Gå til innhold
Core2Duo

Første smakebit av nye Superb 2020


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessverre så er det bilder med en meget lav oppløsning, så her må en nok bare vente til at Skoda sine egne bilder blir offentliggjort.

Ellers så har jo emblemene nå blitt mer slik som Volvo også har det bak på sine biler, logoen forsvinner og det blir kun bokstaver igjen. Jeg for min del synes heller ikke at måten å gi bilen sitt navn  S K O D A  på bakluken var så stilig, så det hadde nok blitt fjernet (om de kun er limt fast).

Er det noen som vet om dette er en lansering som vises på nettet?

Er vel kanskje ikke det etter som det kun er snakk om en FL, og ikke en ny modell, men en vet jo aldri i disse tider.........

Skrevet
15 timer siden, Superb lll skrev:

Er det noen som vet om dette er en lansering som vises på nettet?

Har tenkt litt på dette selv, hadde vært morro å sett live. 

Plutselig kom jeg på at når det er noe live-sendinger fra Skoda, så har de jo alltid sendt dette på YouTube! :)

Dermed fant jeg fram til dette: 

Verdenspremiere - Skoda PHEV og Citigo BEV

15:30 starter sendingen. Jeg skal hvertfall koble meg opp til tv'en og benke meg i soafen for å få med meg dette :)

Skrevet (endret)

Her er noe av det første jeg har lest og sett av Superb Scout,

https://www.motor1.com/news/351076/2020-skoda-superb-scout-revealed/

Ser flott ut på utsiden, men tredekor i dashbordet synes jeg ikke var like stilig som bilen, her kunne de godt ha funnet på noe annet synes jeg. Understellet er hevet 15mm i forhold til standard understell, og med ekstra beskyttelse under bil/motor.

Ellers så så blir nok dette en meget kostbar modell, for den ser vel ut til å bli mer kostbar enn L&K utgavene utstyrsmessig, og i tillegg så kommer den kun med 2 motoralternativer,

  • 2,0 TDi ,190hk, 400nm, 4x4, DSG 7
  • 2,0 TSi, 272hk, 350nm, 4x4, DSG 7

 

Skoda Superb hybridutgaven står det litt mer om her,

https://www.motor1.com/news/351053/2020-skoda-superb-facelift-revealed/

Ser vel egentlig ut som den får mer eller mindre den samme motoriseringen som Passat GTE.......

 

Begge linkene har også en del bilder og faktaopplysninger :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Da har de stengt av for bestilling på Superb 2019 - bestilling av Superb 2020 har ikke åpnet enda, men det skjer når som helst. 

Prislistene var håpet å komme denne uken, men nå sies det at den kommer noe forsinket, første uka i juni. :)

Skrevet

Skal bli spennende og se hvilke priser som kommer og ikke minst hvilke motor og drivlinjer som blir tilgjengelig her i Norge. :) Jeg skulle ønske Superb fikk den samme muligheten som Octavia i form av 2,0/190hk TSi og 4x4, men det kan en vel dessverre se langt etter tror jeg........

Da burde det vel kanskje snart komme noen skikkelige «go'biter» fra den nåværende Superb modellen på tilbud :) 

Jeg vet min lokale forhandler har helt nye både 2018 og 2019 modeller på lager, alle er i L&K versjon, men det vil selvfølgelig alltid være noe annet/mer utstyr en kunne tenkt seg i tillegg. Som f.eks. 19" sommerhjul, oppvarmet frontrute, digitalt dashbord, etc. Har tittet litt på dem, men mitt største ankepunkt mot dem er at de har dieselmotor og det passer nok litt dårlig i forhold til mitt vanlige kjøremønster........

Skrevet

Superb blir å få i 2,0 190TSI nå @Superb lll, men dessverre får du da ikke med 4x4 etter hva jeg har forstått. 

Jeg er som deg, jeg skulle veldig gjerne hatt den kombinasjonen. :) Diesel er heller ikke noe for meg, og igjen er fortsatt 2,0 272TSI alt for dyr, hvertfall bare for å få 4x4...

