Gå til innhold
Sjåføren

[Løst] Vinterdekktest 2019?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå nærmer vinteren seg visst med stormskritt. Men jeg har ikke funnet noen nye tester av vinterdekk (som er tilgjengelig iallefall).  Motor's test burde jo vært ute på nett nå? Eller er den det for medlemmer?

Noen som vet noe eller har linker?

_20190811_224319.thumb.JPG.114eadea9b6ca85050806aa3bdb5c320.JPG

Endret av Sjåføren
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte meg Autofil bladet (nr 13/2019) i dag @Sjåføren, og der var det en stor vinterdekktest, og også noen uttalelser fra Rune Korsvoll (tidligere journalist/tester fra NAF, nå i Autofil), så det er nok ikke lenge til den blir tilgjengelig på nettet vil jeg tro.
Jeg søkte forøvrig etter den testen tidligere i dag selv også.

Jeg kan si noe om resultatene for både pigg -og piggfrievinterdekk om det er ønskelig, men det å scanne testen fra bladet og legge ut gjør jeg ikke. Det fikk en kamerat av meg virkelig kjenne på at ikke er tillat fra et helt annet type forum, så det gjør jeg ikke.
Men bare å se testresultatene hjelper vel kanskje ikke så mye, for de fleste av dekka har jo noen forskjellige gode -og svake egenskaper alt etter hvilke kjøreforhold og underlag de er testet på, og vi har jo alle forskjellige veier/underlag vi kjører mest på og hva vi vil prioritere av dekkets gode egenskaper.

Jeg for min del kjører vel nesten 80% av vinteren på bare og saltede veier, og resten fordelt på underkjølt regn, litt slaps, is og noe rent snøføre. Jeg har på de to foregående bilene mine hatt Nokian Hakkapeliitta R2/R3 (piggfrie), og de har hatt meget gode egenskaper for vinterveier, men har nesten vært for myke når det kommer til kjøring på bar/våt asfalt.
Så til min Superb har jeg nå valgt Continental ContiVikingContact 7 (piggfritt), så får jeg se om det er litt mer stabilt på våt veibane enn hva Nokian Hakkapeliitta R2/R3 føltes som.
Dette Continental ContiVikingContact 7 dekket var forøvrig også vinneren av testen for de piggfrie dekka :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Nei, jeg var ikke ute etter at noen legger ut  noe som ikke er offentlig @Superb lll. Jeg tenkte mer på om noen visste noe om tilgjenglige tester på nett, og eventuelt om hvor Motor's test lå an i løypa..... Synes de begynner å bli sein, har lyst til å se testen, for å vurdere hva som er årets rangering før jeg handler.  Vinteren og rushet på dekk-pusherene kommer ganske snart!

Jeg har funnet noen kandidater, og Nokian er en av dem. At de er myke gjør ingenting for meg, jeg innstiller meg og bilen på "vintertempo" og siden jeg har ganske kort kjørelengde så er mykhet helt i orden (da holder de seg myke lengre, jeg sliter ikke dekkene ned). Men jeg er åpen for andre, gode outsidere. Da er det greit å få med seg de siste testene. Jeg får kanskje kaste meg ut og handle Autofil-bladet. Synes du testen der er grundig, god og informativ? 

Skrevet

Testen er et samarbeid mellom Autofil og Dagbladet i Norge, Aftonbladet i Sverige og Tekniikan i Finland.
dekktestene er utført i Ivalo Finland og er gjort av profesjonelle testere  hos Test World (Ivalo Finland).
Så dette er vel så nære en dekktest fra NAF en kan komme, når nå Rune Korsvoll er i Autofil så er det vel kanskje ikke helt usannsynlig at Autofil sin test er helt på høyde med hva NAF testene er.
Det er forøvrig Test World som også leverer testene til NAF, om en leser vinterdekktesten i NAF fra 2018.

