Gå til innhold
RuneT

Ulyd frå drivlinje ved lavt gir og lavt turtal


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Endret av RuneT
Skrevet
12 timer siden, RuneT skrev:

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

 

Link til lyd:

https://streamable.com/14f14

 

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Jeg har lagt merke til det samme. Lurer også på hva det kan være......

Skrevet

Ja da er ein merkeleg lyd, men da kan hende da er normalt for desse girkassene (eg trur da er frå girkassen, men skal ikkje garantere da). Det kommer liksom i det eg gir forsiktig gass og bilen begynner forsiktig å dra på i 2. giret, heilt i starten. Merker ingenting i høgare gor eller fart, og opptrer rundt 1200 o/min. Er da likt hos deg også? 

Skrevet
5 timer siden, RuneT skrev:

Ja da er ein merkeleg lyd, men da kan hende da er normalt for desse girkassene (eg trur da er frå girkassen, men skal ikkje garantere da). Det kommer liksom i det eg gir forsiktig gass og bilen begynner forsiktig å dra på i 2. giret, heilt i starten. Merker ingenting i høgare gor eller fart, og opptrer rundt 1200 o/min. Er da likt hos deg også? 

Ja, akkurat likt hos meg. Tror også det er girkassen, eller tannhjul som gnager? Høres ikke ut som en lyd som skal være der.

Skrevet
1 time siden, kodiak2017 skrev:

Ja, akkurat likt hos meg. Tror også det er girkassen, eller tannhjul som gnager? Høres ikke ut som en lyd som skal være der.

Nei da ekje godt å sei, men får nok berre følge med da å sjå om da utvikla seg. Men me er nok ikkje åleine om dette. 

Skrevet

Dette var interessant, for eg merkar også ein slags slark i drivlinja. Var da forhandler som utførte denne programmeringen? Var da ein oppdatering frå fabrikken? 

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
På 24.12.2018 den 23.00, Kodiaq6011 skrev:

Lyden kommer av 4x4 systemet. Min lyd forsvant etter at jeg peogrammerte om haldexen. Nå har jeg mer og kraftigere 4×4 uten slark.

Kva gjekk denne programmeringen ut på? Veit du kva denne lyden kommer av, denne skrapelyden som oppstår ved lavt turtal, og aller helst i 3. gir og med minimalt med pådrag. Er det ein defekt etter ein vanleg konatruksjonslyd trur du? Den klikkelyden er nok normalt mtp. drivlinje ved inn og utkobling, men det er den skrapelyden eg er bekymra for. 

Endret av RuneT
Skrevet

Hva har du gjort med Haldexen, og hvordan mener du at man skal få aktivert 4x4 uten å finne djypsnø eller glatt motbakke? Har du et triks i ermet? 

Skrevet

Eg var ute å prøvde no, men da verka som om den "skrapelyden" (grov metallisk lyd) er der uavhengig om offroadmodus er aktivert eller ikkje. Lyden kommer som tidlegare nevnt ved lave gir (2. 3. gir) ved lavt turtall og kommer med ein gong bilen begynne å dra på giret. Så forsvinner det når den kommer opp i turtall. Kan jo hende at dette er normalt også, men eg blir fort var på sånne lyder. 

  • 1 måned senere...
Skrevet

@RuneT, har du vært hos forhandler og hørt med de hva disse skrapelydene er?

Jeg vurderer Kodiaq og er interessert i alt om bilen.

Skrevet
1 time siden, Espen skrev:

@RuneT, har du vært hos forhandler og hørt med de hva disse skrapelydene er?

Jeg vurderer Kodiaq og er interessert i alt om bilen.

Jo, eg har forhørt meg, og sånn dei forklarte da så kjeme da av differensialen bak og er ein naturleg lyd. Lyden kan variere frå bil til bil der lyden varierer med korleis vinkelen mellom pinion og kronjul er. Dette vil imidlertid avta etterkvart som desse to delane sliter seg til kvarandre. Eg har uansett oppretta sak på da, så får eg følge med da😊

Eg har ellers hatt litt smårusk med bilen, men mesteparten er hittil blitt fiksa opp og håndtert veldig bra. Bilen er kanon og du trenger ikkje bekymre deg for eit muleg kjøp😊

Skrevet

Jeg har lest på kommentarene dine at det har vært litt «småplukk» og fint at det har ordnet seg.

Men for mye slike småsaker blir tilslutt en stor bør...

Jeg har jo vært og prøvekjørt og sett mye på den. Ser veldig bra ut må jeg si.

Skrevet
På 2.3.2019 den 15.20, Espen skrev:

Jeg har lest på kommentarene dine at det har vært litt «småplukk» og fint at det har ordnet seg.

Men for mye slike småsaker blir tilslutt en stor bør...

Jeg har jo vært og prøvekjørt og sett mye på den. Ser veldig bra ut må jeg si.

Ja da har vore litt småplukk ned den, men da skal seiast at eg er veldig nøye og lar ingenting passere på ein ny bil. Når da er sagt så eg er veldig fornøyd med bilen, og slår meg til ro med at ingenting er perfekt og at eg har garanti😊

  • 3 måneder senere...
Skrevet
34 minutter siden, Espen skrev:

Er det ofte at Haldexpumpa kan bli ødelagt så tidlig?

På vår forrige Octavia Scout (2016) havarerte den på 10k km. 

Skrevet

Ajj.... det var vel 190000 km for tidlig....?

Det var vel en feilproduksjon? Eller er den så dårlig konstruert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...