GĂ„ til innhold
Henning81

Vurderer ny Superb Sportline

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har vÊrt pÄ jakt etter ny bil en stund nÄ, vurdert diverse mellomklasse SUVer og i tillegg Mondeo, Passat, A6 etc.. Men i gÄr prÞvekjÞrte jeg en Skoda Superb L&K 4x4 190 HK tdi, og jeg mÄ si at det er kanskje den beste bilen jeg noen gang har kjÞrt. Jeg er 196 hÞy, sÄ er avhengig av god plass og gode seter. Jeg prÞvesatt ogsÄ Sportline utgaven, og synes setene i den er hakket bedre og ikke minst kule.

SÄ jeg vurderer nÄ Ä klinke til pÄ et ok tilbud jeg har fÄtt av MÞller Bil, pÄ en Skoda Superb Sportline 4x4, 190 HK tdi 7trinns DSG. Dette er en bil de har leveringsklar nÄ, sÄ jeg slipper Ä vente i 4 mnd. Den er godt utstyrt, men det er et par ting den mangler som jeg kanskje kan fÄ noen kommentarer pÄ her inne.

FÞlgende utstyr (jeg kunne tenkt meg) som bilen ikke har:

- Canton Sound system - Columbus 9" skjerm - DCC adaptivt understell - Digitalt Dashbord

Det er sportsetene og stylingen som gjÞr at valget faller pÄ Sportline utgaven, men jeg er litt skeptisk til at den er senket med tanke pÄ vinterkjÞring og pÄ litt ujevnt terreng (vurderte faktisk ogsÄ en Alltrack)

SÄ kom gjerne med deres meninger og erfaringer dere har med bÄde bilen og utstyret jeg har nevnt. Noe utstyr som man absolutt bÞr ha med etc..

Takker for kommentarer...

Endret av Henning81
  • Lik 1
Skrevet

Jeg syntes ogsÄ setene i Sportline er veldig gode Ä sitte i, enn f.eks standard-setene. 

Ellers sÄ er bÄde Canton sound system og DCC adaptiv understell et must (iallefall for meg) pÄ en Superb. 

Canton gir meget bra lyd i forhold til det vanlige anlegget, og er du glad i musikk, sÄ er Canton noe jeg mener man bare mÄ ha da. 

DCC adaptivt understell ville jeg ogsÄ ikke vÊrt helt foruten - jeg bruker det en del, og har blitt veldig glad i det. Superben er stor, og den kan gjerne bli litt gyngete og slikt. Da er det greit Ä ha noe Ä velge mellom. Noen sier ogsÄ at kun sportsunderstell blir i stiveste laget, og bor du litt usentralt, med dÄrlige veier og slikt, vil du nok merke dette ganske godt.

Du sier du er bekymret for at bilen er senket; med sportsunderstell er bilen senket 15mm, mens med DCC er bilen senket 10mm. Jeg selv har DCC, og har ikke hatt noen som helst problemer med de 10mm, og jeg kjÞrer daglig pÄ dÄrlige veier. :)

Ellers sÄ er det idag ikke mer enn ca 2,5 mÄneders ventetid pÄ en splitter ny Superb. (FÄtt bekreftet av flere selgere for mindre enn 2 uker siden), sÄ her har selgeren du har snakket med virkelig lagt pÄ litt leveringstid. 

• Lik 1
Skrevet (endret)

Core2Duo; Takk for gode tips og kommentarer, og godt Ä hÞre at du bekrefter dette med sportsetene. Canton lydanlegg og DCC adaptivt understell er absolutt noe jeg skal vurdere.  Det skal sies at anlegget i min Tucson er helt ubrukelig, sÄ jeg er ikke veldig godt vant, sÄ mulig standardanlegget i Superben er noe bedre..

Men da jeg prÞvekjÞrte Superb`en (med DCC) i gÄr sÄ likte jeg faktisk Sportmodus best, jeg synes normal gynget litt for mye. Dette blir vel litt smak og behag kanskje. Men om jeg var veldig komfortabel med sportmodusen, sÄ er kanskje behovet for DCC i en Sportline ikke nÞdvendig?