Selve testen i bladet Autofil er skrevet  ganske så likt som den NAF har, så den virker i mine øyne god, innholdsrik, detaljert og greit skrevet.
Men det er nå bare min oppfatning da @Sjåføren, dette må du nesten se på og ta en avgjørelse på selv :) 

At Nokian R2/R3 er myke var jeg også klar over før jeg valgte dem, og de skuffet meg aldri når det kom til grep/stopplengder på rent vinterføre, ei heller på slaps. Men akkurat på våt asfalt så hadde de definitivt ikke sitt store fortrinn, der var de rett og slett for myke og ga overraskende lange bremselengder. Jeg valgte også Nokian fordi de hadde retningsbestemt rotasjonsretning på dekket, det har ikke Continental hatt før det piggfrie dekket de har i nå, det samme gjelder også Continental sine piggdekk, de har også retningsbestemt rotasjonsretning nå.
Så denne gange valgte jeg Continental som nevnt i stedet, men de har jeg ikke prøvet enda, så jeg vet ikke noe særlig mer om dem enn det som står i denne testen her, og i NAF sin test i fjor. Dette dekket var forøvrig testvinner i fjor også når det gjelder de piggfrie dekka, men det er små forskjeller som skiller dem på totalpoengene når alt er regnet sammen.

Skrevet (endret)

Nokian R3 er omtrent det samme som Conti 7 på snødekt føre, på våt asfalt kan R3 være litt nervøs med motorsterk bil. Dog jeg klarer ikke skille disse to dekkene med vanlig kjøring - og jeg er meget nøye.

Jobber på dekkavdelingen hos Møller for tiden og har lagt på ekstremt mye Nokian og en del Continental piggfritt, og de kjennes identisk ut gummi-messig. Men virker som folk flest kjøper R3 noe jeg kan stå bak, for det er kanskje verdens beste vinterdekk alt i alt.

Endret av Gjest
Skrevet

Det er et (eller to) føreforhold som IKKE blir testet, og som jeg savner. På mine kanter er kommunen "flink" å salte, men utrolig dårlig til å brøyte. Det saltes uten hensyn til om det snør, og her kan det snø i bøtter og spann når det først kommer! Det medfører enten saltsørpeslaps eller en kornete grøt som fyller dekkmønsteret og er forferdelig glatt. Når mønsteret er pakket, så virker ikke seipingene og dekket glir i alle retninger. Dette skulle jeg gjerne sett noe test av, det er sikkert forskjeller mellom dekkmerkene.

Skrevet
5 timer siden, BGB skrev:

R3 være litt nervøs med motorsterk bil. Dog jeg klarer ikke skille disse to dekkene med vanlig kjøring - og jeg er meget nøye.

Jeg synes det er litt for nervøst ved hard oppbremsing på våt asfalt også @BGB, men nå har jeg ikke prøvet Conti 7 enda, så om det vil føles annerledes vet jeg ikke enda. R2/R3 har jeg en del kjørte km med fordelt over 3 vintere og 2 forskjellige biler (Superb 2016 og Octavia Scout 2018), og det er mest ved hard oppbremsning jeg synes svakhetene var mest synlig og litt ved i gangkjøring  på Superb 2016 for den hadde kun forhjulstrekk. Der ble det lett hjulspinn ved kjøring ut i luker i trafikken og når det var vått/glatt underlag.
Men igjen, om Conti 7 hadde vært noe bedre eller annerledes vet jeg ikke, for det dekket har jeg ikke prøvet enda.

4 timer siden, Sjåføren skrev:

Det er et (eller to) føreforhold som IKKE blir testet, og som jeg savner. På mine kanter er kommunen "flink" å salte, men utrolig dårlig til å brøyte. Det saltes uten hensyn til om det snør, og her kan det snø i bøtter og spann når det først kommer! Det medfører enten saltsørpeslaps eller en kornete grøt som fyller dekkmønsteret og er forferdelig glatt. Når mønsteret er pakket, så virker ikke seipingene og dekket glir i alle retninger. Dette skulle jeg gjerne sett noe test av, det er sikkert forskjeller mellom dekkmerkene.

Det er et utfordrende underlag å kjøre på dette @Sjåføren, men der har tidligere biler med både Continental og Nokian ikke gitt den store forskjellen på fremkommelighet eller kjørefølelse for min del, det «flyter» litt oppå underlaget uten at det helt tar  tak. Spesielt med forhjulstrekk så synes jeg det er utfordrende ved i gangkjøring, men det er selvfølgelig heller ikke enkelt å hverken styre eller bremse på et slikt underlag.

Det er heller ikke en av kategoriene de tester dekk i bladet Autofil, her er det testet på snø, is, tørr -og våt asfalt, og hvordan det er på komfort og «økonomi» (rullemotstand).

