Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

SkodaKodiaq01

Kodiaq L&K 2020

Recommended Posts

Hei. Plutselig bestemte vi oss for å se oss om etter nyere bil. Jeg trekker endel campingvogn og Passat Alltrack blir litt lett når vogna veier over 2000 kg. Valget falt på brukt Tiguan Allspace i utgangspunktet, men etter prøvekjøring av Tiguan og Kodiaq fant vi begge ut at Kodiaq er både mer praktisk i bruk og tøffere å se på. I tillegg synes jeg Kodiaq er penere innvendig. Etter x antall timer på finn.no fant jeg ikke bilen som hadde det jeg skulle ha av utstyr. Da gikk det som det måtte , og med en ørliten budsjett sprekk😉 har jeg bestilt meg ny Kodiak L&K2020 ,190 TDi. Moon white med alt av ekstrautstyr som jeg trenger.  Krysset av på nesten alt utstyr for å være på den sikre siden😉. Selger mente det var unødvendig med varme i frontrute, men jeg tok det med for sikkerhets skyld. 18" vinterdekk på PX4 Antrasitt felg,  med 235/55-18 Yokohama Iceguard G075 er kjøpt og ligger klart til bilen kommer😁 så er det bare og håpe på at valget er riktig😉😀 blir sikkert ikke en ny verden fra Passat til Kodiaq, men jeg har store forventninger😁

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med bestilling av bil @SkodaKodiaq01 :) 

Da har du fått med deg det mest vesentlige på utstyrslista og vel så det vil jeg tro ;) 
Når det gjelder varme i frontruta så er jeg helt enig med deg, det er ikke alltid det er lønnsomt å starte opp «webasto» (om kjøreturen er kort), og da er varme i frontruta gull verdt. Den folien de benytter i dag er meget effektiv og helt usynlig, så det er et valg jeg støtter deg helt i :) 

Jeg er litt skuffet over at jeg ikke har det selv i min bil, men når jeg kjøpte en utstillingsbil, så må jeg bare ta den de har.
Ettermontering av dette er helt uaktuelt for min del.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker😁 eneste jeg ikke tenkte på er denne personliginnstilling med 3 nøkler som jeg ikke forsto hva var.  Tenkte at 3 nøkler har jeg ikke bruk for, men i ettertid har jeg forstått at uten denne får jeg ikke alle innstillinger på de 2 andre nøklene😣 skal høre på mandag om det er mulig å ta det med, men siste jeg hørte var produksjon uke 42 så det toget har sikkert gått mtp det😭

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Vel jeg har ikke brukt det én gang enda - og kona og meg bruker bilen om hverandre. Men vi tok med alt utstyr (unntatt alarm og  panoramatak som jeg unngår) så da ble det med. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt å høre at dette ikke er det viktigste å ha😉  Jeg tok med panoramatak siden jeg har det på Passat Alltracken og synes det gjør kupeen litt luftigere. Men vi kan jo ikke ha samme parametre på alt😉 Men at dette er en fornuftig bil å kjøpe, det er jeg rimelig sikker på.

Strøken bil du har forresten👍

Edited by SkodaKodiaq01

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Takk for det. 

Panoramatak er pent, men det er det tekniske rundt det som gjør at jeg ikke vil ha det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har min andre bil nå med 3 nøkler og muligheten for personalisering, men har ikke prøvd det en gang, så det hadde jeg ikke valgt om det ikke fulgte med slik det gjorde på mine 2 siste biler. Men jeg har igen problemer med å forstå at det kan være en nyttig funksjon, men om en lagrer seteinnstillingene så har en jo fått gjort det mest nyttige etter min mening :) 

Er helt enig med deg at alle ikke kan ha de samme meninger og behov, men her deler jeg absolutt @BGB sin mening om panoramataket. At kupéen virker litt «luftigere» er jeg for så vidt enig med deg i @SkodaKodiaq01, men jeg har heller et sort innertak for å dempe lyset mest mulig. ;)  
Jeg synes det er slitsomt med sollys som varmer i toppen av hodet og alt som havner i synsfeltet over hodet mitt når jeg kjører bil. Leser om litt for mange problemer med det tekniske og altfor mange vannlekkasjer til at det er noe som hadde havnet på min bestillingsliste. Har egentlig mange andre ting jeg aldri benytter på utstyrslista også, men det fulgte med bilen og da er det ikke så mye å få gjort noe med ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har faktisk aldri tenkt over at det skulle være problemer med panoramatak🙈, men det har sikkert sammenheng med at det har aldri vært noe problemer med taket på Alltracken. Har i grunnen bare positive opplevelser med panoramatak, men det er sikkert som med alt annet, smaken er som osv. Setter imidlertid stor pris på synspunkter om det meste, for dette blir min første Skoda etter 15 år med vw, og jeg er i grunnen helt på bar bakke hær😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Det har vært mye trøbbel med disse takene over hele fjøla til VAG.
 

