Gå til innhold
JCH

Lyst ute, likevel sier bilen ; slå på lys.


Anbefalte innlegg

Noen flere som syns bilen krever nærlys for tidlig? jeg kan kjøre rundt på lyse dagen.  bor i Nordland og har lys hele døgnet.

klokka kan være 12 på dagen, å jeg kjører i ett skyggeparti å bilen sier slå på lys, og generelt når det er VELDIG lyst ute, så virker det som terskelen er ekstremt lav, for hva som er lyst og ikke. jeg har kjørt bak/møtt mange  nye biler, som jeg møter med DRL's på,(merc,mitshu,VW) og min bil sier det er for mørkt.

Kanskje Kodiaqs DRL system er basert på klokke? og ikke en sensor? midt på lyse dagen i jannuar kan den også finne ut at det er for mørkt.

Noen som vet om denne irriterende opplysningen " slå på lys" kan slåas av? med ODB?  jeg er ganske kresen på lys, og selfølgelig liker jeg å bestemme selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere faktorer som spiller inn, lyssensor samarbeider med regnsensor blant annet, regner det og du ligger i 80-90 km/t kan lysene komme på tidligere selv om det er lyst nok for DRL. Det er en ganske heftig algoritme.

Jeg merker det godt på vinteren, kan være greit lyst ute men bilen vil ha kjørelys på. 

Nå står bryteren alltid i auto så jeg slipper denne beskjeden om å slå på lys.

Tror det skal være mulig å justere via VCDS, men bilen er typegodkjent for Skandinavia slik den er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, BGB skrev:

Det er flere faktorer som spiller inn, lyssensor samarbeider med regnsensor blant annet, regner det og du ligger i 80-90 km/t kan lysene komme på tidligere selv om det er lyst nok for DRL. Det er en ganske heftig algoritme.

Jeg merker det godt på vinteren, kan være greit lyst ute men bilen vil ha kjørelys på. 

Nå står bryteren alltid i auto så jeg slipper denne beskjeden om å slå på lys.

Tror det skal være mulig å justere via VCDS, men bilen er typegodkjent for Skandinavia slik den er nå. 

akkurat. det som er problemet med AUTO, er jo da at når DRLS er på, når det er lyst nok. så lyser ikke baklys.

det hele er egentlig at jeg er fult klar over hvilke lys som lyser og som skal lyse, men trenger ikke den forbaska beskjeden som kommer opp i dashbordet, og tar bort div parametre. (har det digitale instrumentpanelet)

men det er rart at denne algorytmen skal være så forskjellig fra Skoda til VW og til andre bilmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet, du mener at bilen slår på kjørelys for tidlig? Dette mener jeg kan endres, enten med VCDS eller VCP, men jeg tror nok ikke at selve beskjeden kan fjernes. 

Men har du bryteren i auto  og lar bilen selv styre lysene så slipper du jo beskjeden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BGB skrev:

Jeg ser ikke helt problemet, du mener at bilen slår på kjørelys for tidlig? Dette mener jeg kan endres, enten med VCDS eller VCP, men jeg tror nok ikke at selve beskjeden kan fjernes. 

Men har du bryteren i auto  og lar bilen selv styre lysene så slipper du jo beskjeden. 

jepp. mener bilen slår på nærlys for tidlig. og  at skal jeg få kjørelys bake, sammtidig som jeg har kjørelys fremme (DRL) så må brytern settes i "park" da vil kjørelys slås på bake. jeg mener dette med at kjørelys bake ikke kommer på før nærlys fremme tennes er skummelt, og aldri skulle vært tillat. ( I norge)  derfor er jeg ikke noe fan av "auto".  jeg får høre litt rundt på andre forum/verksted, om det er mulig å kode bort feilmeldingen som kommer med "skru på lys" med VCDS...

er kanskje bare jeg som er tåpelig, men jeg føler bilene skal være så hjelpsomme og sikre at det blir ett stort irritasjonsmomment.  Som eksempel, så setter bilen på parkeringsbrems hvis du rygger, og åpner døra for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kode frem baklys med DRL er svært enkelt og gjort på 2 minutter. Beskjeden derimot får du neppe gjort noe med. 

Dog er jeg forvirret at du mener at kjørelys kommer på for tidlig (som da slår på baklys) men at når DRL først er aktiv så er det farlig å kjøre uten baklys? ;) 

Angående P-brems så er det vel fordi Autohold er aktiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BGB skrev:

Å kode frem baklys med DRL er svært enkelt og gjort på 2 minutter. Beskjeden derimot får du neppe gjort noe med. 

