Gå til innhold
SkodaKodiaq01

Kodiaq L&K 2020


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Plutselig bestemte vi oss for å se oss om etter nyere bil. Jeg trekker endel campingvogn og Passat Alltrack blir litt lett når vogna veier over 2000 kg. Valget falt på brukt Tiguan Allspace i utgangspunktet, men etter prøvekjøring av Tiguan og Kodiaq fant vi begge ut at Kodiaq er både mer praktisk i bruk og tøffere å se på. I tillegg synes jeg Kodiaq er penere innvendig. Etter x antall timer på finn.no fant jeg ikke bilen som hadde det jeg skulle ha av utstyr. Da gikk det som det måtte , og med en ørliten budsjett sprekk😉 har jeg bestilt meg ny Kodiak L&K2020 ,190 TDi. Moon white med alt av ekstrautstyr som jeg trenger.  Krysset av på nesten alt utstyr for å være på den sikre siden😉. Selger mente det var unødvendig med varme i frontrute, men jeg tok det med for sikkerhets skyld. 18" vinterdekk på PX4 Antrasitt felg,  med 235/55-18 Yokohama Iceguard G075 er kjøpt og ligger klart til bilen kommer😁 så er det bare og håpe på at valget er riktig😉😀 blir sikkert ikke en ny verden fra Passat til Kodiaq, men jeg har store forventninger😁

  • Lik 2
Skrevet

Gratulerer med bestilling av bil @SkodaKodiaq01 :) 

Da har du fått med deg det mest vesentlige på utstyrslista og vel så det vil jeg tro ;) 
Når det gjelder varme i frontruta så er jeg helt enig med deg, det er ikke alltid det er lønnsomt å starte opp «webasto» (om kjøreturen er kort), og da er varme i frontruta gull verdt. Den folien de benytter i dag er meget effektiv og helt usynlig, så det er et valg jeg støtter deg helt i :) 

Jeg er litt skuffet over at jeg ikke har det selv i min bil, men når jeg kjøpte en utstillingsbil, så må jeg bare ta den de har.
Ettermontering av dette er helt uaktuelt for min del.

Skrevet

Takker😁 eneste jeg ikke tenkte på er denne personliginnstilling med 3 nøkler som jeg ikke forsto hva var.  Tenkte at 3 nøkler har jeg ikke bruk for, men i ettertid har jeg forstått at uten denne får jeg ikke alle innstillinger på de 2 andre nøklene😣 skal høre på mandag om det er mulig å ta det med, men siste jeg hørte var produksjon uke 42 så det toget har sikkert gått mtp det😭

Skrevet

Har du låst slot kan ingen endringer gjennomføres, men da skal du ha fått bekreftet produksjons uke.

Skrevet

Vel jeg har ikke brukt det én gang enda - og kona og meg bruker bilen om hverandre. Men vi tok med alt utstyr (unntatt alarm og  panoramatak som jeg unngår) så da ble det med. 

Skrevet (endret)

Godt å høre at dette ikke er det viktigste å ha😉  Jeg tok med panoramatak siden jeg har det på Passat Alltracken og synes det gjør kupeen litt luftigere. Men vi kan jo ikke ha samme parametre på alt😉 Men at dette er en fornuftig bil å kjøpe, det er jeg rimelig sikker på.

Strøken bil du har forresten👍

Endret av SkodaKodiaq01
Skrevet

Takk for det. 

Panoramatak er pent, men det er det tekniske rundt det som gjør at jeg ikke vil ha det. 

Skrevet

Jeg har min andre bil nå med 3 nøkler og muligheten for personalisering, men har ikke prøvd det en gang, så det hadde jeg ikke valgt om det ikke fulgte med slik det gjorde på mine 2 siste biler. Men jeg har igen problemer med å forstå at det kan være en nyttig funksjon, men om en lagrer seteinnstillingene så har en jo fått gjort det mest nyttige etter min mening :) 

Er helt enig med deg at alle ikke kan ha de samme meninger og behov, men her deler jeg absolutt @BGB sin mening om panoramataket. At kupéen virker litt «luftigere» er jeg for så vidt enig med deg i @SkodaKodiaq01, men jeg har heller et sort innertak for å dempe lyset mest mulig. ;)  
Jeg synes det er slitsomt med sollys som varmer i toppen av hodet og alt som havner i synsfeltet over hodet mitt når jeg kjører bil. Leser om litt for mange problemer med det tekniske og altfor mange vannlekkasjer til at det er noe som hadde havnet på min bestillingsliste. Har egentlig mange andre ting jeg aldri benytter på utstyrslista også, men det fulgte med bilen og da er det ikke så mye å få gjort noe med ;) 

Skrevet

Har faktisk aldri tenkt over at det skulle være problemer med panoramatak🙈, men det har sikkert sammenheng med at det har aldri vært noe problemer med taket på Alltracken. Har i grunnen bare positive opplevelser med panoramatak, men det er sikkert som med alt annet, smaken er som osv. Setter imidlertid stor pris på synspunkter om det meste, for dette blir min første Skoda etter 15 år med vw, og jeg er i grunnen helt på bar bakke hær😉 

Skrevet

Det har vært mye trøbbel med disse takene over hele fjøla til VAG.
 