Grunnen til at jeg styrer unna er at det knirker og knaker om vinteren når chassiset vrir seg, gummilistene får mye juling når det er 5 grader og vått én dag og -10 neste. I tillegg er det et punkt på inspeksjons-service som koster ekstra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, SkodaKodiaq01 skrev:

Har faktisk aldri tenkt over at det skulle være problemer med panoramatak🙈, men det har sikkert sammenheng med at det har aldri vært noe problemer med taket på Alltracken. Har i grunnen bare positive opplevelser med panoramatak, men det er sikkert som med alt annet, smaken er som osv. Setter imidlertid stor pris på synspunkter om det meste, for dette blir min første Skoda etter 15 år med vw, og jeg er i grunnen helt på bar bakke hær😉 

Du behøver aldri få problemer med panoramataket på en Skoda heller @SkodaKodiaq01, bare sørg for å følge opp med servicer på dette taket slik som @BGB skriver, og at de også holder dreneringsrørene til panoramataket åpne. Det skal være en del av servicepunktene til dette taket, men smøring av lister, service på mekanikken og holde dreneringsrørene åpne ser ut til å være noe som ikke overholdes så godt med tanke på de vannlekkasjene en til stadighet leser om.
Dette er jo på ingen måte skrevet for å «skremme» deg, det er kun velmente råd for at du ikke skal få problemer, her er det jo mye opp til hvor flink en er til å overholde servicer og samtidig be dem om å være nøye med oppfølging av panoramataket. :) 

Kodiaq er i hvert fall en meget flott bil som du vil få mye glede av, så her har du mye å se frem til @SkodaKodiaq01 :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/28/2019 at 9:25 PM, SkodaKodiaq01 said:

Setter imidlertid stor pris på synspunkter om det meste, for dette blir min første Skoda etter 15 år med vw, og jeg er i grunnen helt på bar bakke hær😉 

Vil ikke si du er helt på bar bakke når du går fra VW til Skoda. Bilene er jo teknisk sett helt like!

Bestilte du ventilerte seter forresten? Virker ikke som om veldig mange har bestilt det, men jeg er veldig glad i funksjonen.

Uansett, gratulerer med bestilling av bil! Jeg ville også valgt L&K hadde jeg bestilt i dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for det 😁 Jeg hadde bestemt meg for ventilerte seter, men etter en prat med selger droppet jeg det🤔 Om det var smart får jeg aldrig vite, men hær i Trøndelag er det sjeldent et problem med for mye varme 😉 Det er uansett for sent nå ,for jeg fikk bekreftet produksjon uke 42 idag😀 og levering uke 46/47.  Nå er det bare og bestemme seg for om den skal behandles med Dinitrol før levering? Noen med synspunkter på dette?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Nå vet jeg ikke hvor i Trøndelag du bor men saltes det i området ditt er det alltid smart med understellsbehandling, jeg bestilte det med begge mine forrige kjøp (Tectyl) og fikk bilen utlevert ferdig behandlet. Spør din forhandler om hvem dem har avtale med så får du gjort alt innenfor forhandlers godkjenninger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Da bor du vel i nærheten av Trondheim forstår jeg - og ja det saltes mye. 
 

Kodiaq er en relativt stille bil heldigvis, til og med på 20» med Pirelli. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Jeg har vanlig behandling og har ingen erfaring med støydempingen dessverre. Men vår bil er svært stille, nå har vi riktignok 2.0 TSI så det hjelper jo en del ift dieselstøyen.   


 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner. Gjør iallefall ikke noe galt hvis jeg tar begge deler da. Noen mener jo det ikke er nødvendig med understellsbehandling i det hele tatt. Så er det jo også en diskusjon om hvilken type som er best av Dinitrol eller Tectyl. Men dær er sikkert meningen delte også. Bare ikke lukta dreper "nybil" følelsen så er det sikkert samme hvilken type som velges kanskje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Med tanke på at du har en 2019 diesel... Så regner jeg med at det kan være DPF som begynner å nærme seg fullt og trenger en regenerering ... Finn frem håndboka .. Og les der, for hva du skal gjøre  
    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...