Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som inneholder...
Finn resultater i...
andersen

Oppvarmet frontrute kun på 2,0 TSI for bensin?

Anbefalte innlegg

Hei. Har i andre tråder sett at oppvarmet frontrute / frontrutevarmer er fint å ha. Er inne på tanken på å kjøpe ny Octavia, men fant ikke den i kalkulatoren.

Omsider fant jeg i prislisten (http://www.skoda-auto.no/kjope-en-skoda/prislister-og-brosjyrer at oppvarmet frontrute angående oppvarmet frontrute: "Kan ikke kombineres med 1,0 TSI eller 1,5 TSI".

Kjenner noen til grunnen til det? Er det en teknisk årsak, eller er det simpelthen en gulrot for å få folk til å velge dyrere utgaver?

Endret av andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en teori ut av løse lufta, men kan det ha noe med batterikapasitet, mindre dynamo eller noe slikt i små motorer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2019 Octavia 1,5 TSI og jeg har med oppvarmet frontrute ihvertfall, så er mulig på andre enn 2,0 literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, HansWerner skrev:

Jeg har 2019 Octavia 1,5 TSI og jeg har med oppvarmet frontrute ihvertfall, så er mulig på andre enn 2,0 literen.

  😞Hmm, rart. Prislista sier at det ikke går, dette fikk jeg også bekreftet av forhandler

Endret av andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 17.23, HansWerner skrev:

Jeg har 2019 Octavia 1,5 TSI og jeg har med oppvarmet frontrute ihvertfall, så er mulig på andre enn 2,0 literen.

Jeg betviler ikke at du har oppvarmet frontrute @HansWerner, men jeg synes egentlig det er litt merkelig for jeg har tilgang til prislister for Octavia her som er for 2016, 2017, 2018 og 2019 modellene, og det står i samtlige prislister at det ikke er en mulighet med oppvarmet frontrute for modellene med med 1,0 TSi, 1,2 TSi, 1,4 TSi eller 1,5 TSi.

Dette er prislister som er datert i fra 2. halvår 2015 og helt frem til 01.01.2019, og det står det samme i dem alle, det er ingen mulighet for oppvarmet frontrute for de minste bensinmotorene.

Så da har du utstyr på din bil @HansWerner som Skoda selv sier at ikke er tilgjengelig 👍😊

På 5.3.2019 den 17.20, andersen skrev:

Hei. Har i andre tråder sett at oppvarmet frontrute / frontrutevarmer er fint å ha. Er inne på tanken på å kjøpe ny Octavia, men fant ikke den i kalkulatoren.

Omsider fant jeg i prislisten (http://www.skoda-auto.no/kjope-en-skoda/prislister-og-brosjyrer at oppvarmet frontrute angående oppvarmet frontrute: "Kan ikke kombineres med 1,0 TSI eller 1,5 TSI".

Kjenner noen til grunnen til det? Er det en teknisk årsak, eller er det simpelthen en gulrot for å få folk til å velge dyrere utgaver?

Etter hva jeg har blitt informert om tidligere av selgere @andersen, så er det noe utstyr som er forbeholdt enten de største utstyrsutgavene og/eller de litt større motorutgavene. Så det er muligens i dette tilfellet som du selv er inne på, det kan være en «gulrot» for å velge en større motorutgave for å ha tilgang til oppvarmet frontrute.

Jeg har dette på min tredje bil nå, og det er definitivt noe jeg også vil foretrekke å ha på mine biler i fremtiden, det sammen med webasto og oppvarmet ratt 👍😊 

Dvs om en får den muligheten i fremtiden om en er nødt til å velge noe annet enn bil med fossilt drivstoff...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest

At utstyr ikke er tilgjengelig i den norske utstyrslisten betyr ikke at det ikke finnes. Alle offisielle forhandlere rundt om i Europa har forskjellige lister satt opp til enhver tid.