Endret av Henning81
Skrevet

Da har jeg fÄtt nytt tilbud. Og jeg har da valgt fÞlgende ekstrautstyr i tillegg:

- Canton lydanlegg, DCC adaptivt understell og digitalt instrumentpanel. Det kostet tross alt "bare" 17500 kr mer. Da blir det en fĂžlelse av en moderne bil med instrumentpanelet, bedre kjĂžreopplevelse med DCC og ikke minst en grom lyd i bilen med Canton.

• Lik 2
Skrevet
PĂ„ 3.4.2019 den 12.26, Henning81 skrev:

Men da jeg prÞvekjÞrte Superb`en (med DCC) i gÄr sÄ likte jeg faktisk Sportmodus best, jeg synes normal gynget litt for mye. Dette blir vel litt smak og behag kanskje. Men om jeg var veldig komfortabel med sportmodusen, sÄ er kanskje behovet for DCC i en Sportline ikke nÞdvendig?

Joda, sportsmodus pÄ understellet er mye brukt her ogsÄ :) Bare vÊr obs pÄ at sportsunderstellet visstnok er merkbart mer stivere enn sportsmodus pÄ DCC. Jeg har ikke prÞvd ut sportsunderstellet selv, sÄ jeg kan ikke bekrefte dette, men jeg vet det er mange som har prÞvd det ut, og sier dette. 

Du fÄr ta en runde i tenkeboksen, oppdater oss gjerne pÄ hva valget faller pÄ. :)

Skrevet

En virkelig flott bil du vurderer her @Henning81 🙂

@Core2Duo beskriver ogsÄ veldig godt mine egne erfaringer med Superb, jeg hadde en Superb 2016 Style med DCC og Canton lydanlegg som er et «must» etter min mening.

Den kjÞrte jeg i rett over 2 Är (ca  45.000km), og kan med hÄnda pÄ hjertet si at den ble kjÞrt i over 95% av tiden i Sportmodus, alt annet gjorde jo at bilen oppfÞrte seg som et duvende slagskip eller en litt «satt amerikaner». SÄ en bil som Superb eller Kodiaq hadde jeg ikke kjÞpt/bestilt uten DCC understell. Jeg hadde heller ikke valgt Sportsunderstell av samme Ärsaker som @Core2Duo beskriver, det er merkbart stivere enn sportmodus og er i tillegg enda lavere enn DCC.

Anbefaler deg Ä kjÞpe skvettlapper foran/bak, for en skal ikke kjÞre mange kilometere pÄ norske veier fÞr kanalene foran og i underkant stÞtfangeren bak er tilnÊrmet «sandblÄst» og klarlakken blir matt/borte. Etter litt lengre tid sÄ blir ogsÄ lakken slitt bort. Skvettlappene til Superb er relativt smÄ og anonyme, men likevel svÊrt effektive for beskyttelse av disse panelene. Eller evt en foliering med tykk klar folie for beskyttelse mot lakkslitasje pÄ disse utsatte karosseripanelene.

Ellers sÄ vil jeg ogsÄ anbefale deg

• vinterpakke (med webasto og oppvarmede bakseter)
  • oppvarmet frontrute
  • svingbart hengerfeste
  • elektrisk bakluke,
  • el.sete ogsĂ„ for passasjer foran,
  • solgardiner i sidevinduene bak (for VAG sine sotede ruter er ikke mĂžrke etter min mening til at de blir effektive nok for passasjerene/barn i baksetet) eller evt en ekstra soting av de bakre vinduene slik jeg har gjort pĂ„ min Octavia Scout.
  • oppvarmet ratt
  • ryggekamera
  • reservehjul (hjelper lite med et rep.sett om et dekk er Ăždelagt)
  • knapp for nedfelling av bakseter (fra lasterommet, det er meget praktisk)
  • utvidet garanti (5 Ă„r / 150.000km)

