Gå til innhold
Espen

Vann på taket - regn.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Superb, og skal snart gå over til Kodiaq.

"Problemet" med vann på taket er følgende: Når det har regnet mye, evt. regner mye, så legger det seg vann på taket. Når jeg så åpner bakdørene så renner det vann ned på baksetet i Superben min.

Er dette noe som skjer på Kodiaq også, eller har designerne funnet ut av dette litt irriterende fenomenet?

Skrevet

Nå har jeg ingen erfaring med Kodiaq, men slik ser det dessverre ut til at det er på de fleste biler i dag. Noen få biler har vel en liten list i overkant av døråpningen som leder bort vannet, men de er det ikke mange av. Har hatt den samme utfordringen på veldig mange av mine tidligere biler også, og slik var det på Superb som du skriver og det er akkurat det samme på Octavia som jeg kjører i dag også dessverre.

Men det kan jo hende at de har funnet opp noe Simply Clever» med Kodiaq, siden de har kommet med en beskyttende list som feller seg ut når en åpner dørene. Men den skal en visstnok følge litt med på, for den sliter på lakken til andre paneler har jeg sett at flere bemerker på andre fora og grupper.

  • Lik 1
Skrevet

Som du skriver @Superb lll, så hadde det vært fint om de fant opp noe "Simply Clever" rundt dette temaet. En takrenne er jo i den gata, men det gikk jo produsentene bort fra for mange år siden.

Dørlist beskyttelsen har jeg også lest kan slite litt på lakken, men jeg har også lest at det i tilfelle kommer av at den sitter ørlite skjevt og bør derfor justeres riktig...?

Skrevet

Det stemmer nok bra det du skriver her @Espen, for det er helt klart en reklamasjonssak i de tilfellene jeg har lest om, hvor de både justert beskyttelsen og har lakkert ved behov.

Det har vel dessverre litt med at sluttkontrollen går litt for fort, slik at de ikke får luket bort slike ting før bilene forlater fabrikken. Såfremt det ikke er bruken av dørene som etterhvert gjør at dørbeskytteren kommer litt ut av kurs da, for akkurat hva det har kommet av har jeg ikke lest, men det blir uansett utbedret. Bare synd at det da kanskje må lakkeres i enkelte tilfeller, for det er ikke bestandig at det er like vellykket, det vet jeg av selvopplevd erfaring.........

  • Lik 1
  • 6 måneder senere...
Skrevet
På 10.6.2019 den 14.47, Espen skrev:

Jeg har en Superb, og skal snart gå over til Kodiaq.

"Problemet" med vann på taket er følgende: Når det har regnet mye, evt. regner mye, så legger det seg vann på taket. Når jeg så åpner bakdørene så renner det vann ned på baksetet i Superben min.

Er dette noe som skjer på Kodiaq også, eller har designerne funnet ut av dette litt irriterende fenomenet?

Dette er et stort problem for meg, på min 2019 mod.  ble bare værre etter D-Tech behandlingen. spesielt irriterende når barn skal festes i barnesete, og man rett og slett blir "søkkanesblaut" på ene armen.

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg har nå hatt Kodiaq siden Setember 2019, og jeg synes dette er et lite problem som designerne på Skoda absolutt bør ta tak i. 

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Her vises det tydelig hvordan vannet treffer baksetet når det har regnet, og jeg åpner bakdøren. Bilen står vannrett på gårdsplassen min.

IMG_0216.jpg

Skrevet

Det burde jo være unødvendig, for dette kunne fint vært unngått med f.eks. en gummilist i toppen av døråpningen som ledet bort vannet når en åpner dørene, har som tidligere nevnt også det samme problemet på min Superb.

Jeg har med meg en tørkerull i bilen som jeg bare tørker av vannet som er på oversiden av bakdørene før jeg åpner dem, da unngår jeg i hvert fall at baksetene blir våte når dørene åpnes. Ikke den beste løsningen det heller og burde vært unødvendig, men i mangel på andre løsninger, så gjør jeg det så enkelt som mulig.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...