Gå til innhold
JCH

Lyst ute, likevel sier bilen ; slå på lys.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere som syns bilen krever nærlys for tidlig? jeg kan kjøre rundt på lyse dagen.  bor i Nordland og har lys hele døgnet.

klokka kan være 12 på dagen, å jeg kjører i ett skyggeparti å bilen sier slå på lys, og generelt når det er VELDIG lyst ute, så virker det som terskelen er ekstremt lav, for hva som er lyst og ikke. jeg har kjørt bak/møtt mange  nye biler, som jeg møter med DRL's på,(merc,mitshu,VW) og min bil sier det er for mørkt.

Kanskje Kodiaqs DRL system er basert på klokke? og ikke en sensor? midt på lyse dagen i jannuar kan den også finne ut at det er for mørkt.

Noen som vet om denne irriterende opplysningen " slå på lys" kan slåas av? med ODB?  jeg er ganske kresen på lys, og selfølgelig liker jeg å bestemme selv. 

Skrevet

Det er flere faktorer som spiller inn, lyssensor samarbeider med regnsensor blant annet, regner det og du ligger i 80-90 km/t kan lysene komme på tidligere selv om det er lyst nok for DRL. Det er en ganske heftig algoritme.

Jeg merker det godt på vinteren, kan være greit lyst ute men bilen vil ha kjørelys på. 

Nå står bryteren alltid i auto så jeg slipper denne beskjeden om å slå på lys.

Tror det skal være mulig å justere via VCDS, men bilen er typegodkjent for Skandinavia slik den er nå. 

Skrevet
26 minutter siden, BGB skrev:

Det er flere faktorer som spiller inn, lyssensor samarbeider med regnsensor blant annet, regner det og du ligger i 80-90 km/t kan lysene komme på tidligere selv om det er lyst nok for DRL. Det er en ganske heftig algoritme.

Jeg merker det godt på vinteren, kan være greit lyst ute men bilen vil ha kjørelys på. 

Nå står bryteren alltid i auto så jeg slipper denne beskjeden om å slå på lys.

Tror det skal være mulig å justere via VCDS, men bilen er typegodkjent for Skandinavia slik den er nå. 

akkurat. det som er problemet med AUTO, er jo da at når DRLS er på, når det er lyst nok. så lyser ikke baklys.

det hele er egentlig at jeg er fult klar over hvilke lys som lyser og som skal lyse, men trenger ikke den forbaska beskjeden som kommer opp i dashbordet, og tar bort div parametre. (har det digitale instrumentpanelet)

men det er rart at denne algorytmen skal være så forskjellig fra Skoda til VW og til andre bilmerker.

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet, du mener at bilen slår på kjørelys for tidlig? Dette mener jeg kan endres, enten med VCDS eller VCP, men jeg tror nok ikke at selve beskjeden kan fjernes. 

Men har du bryteren i auto  og lar bilen selv styre lysene så slipper du jo beskjeden. 

Skrevet
1 time siden, BGB skrev:

Jeg ser ikke helt problemet, du mener at bilen slår på kjørelys for tidlig? Dette mener jeg kan endres, enten med VCDS eller VCP, men jeg tror nok ikke at selve beskjeden kan fjernes. 

Men har du bryteren i auto  og lar bilen selv styre lysene så slipper du jo beskjeden. 

jepp. mener bilen slår på nærlys for tidlig. og  at skal jeg få kjørelys bake, sammtidig som jeg har kjørelys fremme (DRL) så må brytern settes i "park" da vil kjørelys slås på bake. jeg mener dette med at kjørelys bake ikke kommer på før nærlys fremme tennes er skummelt, og aldri skulle vært tillat. ( I norge)  derfor er jeg ikke noe fan av "auto".  jeg får høre litt rundt på andre forum/verksted, om det er mulig å kode bort feilmeldingen som kommer med "skru på lys" med VCDS...

er kanskje bare jeg som er tåpelig, men jeg føler bilene skal være så hjelpsomme og sikre at det blir ett stort irritasjonsmomment.  Som eksempel, så setter bilen på parkeringsbrems hvis du rygger, og åpner døra for å se.