Dog er jeg forvirret at du mener at kjørelys kommer på for tidlig (som da slår på baklys) men at når DRL først er aktiv så er det farlig å kjøre uten baklys? ;) 

Angående P-brems så er det vel fordi Autohold er aktiv?

kjørelys er det samme som DRL. ikke nærlys.  kjørelys kommer ikke på for tidlig ( da kjørelys alltid er tent) det er nærlys som kommer på for tidlig. skjønner du nå?

og det med Parkbrems har jeg skrudd av autohold. hjelper dessverre ikke^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, JCH skrev:

kjørelys er det samme som DRL. ikke nærlys.  kjørelys kommer ikke på for tidlig ( da kjørelys alltid er tent) det er nærlys som kommer på for tidlig. skjønner du nå?

og det med Parkbrems har jeg skrudd av autohold. hjelper dessverre ikke^^

Feil. Kjørelys er nærlys. DRL er Daytime Running Lights, aka markeringslys. 

 

2124024163_Skjermbilde2019-06-27kl_12.48_12.thumb.png.0202faf300f253c1746520817be8be49.png

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, BGB skrev:

Feil. Kjørelys er nærlys. DRL er Daytime Running Lights, aka markeringslys. 

 

2124024163_Skjermbilde2019-06-27kl_12.48_12.thumb.png.0202faf300f253c1746520817be8be49.png

Kjørelys 

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevet at baklysene er tent. Fører av bilen må sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i f.eks. tunnel skal baklys være tent.

DRL = kjørelys med lav spenning.  kan også være i pæreform. der spenning reduseres.

Daytime running lights er jo bare den engelske ordene for kjørelys... men vi kan godt kalle dem for "dagskjørelys"?

men  nå har vi vel sporet litt av her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du vil kjøre med Led-stripene foran som kjørelys, og samtidig ønsker at du har tente baklys ( om jeg forstår deg rett @JCH ?), så gjør du det veldig enkelt. Såfremt jeg har forstått deg rett, så tar du deg en tur til din forhandler og sier at du vil ha kodet om slik at du har baklys sammen med LED-stripene foran. Da bestiller de en kode spesifikt til din bil (den vil da ikke gi noen feilmeldinger), og baklysa vil lyse hele tiden når du kjører. Det hele er gjort på et lite kvarter, og kostet rett under 600,-

Dette er noe jeg selv har gjort med min Octavia, og det fungerer helt strålende etter min mening. Det eneste som ikke lyser er da skiltlys, men de kommer jo automatisk på når lyssensoren mener det er behov for nærlys, såfremt at lysbryteren står i auto da.

Dette er selvfølgelig også noe en kan kode enkelt via VCDS selv, men jeg vil ikke gjøre noe som helst med egen bil som kan gå utover noen nybilgarantier. Ja det er kanskje «pinglete» av meg, men det er hva jeg er tilfreds med og da gjør jeg det slik, så får andre gjøre som de vil 😊

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Superb lll skrev:

Så lenge du vil kjøre med Led-stripene foran som kjørelys, og samtidig ønsker at du har tente baklys ( om jeg forstår deg rett @JCH ?), så gjør du det veldig enkelt. Såfremt jeg har forstått deg rett, så tar du deg en tur til din forhandler og sier at du vil ha kodet om slik at du har baklys sammen med LED-stripene foran. Da bestiller de en kode spesifikt til din bil (den vil da ikke gi noen feilmeldinger), og baklysa vil lyse hele tiden når du kjører. Det hele er gjort på et lite kvarter, og kostet rett under 600,-

Dette er noe jeg selv har gjort med min Octavia, og det fungerer helt strålende etter min mening. Det eneste som ikke lyser er da skiltlys, men de kommer jo automatisk på når lyssensoren mener det er behov for nærlys, såfremt at lysbryteren står i auto da.

Dette er selvfølgelig også noe en kan kode enkelt via VCDS selv, men jeg vil ikke gjøre noe som helst med egen bil som kan gå utover noen nybilgarantier. Ja det er kanskje «pinglete» av meg, men det er hva jeg er tilfreds med og da gjør jeg det slik, så får andre gjøre som de vil 😊

hele påenget med tråden var egentlig å få et någelunde svar på om det var mulig å kode bort/ øke terskelen for når lyssensoren mente det var mørkt. siden bilen mente støtt og stadig at jeg måtte "skru på lys"  enda det var midt på dagen. ( så sta og "gammel" som jeg er (27)) liker jeg å bestemme selv.

jeg vet godt at auto funksjonen kan brukes, og at baklys kan kodes. og slik jeg har fortstått det er det vel en mulighet for å kode slikt at bilen ikke skrur på nærlys like tidlig, men at beskjeden i dashbordet muligens ikke var noe å gjøre med.

