Gå til innhold
Wendel

Forsikring


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Gikk idag gjennom mine forsikringer og så at prisen på min -17 Skoda Superb 190hk 4x4 L&K har steget med ca 45%!!

Har tidligere betalt 7200,- for 20.000km/år med 75% bonus, men nå har steget til ca 10.600,-. Synes såklart at dette var en horibel økning og ringte å klaga. Personen jeg pratet med synes også dette var veldig drastisk økning og måtte forhøre seg med sine overordnede.

Fikk tilbakemeldig en times senere om at det har vært økning i tariffpris og det ikke var noe å gå på.

Er det flere her inne som har opplevd stor økning på sin Superb?

Skrevet

Jeg sjekket akkurat på min bil, og jeg betaler 7.490,- i året (inkludert Trafikkforsikringsavgift). Dette er med 75% bonus og 16.000km årlig kjørelengde, for en Superb 2,0 190hk 4x4 2019. 

 

Skrevet
20 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg sjekket akkurat på min bil, og jeg betaler 7.490,- i året (inkludert Trafikkforsikringsavgift). Dette er med 75% bonus og 16.000km årlig kjørelengde, for en Superb 2,0 190hk 4x4 2019. 

 

Oi, jeg betaler det dobbelte da. Hvilket selskap er dette? Jeg er i Gjensidige.

Skrevet
23 minutter siden, Wendel skrev:

Oi, jeg betaler det dobbelte da. Hvilket selskap er dette? Jeg er i Gjensidige.

Jeg benyttet Gjensidige tidligere, men de ble alt for kostbare uten å gi en bedre forsikring. Så jeg byttet til Sparebank 1 i stedet, det ble omtrent en halvering av prisen på bilforsikringen og betaler noe rundt 2/3 av husforsikringen prisen til Gjensidige. 

Så ta en runde og forhør deg litt om priser fra flere forsikringsselskap @Wendel, ingen av dem er verdt et evig "ekteskap", det samme gjelder forøvrig bankene også 😉

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg benyttet Gjensidige tidligere, men de ble alt for kostbare uten å gi en bedre forsikring. Så jeg byttet til Sparebank 1 i stedet, det ble omtrent en halvering av prisen på bilforsikringen og betaler noe rundt 2/3 av husforsikringen prisen til Gjensidige. 

Så ta en runde og forhør deg litt om priser fra flere forsikringsselskap @Wendel, ingen av dem er verdt et evig "ekteskap", det samme gjelder forøvrig bankene også 😉

Hehe, bankene er jeg flinke å være utro mot! Men tidligere har Gjensidige alltid kommet veldig bra ut, mye pga YS avtalen. Men nå skal det sendes ut mailer til flere selskaper å innhente tilbud ;) En økning helt ut av det blå på 45% er tung å fordøye.

Endret av Wendel
Skrevet (endret)

Er du NAF medl. så får du rabatt hos Gjensidige. Jeg har Skoda Kodiaq sportline 2.0 TSI 190hk 2019  12000km og  betaler kr.4900,- hos Gjenidige med NAF rabatt 75% bonus.

Endret av Jan-Arne
Skrevet
1 time siden, Wendel skrev:

Kan nevne at IF ville ha beskjedne 17200,- hos seg😂 Herrejerremias

Det viser jo enda klarere viktigheten av å sjekke priser, men bare som et lite tips,  det kan faktisk være prisforskjeller i det samme selskapet fra en netthenvendelse til en telefonhenvendelse :) 

1 time siden, Jan-Arne skrev:

Er du NAF medl. så får du rabatt hos Gjensidige. Jeg har Skoda Kodiaq sportline 2.0 TSI 190hk 2019  12000km og  betaler kr.4900,- hos Gjenidige med NAF rabatt 75% bonus.

Det er også en del andre faktorer som spiller inn, bl.a. kjørelengde, hvor bilen er parkert, for noen selskaper om bilen benyttets til/fra jobb, om en organisert, medlem i NAF (som du nevner), totalkunderabatt med antall forsikringer (og evt bankkunde i tillegg), alder på sjåfør, hvor mange som skal kjøre bilen (og alder på dem), hvor i landet en bor og ikke minst hvor mange biler det finnes av den aktuelle bilen. Dette har med ulykkesstatistikk og gjøre, det finnes mange flere Superb enn Kodiaq, og det kan også ha en del å si for prisene.
Det er enda flere Octavia enn Superb igjen, og jeg har nettopp byttet bil fra Octavia 2018 til en Superb 2019, og premien ble lavere for Superb enn hva den var for Octavia. Så som sagt, det er mange faktorer som betyr noe for forsikringspremien.