Grunnen til at jeg styrer unna er at det knirker og knaker om vinteren når chassiset vrir seg, gummilistene får mye juling når det er 5 grader og vått én dag og -10 neste. I tillegg er det et punkt på inspeksjons-service som koster ekstra. 

Skrevet
2 timer siden, SkodaKodiaq01 skrev:

Har faktisk aldri tenkt over at det skulle være problemer med panoramatak🙈, men det har sikkert sammenheng med at det har aldri vært noe problemer med taket på Alltracken. Har i grunnen bare positive opplevelser med panoramatak, men det er sikkert som med alt annet, smaken er som osv. Setter imidlertid stor pris på synspunkter om det meste, for dette blir min første Skoda etter 15 år med vw, og jeg er i grunnen helt på bar bakke hær😉 

Du behøver aldri få problemer med panoramataket på en Skoda heller @SkodaKodiaq01, bare sørg for å følge opp med servicer på dette taket slik som @BGB skriver, og at de også holder dreneringsrørene til panoramataket åpne. Det skal være en del av servicepunktene til dette taket, men smøring av lister, service på mekanikken og holde dreneringsrørene åpne ser ut til å være noe som ikke overholdes så godt med tanke på de vannlekkasjene en til stadighet leser om.
Dette er jo på ingen måte skrevet for å «skremme» deg, det er kun velmente råd for at du ikke skal få problemer, her er det jo mye opp til hvor flink en er til å overholde servicer og samtidig be dem om å være nøye med oppfølging av panoramataket. :) 

Kodiaq er i hvert fall en meget flott bil som du vil få mye glede av, så her har du mye å se frem til @SkodaKodiaq01 :) 

Skrevet
On 9/28/2019 at 9:25 PM, SkodaKodiaq01 said:

Setter imidlertid stor pris på synspunkter om det meste, for dette blir min første Skoda etter 15 år med vw, og jeg er i grunnen helt på bar bakke hær😉 

Vil ikke si du er helt på bar bakke når du går fra VW til Skoda. Bilene er jo teknisk sett helt like!

Bestilte du ventilerte seter forresten? Virker ikke som om veldig mange har bestilt det, men jeg er veldig glad i funksjonen.

Uansett, gratulerer med bestilling av bil! Jeg ville også valgt L&K hadde jeg bestilt i dag.

Skrevet

Takk for det 😁 Jeg hadde bestemt meg for ventilerte seter, men etter en prat med selger droppet jeg det🤔 Om det var smart får jeg aldrig vite, men hær i Trøndelag er det sjeldent et problem med for mye varme 😉 Det er uansett for sent nå ,for jeg fikk bekreftet produksjon uke 42 idag😀 og levering uke 46/47.  Nå er det bare og bestemme seg for om den skal behandles med Dinitrol før levering? Noen med synspunkter på dette?

  • Lik 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor i Trøndelag du bor men saltes det i området ditt er det alltid smart med understellsbehandling, jeg bestilte det med begge mine forrige kjøp (Tectyl) og fikk bilen utlevert ferdig behandlet. Spør din forhandler om hvem dem har avtale med så får du gjort alt innenfor forhandlers godkjenninger.

Skrevet

Garantien blir ikke noe problem da Møller lokalt har eget verksted for Dinotrolbehandling. 5000 for behandling og evt 2000 ekstra for støydemping. Og ja, det saltes my.

Skrevet

Da bor du vel i nærheten av Trondheim forstår jeg - og ja det saltes mye. 
 

Kodiaq er en relativt stille bil heldigvis, til og med på 20» med Pirelli. 

Skrevet

Jeg har vanlig behandling og har ingen erfaring med støydempingen dessverre. Men vår bil er svært stille, nå har vi riktignok 2.0 TSI så det hjelper jo en del ift dieselstøyen.   


 

 

Skrevet

Jeg skjønner. Gjør iallefall ikke noe galt hvis jeg tar begge deler da. Noen mener jo det ikke er nødvendig med understellsbehandling i det hele tatt. Så er det jo også en diskusjon om hvilken type som er best av Dinitrol eller Tectyl. Men dær er sikkert meningen delte også. Bare ikke lukta dreper "nybil" følelsen så er det sikkert samme hvilken type som velges kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...