som en lyd som skal være der.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, kodiak2017 skrev:

Ja, akkurat likt hos meg. Tror også det er girkassen, eller tannhjul som gnager? Høres ikke ut som en lyd som skal være der.

Nei da ekje godt å sei, men får nok berre følge med da å sjå om da utvikla seg. Men me er nok ikkje åleine om dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette var interessant, for eg merkar også ein slags slark i drivlinja. Var da forhandler som utførte denne programmeringen? Var da ein oppdatering frå fabrikken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 24.12.2018 den 23.00, Kodiaq6011 skrev:

Lyden kommer av 4x4 systemet. Min lyd forsvant etter at jeg peogrammerte om haldexen. Nå har jeg mer og kraftigere 4×4 uten slark.

Kva gjekk denne programmeringen ut på? Veit du kva denne lyden kommer av, denne skrapelyden som oppstår ved lavt turtal, og aller helst i 3. gir og med minimalt med pådrag. Er det ein defekt etter ein vanleg konatruksjonslyd trur du? Den klikkelyden er nok normalt mtp. drivlinje ved inn og utkobling, men det er den skrapelyden eg er bekymra for. 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva har du gjort med Haldexen, og hvordan mener du at man skal få aktivert 4x4 uten å finne djypsnø eller glatt motbakke? Har du et triks i ermet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eg var ute å prøvde no, men da verka som om den "skrapelyden" (grov metallisk lyd) er der uavhengig om offroadmodus er aktivert eller ikkje. Lyden kommer som tidlegare nevnt ved lave gir (2. 3. gir) ved lavt turtall og kommer med ein gong bilen begynne å dra på giret. Så forsvinner det når den kommer opp i turtall. Kan jo hende at dette er normalt også, men eg blir fort var på sånne lyder. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tips, eg skal gjere da! Satser på at dette kan køyrast med ny SW dersom det finnast. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RuneT, har du vært hos forhandler og hørt med de hva disse skrapelydene er?

Jeg vurderer Kodiaq og er interessert i alt om bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Espen skrev:

@RuneT, har du vært hos forhandler og hørt med de hva disse skrapelydene er?

Jeg vurderer Kodiaq og er interessert i alt om bilen.

Jo, eg har forhørt meg, og sånn dei forklarte da så kjeme da av differensialen bak og er ein naturleg lyd. Lyden kan variere frå bil til bil der lyden varierer med korleis vinkelen mellom pinion og kronjul er. Dette vil imidlertid avta etterkvart som desse to delane sliter seg til kvarandre. Eg har uansett oppretta sak på da, så får eg følge med da😊

Eg har ellers hatt litt smårusk med bilen, men mesteparten er hittil blitt fiksa opp og håndtert veldig bra. Bilen er kanon og du trenger ikkje bekymre deg for eit muleg kjøp😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har lest på kommentarene dine at det har vært litt «småplukk» og fint at det har ordnet seg.

Men for mye slike småsaker blir tilslutt en stor bør...

Jeg har jo vært og prøvekjørt og sett mye på den. Ser veldig bra ut må jeg si.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2.3.2019 den 15.20, Espen skrev:

Jeg har lest på kommentarene dine at det har vært litt «småplukk» og fint at det har ordnet seg.

Men for mye slike småsaker blir tilslutt en stor bør...

Jeg har jo vært og prøvekjørt og sett mye på den. Ser veldig bra ut må jeg si.