Skrevet

Ja at den kommer med den motoren og den «nye» oljefylte DSG 7 kassa er jeg klar over @Core2Duo, og at den får den DSG kassa slik at en får brukt dreiemomentet motoren har blir jo en virkelig opptur i forhold til hva den hadde med 1,8/180hk TSi :) 

Jeg synes virkelig at Superben hadde fortjent å få 4x4 med denne 2,0/190hk TSi motoren, det er noe jeg tror hadde blitt en salgssuksess her i Norge, men markedet er vel for lite til at det er noe de satser på vil jeg tro. Ikke vet jeg om det er en kombinasjon som Skoda leverer i det hele tatt heller.......?

 

Er også litt forundret over at Octavia vRS med bensinmotor(ene) heller ikke har 4x4 , uansett hvor god den aktive XDS diffen (som i hvert fall både 230hk og 245hk har) er, så blir det definitivt ikke som 4x4 uansett, men det var en liten avsporing........ ;) 

Skrevet
3 timer siden, Superb lll skrev:

Er også litt forundret over at Octavia vRS med bensinmotor(ene) heller ikke har 4x4 , uansett hvor god den aktive XDS diffen (som i hvert fall både 230hk og 245hk har) er, så blir det definitivt ikke som 4x4 uansett, men det var en liten avsporing........ ;)

Det er fordi det hadde drept salget av Golf GTI ;) 

Og det er nok en slik grunn de bruker for å ikke levere Superb med 190TSI og 4x4, samme som Audi A4 ikke kommer med denne komboen - det spiser opp et annet segment av markedet som de heller vil selge, som naturligvis er dyrere.

Skrevet

Joda, det har du nok ganske så rett i @BGB, en Octavia vRS med 4x4 hadde nok kunnet kapret noen av de potensielle Golf GTI kundene, men noen direkte konkurrenter føler jeg vel egentlig ikke at de er med tanke på at Golf GTI kun kommer som 5 dørs og Octavia vRS kun kommer som stasjonsvogn. Hadde Octaviaen kommet med en enda hissigere motor og 4x4 så hadde den kanskje kunnet kommet i samme sjanger som Golf R, men det er jo likevel bil en litt annen kundegruppe enn Octavia vil jeg tro......

Tja, Superb mot A4 er vel ikke helt biler jeg tenker i samme klasse, Audi sikter seg vel mer inn mot en annen (finere) kundegruppe enn hva Skoda gjør, Premium mot et merke en gjerne setter i en litt lavere divisjon....... Størrelsesmessig så er de vel heller ikke helt på samme linje.

Nå kommer jo kun Audi A4 med en motor her i Norge 2,0/190hk TDi med/uten quattro, så det ville kanskje vært her du tenker at da evt Superb kunne kapret noen kunder om de fikk lov til å ha en 2,0/190hk TSI 4x4 versjon..........?

 

Forsøkte å se litt mot VW Passat med tanke på motor og drivlinjer, men den finnes ikke i prislistene for øyeblikket siden den kommer i en helt ny versjon til høsten.......... Men sist jeg sjekket den, så hadde de 1,5/150hk TSi og 2,0/280hk TSi motorer, og 2,0/220hk TSi i Passat Alltrack som alternativer med ren bensinmotor. Så når Superb FL nå kommer med både hybrid og 2,0/190hk TSi i tillegg så er det vel VW Passat som kanskje vil få sin største konkurrent fra Superb (og det internt i VAG konsernet). :) 

Skrevet
29 minutter siden, Superb lll skrev:

men noen direkte konkurrenter føler jeg vel egentlig ikke at de er med tanke på at Golf GTI kun kommer som 5 dørs og Octavia vRS kun kommer som stasjonsvogn.

Husk at Golf og Octavia er akkurat samme bilen - og i tillegg får man førstnevnte som 3-dørs og sistnevnte også som sedan.

29 minutter siden, Superb lll skrev:

Tja, Superb mot A4 er vel ikke helt biler jeg tenker i samme klasse,

Du misforsto nok litt, jeg mente at på samme måte som Superb ikke får 190TSI og 4x4 så får ikke Audi A4 det heller.

