Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Superb lll

Serviceintervall

Recommended Posts

Dette er ikke (helt) Skoda relatert, så om du ikke synes at dette har noe på dette forumet å gjøre @Marius, så er det bare og slette tråden :) Men siden det er et teknisk spørsmål, så tenkte jeg at det kanskje er greit å spørre de mange kunnskapsrike her på forumet? :) 

 

Altså på min arbeidsbil (VW Transporter T6 2018, 2,0/150hk TDi, 340nm, 4motion, 6 tr. manuell) så har jeg nå fått et varsel om oljeskift-service, den er ca 7 mnd gammel og har kjørt 22.000km, og varselet sier at dette skal gjøres innen 2.200km. Oljeskift-service er bestilt og bilen har vel kjørt ca 24.000km når den utføres.

I forbindelse med den bestillingen så spurte jeg kundemottakeren om det ikke var lønnsomt å ta en service like så godt med en gang når en er såpass nære 30.000km, i stedet for å kjøre ned til dem igjen om 1-2mnd før å gjøre det da?

Svaret jeg fikk da overrasket meg litt, for service-intervallet for denne bilen er på 40.000km/2år.

Er ikke dette den samme motoren som f.eks. også står i VW Passat, VW Golf, VW Tiguan, Skoda Octavia, Skoda Superb, Skoda Kodiaq, m.fl.?

Eller er det en helt annen motor, siden den står i et nyttekjøretøy (som gjerne blir relativt hardere belastet med mye last i bilen og gjerne henger etter........)? Personlig så trodde jeg at motoren var lik, men at det var forskjellige girkasser, men der tar jeg kanskje feil.......?

 

Det er selvfølgelig heller ikke et tradisjonelt servicehefte til denne bilen, det er dessverre kun digitalt, så bilen varsler selv om alt ting. Jeg ble litt overrasket når jeg fikk denne beskjeden om lengden på service-intervallene, og så ringte det også en kollega samtidig til meg, så da fikk jeg ikke spurt kundemottakeren noe mer om dette. Jeg skal spørre ham når jeg skal dit om et par uker, men vil gjerne spørre om noen her vet hvorfor det er forskjeller på kjørelengdene til serviceintervallene for privat -og nyttekjøretøy pga min egen nysgjerrighet. Skulle jo (nesten) tro at nyttekjøretøyene blir «hardere kjørt/brukt» med tanke på hva de er lastet med og hva vi drar etter de bilene, slik at de (kanskje) heller burde hatt kortere serviceintervaller enn privatkjøretøy (selv om de ofte også blir brukt som firmabiler, det er jeg klar over).

 

Er det noen som har kunnskaper noe om dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått en mulig forklaring på at motorene er til privatbilene og nyttekjøretøyene er like, men at på nyttekjøretøyene så er det en større bunnpanne slik at det er mer olje i motoren og dermed så er det mulig med lengre serviceintervaller. 

Om det er noe interesse for det så kan jeg komme med utfyllende info her når jeg har hatt arb.bilen inne til oljeskiftservice og snakket med kundemottakeren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk i dag en beskrivelse av som utgjør forskjellene på motoren i denne arb.bilen og i privatbiler med tilsynelatende samme motor.

Men det er det altså ikke, det er stor forskjell på konstruksjonen av motorene. For nyttekjøretøy så er de mer solide og de har mer olje, for å tåle mer belastning som det gjerne er på slike biler. Var greit å få en liten forklaring på dette synes jeg 🙂

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...