Jeg har egentlig ikke noe problem med at nærlysene tennes tidlig. men det jeg har "problem" med, er at bilen hele tiden skal fortelle og minne meg på å skru på lys, bare man kjører bak et hus som kaster skygge på en ellers lys å fin sommerdag.  Iogmed at jeg har digitalt intrumentpanel og bruker navi på dashbordet istedenfor i infotainmentsystemet, så svartlegges hele skjermen i dashbordet og den hvite teksten på skru på lys popper opp. For å få dette til å forsvinne må man da presse inn scrolleknappen for å konfirmere at man er klar over noe man allerede er klar over.

men dette kommer vel fra gammelt av, da jeg prøvde å spare xenon lysene mine så mye som mulig for unødvendig oppstart :) . Regener med LED-lysene på bilen er mer utholden enn xenon pærer:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, JCH skrev:

Jeg har egentlig ikke noe problem med at nærlysene tennes tidlig. men det jeg har "problem" med, er at bilen hele tiden skal fortelle og minne meg på å skru på lys,

Det er ikke meningen å være pirkete altså, men jeg forstår hva du mener men skjønner fortsatt ikke problemet. 

Hvis du ikke har problemer med at nærlysene tennes, hvorfor ikke ha bryteren i auto da? Da slipper du denne beskjeden.

Forøvrig er vår Kodiaq ikke slik, kjørte i grått regnvær i morges uten at lys kom på. Skyggepartier slår heller ikke på lys. Det kan jo være noe galt med sensoren i bilen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne beskjeden må nok evt. kodes vekk (om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Det er noen få ting du kan gjøre for å unngå dette varselet,

  • Lysbryter i Auto (problem solved)
  • Kode om baklys slik at de lyser sammen med DRL /LED-stripene foran (problem solved)
  • Slå på tåkelysa foran når du kjører med lysbryteren i park. innstillingen (problem solved)

Dette er rett og slett for at park.lys er ikke noe du skal kjøre med, men så lenge du likevel ønsker å kjøre med denne innstillingen på lysbryteren, så må du nok rett og slett leve med dette varslet.

Det eneste jeg mener du kan gjøre i bilens innstillinger er å forandre på når nærlysa skal slå seg på (sent eller tidlig) når du f.eks. kjører inn i en tunnel eller mørke skygge partier, men det krever igjen at lysbryteren står i auto (men dette er du jo allerede klar over).

Forstår hva du spør om og hva poenget ditt er @JCH, men det får du (mest sannsynlig) ikke forandret eller deaktivert uten at bilen kodes om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Superb lll og @BGB.

jeg testet bilen i auto sammen med en kompis som har 2019 mod audi. begge hadde bryterne i auto, og så kjørte vi en strekning sammen.  min skoda holdt på som et discotek å skrudde av og på nærlys, mens hans audi sto med LED stripene på hele tiden. jeg tenkte jo at det måtte være noe riv ruskene galt med min sensor, og kontaktet sulland der jeg kjøpte bilen. fikk til svar at det var slik det skulle være.

ved å ha brytern i auto, påfører jeg lysene ekstremt mange unødvendige start/stop. ( If ye follow)

dette sliter jo selfølgelig på det motoriserte i lykta for justering, og ikke minst pæra. helt unødig. og med tanke på hvor mye jeg kjører bil i året (60 000) kommer dette til å ta meg igjen når garantien går ut, og jeg får en skammdyr rep  kanskje når bilen bare er gått 180 000 istedefor 300 000.

Når det gjelder parklys @Superb lll så lyser de like strekt som om brytern er i 0 eller i auto og kjørelys er tent.  vet nesten ikke om det kan kalles parklys lengre. kan hende de dimmes litt ekstra ved å sette gear i park ved stopp. men under kjøring lyser stripene like sterkt som alle andre moduser.

men når dere nå fortstår probleme mitt, at i auto så blir bilen til et disco😅.  selvfølgelig kan jeg sette brytern helt over, men det er jo ikke vits på lyse dagen.  så da blir det enten 0 possisjon eller park. uansett, tusen hjertelig takk for info og svar @Superb lll @BGB

På 27.6.2019 den 18.56, BGB skrev:

Det er ikke meningen å være pirkete altså, men jeg forstår hva du mener men skjønner fortsatt ikke problemet. 

Hvis du ikke har problemer med at nærlysene tennes, hvorfor ikke ha bryteren i auto da? Da slipper du denne beskjeden.