30 minutter siden, Superb lll skrev:

Nå kommer jo kun Audi A4 med en motor her i Norge 2,0/190hk TDi med/uten quattro, så det ville kanskje vært her du tenker at da evt Superb kunne kapret noen kunder om de fikk lov til å ha en 2,0/190hk TSI 4x4 versjon..........?

Audi kommer med utallige forskjellige motorer her i Norge, fra 190 TFSI til 272 TFSI og 190 TDI og 272 TDI.

Skrevet
20 minutter siden, BGB skrev:

Husk at Golf og Octavia er akkurat samme bilen - og i tillegg får man førstnevnte som 3-dørs og sistnevnte også som sedan.

Ja er klar over at de er laget på samme plattform, men Octavia kommer kun som stasjonsvogn ny i Norge i dag, og det er jo det markedet jeg sikter til. Hva som finnes ellers i Europa eller andre verdensdeler for den delen, er jo uansett ikke tilgjengelig hos en norsk forhandler etter dagens prislister.

At det finnes en del sedan utgaver fra både Superb og Octavia på bruktmarkedet er jeg selvfølgelig klar over, men så lenge vi er i tråden til 2020 Superb, så siktet jeg til hva som er tilgjengelig som nye biler fra norske forhandlere i dag. Burde kanskje spesifisert det bedre, men det trodde jeg ikke skulle være nødvendig...... :) 

Hva som blir tilgjengelig av karosserier når Octavia 4 blir lansert til høsten er det jo for tidlig å si noe om foreløpig.

24 minutter siden, BGB skrev:

Du misforsto nok litt, jeg mente at på samme måte som Superb ikke får 190TSI og 4x4 så får ikke Audi A4 det heller.

Da misforsto jeg helt klart hva du siktet til her ja. :) 

25 minutter siden, BGB skrev:

Audi kommer med utallige forskjellige motorer her i Norge, fra 190 TFSI til 272 TFSI og 190 TDI og 272 TDI.

Gjør de det i A4 som jeg spesifikt nevnte i forrige innlegg?  

For i Audi sine egne prislister for A4 Limousine og A4 Avant, så er det kun en motor tilgjengelig etter hva jeg kan se, såfremt jeg ikke har funnet helt feil prisliste selvfølgelig?

Mener ikke å kverulere, her @BGB men jeg fant ingen andre norske prislister eller tilgjengelige motorer levert til en ny Audi A4 her i Norge i dag, og jeg skal selvfølgelig være den første til å korrigere og rette opp dette om jeg har bommet.........

 https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/2019-03-01_Prisliste_Audi_A4.pdf

906800563_Skjermbilde2019-05-31kl_23_16_22.thumb.png.4e58f0c49e485b5638c5b4c5f1dd0859.png1432250202_Skjermbilde2019-05-31kl_23_16_09.thumb.png.8cebd8d7b1e4bb0457716b8b5cb4f2e9.png

Jeg er klar over at det finnes både S -og RS utgaver av Audi (A4) også, men da snakker en vel nesten mer om rendyrkede sportsbiler/ulv i fåreklær elns ;)  

At Audi har flere motoralternativer i andre serier er jeg selvfølgelig klar over, men jeg holdt meg kun til A4 siden det var den bilen fra Audi du nevnte, selv om jeg misforsto hva du siktet til når den ble nevnt tidligere :) 

Mulig det også finnes flere A4 versjoner tilgjengelig fra norske forhandlere som jeg mener er riktig å se på for oss her i Norge, men da har jeg muligens bommet på prislista jeg fant, for der er kun en motorisering tilgjengelig i Norge etter hva jeg har funnet. Men jeg har bommet før, og kommer helt sikkert til å gjøre det flere ganger også....... ;) 

Skrevet

Litt vel mye avsporing her nå men en moderator får evt rydde opp. Dette er motorer som Audi leverer i Norge:

1395483412_Skjermbilde2019-06-01kl_10_12_05.thumb.png.d35171e56c89b9fee65b8e5906d8912e.png

1933233094_Skjermbilde2019-06-01kl_10_11_48.thumb.png.77ecc0f65610fdc04d45af003254949b.png

Skrevet (endret)

Er vel forsåvidt ikke uvant at det blir noen avsporinger her, men @Marius eller @Core2Duo kan jo splitte tråden og legge dette her i en bedre egnet kategori.

