Gå til innhold
Superb lll

Serviceintervall


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke (helt) Skoda relatert, så om du ikke synes at dette har noe på dette forumet å gjøre @Marius, så er det bare og slette tråden :) Men siden det er et teknisk spørsmål, så tenkte jeg at det kanskje er greit å spørre de mange kunnskapsrike her på forumet? :) 

 

Altså på min arbeidsbil (VW Transporter T6 2018, 2,0/150hk TDi, 340nm, 4motion, 6 tr. manuell) så har jeg nå fått et varsel om oljeskift-service, den er ca 7 mnd gammel og har kjørt 22.000km, og varselet sier at dette skal gjøres innen 2.200km. Oljeskift-service er bestilt og bilen har vel kjørt ca 24.000km når den utføres.

I forbindelse med den bestillingen så spurte jeg kundemottakeren om det ikke var lønnsomt å ta en service like så godt med en gang når en er såpass nære 30.000km, i stedet for å kjøre ned til dem igjen om 1-2mnd før å gjøre det da?

Svaret jeg fikk da overrasket meg litt, for service-intervallet for denne bilen er på 40.000km/2år.

Er ikke dette den samme motoren som f.eks. også står i VW Passat, VW Golf, VW Tiguan, Skoda Octavia, Skoda Superb, Skoda Kodiaq, m.fl.?

Eller er det en helt annen motor, siden den står i et nyttekjøretøy (som gjerne blir relativt hardere belastet med mye last i bilen og gjerne henger etter........)? Personlig så trodde jeg at motoren var lik, men at det var forskjellige girkasser, men der tar jeg kanskje feil.......?

 

Det er selvfølgelig heller ikke et tradisjonelt servicehefte til denne bilen, det er dessverre kun digitalt, så bilen varsler selv om alt ting. Jeg ble litt overrasket når jeg fikk denne beskjeden om lengden på service-intervallene, og så ringte det også en kollega samtidig til meg, så da fikk jeg ikke spurt kundemottakeren noe mer om dette. Jeg skal spørre ham når jeg skal dit om et par uker, men vil gjerne spørre om noen her vet hvorfor det er forskjeller på kjørelengdene til serviceintervallene for privat -og nyttekjøretøy pga min egen nysgjerrighet. Skulle jo (nesten) tro at nyttekjøretøyene blir «hardere kjørt/brukt» med tanke på hva de er lastet med og hva vi drar etter de bilene, slik at de (kanskje) heller burde hatt kortere serviceintervaller enn privatkjøretøy (selv om de ofte også blir brukt som firmabiler, det er jeg klar over).

 

Er det noen som har kunnskaper noe om dette?

Skrevet

Har fått en mulig forklaring på at motorene er til privatbilene og nyttekjøretøyene er like, men at på nyttekjøretøyene så er det en større bunnpanne slik at det er mer olje i motoren og dermed så er det mulig med lengre serviceintervaller. 

Om det er noe interesse for det så kan jeg komme med utfyllende info her når jeg har hatt arb.bilen inne til oljeskiftservice og snakket med kundemottakeren.

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Fikk i dag en beskrivelse av som utgjør forskjellene på motoren i denne arb.bilen og i privatbiler med tilsynelatende samme motor.

Men det er det altså ikke, det er stor forskjell på konstruksjonen av motorene. For nyttekjøretøy så er de mer solide og de har mer olje, for å tåle mer belastning som det gjerne er på slike biler. Var greit å få en liten forklaring på dette synes jeg 🙂

  • Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...