• Canton lydanlegg
  • Columbus infotainment system
  • digitalt instrumentpanel

Har du jo allerede kommet med selv 🙂

Velg ikke en bil som ikke har utstyret du egentlig Ăžnsker deg, det er verdt Ă„ vente pĂ„ en bil som virkelig er slik du Ăžnsker den. Det kan ogsĂ„ ha med innbytteverdien om en stund frem i tid, det betyr ogsĂ„ en del om du evt velger Ă„ selge den privat selvfĂžlgelig. Det kan vĂŠre greit Ă„ ha en bil som skiller seg litt mer ut i fra standardutstyret...... 😉

Jeg hadde kun positive opplevelser med min Superb, og mye av kjÞrekomforten, lydanlegget, stÞrrelsen savner jeg, selv om Octavia'en jeg nÄ har ogsÄ er meget bra. Det var kun at jeg ville ha 4x4 og en litt hÞyere bil i forhold til veien jeg kjÞrer mest pÄ, som gjorde at jeg byttet inn Superben. Det ble kun byttet trekk over lasterommet pÄ den tiden jeg hadde den bilen.

Lykke til med valg (og en evt bestilling) av ny bil @Henning81 🙂

Skrevet

@Superb lll og @Core2Duo ; Tusen takk for veldig informative opplysninger om bilen, understellet og riktig utstyrđŸ‘đŸ» Jeg har valgt alt utstyret du nevner @Superb lll med unntak av det jeg skrev selv, den Colombus skjermen, 13k for den synes jeg er litt i overkant mye. 

Ellers blir det definitivt DCC, egentlig dette jeg har vĂŠrt mest usikker pĂ„, sĂ„ setter stor pris pĂ„ at dere har oppklart dette med understellet😊

Prþvekjþrte den nye Passaten i dag faktisk, fþlte ikke at jeg fant meg helt til rette, og synes fþrermiljþet i Superb’en er ganske mye bedre.

Jeg er ikke i tvil om ag det er en Superb jeg vil ha, og tror jeg har snekret sammen en god bil nĂ„, takket vĂŠre gode tips fra @Core2Duo og @Superb lllÂ đŸ‘ŒđŸ»

Men.. Det kommer jo en ny utgave/facelift hÞsten 2019, med levering jan/feb 2020. Og det gjÞr meg jo litt usikker.. Jeg liker den utgaven som er nÄ veldig godt, men nÄr en ny modell er pÄ trappene om fÄ mÄneder sÄ blir jeg litt i tvil.. Har dere noen tanker eller informasjon om hvilke endringer det blir pÄ den nye modellen? Innvendig og utvendige detaljer? Er det snakk om en helt ny bil, eller blir det kun en facelift? 

Skrevet
20 minutter siden, Henning81 skrev:

Er det snakk om en helt ny bil, eller blir det kun en facelift? 

Kun facelift, kommer til Ä vÊre veldig lik utseendemessig den som er nÄ. Nye ting er hybrid drivlinje, full LED og diverse smÄting. 

Personlig hadde jeg ikke kjÞpt Superb nÄ ettersom det Äpnes for bestilling forholdsvis snart. Men klart, om det ikke er viktig Ä ha det nyeste sÄ kan det vÊre penger Ä spare.

Skrevet

Hybrid er uansett uaktuelt for meg, og Om bilen ikke har full LED er ikke noe som holder meg vÄken om nettene. Betryggende Ä hÞre at det er kun facelift. Med tanke pÄ et potensielt hÞyere verditap den gamle vil ha kontra den nye uroer meg vel heller ikke sÄ mye, da jeg mest sannsynlig tar den ut pÄ leasing. Det er mye debatt rundt privatleasing for tiden, og jeg har vel egentlig alltid vÊrt litt skeptisk til dette. Men nÄr jeg skal ha en ny bil med diesel motor i 2019, sÄ fÞler jeg det er tryggest Ä lease i forhold til et antatt stÞrre verditap enn for noen Är siden. 