Forøvrig er vår Kodiaq ikke slik, kjørte i grått regnvær i morges uten at lys kom på. Skyggepartier slår heller ikke på lys. Det kan jo være noe galt med sensoren i bilen din. 

nei, det er jo dette jeg lurer på da, om sensoren e feil stilt og om det er i det heletatt noe å gjøre med. jeg har kjørt min arbeidsbil forran kona som da kjørte kodiaqen med auto på.  men uansett flikkrer den mellom Led stripene og nærlys, uten at det skulle tilsi at det var så mørkt at dette måtte gjøres av bilen selv.  jeg legger også merke til at ved inngang av tuneller, så har min kodiaq skrudd på nærlys lenge før bilen fremfor gjør det samme. ( veldig tydelig å se med tanke på at skilt og baklys kommer på) og dette var en 2019 mod audi til en kompis.

ikke at det er en dårlig ting at de skrus på tidlig i en tunell.  men dette med av og på, igjen og igjen med lys, på flotte og solrike sommer/vinterdager er jo helt unødvending og sliter selvfølgelig unødig på elektronikken?

Sulland sier det skal være sånn, men det kan jeg ikke fatte.  jeg har også hatt denne Audien til å kjøre samme strekning sammen med meg, og hans lys holder seg på LED stripene hele veien i auto. Dog Kodiaqen ikke gjør.  Prøver bare å gjøre alt jeg kan for å få bilens dyre komponenter til å holde så lenge som mulig, da jeg kjører over 60 000 i året, og garantien blir fort oppbrukt.  kjipt å sitte igjen med en voldsom regning på nytt hovedlys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det etter min mening noe som ikke helt fungerer slik det skal @JCH, altså det gjør jo det, men det virker som lyssensoren på din bil er litt for følsom. Jeg har på min bil en mulighet til å gå inn i bilens innstillinger på Infotainmentsystemet og velge at lysene skal slå inn tidlig/normal/sent (tror jeg det står), og der har jeg valgt sent. Da er det kun når jeg kjører inn i en tunell eller undergang elns at bilens hovedlys tennes når lysbryteren står i auto. Valgte sent der fordi jeg har fått kodet baklys til å lyse sammen med DRL.

Så jeg forstår veldig godt hva du mener @JCH, alternativet er jo å sette lysbryteren i park og så tenne tåkelysene foran. Det er jo lov på dagtid, og vil gjøre at LED lysa dine ikke vil slå seg av/på hele tiden slik de gjør i dag.

Helt enig, park.lys og DRL lyser like sterkt på min bil også (med motoren i gang), har ikke testet park.lys ved å låse og forlate bilen, om de minker i styrke da vet jeg ikke (men jeg tror vel egentlig ikke det, men har ikke testet som sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få lest ut feilkoder, det kan hente det ligger noe informasjon i feillageret. Dette høres ikke normalt ut, jeg ville krevd forhandler til å ta en sjekk.

Angående mye på/av når det gjelder lysene så tror jeg det går helt fint, LED tåler mye mer en konvensjonelle pærer.

@Superb lll Tidlig, normalt, sent funksjonen er kun sekundene bilen bruker på å slå på lys - ikke hvor mørkt det er . 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Superb lll skrev:

Da er det etter min mening noe som ikke helt fungerer slik det skal @JCH, altså det gjør jo det, men det virker som lyssensoren på din bil er litt for følsom. Jeg har på min bil en mulighet til å gå inn i bilens innstillinger på Infotainmentsystemet og velge at lysene skal slå inn tidlig/normal/sent (tror jeg det står), og der har jeg valgt sent. Da er det kun når jeg kjører inn i en tunell eller undergang elns at bilens hovedlys tennes når lysbryteren står i auto. Valgte sent der fordi jeg har fått kodet baklys til å lyse sammen med DRL.

Så jeg forstår veldig godt hva du mener @JCH, alternativet er jo å sette lysbryteren i park og så tenne tåkelysene foran. Det er jo lov på dagtid, og vil gjøre at LED lysa dine ikke vil slå seg av/på hele tiden slik de gjør i dag.

Helt enig, park.lys og DRL lyser like sterkt på min bil også (med motoren i gang), har ikke testet park.lys ved å låse og forlate bilen, om de minker i styrke da vet jeg ikke (men jeg tror vel egentlig ikke det, men har ikke testet som sagt).

jeg har faktisk gjort det, å stille fra tidlig til sent. men jeg tror dette kun er for auto fjernlys? eller tar jeg feil da?

7 minutter siden, BGB skrev:

Få lest ut feilkoder, det kan hente det ligger noe informasjon i feillageret. Dette høres ikke normalt ut, jeg ville krevd forhandler til å ta en sjekk.

Angående mye på/av når det gjelder lysene så tror jeg det går helt fint, LED tåler mye mer en konvensjonelle pærer.

har lest ut feilkoder, lite å finne der dessverre. pærene er nok ikke problemt, tenker mest på mekanikken i lykta for høydejustering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, JCH skrev:

jeg har faktisk gjort det, å stille fra tidlig til sent. men jeg tror dette kun er for auto fjernlys?

Det er for hvor mange sekunder bilen skal vente med å slå på nærlys når det blir mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...