Skrevet

Å kode frem baklys med DRL er svært enkelt og gjort på 2 minutter. Beskjeden derimot får du neppe gjort noe med. 

Dog er jeg forvirret at du mener at kjørelys kommer på for tidlig (som da slår på baklys) men at når DRL først er aktiv så er det farlig å kjøre uten baklys? ;) 

Angående P-brems så er det vel fordi Autohold er aktiv?

Skrevet
2 minutter siden, BGB skrev:

Å kode frem baklys med DRL er svært enkelt og gjort på 2 minutter. Beskjeden derimot får du neppe gjort noe med. 

Dog er jeg forvirret at du mener at kjørelys kommer på for tidlig (som da slår på baklys) men at når DRL først er aktiv så er det farlig å kjøre uten baklys? ;) 

Angående P-brems så er det vel fordi Autohold er aktiv?

kjørelys er det samme som DRL. ikke nærlys.  kjørelys kommer ikke på for tidlig ( da kjørelys alltid er tent) det er nærlys som kommer på for tidlig. skjønner du nå?

og det med Parkbrems har jeg skrudd av autohold. hjelper dessverre ikke^^

Skrevet (endret)
30 minutter siden, JCH skrev:

kjørelys er det samme som DRL. ikke nærlys.  kjørelys kommer ikke på for tidlig ( da kjørelys alltid er tent) det er nærlys som kommer på for tidlig. skjønner du nå?

og det med Parkbrems har jeg skrudd av autohold. hjelper dessverre ikke^^

Feil. Kjørelys er nærlys. DRL er Daytime Running Lights, aka markeringslys. 

 

2124024163_Skjermbilde2019-06-27kl_12.48_12.thumb.png.0202faf300f253c1746520817be8be49.png

Endret av Gjest
Skrevet
32 minutter siden, BGB skrev:

Feil. Kjørelys er nærlys. DRL er Daytime Running Lights, aka markeringslys. 

 

2124024163_Skjermbilde2019-06-27kl_12.48_12.thumb.png.0202faf300f253c1746520817be8be49.png

Kjørelys 

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevet at baklysene er tent. Fører av bilen må sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i f.eks. tunnel skal baklys være tent.

DRL = kjørelys med lav spenning.  kan også være i pæreform. der spenning reduseres.

Daytime running lights er jo bare den engelske ordene for kjørelys... men vi kan godt kalle dem for "dagskjørelys"?

men  nå har vi vel sporet litt av her 😅

Skrevet (endret)

Så lenge du vil kjøre med Led-stripene foran som kjørelys, og samtidig ønsker at du har tente baklys ( om jeg forstår deg rett @JCH ?), så gjør du det veldig enkelt. Såfremt jeg har forstått deg rett, så tar du deg en tur til din forhandler og sier at du vil ha kodet om slik at du har baklys sammen med LED-stripene foran. Da bestiller de en kode spesifikt til din bil (den vil da ikke gi noen feilmeldinger), og baklysa vil lyse hele tiden når du kjører. Det hele er gjort på et lite kvarter, og kostet rett under 600,-

Dette er noe jeg selv har gjort med min Octavia, og det fungerer helt strålende etter min mening. Det eneste som ikke lyser er da skiltlys, men de kommer jo automatisk på når lyssensoren mener det er behov for nærlys, såfremt at lysbryteren står i auto da.

