Gå til innhold
andersen

Oppvarmet frontrute kun på 2,0 TSI for bensin?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Har i andre tråder sett at oppvarmet frontrute / frontrutevarmer er fint å ha. Er inne på tanken på å kjøpe ny Octavia, men fant ikke den i kalkulatoren.

Omsider fant jeg i prislisten (http://www.skoda-auto.no/kjope-en-skoda/prislister-og-brosjyrer at oppvarmet frontrute angående oppvarmet frontrute: "Kan ikke kombineres med 1,0 TSI eller 1,5 TSI".

Kjenner noen til grunnen til det? Er det en teknisk årsak, eller er det simpelthen en gulrot for å få folk til å velge dyrere utgaver?

Endret av andersen
Skrevet

Det er en teori ut av løse lufta, men kan det ha noe med batterikapasitet, mindre dynamo eller noe slikt i små motorer? 

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
3 timer siden, HansWerner skrev:

Jeg har 2019 Octavia 1,5 TSI og jeg har med oppvarmet frontrute ihvertfall, så er mulig på andre enn 2,0 literen.

  😞Hmm, rart. Prislista sier at det ikke går, dette fikk jeg også bekreftet av forhandler

Endret av andersen
Skrevet
På 15.3.2019 den 17.23, HansWerner skrev:

Jeg har 2019 Octavia 1,5 TSI og jeg har med oppvarmet frontrute ihvertfall, så er mulig på andre enn 2,0 literen.

Jeg betviler ikke at du har oppvarmet frontrute @HansWerner, men jeg synes egentlig det er litt merkelig for jeg har tilgang til prislister for Octavia her som er for 2016, 2017, 2018 og 2019 modellene, og det står i samtlige prislister at det ikke er en mulighet med oppvarmet frontrute for modellene med med 1,0 TSi, 1,2 TSi, 1,4 TSi eller 1,5 TSi.

Dette er prislister som er datert i fra 2. halvår 2015 og helt frem til 01.01.2019, og det står det samme i dem alle, det er ingen mulighet for oppvarmet frontrute for de minste bensinmotorene.

Så da har du utstyr på din bil @HansWerner som Skoda selv sier at ikke er tilgjengelig 👍😊

På 5.3.2019 den 17.20, andersen skrev:

Hei. Har i andre tråder sett at oppvarmet frontrute / frontrutevarmer er fint å ha. Er inne på tanken på å kjøpe ny Octavia, men fant ikke den i kalkulatoren.

Omsider fant jeg i prislisten (http://www.skoda-auto.no/kjope-en-skoda/prislister-og-brosjyrer at oppvarmet frontrute angående oppvarmet frontrute: "Kan ikke kombineres med 1,0 TSI eller 1,5 TSI".

Kjenner noen til grunnen til det? Er det en teknisk årsak, eller er det simpelthen en gulrot for å få folk til å velge dyrere utgaver?

Etter hva jeg har blitt informert om tidligere av selgere @andersen, så er det noe utstyr som er forbeholdt enten de største utstyrsutgavene og/eller de litt større motorutgavene. Så det er muligens i dette tilfellet som du selv er inne på, det kan være en «gulrot» for å velge en større motorutgave for å ha tilgang til oppvarmet frontrute.

Jeg har dette på min tredje bil nå, og det er definitivt noe jeg også vil foretrekke å ha på mine biler i fremtiden, det sammen med webasto og oppvarmet ratt 👍😊 

Dvs om en får den muligheten i fremtiden om en er nødt til å velge noe annet enn bil med fossilt drivstoff...........

Skrevet

At utstyr ikke er tilgjengelig i den norske utstyrslisten betyr ikke at det ikke finnes. Alle offisielle forhandlere rundt om i Europa har forskjellige lister satt opp til enhver tid.

Det kan også hende at det pr nå er restriksjoner på oppvarmet rute. Jeg vet det var noen problemer med WLTP og varme i ratt og rute på noen bensinvarianter.

Skrevet
2 timer siden, BGB skrev:

At utstyr ikke er tilgjengelig i den norske utstyrslisten betyr ikke at det ikke finnes. Alle offisielle forhandlere rundt om i Europa har forskjellige lister satt opp til enhver tid.

Det kan også hende at det pr nå er restriksjoner på oppvarmet rute. Jeg vet det var noen problemer med WLTP og varme i ratt og rute på noen bensinvarianter.

Nei det betyr det selvfølgelig ikke, men det er fremdeles ikke tilgjengelig for den norske kjøperen som skal bestille en fabrikkny bil fra en norsk forhandler, og det var jo det jeg mente. :) 

Det er flere kombinasjoner av både girkasser og motorer som også finnes i Europa, men de er dessverre ikke tilgjengelig i Norge. Min forrige bil var i aller høyeste grad en slik bil som absolutt burde ha vært tilgjengelig med en annen girkasse i stedet for å «nedtrimme» motoren slik de gjorde, men den gang ei her i Norge........

WLTP kan absolutt ha noe med tilgjengelig utstyr og utstyrskombinasjoner og gjøre, men som tidligere nevnt, det er ikke tilgjengelig med oppvarmet frontrute etter norske prislister på de to minste bensinmotorene, og da har jeg funnet prislister tilbake til høsten 2015 og helt frem til dags dato. Unntaket ser ut til å være @HansWerner bil, og det er jo positivt for hans del :) 

  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Oppvarmet frontrute er tilgjengelig på nye Skoda Scala i Sverige, men ikke priset i Norge. Det samme gjelder navigasjon og digitalt instrumentbord! 

10 dager senere. Oppv. frontrute nå priset i den nye prislista.  MEN, nå kan man kun bestille bilen med den lille 3-sylinders motor. Dessuten blir man tvunget til å kjøpe kostbare pakker inneholdende ting man ikke vil ha, for å få noe man ønsker seg. Hva slags markedsføring er dette?  Jeg skal bestille bilen i Sverige spesifisert som JEG vil ha den til en lavere pris inkl. norske avgifter!

Endret av Pigslew
Oppdatering.
  • Lik 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
På 22.5.2019 den 22.46, Pigslew skrev:

Jeg skal bestille bilen i Sverige spesifisert som JEG vil ha den til en lavere pris inkl. norske avgifter!

Høres fornuftig ut, men det blir kanskje litt vanskeligere å selge? Har man 5 år / 100 000 km nybilgaranti i Norge når bilen er kjøpt i Sverige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...