Det kan også hende at det pr nå er restriksjoner på oppvarmet rute. Jeg vet det var noen problemer med WLTP og varme i ratt og rute på noen bensinvarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BGB skrev:

At utstyr ikke er tilgjengelig i den norske utstyrslisten betyr ikke at det ikke finnes. Alle offisielle forhandlere rundt om i Europa har forskjellige lister satt opp til enhver tid.

Det kan også hende at det pr nå er restriksjoner på oppvarmet rute. Jeg vet det var noen problemer med WLTP og varme i ratt og rute på noen bensinvarianter.

Nei det betyr det selvfølgelig ikke, men det er fremdeles ikke tilgjengelig for den norske kjøperen som skal bestille en fabrikkny bil fra en norsk forhandler, og det var jo det jeg mente. :) 

Det er flere kombinasjoner av både girkasser og motorer som også finnes i Europa, men de er dessverre ikke tilgjengelig i Norge. Min forrige bil var i aller høyeste grad en slik bil som absolutt burde ha vært tilgjengelig med en annen girkasse i stedet for å «nedtrimme» motoren slik de gjorde, men den gang ei her i Norge........

WLTP kan absolutt ha noe med tilgjengelig utstyr og utstyrskombinasjoner og gjøre, men som tidligere nevnt, det er ikke tilgjengelig med oppvarmet frontrute etter norske prislister på de to minste bensinmotorene, og da har jeg funnet prislister tilbake til høsten 2015 og helt frem til dags dato. Unntaket ser ut til å være @HansWerner bil, og det er jo positivt for hans del :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvarmet frontrute er tilgjengelig på nye Skoda Scala i Sverige, men ikke priset i Norge. Det samme gjelder navigasjon og digitalt instrumentbord! 

10 dager senere. Oppv. frontrute nå priset i den nye prislista.  MEN, nå kan man kun bestille bilen med den lille 3-sylinders motor. Dessuten blir man tvunget til å kjøpe kostbare pakker inneholdende ting man ikke vil ha, for å få noe man ønsker seg. Hva slags markedsføring er dette?  Jeg skal bestille bilen i Sverige spesifisert som JEG vil ha den til en lavere pris inkl. norske avgifter!

Endret av Pigslew
Oppdatering.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 22.46, Pigslew skrev:

Jeg skal bestille bilen i Sverige spesifisert som JEG vil ha den til en lavere pris inkl. norske avgifter!