Dette er selvfølgelig også noe en kan kode enkelt via VCDS selv, men jeg vil ikke gjøre noe som helst med egen bil som kan gå utover noen nybilgarantier. Ja det er kanskje «pinglete» av meg, men det er hva jeg er tilfreds med og da gjør jeg det slik, så får andre gjøre som de vil 😊

Endret av Superb lll
Skrevet
23 minutter siden, Superb lll skrev:

Så lenge du vil kjøre med Led-stripene foran som kjørelys, og samtidig ønsker at du har tente baklys ( om jeg forstår deg rett @JCH ?), så gjør du det veldig enkelt. Såfremt jeg har forstått deg rett, så tar du deg en tur til din forhandler og sier at du vil ha kodet om slik at du har baklys sammen med LED-stripene foran. Da bestiller de en kode spesifikt til din bil (den vil da ikke gi noen feilmeldinger), og baklysa vil lyse hele tiden når du kjører. Det hele er gjort på et lite kvarter, og kostet rett under 600,-

Dette er noe jeg selv har gjort med min Octavia, og det fungerer helt strålende etter min mening. Det eneste som ikke lyser er da skiltlys, men de kommer jo automatisk på når lyssensoren mener det er behov for nærlys, såfremt at lysbryteren står i auto da.

Dette er selvfølgelig også noe en kan kode enkelt via VCDS selv, men jeg vil ikke gjøre noe som helst med egen bil som kan gå utover noen nybilgarantier. Ja det er kanskje «pinglete» av meg, men det er hva jeg er tilfreds med og da gjør jeg det slik, så får andre gjøre som de vil 😊

hele påenget med tråden var egentlig å få et någelunde svar på om det var mulig å kode bort/ øke terskelen for når lyssensoren mente det var mørkt. siden bilen mente støtt og stadig at jeg måtte "skru på lys"  enda det var midt på dagen. ( så sta og "gammel" som jeg er (27)) liker jeg å bestemme selv.

jeg vet godt at auto funksjonen kan brukes, og at baklys kan kodes. og slik jeg har fortstått det er det vel en mulighet for å kode slikt at bilen ikke skrur på nærlys like tidlig, men at beskjeden i dashbordet muligens ikke var noe å gjøre med.

Jeg har egentlig ikke noe problem med at nærlysene tennes tidlig. men det jeg har "problem" med, er at bilen hele tiden skal fortelle og minne meg på å skru på lys, bare man kjører bak et hus som kaster skygge på en ellers lys å fin sommerdag.  Iogmed at jeg har digitalt intrumentpanel og bruker navi på dashbordet istedenfor i infotainmentsystemet, så svartlegges hele skjermen i dashbordet og den hvite teksten på skru på lys popper opp. For å få dette til å forsvinne må man da presse inn scrolleknappen for å konfirmere at man er klar over noe man allerede er klar over.

men dette kommer vel fra gammelt av, da jeg prøvde å spare xenon lysene mine så mye som mulig for unødvendig oppstart :) . Regener med LED-lysene på bilen er mer utholden enn xenon pærer:).

Skrevet
26 minutter siden, JCH skrev:

Jeg har egentlig ikke noe problem med at nærlysene tennes tidlig. men det jeg har "problem" med, er at bilen hele tiden skal fortelle og minne meg på å skru på lys,

Det er ikke meningen å være pirkete altså, men jeg forstår hva du mener men skjønner fortsatt ikke problemet. 

Hvis du ikke har problemer med at nærlysene tennes, hvorfor ikke ha bryteren i auto da? Da slipper du denne beskjeden.

Forøvrig er vår Kodiaq ikke slik, kjørte i grått regnvær i morges uten at lys kom på. Skyggepartier slår heller ikke på lys. Det kan jo være noe galt med sensoren i bilen din. 

Skrevet

Denne beskjeden må nok evt. kodes vekk (om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Det er noen få ting du kan gjøre for å unngå dette varselet,

  • Lysbryter i Auto (problem solved)
  • Kode om baklys slik at de lyser sammen med DRL /LED-stripene foran (problem solved)
  • Slå på tåkelysa foran når du kjører med lysbryteren i park. innstillingen (problem solved)

Dette er rett og slett for at park.lys er ikke noe du skal kjøre med, men så lenge du likevel ønsker å kjøre med denne innstillingen på lysbryteren, så må du nok rett og slett leve med dette varslet.