Takk @BGB for oppklaring rundt dette. I forhold til den nye WLTP standarden, sĂ„ blir vel Kodiaken 40k dyrere, og jeg vil jo tro at den nye Superb’en ogsĂ„ kommer til Ă„ Ăžke i pris? 

Skrevet
57 minutter siden, Henning81 skrev:

Takk @BGB for oppklaring rundt dette. I forhold til den nyeï»żï»ż WLTP standarden, sĂ„ blir vel Kodiaken 40k dyrere, og jeg vil jo tro at den nye Superb’enï»żï»ż ogsĂ„ï»ż komï»żmerï»ż til Ă„ Ăžke i prï»żiï»żï»żs?ï»żï»ż

I Norge blir jo ikke de nye avgiftene satt i funksjon fÞr i 2020/21, sÄ det bekymrer ikke meg - dog Kodiaqen er dyr nok allerede, i alle fall den vi har pÄ vei :(

Skrevet

Kun en bitteliten facelift som @BGB nevner. Her har du noen bilder du kan se litt pÄ: Bilnorge.no - Superb facelift 2019 . Stasjonsvogna er fra bilde 20 og utover.

Det eneste jeg klarer Ä se akkurat nÄ er bare litt forandringer pÄ grillen og grÞftelysene, som omhandler utseendet.

Jeg har selv vurdert ny bil, da samboer mest sannsynlig tar over nÄvÊrende Superb jeg har nÄ. Jeg var tenkt langt og lenge, men selv med et godt tilbud pÄ nÄvÊrende modell - venter jeg altsÄ nÄ pÄ faceliften, mye av grunnen pÄ grunn av Hybridmodellen, men ogsÄ at jeg vil ha det "nyeste", med tanke pÄ led-lys, facelift og slikt. I tillegg har jeg jo allerede nÄvÊrende Superb, da er det jo morro og vente litt, og fÄ en litt  annen type bil, om man kan si det slik, istedenfor Ä ha 2 helt like biler. :)

Spennende det du sier om Kodiaq og at den vil bli 40.000 kr dyrere - er det sikre kilder, eller er det bare gjetting fra en bilselger?

Skrevet

Hmm.. ut i fra de bildene pÄ utvendige endringer har jeg ingen problemer med Ä gÄ for den «gamle». Jeg er vel i overkant opptatt av fÞrermiljÞet, hÞyden pÄ midtkonsoll etc, sÄ synd det ikke er sluppet noen bilder av den innvendig ennÄ.. 

Jeg vurderte ogsÄ hybrid, men ikke ladbar, da det ikke passer mitt kjÞremÞnster (kun langturer til SÞr-Sverige og den norske fjellheimen), men har en forkjÊrlighet for dreiemomentet i en sterk dieselmotor, og 2 literen med 190 hk i Superben imponerte i forhold til andre biler jeg har prÞvd. 

@Core2Duo Det virket ikke som det kun var gjetning fra selgers side nÄr det gjaldt prisendringen pÄ Kodiaken, fikk en fÞlelse av at han var ganske sikker i sin sak. For meg var et kjÞp av Kodiak uansett uaktuelt, sÄ tror heller ikke at det var et salgstriks for Ä fÄ meg til Ä klinke til pÄ en deal nÄ.. Jeg vil tro at hybrid versjonen av superben blir ganske populÊr, og vil jo ikke bli berÞrt av den nye WLTP standarden i noe sÊrlig grad. Jeg regner med at den kun kommer i ladbar versjon?

Skrevet
57 minutter siden, Henning81 skrev:

Jeg regner med at den kun kommer i ladbar versjon?

Per nÄ er det kun ladbar hybrid, ja. Det offisielle navnet blir Superb PHEV. 

Skrevet

Det er ingen som vet hvordan prisene blir nÄr WLTP reformen innfÞres - da avgiftene ikke er satt enda. Vi bestilte Kodiaq i fjor og den vanlige prisÞkningen til i Är var pÄ snaue 4000kr. 

Dette er Sportline 190 TSI. 