Skrevet
8 timer siden, Superb lll skrev:

Jeg sjekket akkurat på min bil, og jeg betaler 7.490,- i året (inkludert Trafikkforsikringsavgift). Dette er med 75% bonus og 16.000km årlig kjørelengde, for en Superb 2,0 190hk 4x4 2019. 

 

@Superb lll, det høres ut som en god pris. 6767,- uten trafikkforsikring her. Leasing så er vel ca 700 mer enn for ikke-leasing. 75%, 16.000km, Superb L&K 2,0 190 4x4 2020. "Bil pluss" forsikring hos Gjensidige.

Skrevet
15 timer siden, Jonas skrev:

@Superb lll, det høres ut som en god pris. 6767,- uten trafikkforsikring her. Leasing så er vel ca 700 mer enn for ikke-leasing. 75%, 16.000km, Superb L&K 2,0 190 4x4 2020. "Bil pluss" forsikring hos Gjensidige.

Ja jeg har en grei premie på min bilforsikring i Sparebank 1, så den er jeg relativt fornøyd med. Jeg har den beste forsikringen Sparebank 1 har å tilby på min Superb, så da synes jeg prisen er grei.
Det skiller fort mange tusen kroner i det samme selskapet for de samme bilene, for det er mange forskjellige faktorer som blir vurdert før det prises.

Min Superb er det kun jeg som står som sjåfør på, men begge mine døtre kan øvelseskjøre sammen med meg, men de kan ikke kjøre bilen alene når de tar sertifikat. Da må jeg først foreta en forandring på bilforsikringen, men hvor mye det vil utgjøre på den årlige forsikringspremien har jeg ikke kunnskap om.

Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Min Superb er det kun jeg som står som sjåfør på, men begge mine døtre kan øvelseskjøre sammen med meg, men de kan ikke kjøre bilen alene når de tar sertifikat. Da må jeg først foreta en forandring på bilforsikringen, men hvor mye det vil utgjøre på den årlige forsikringspremien har jeg ikke kunnskap om.

Etter hva jeg forstår av vilkårene, er det ingen problemer å la en under 23 år kjøre bilen. Det du må være obs på, er om en av døtrene dine selv er skyld i en ulykke, så må du ut med 6.000 kr ekstra i egenandel, i tillegg til den selvvalgte egenandelen. 

Slik har det vært i alle år, også når jeg kjørte min mor sin bil, når jeg fikk førerkort. 

Skrevet
2 timer siden, Core2Duo skrev:

Etter hva jeg forstår av vilkårene, er det ingen problemer å la en under 23 år kjøre bilen. Det du må være obs på, er om en av døtrene dine selv er skyld i en ulykke, så må du ut med 6.000 kr ekstra i egenandel, i tillegg til den selvvalgte egenandelen. 

Slik har det vært i alle år, også når jeg kjørte min mor sin bil, når jeg fikk førerkort. 

Det stemmer det @Core2Duo, det eneste jeg skal undersøke litt nærmere er hva som skjer ved øvelseskjøring og et uhell da, hva skjer da med egenandelen.......
For akkurat den delen kommer ikke så godt frem når en bare ser på vilkårene for egenandel, så mulig jeg må inkludere førere under 23 år også, men det skal jeg spørre dem om til mandag. 
Har hatt en mnd gratis forsikring fra If etter bilkjøpet, så ny forsikring fra Sparebank 1 begynner i morgen, men det er noen småting jeg må forhøre meg litt om ser jeg av vilkårene/forsikringspapirene her.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kjøpte forsikring hos Møller sammen med bilen,  var mye billigere enn noen andre. Byttet nettopp alt annet fra Gjensidige til If, men de ville ikke bry seg med å gi pris på bilen når de hørte at jeg hadde Skoda fra Møller. Husker ikke hva jeg betaler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...