Det eneste jeg mener du kan gjøre i bilens innstillinger er å forandre på når nærlysa skal slå seg på (sent eller tidlig) når du f.eks. kjører inn i en tunnel eller mørke skygge partier, men det krever igjen at lysbryteren står i auto (men dette er du jo allerede klar over).

Forstår hva du spør om og hva poenget ditt er @JCH, men det får du (mest sannsynlig) ikke forandret eller deaktivert uten at bilen kodes om. 

Skrevet

@Superb lll og @BGB.

jeg testet bilen i auto sammen med en kompis som har 2019 mod audi. begge hadde bryterne i auto, og så kjørte vi en strekning sammen.  min skoda holdt på som et discotek å skrudde av og på nærlys, mens hans audi sto med LED stripene på hele tiden. jeg tenkte jo at det måtte være noe riv ruskene galt med min sensor, og kontaktet sulland der jeg kjøpte bilen. fikk til svar at det var slik det skulle være.

ved å ha brytern i auto, påfører jeg lysene ekstremt mange unødvendige start/stop. ( If ye follow)

dette sliter jo selfølgelig på det motoriserte i lykta for justering, og ikke minst pæra. helt unødig. og med tanke på hvor mye jeg kjører bil i året (60 000) kommer dette til å ta meg igjen når garantien går ut, og jeg får en skammdyr rep  kanskje når bilen bare er gått 180 000 istedefor 300 000.

Når det gjelder parklys @Superb lll så lyser de like strekt som om brytern er i 0 eller i auto og kjørelys er tent.  vet nesten ikke om det kan kalles parklys lengre. kan hende de dimmes litt ekstra ved å sette gear i park ved stopp. men under kjøring lyser stripene like sterkt som alle andre moduser.

men når dere nå fortstår probleme mitt, at i auto så blir bilen til et disco😅.  selvfølgelig kan jeg sette brytern helt over, men det er jo ikke vits på lyse dagen.  så da blir det enten 0 possisjon eller park. uansett, tusen hjertelig takk for info og svar @Superb lll @BGB

På 27.6.2019 den 18.56, BGB skrev:

Det er ikke meningen å være pirkete altså, men jeg forstår hva du mener men skjønner fortsatt ikke problemet. 

Hvis du ikke har problemer med at nærlysene tennes, hvorfor ikke ha bryteren i auto da? Da slipper du denne beskjeden.

Forøvrig er vår Kodiaq ikke slik, kjørte i grått regnvær i morges uten at lys kom på. Skyggepartier slår heller ikke på lys. Det kan jo være noe galt med sensoren i bilen din. 

nei, det er jo dette jeg lurer på da, om sensoren e feil stilt og om det er i det heletatt noe å gjøre med. jeg har kjørt min arbeidsbil forran kona som da kjørte kodiaqen med auto på.  men uansett flikkrer den mellom Led stripene og nærlys, uten at det skulle tilsi at det var så mørkt at dette måtte gjøres av bilen selv.  jeg legger også merke til at ved inngang av tuneller, så har min kodiaq skrudd på nærlys lenge før bilen fremfor gjør det samme. ( veldig tydelig å se med tanke på at skilt og baklys kommer på) og dette var en 2019 mod audi til en kompis.

ikke at det er en dårlig ting at de skrus på tidlig i en tunell.  men dette med av og på, igjen og igjen med lys, på flotte og solrike sommer/vinterdager er jo helt unødvending og sliter selvfølgelig unødig på elektronikken?