Som sagt @BGB, jeg er fullstendig klar over at Audi har mange forskjellige motorer tilgjengelig her i Norge når en tar med alle deres modeller, og tar en med S og RS utgavene så er det enda flere muligheter, men det er vel fremdeles bare en motor som er tilgjengelig for Audi A4 i de norske prislistene som er nevnt tidligere i tråden her i Norge?

Det er så vidt jeg kan se kun 2,0/190hk TDi som er den motoren.

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor prislisten viser kun 190 TDI nå @Superb lll, men alle motorene i listen over er å få her i Norge hos Audi.

Skrevet
12 minutter siden, BGB skrev:

Jeg vet ikke hvorfor prislisten viser kun 190 TDI nå @Superb lll, men alle motorene i listen over er å få her i Norge hos Audi.

Da er jeg selvfølgelig den første til å si at jeg har bommet på hva som er tilgjengelig av motorer til Audi A4 her i Norge @BGB , det er det ingen tvil om🙂

 

Jeg er lurt av Audi sin egen norske prisliste på nettet, og som nevnt tidligere i tråden her, jeg har både bommet og blitt lurt flere ganger tidligere, og vil sikkert bli det igjen også........ 😉

Men da får en også være så voksen at en innrømmer når en tar feil, og det gjorde jeg her 🙂

  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei

 

Ser 2020 FL prislista har kommet ut . Men ikke ny  katalog og konfigurator ennå. Scout 272 frister, må nok prøvekjøres. Også spent på om bilen er ytterligere støy dempet. Synes det er vel mye romling når en sitter baki stasjonsvogna.   

Skrevet

Scout bråker litt mer enn samme bil med vanlig understell, blir mer resonans i hjulhusene.

Skrevet
23 timer siden, Belsby skrev:

Hei

 

Ser 2020 FL prislista har kommet ut . Men ikke ny  katalog og konfigurator ennå. Scout 272 frister, må nok prøvekjøres. Også spent på om bilen er ytterligere støy dempet. Synes det er vel mye romling når en sitter baki stasjonsvogna.   

Superb ble ekstra støydempet i gulvet og fikk tykkere sidevinduer i løpet av 2017 (mulig det ble lagt inn støydemping i sidedørene også, det husker jeg ikke), men likevel så er det hjulstøy det som kan være litt hørbart, M E N det er også veldig avhengig av hvilket dekkmerke som er på bilen. Det er ingen tvil om at Pirelli Cinturato P7 som svært ofte blir levert til Superb fra fabrikk ikke er et dekk med gode egenskaper når det gjelder dekkstøy. Jeg har kjørt og sittet i flere andre Superber med dekk fra Michelin, Good Year, Nokian og Continental, og lydbildet i bilen blir da helt forandret (til det positive). Da har det vært litt ymse om det har vært med 18" eller 19" hjul, men ingen av bilene jeg har sittet i har hatt bredere dekk enn 235 (som er std bredde). Om en velger enda bredere dekk enn dette, så vet jeg ikke av egen erfaring hvordan dekkstøy da vil oppleves.

Det jeg opplevde som «negativt» med Superb 2016 som jeg hadde var dekkstøy, og den hadde 235/45-18" Pirelli Cinturato P7 sommerdekk..........

Skrevet

Leste nå i prislista vedrørende Nye 2020 FL Superb, der står det at alle modeller ha ekstra støyisolering under samt støydempende plass. Men, står som kommentar,   2) Scout har ikke støydempende glass.! Det var da pussig at denne ikke skulle ha dette?

Skrevet

Det høres merkelig ut at det skal være utstyrsavhengig hvilken modell som har støydempende glass eller ikke, mulig det finnes en god forklaring på det, men «Simply Clever» synes jeg ikke akkurat at det er.......... For støydemping kan det jo egentlig ikke bli nok av etter min mening, for støy, vibrasjonslyder/skrangling, etc er vel noe av det verste jeg hører i bil.

En god/dyp brumming fra motor er noe helt annet, men en slik motor har ikke Skoda uansett, for da må det noen flere sylindre til etter min mening da........ ;) 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...