Gå til innhold
Jonas

Bilkonfigurator


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har nylig bestilt meg min første Skoda og vil tipse om en ting jeg fant nyttig. Jeg syns bilkonfiguratoren på den tsjekkiske siden var bedre. Spesielt så er den grafiske delen med farger etc. mye bedre. Mulig den kommer på norske sider etter hvert. 

https://cc.skoda-auto.com/cze/cs-CZ/

Minuset er selvsagt at språket er en utfordring, men med den norske pris- og utstyrslisten var det meste forståelig. 

Så nå er det bare å glede seg til levering av Superb 2020 for min del :)

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Gratulerer med bestilling av ny Superb @Jonas 😊

Blir jo litt nysgjerrig på hvilken motorisering, drivlinje, utstyrsnivå, farge, felger, etc du har valgt da......... 😊

Takk!

Ikke de mest dristige valgene på hverken farge eller motorisering :)

2,0 TDI 190hk 4x4 L&K .

Quartz grey med sort interiør/tak.

Propus Aero 18". - Gikk for 18 hovedsaklig pga. komfort, men skal innrømme at jeg er usikker på felgene. Usikker på begge 18" variantene, men har bare sett de på bilder. 

Digitalt instrumentpanel, hengerfeste, delingsnett, solgardin, multiratt med paddles og varme og et par andre småting. 

Screenshot_20190626-185624_Samsung Internet.jpg

  • Lik 1
Skrevet

Jeg har gjort en henvendelse til Møller ang konfigureringssiden. De skal lanseres en bedre konfigurator i Norge i løpet av året. 

Dette var svaret jeg fikk:

"Her var det noen gode poenger og vi takker for falkeblikk og kritisk sans.
Vi er prisgitt fabrikkens oppdateringer på oppdaterte bilder. Det er også noe treghet på konfigurator data. Her skal det nevnes at vi ruller ut ny plattform helt på tampen av året. Den tsjekkiske konfiguratoren er allerede oppe om du ønsker å ta en titt på denne - skoda-auto.cz
Vi takker for din tilbakemelding.

Vennlig hilsen / Best regards
Pål Liaker Holm
Customer Care Manager"

  • Lik 2
Skrevet
4 timer siden, Jonas skrev:

Takk!

Ikke de mest dristige valgene på hverken farge eller motorisering :)

2,0 TDI 190hk 4x4 L&K .

Quartz grey med sort interiør/tak.

Propus Aero 18". - Gikk for 18 hovedsaklig pga. komfort, men skal innrømme at jeg er usikker på felgene. Usikker på begge 18" variantene, men har bare sett de på bilder. 

Digitalt instrumentpanel, hengerfeste, delingsnett, solgardin, multiratt med paddles og varme og et par andre småting. 

Ser veldig flott ut denne Superben her da @Jonas :) 

Er jo en bjørnesterk og relativt pigg motor dette her, så denne vil jeg tro du blir meget godt fornøyd med. :) 

Jeg hadde også 18" hjul (235/45-18" både sommer og vinter) på en Superb 2016 jeg selv hadde, det var en hjulstørrelse jeg var meget godt fornøyd med. Ser det var et nytt felgdesign her ja, jeg synes de var finere enn turbinfelgene som er std for L&K i dag, men er nok likevel litt usikker som du selv skriver hva jeg synes, de må nok sees i virkeligheten før en kan uttale seg helt sikkert ser det ut til......... :) 

 

Om jeg skal komme med noen forslag til deg etter å ha hatt en Superb selv, så vil jeg anbefale deg å ta med; 

  • Oppvarmet frontrute, det er en helt usynlig folie som er meget effektiv for utvendig is og innvendig dugg.
  • Om du kjører en del på saltede vinterveier, så velg en ekstra understellbehandling. Bare forhør deg med forhandler hva de anbefaler, så du ikke får lagt på noe som går utover Skoda sin rustgaranti. Selv har jeg valgt Mercasol etter samråd med min lokale forhandler.
  • En ekstra lakkbeskyttelse kan være veldig nyttig, såfremt du ikke er en ivrig detailer selv da......... :) 
  • Montere skvettlapper både foran og bak, ellers så blir lakken helt slitt bort (sandblåst etter noen få mnd.
  • Beskyttelse oppå støtfangeren bak, enten folie eller list. Det kan spare deg for en del irriterende riper.
  • Gummimatte i lasterommet
  • Gummimatte over tunell for baksetet/gulvet (om det ikke allerede er std for L&K da?)

Av forslagene jeg kommer med her, så er det jo kun oppvarmet frontrute som evt. må forandres i bestillingen din, alt annet blir jo lagt inn/montert hos din lokale forhandler :) 

 

Er det estimert lang vente/leveringstid for denne bilen eller @Jonas?

Skrevet

@Superb lll takk for tips. 

Frontruta skal vurderes før det er for sent. "Et par andre småting" inkluderte lakkbeskyttelse, skvettlapper, bagasjeromsmatte og lastekantbeskytter. Så da nærmer jeg meg :)

Selger antok levering i løpet av september. Han regnet med mer detaljer i slutten av juli.

Skrevet

Bare hyggelig det @Jonas 🙂

Et lite tilleggstips vil være å ta med reservehjul om du ikke allerede har det med, har opplevd 3 ganger de siste årene at jeg har kjørt på noe som har ligget i veibanen (bolt, stor skrue, etc) som rett og slett gjør et rep.sett helt ubrukelig. Da er det kun et reservehjul som kan redde dagen.......

Kun et velment råd 🙂

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...