Skrevet

Jeg  har pleid å bytter 3 sett med  dekk i året  , Sommer / piggefritt / piggdedekk
så tilbake på piggfritt osv på våren,sommer høst vinter ,    er brannmann i kbr.no  og skor egen bil etter vei kjøreforhold  i innlandet  på forhjulstrekk bil har anen jobb ved siden av med litt ymse kjøreforhold  med mye bakker og veldig skarpe 180 grader svinger  !
Men  har å bytte til  en  Oktavia 5E5  4X4 2014,
med  denne har kun sommer og  conti piggefrie vinter men vurdere et sett til da med  pigg  (mulig Nokia Hakka 8 eller 9 )  på denne og litt større rulle omkrets  en de som er på,  da den viser 3km for lite   på speedometeret    en de som  vises på gps.
Så de blir å gå opp i profil og ned i bredde  :)

Skrevet
8 minutter siden, Pyrorider skrev:

da den viser 3km for lite   på speedometeret    en de som  vises på gps.
Så de blir å gå opp i profil og ned i bredde  :)

Først av alt, 3-5 km/t feil (VAG) er det som er lagt inn fra fabrikk og helt riktig. 
 

Profil er prosent av dekkets bredde, går du ned på bredde og opp på profil kan du ende opp med samme rulleomkrets, dette må du regne ut nøye om du skal gjøre noe så tullete for 3 km/t.

Sist, disse 3 km/t kan også justeres med diagnoseverktøy. 

 

Skrevet (endret)
29 minutter siden, BGB skrev:

Først av alt, 3-5 km/t feil (VAG) er det som er lagt inn fra fabrikk og helt riktig. 
 

Profil er prosent av dekkets bredde, går du ned på bredde og opp på profil kan du ende opp med samme rulleomkrets, dette må du regne ut nøye om du skal gjøre noe så tullete for 3 km/t.

Sist, disse 3 km/t kan også justeres med diagnoseverktøy. 

 



De spurte jeg forhandler om , men fikk til var at det var ikke lettvint  (jeg vet selv at det er enkel jobb med programmering , men han jeg pratet med viste lite service vilje i den retningen  ) han sa  de  var enklere for meg og heller øke dekk størrelse fra 205 til 215 så var mitt problem løst .jeg   takk for tipset  skjønte at der får jeg ikke mye hjelp !
 Har  225/45X17 "så mest riktig retning ville være   ,  235/  45X  17"  men dekk kan koste litt .

Har kjørt PO løp ( bil orientering  ) fra 1994 frem til  2004r  og har vekslet opp og  ned på   hjulstørrelser og speedometer tannhjulsdrev  i gearkasse  for at tripptelleren skulle komme ned på max  3 m feil vising på km  . så dette vet jeg litt om


 

Endret av Pyrorider
korrigering .
Skrevet

Da er det jo bare å regne ut hvilke dekkdimensjoner du må ha. 
 

Hvorfor er det så nøye med disse 3 km/t forresten?

Skrevet
4 timer siden, Pyrorider skrev:



De spurte jeg forhandler om , men fikk til var at det var ikke lettvint  (jeg vet selv at det er enkel jobb med programmering , men han jeg pratet med viste lite service vilje i den retningen  ) han sa  de  var enklere for meg og heller øke dekk størrelse fra 205 til 215 så var mitt problem løst .jeg   takk for tipset  skjønte at der får jeg ikke mye hjelp !
 Har  225/45X17 "så mest riktig retning ville være   ,  235/  45X  17"  men dekk kan koste litt .

Har kjørt PO løp ( bil orientering  ) fra 1994 frem til  2004r  og har vekslet opp og  ned på   hjulstørrelser og speedometer tannhjulsdrev  i gearkasse  for at tripptelleren skulle komme ned på max  3 m feil vising på km  . så dette vet jeg litt om

Forhandler har vel ikke lov til å programmere om speedometeret? Det skal vel IKKE vise for lite, og da er det lagt inn sikkerhetsmargin for å ta høyde for at dekkdimensjon lovlig kan variere innenfor +/- 5% rulleomkrets og likevel ikke vise for lite (uff, det var visst klønete skrevet men dere vet sikkert hva jeg mener).

Jeg hadde 205/50R17 piggdekk på min 4x4 Octavia. Ørlite større omkrets enn 225/45. Satt som et skudd på allslags vinterføre (Conti mener jeg det var).