Høres fornuftig ut, men det blir kanskje litt vanskeligere å selge? Har man 5 år / 100 000 km nybilgaranti i Norge når bilen er kjøpt i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Det er bra du fant problemet, uten altfor mye tull  
    • Hei og hopp! Jeg har gått til anskaffelse av en Octavia Scout 2008 med 340' km på tellerverket. Bilen har en 2 liters turbodiesel, motorkode BMM. Ekspansjonstanken bestod av grå-brun væske med mye forurensninger/ utfellinger. Jeg mistenker at tidligere eier har blandet forskjellige kjølevæskefarger (rød, blå ,grønn), og det jeg vet er at rød kjølevæske ikke skal blandes med andre. Når varmeapparatet går for full musikk (full defrosting) vil det ca bli 5 C i bilen. Med tidligere mekkeerfaring trodde jeg dette skulle være en rett frem jobb, hvilket jeg tok feil av. Skodaen skiller seg fra tidligere biler jeg har hatt ved: -kjølesystemet består av tynne slanger som lett holder på luftblærer. -Kjølesystemet er lagt i forskjellige høyder som gjør at man bare klarer å tappe ca halvparten av væsken. Jeg vil spesielt trekke frem rørene til varmeregisteret/radiator i kupe'n. Tilkoblingspunktene i torpedoveggen sitter rett bak turbo, og der er det trangt som bare f for å komme til slangeklemmer/låseklips. (I fortsettelsen vil jeg bruke radiator om varmeregisteret. Radiatoren i grillen gir meg ingen problemer.) Radiatoren er montert litt over gasspedalhøyde og denne høydeforskjellen vil jeg tro lett gir tett radiator. Til poenget: Jeg ønsker tips for å flushe radiator for forurensning. Ved spyling av radiator kan en hageslange med lavt trykk føres inn i røret som fører vann ut av radiatoren. Man skal kjøre vannstrømmen motsatt vei av det kjølevannet har under bruk. Dette fordi forurensninger fjernes mest mulig effektivt hvis de får lov til å komme ut samme vei som de kom inn i radiatoren. En liten digresjon er at jeg bare klarer å tappe ca 3 til 4 liter av kjølesystemets 8,5 liter. Jeg fjerner kjøleslange på oljekjøler (kjølevannet brukes til å kjøle ned motorolje) I tillegg fjerner jeg u-formet clips på nedre radiatorslange,grill. Denne bajonettløsningen med styrespor er svært tidkrevende å åpne, så i praksis bruker jeg kun slange ved oljekjøler. Det er også viktig å få med at man må vente over 1 time før man kan fylle på ny kjølevæske da motorblokk kan sprekke ved at man hurtig nedkjøler en 90 C blokk med kaldt vann. Stor temperaturforskjell mellom motorblokk og vann kan sende motoren til de evige jaktmarker, hvilket jeg ikke ønsker. Ved at jeg ca får ut 1/3 av kjølevæsken hver gang gjør øvelsen tidkrevende. Spørsmål: Har noen tips for hvordan man kan nå kjølevannsledningene i torpedoveggen? Det kan se ut som slangene fra torpedoveggen går inn i motorblokka som vender mot torpedoveggen. Der er det trangt. Jeg har skrudd ut luftfilterboksen, men møter mye rør i forbindelse med turbo. Jeg har ikke forsøkt å komme til ved å skru ut batterikasse. Et alternativ er å skru ut ekspansjonskar på venstre side i motorrommet. Å komme til fra undersiden er ikke like lett da girkasse for 4x4 sitter i veien. Er det noen som har gjort denne jobben?  PS! Jeg er ikke en mann av få ord!
    • Fant problemet, sensoren på kjølevæske beholderen var ikke plugget ordentlig i.
    • Men motoren blir jo ikke litt varm en gang, den holder seg helt stabilt.
    • Hei, Dette kan feks komme av at vannpumpe er gåen. Jeg ville vært litt forsiktig med å bruke bilen og tatt kontakt med verksted.
    • Hei, får opp en varsel som sier «STOP CHECK COOLANT SERVICE MANUAL» når jeg starter bilen, men kjølevæskebeholderen er full og motoren holder seg stabilt på driftstemperatur.    Hva kan forårsake dette? takk på forhånd for svar:)
    • Da har vi fått beskjed om at bilen er på vei til Norge. 
    • Så da veldig bra ut det der!
    • Legger ved noen bilder.  Før: Etter:
    • Tusen takk for utfyllende svar. Veldig flott at du tar deg tid til å svare på en så skikkelig måte. Da kan jeg forsøke å koble ut den automatiske oppstarten av webastoen, slik at den ikke starter opp på alle småturer, men bare når jeg slår den på manuelt og lar den gå litt lengre tid. Så får jeg lade batteriet helt opp noen ganger gjennom vinteren.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ja, det er virkelig ikke et dårlig prosjekt. Vi gjorde en anmeldelse på MINA på cryptodaily.no, da de lanserte et forhåndssalg av tokens for coinbase, var det mulig å få en tildeling til en veldig god pris! Jeg var heldig som kjøpte AAVE og fikk med meg hele trenden med p2a-tokens, veldig fornøyd med den!
    • Jeg liker å investere i altcoins på forhåndssalgsstadiet. Den siste slike investeringen var MINA, jeg beholder den fortsatt og selger den ikke, jeg anser den som en veldig lovende mynt.
    • Hei til alle Skoda-elskere!) Investerer noen av dere i kryptovalutaer, eller kanskje dere klarte å kjøpe en dyr NFT og er nå millionær?) Generelt, del alt du vil om dette emnet, det vil være interessant å lese!
    • Hvilket operativsystem har du, iPhone eller Android?
×
×
  • Opprett ny...