Ja da har vore litt småplukk ned den, men da skal seiast at eg er veldig nøye og lar ingenting passere på ein ny bil. Når da er sagt så eg er veldig fornøyd med bilen, og slår meg til ro med at ingenting er perfekt og at eg har garanti😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Var det jeg trodde også, så får ringe på tirsdag 🙂 Takker for svar
    • 255/55R20 er intet mindre enn kjempefeil, ikke bare er de ulovlige ift riktig rulleomkrets, det er med 9.5% avvik nesten dobbelt av det som er lov å endre når det kommer til rulleomkrets.  Her har forhandler tatt feil dekksett tror jeg. 
    • Skulle montere sommerhjulene på min nye Kodiaq. Ble levert med vinterdekk, derfor ikke prøvd sommerdekkene. Dimensjonen på sommerdekk/felg er 255/55 R20. Kan det stemme at denne dimensjonen leveres originalt? Er originale dekk/felger som er levert fra forhandler. Får ikke montert dekkene fremme da det virker som de tar borti fjærskålen. Ser i vognkortet at original dimensjon skal være 235/45 R20. Skal dette oppsettet jeg har passe eller må det rett og slett leveres inn igjen?
    • Kassen du har i din Scout nå (DQ-250) har blitt faset ut og nå kommer Octavia med DQ-381 som er 7-trinns, dette er også en mye bedre girkasse enn DQ-250.
    • Den hadde først 220, men etter WLTP fikk den offisielt 230.
    • Da har den blitt oppgradert, for Tiguan Allspace hadde 220hk når den kom etter hva en kollega av meg sier, for han har en slik. Men nå har ikke jeg sett på hverken vognkort eller lest i noen lister, referer kun til hva han som eier en av de første bilene som kom til landet med den motoren har...........  Det sa selgeren til meg at i første omgang hadde med at den solgte for lite her i Norge når det gjelder Superb med 2,0/220hk TSi. Men den kan selvfølgelig være tilgjengelig i resten av Europa fremdeles for alt jeg vet. Den forsvant jo også fra Ocatvia VRS etter hvert her i Norge også, så kom 230hk og 245 hk versjonene i stedet. Men om de fremdeles har 220hk VRS Octavia tilgjengelig i resten av Europa fremdeles, skal jeg ikke si noe om.........
    • Ja det er litt slik jeg også tenker på med vår Scout, i en muligens tilsvarende bakke som det du nevner her @BGB, så hadde Superben jeg hadde valgt D4 muligens også D5. Mens Scouten fort er minst ett trinn lavere (enn Superben), i en del tilfeller også to trinn lavere gir, og det tror jeg også vil ha litt innvirkning på totalforbruket. Tyngden på bilene er jo stort sett lik, det er jo litt forskjell på aerodynamikken på en Superb med litt senket DCC, og en forhøyet Scout, om 4x4 (Haldex) krever noe ekstra drivstoff når det ikke er behov for det vet jeg ikke. Men blir vel ikke overrasket om det bidrar til et ørlite ekstra forbruk det også. Den største årsaken vil jeg nok rett og slett tro at har med at det er en 6 trinns DSG kasse på Scout, mot DSG 7 på Superb. Selv om jeg selvfølgelig mye heller vil ha DSG 6 kassa om en tenker på hva de tåler av belastninger, det er det ingen tvil om. Så at du ser frem til en mer moderne DSG kasse med et trinn ekstra i forhold til den du har på Octavia Scouten din forstår jeg godt @BGB  
    • En utrolig frustrerende ting med vår 6-trinns (dq-250) er at den legger seg i et unaturlig høyt gir ofte.  Vi har en lang slak bakke opp til der vi bor som er 60-sone. Ligger jeg i 60 velger bilen 3 gir i D, dytter jeg spaken til manuell modus sier mfd at jeg skal gire til 4, men den girer altså ikke selv til 4 i samme situasjon. Det gledes til dq-381. 
    • Ja, på aktiv kjøring går det betraktelig mer bensin. Men jeg gir litt opp når jeg kjører Trondheim-Oslo. Det er jo kameraovervåking og køer hele veien, så kampen jeg kjemper er primært mot å sovne. Dyrt er det faen meg også mht bompenger. 
    • Hei du Helt siden jeg så Velvet Red Sportline når den først ble lansert ble jeg bergtatt og tenkte at denne skulle jeg ha som familiebil en gang. Grunnen til at jeg valgte Sportline over L&K var først og fremst setene, det sorte taktrekket og den sorte optikken utvendig. Jeg har prøvd setene i begge bilene og her er Sportline setene klart mye bedre, dette vil naturligvis være individuelt, i mine øyne ser de utrolig mye penere ut i tillegg. Teknisk sett er det jo ingen forskjell på bilene, så valget blir basert litt preferanser, om man liker krom, lyst tak osv. Sportline føler jeg er mer sportslig og L&K føler jeg blir mer klassisk pen. Mulig det er en del mer standard-utstyr på L&K, dette kan sikkert noen andre bekrefte/avkrefte - sistnevnte er jo over 30k dyrere enn Sportline (190 TSI). Tiguan har 230hk i sin versjon, men er nok samme motoren. Hvorfor motoren ikke er i prislistene vet jeg ikke, den er nok fortsatt tilgjengelig, de norske prislistene forandrer jo seg ofte.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Flott Scout du har @BGB 😊 Må si de felgene du har her gjør seg mye bedre i sølv enn de gjør i den mørke grå fargen jeg har på mine vinterfelger, men de får nok være som de er, for å omlakkere dem koster vel nesten det samme som nye felger.........
    • Sparker tråden i gang. Tok en rask vårshine (rask = 3 timer) med hele pakka fra Surfex HD, Prickbort, Korrosol, skumming og nedvask . I tillegg til detalj-rengjøring i dørterskler, hengsler osv. Etter litt kjapp oppfriskning av dekksider og sort plast så ble det bra - vinterdekk er fortsatt på, legger om etter påskeferien. Denne bilen er i mitt eie bare noen få uker til så mulig dette var siste vasken før en knall rød Kodiaq Sportline tar over.  
    • Mange forum har en slik tråd, kunne ikke finne en her så da lager vi en. Mange har flotte biler uten å ha tråd, vis den frem her. Regler: Bilder av din egen bil (uansett biltype - alle merker er lov) Gjerne info om modifikasjoner, hjul, senk etc Ikke quote bilde-innlegg (bruk @navn ) i stedet Ingen lange diskusjoner - kommentarer er ok   Vis frem stoltheten!
    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...