Skrevet

At Columbus er kostbar er det ingen tvil om, men den inneholder ogsÄ noen funksjoner som er litt praktiske, men om det er verdt den summen er jo en helt annen sak.

Spesielt skiltgjenkjenning funksjonen er en ting jeg savner. Jeg valgte heller ikke Columbus til min Scout, siden Amundsen var standard. 

Det kan vÊre veldig mye Ä spare pÄ Ä velge en «utgÄende» modell, men nÄr det ikke er stÞrre forskjeller enn hva det ser ut til pÄ bildene jeg har funnet pÄ nettet sÄ langt, sÄ er det jo ikke sÄ mye som skiller disse fra hverandre. Men en ting er det kanskje likevel verdt Ä merke seg, og det er hvor effektive LED-lys faktisk er. Personlig sÄ synes jeg de er vesentlig bedre enn Xenon, men om jeg hadde ventet i flere ekstra mnd pga det, er jeg ikke helt sikker pÄ.

Hadde FL utgaven ogsÄ hatt med seg f.eks digitalt instrumentpanel, oppvarmet ratt, oppgradert stÞydemping, e.l., sÄ hadde det nok stilt seg litt annerledes, men nÄ er jo alt dette allerede tilgjengelig pÄ nÄvÊrende utgave av Superb, og da er det jo kun noen smÄ estetiske forandring foran og LED lys som er de mest synlige forskjellene som jeg har lagt merke til sÄ langt. Om det er noen tekniske forskjeller ellers er det jo ikke sÄ mye info om enda.

Octavia hadde jo flere forandringer i tillegg til en ny front nÄr de kom med sin FL i 2018.

Skrevet
33 minutter siden, Superb lll skrev:

Spesielt skiltgjenkjenning funksjonen er en ting jeg savner. Jeg valgte heller ikke Columbus til min Scout, siden Amundsen var standard. 

Har du kameraet i frontvinduet?

Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

PÄ min forrige bil som jeg hadde den funksjonen pÄ, sÄ var det plassert i frontvinduet ja.

Lurte pÄ om du hadde det nÄ da det er svÊrt lett Ä kode frem.

Eller sÄ er det jo bare Ä ettermontere kameraet sÄ fÄr du bÄde trafikkskilt gjenkjenning og flere assistent systemer: Klikk meg!

Skrevet

Helt Êrlig sÄ vet jeg ikke om denne bilen her har kamera eller ikke @BGB, men jeg tror vel ikke at den har det.

Jeg har ikke bestilt noe utover det som er vanlig std.utstyr nÄr det gjelder «assistenter», sÄ slik som f.eks. lane-assist har jeg ikke.

Skiltgjenkjenning er ikke noe jeg tenker pÄ at jeg mÄ ha, men siden den forrige bilen hadde det, sÄ savnet jeg det litt til og begynne med, men det har mer eller mindre gÄtt over nÄ, sÄ det er nok ikke noe jeg kommer til Ä ettermontere.

Jeg er der hvor jeg vurderer Ä ettermontere gassdempere til panseret, men det er vel nesten sÄ langt jeg kommer til Ä gjÞre noe som helst med denne bilen ;)  

Har kun montert stÞydempingsmatte under panseret og sotet de bakre vinduene ekstra, og det er det eneste jeg har gjort med denne bilen. Jeg savner riktignok skvettlapper foran og bak, men det er dessverre ikke tilgjengelig pÄ Scout nÄr jeg fikk bilen i fjor sommer.

Skrevet

Gassdempere har jeg montert, rask og billig modifikasjon som gjÞr panserÄpning mye mer praktisk. Skvettlapper finnes ikke til Scout noe som er utrolig frustrerende, faktisk den eneste modellen fra Skoda som ikke har dette. Dog de originale til vanlig Octavia passer sÄnn 98% med litt modifikasjoner (flytting av skruehull). Faktisk nÄr vil bestilte Kodiaq var skvettlapper det fÞrste jeg satt pÄ utstyrslista.

Uansett, har du kamera ser det slik ut:

spacer.png

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ

• Opprett ny...