Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Rattstilling

Recommended Posts

Opplever at rattet er en tanke skeivt mot venstre på rette strekninger, der hjørnet på rattet flykter med hjørnet på rattstammen på det værste. Har hatt bilen inne for justering 3 ganger, men føler det framdeles ikkje blir heilt beint. Er usikker på om det er hellingen på veibanen som gjere at ein må "kompensere" på rattutslaget. Har originale hjul og dekkdimensjon (235/50/19) og bilen har vore sånn siden den var ny. 

Opplever fleire dette eller er rattet snorbeint? Eg er veldig nøye på dette, og når ein først har lagt merke til da så er da vansleleg å la være. 

20190719_174602.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt ærlig så har jeg vel aldri tittet på hvordan rattet treffer i forhold til rattstammen når jeg kjører rett frem, men jeg legger fort merke til om rattet er skjevt i forhold til «senterpunktet» (for å kalle det det) når jeg kjører rett frem.

Har det vært slik helt siden bilen var ny, eller er det noe som har kommet etter hvert @RuneT?

Hva er det verkstedet har forsøkt å rette på så langt da @RuneT, er det rattet, er det dekselet til rattstammen/begge deler, eller forstillingsdetaljer? Og hva sier verkstedet, etter at de har forsøkt å rette på dette? For når de har forsøkt seg 3 ganger på å rette dette, så er det vel noe de ikke er fornøyd med her de også vil jeg tro.......?

Om rattet ser rett ut når du kjører rett frem i forhold til «senterpunktet», så kan det muligens være selve dekselet til rattstammen som er skjevt i forhold til rattet og ikke motsatt.........?

 

Jeg vet veldig godt hvordan det er når en merker at noe ikke er slik en selv mener at det skal være, for det er heller ikke noe jeg klarer å la være når jeg først har blitt klar over det og da «irriterer» det meg, uansett hva det gjelder. For min del så har det vel vært mest ulyder i form av vibrasjon og/eller skranglelyder som har irritert meg mest på tidligere biler, men det er jo også vanskelige å gjøre noe med, for lyder har en lei tendens til å forplante seg i andre deler i bil....... 

 

Men jeg har også hatt nogenlunde samme problem som du beskriver her her @RuneT, for på en av bilene jeg har hatt tidligere så klarte de aldri å rette inn rattet 100%, det ble en ørliten feil i forhold til «senterpunktet» en av veiene uansett hva de gjorde. Der var det to små «tannkranser» (etter hva de forklarte meg) som skulle legge seg inn mot hverandre, som ga for store utslag om det flyttet rattet bare en «tann». Det ble tatt alle mulige sjekker og kontroller av både rattstammen, tannstag, forstilling, etc, og alt var bra, men likevel så klarte de aldri å få dette helt riktig. De forsøkte også å bytte ratt for å se om det ville hjelpe, men resultatet ble det samme. Nå er dette noe verkstedet forklarte på den aktuelle bilen det gjaldt, jeg har ikke kunnskaper om hvordan ratt/rattstamme blir «koblet sammen», jeg vet at det er en mutter i senter av rattet, men hva rattet skal sette seg fast mot i rattstammen har jeg aldr sett med egne øyne, mulig det er forskjeller her fra bil til bil også for alt jeg vet? 

Teleskopleddet til rattstammen ble også byttet, men selve rattstammen tror jeg aldri de gjorde noe med etter hva jeg husker, men det er minst 10-12 biler og over 20 år siden, så alle detaljene er ikke like klare enda for å si det slik........... ;) 

Det ble i hvert fall aldri bra på den bilen så lenge jeg hadde den, og der gjorde verkstedet også ganske mange forsøk uten å lykkes........

Edited by Superb lll
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morro at ikke bare er jeg som er latterlig nøye på dette - faktisk er det noe som virkelig plager meg når det skjer.

Vår forrige Octavia III hadde mye trøbbel og reklamasjoner og måtte ha flere firehjulskontroller. Hver gang klarte ikke forhandler å få det riktig, så jeg dro med meg fagtekniker ut på testrunde og og han justerte da rattstilling på en annen måte og det ble perfekt. Husker ikke helt hva det var men det var noe i forstilling som han justerte få mm og da endret rattet seg. Heldigvis var rattet helt riktig i vår nye Kodiaq.

Men for ordens skyld, helling i veien, vei kvalitet, dekk, dekktrykk og lignende spiller også inn. Jeg ser også nå at jeg av og til må kompensere for diverse ting på rette strekker.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mange takk for gode svar! 

Eg er nok latterleg nøye og burde sikkert vore undersøkt, men enn så lenge har eg sluppe unna dei i dei kvite frakkane🤣

Dei har prøvd å justere rattet ja, og det ser ikkje ut som da er nokon av dekslene som er skeive. Eg trur no sist gong så flyttar dei sjølve rattet eit hakk. Eg ser da på "eikene" på rattet når da er skeivt, og då kjeme dei hjørnene øve eins som eit mål på kor skeivt da er. Da er ikkje mykje, men da er nok, og i mine auger skal eit ratt være perfekt på ein ny bil. 

Lufttrykket er sjekka mange gonger, så da er ikkje da. Eg har lagt meg øve i andre kjørefelt også, og då blir faktisk rattet skeivt andre vegen, altså mot senter av vegen. Kan da rett og slett være kurven på vegbanen som gjere dette? Min gamle Discovery 3 derimot med 240 000 km på nakken var snorbein på rattet, så derfor er eg litt betenkt no. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, det er da aldri feil å være nøye @RuneT 🙂 

Men hvor mye som kan gjøres for å utbedre dette er kanskje noe helt annet, når rattstillingen forandrer seg etter hvert som du bytter kjørefelt (altså hvilken vei vegen heller), så virker det ikke helt som en "kvikk-fix" (uten at jeg har fasiten).

Kan jo på en måte virke som det er litt "dødgang" i styringen på din bil som gjør at rattet kommer litt ut av senter når du skal holde bilen rett i et kjørefelt som heller den ene eller andre veien. Om det er noe som kan gjøres med det vet jeg ikke, vet jo heller ikke om det er korrekt det jeg skrev her uten å ha prøvet det selv, mulig det er noe som kan strammes til? Men jeg regner med at dette er synspunkter og erfaringer du allerede har delt med ditt verksted slik at de har flest mulig opplysninger/detaljer å jobbe med?

Du svarte ikke på om bilen har vært slik siden den var ny, eller det har blitt slik etter hvert som den er kjørt med?

Bare et lite tilleggsspørsmål, kan det være noen som har kjørt i et hull i vegbanen eller over en litt høy kantstein med bilen din? Spør fordi det fort da kan være noe som har blitt skjevt/forskjøvet i enten forstilling og/eller en felg f.eks. Det kan kanskje ha skjedd uten at noen har informert deg om det, jeg er som nevnt bare litt nysgjerrig 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette har vore sidan bilen var ny, og styringen verkar svært tight og fin ellers. Eg har funne tilsvarande saker på engelske forum, så da er nok ikkje heilt ukjent dette for Skoda. 

Eg trur ikkje da er nokon som har vore uheldig med bilen, i såfall må da være dei som har frakta bilen til og frå ifm. biltransporten frå Tsjekkia. 

Da spørs nok om eg må ta turen innom igjen og forklare dei ein gong til at dei er ikkje nøye nok med justeringen😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...