Jeg hadde også piggfrie som jeg brukte først og sist på vinteren, når det var mye bar asfaltkjøring. De var 205/60R16. Egentlig en Scout-dimensjon, men funket utmerket på vanlig 4x4. 16 toms er "vesentlig" billigere enn 17", kan være en tanke hvis du skal kjøpe nytt.....

  • Takk 1
Skrevet
3 timer siden, BGB skrev:

Da er det jo bare å regne ut hvilke dekkdimensjoner du må ha. 
 

Hvorfor er det så nøye med disse 3 km/t forresten?

 Jeg følger fartsgrensen  skiltingen , har kode 160 i førerkorte mitt og    har ikke fri kjørelengde på min forsikring og  disse km blir endel  unødvendige ubenyttede  kjørelengde km som jeg da har betalt for men ikke har mulighet og få benytte helt ut.(litt krøkkete skreve men meningen håper jeg blir forstått )

 

9 minutter siden, Sjåføren skrev:

Forhandler har vel ikke lov til å programmere om speedometeret? Det skal vel IKKE vise for lite, og da er det lagt inn sikkerhetsmargin for å ta høyde for at dekkdimensjon lovlig kan variere innenfor +/- 5% rulleomkrets og likevel ikke vise for lite (uff, det var visst klønete skrevet men dere vet sikkert hva jeg mener).

Jeg hadde 205/50R17 piggdekk på min 4x4 Octavia. Ørlite større omkrets enn 225/45. Satt som et skudd på allslags vinterføre (Conti mener jeg det var).

Jeg hadde også piggfrie som jeg brukte først og sist på vinteren, når det var mye bar asfaltkjøring. De var 205/60R16. Egentlig en Scout-dimensjon, men funket utmerket på vanlig 4x4. 16 toms er "vesentlig" billigere enn 17", kan være en tanke hvis du skal kjøpe nytt.....

Har 205/55X16 som originalt vinter piggfritt  , men ville øke dette   i pigget variant
Var 4 helt nye sommer dekk  i dimensjon  225/45X17  så det blir opp juster når disse må byttes .

Skrevet
17 timer siden, Pyrorider skrev:

har ikke fri kjørelengde på min forsikring og  disse km blir endel  unødvendige ubenyttede  kjørelengde km som jeg da har betalt for men ikke har mulighet og få benytte helt ut.

Kilometer kjørt på bilen blir ikke regnet ut etter hastighet ;)

Skrevet
4 timer siden, BGB skrev:

Kilometer kjørt på bilen blir ikke regnet ut etter hastighet ;)

Unnskyld  bgb  , har jeg skrevet at det gjør dette  ?
 

Skrevet
28 minutter siden, Pyrorider skrev:

Unnskyld  bgb  , har jeg skrevet at det gjør dette  ?
 

Du skriver jo at du vil endre rulleomkrets for å kompansere for 3 km/t og unødvendig (ikke) kjørte kilometer. Det legger til grunn at at du gjør nettopp det.

Og for ordens skyld så har vel ikke kode 160 noe å si når du kjører sivilbil? (Rett meg gjerne om jeg tar feil her)

Skrevet
3 timer siden, Pyrorider skrev:

Kilometer kjørt på bilen blir ikke regnet ut etter hastighet



Jeg skal kun endre  kjørt lengde   ukorrekt  1  km (ca 700m )  til korrekt kjørt lengde på 1 km  dvs 1000m 🤔
Ved å re-korrigere til riktig dekk størrelse  , enkelte har hode  til og  forstå dette  andre ikke !

Skrevet

Igjen skriver du kjørt lengde og ikke hastighet, bestem deg. 

6 timer siden, Pyrorider skrev:

enkelte har hode  til og  forstå dette  andre ikke !

Det har du helt rett i. Kilometerstand som bilen din viser er korrekt selv om bilen din viser 3 km/t for mye.

Skjønner du nå??

Skrevet
På 3.10.2019 den 6.42, BGB skrev:

Igjen skriver du kjørt lengde og ikke hastighet, bestem deg. 

Det har du helt rett i. Kilometerstand som bilen din viser er korrekt selv om bilen din viser 3 km/t for mye.

Skjønner du nå??

Fikk ordnet det  igår , nå går  den i null  , mange takk til forhandler og  verkstedmester  :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...