Sulland sier det skal være sånn, men det kan jeg ikke fatte.  jeg har også hatt denne Audien til å kjøre samme strekning sammen med meg, og hans lys holder seg på LED stripene hele veien i auto. Dog Kodiaqen ikke gjør.  Prøver bare å gjøre alt jeg kan for å få bilens dyre komponenter til å holde så lenge som mulig, da jeg kjører over 60 000 i året, og garantien blir fort oppbrukt.  kjipt å sitte igjen med en voldsom regning på nytt hovedlys

Skrevet

Da er det etter min mening noe som ikke helt fungerer slik det skal @JCH, altså det gjør jo det, men det virker som lyssensoren på din bil er litt for følsom. Jeg har på min bil en mulighet til å gå inn i bilens innstillinger på Infotainmentsystemet og velge at lysene skal slå inn tidlig/normal/sent (tror jeg det står), og der har jeg valgt sent. Da er det kun når jeg kjører inn i en tunell eller undergang elns at bilens hovedlys tennes når lysbryteren står i auto. Valgte sent der fordi jeg har fått kodet baklys til å lyse sammen med DRL.

Så jeg forstår veldig godt hva du mener @JCH, alternativet er jo å sette lysbryteren i park og så tenne tåkelysene foran. Det er jo lov på dagtid, og vil gjøre at LED lysa dine ikke vil slå seg av/på hele tiden slik de gjør i dag.

Helt enig, park.lys og DRL lyser like sterkt på min bil også (med motoren i gang), har ikke testet park.lys ved å låse og forlate bilen, om de minker i styrke da vet jeg ikke (men jeg tror vel egentlig ikke det, men har ikke testet som sagt).

Skrevet (endret)

Få lest ut feilkoder, det kan hente det ligger noe informasjon i feillageret. Dette høres ikke normalt ut, jeg ville krevd forhandler til å ta en sjekk.

Angående mye på/av når det gjelder lysene så tror jeg det går helt fint, LED tåler mye mer en konvensjonelle pærer.

@Superb lll Tidlig, normalt, sent funksjonen er kun sekundene bilen bruker på å slå på lys - ikke hvor mørkt det er . 

Endret av Gjest
Skrevet
7 minutter siden, Superb lll skrev:

Da er det etter min mening noe som ikke helt fungerer slik det skal @JCH, altså det gjør jo det, men det virker som lyssensoren på din bil er litt for følsom. Jeg har på min bil en mulighet til å gå inn i bilens innstillinger på Infotainmentsystemet og velge at lysene skal slå inn tidlig/normal/sent (tror jeg det står), og der har jeg valgt sent. Da er det kun når jeg kjører inn i en tunell eller undergang elns at bilens hovedlys tennes når lysbryteren står i auto. Valgte sent der fordi jeg har fått kodet baklys til å lyse sammen med DRL.

Så jeg forstår veldig godt hva du mener @JCH, alternativet er jo å sette lysbryteren i park og så tenne tåkelysene foran. Det er jo lov på dagtid, og vil gjøre at LED lysa dine ikke vil slå seg av/på hele tiden slik de gjør i dag.

Helt enig, park.lys og DRL lyser like sterkt på min bil også (med motoren i gang), har ikke testet park.lys ved å låse og forlate bilen, om de minker i styrke da vet jeg ikke (men jeg tror vel egentlig ikke det, men har ikke testet som sagt).

jeg har faktisk gjort det, å stille fra tidlig til sent. men jeg tror dette kun er for auto fjernlys? eller tar jeg feil da?

7 minutter siden, BGB skrev:

Få lest ut feilkoder, det kan hente det ligger noe informasjon i feillageret. Dette høres ikke normalt ut, jeg ville krevd forhandler til å ta en sjekk.

Angående mye på/av når det gjelder lysene så tror jeg det går helt fint, LED tåler mye mer en konvensjonelle pærer.

har lest ut feilkoder, lite å finne der dessverre. pærene er nok ikke problemt, tenker mest på mekanikken i lykta for høydejustering!

Skrevet
14 minutter siden, JCH skrev:

jeg har faktisk gjort det, å stille fra tidlig til sent. men jeg tror dette kun er for auto fjernlys?

Det er for hvor mange sekunder bilen skal vente med å slå på nærlys når det blir mørkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...