Gå til innhold
Sjåføren

[Løst] Vinterdekktest 2019?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå nærmer vinteren seg visst med stormskritt. Men jeg har ikke funnet noen nye tester av vinterdekk (som er tilgjengelig iallefall).  Motor's test burde jo vært ute på nett nå? Eller er den det for medlemmer?

Noen som vet noe eller har linker?

_20190811_224319.thumb.JPG.114eadea9b6ca85050806aa3bdb5c320.JPG

Endret av Sjåføren
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte meg Autofil bladet (nr 13/2019) i dag @Sjåføren, og der var det en stor vinterdekktest, og også noen uttalelser fra Rune Korsvoll (tidligere journalist/tester fra NAF, nå i Autofil), så det er nok ikke lenge til den blir tilgjengelig på nettet vil jeg tro.
Jeg søkte forøvrig etter den testen tidligere i dag selv også.

Jeg kan si noe om resultatene for både pigg -og piggfrievinterdekk om det er ønskelig, men det å scanne testen fra bladet og legge ut gjør jeg ikke. Det fikk en kamerat av meg virkelig kjenne på at ikke er tillat fra et helt annet type forum, så det gjør jeg ikke.
Men bare å se testresultatene hjelper vel kanskje ikke så mye, for de fleste av dekka har jo noen forskjellige gode -og svake egenskaper alt etter hvilke kjøreforhold og underlag de er testet på, og vi har jo alle forskjellige veier/underlag vi kjører mest på og hva vi vil prioritere av dekkets gode egenskaper.

Jeg for min del kjører vel nesten 80% av vinteren på bare og saltede veier, og resten fordelt på underkjølt regn, litt slaps, is og noe rent snøføre. Jeg har på de to foregående bilene mine hatt Nokian Hakkapeliitta R2/R3 (piggfrie), og de har hatt meget gode egenskaper for vinterveier, men har nesten vært for myke når det kommer til kjøring på bar/våt asfalt.
Så til min Superb har jeg nå valgt Continental ContiVikingContact 7 (piggfritt), så får jeg se om det er litt mer stabilt på våt veibane enn hva Nokian Hakkapeliitta R2/R3 føltes som.
Dette Continental ContiVikingContact 7 dekket var forøvrig også vinneren av testen for de piggfrie dekka :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Nei, jeg var ikke ute etter at noen legger ut  noe som ikke er offentlig @Superb lll. Jeg tenkte mer på om noen visste noe om tilgjenglige tester på nett, og eventuelt om hvor Motor's test lå an i løypa..... Synes de begynner å bli sein, har lyst til å se testen, for å vurdere hva som er årets rangering før jeg handler.  Vinteren og rushet på dekk-pusherene kommer ganske snart!

Jeg har funnet noen kandidater, og Nokian er en av dem. At de er myke gjør ingenting for meg, jeg innstiller meg og bilen på "vintertempo" og siden jeg har ganske kort kjørelengde så er mykhet helt i orden (da holder de seg myke lengre, jeg sliter ikke dekkene ned). Men jeg er åpen for andre, gode outsidere. Da er det greit å få med seg de siste testene. Jeg får kanskje kaste meg ut og handle Autofil-bladet. Synes du testen der er grundig, god og informativ? 

Skrevet

Testen er et samarbeid mellom Autofil og Dagbladet i Norge, Aftonbladet i Sverige og Tekniikan i Finland.
dekktestene er utført i Ivalo Finland og er gjort av profesjonelle testere  hos Test World (Ivalo Finland).
Så dette er vel så nære en dekktest fra NAF en kan komme, når nå Rune Korsvoll er i Autofil så er det vel kanskje ikke helt usannsynlig at Autofil sin test er helt på høyde med hva NAF testene er.
Det er forøvrig Test World som også leverer testene til NAF, om en leser vinterdekktesten i NAF fra 2018.

Selve testen i bladet Autofil er skrevet  ganske så likt som den NAF har, så den virker i mine øyne god, innholdsrik, detaljert og greit skrevet.
Men det er nå bare min oppfatning da @Sjåføren, dette må du nesten se på og ta en avgjørelse på selv :) 

At Nokian R2/R3 er myke var jeg også klar over før jeg valgte dem, og de skuffet meg aldri når det kom til grep/stopplengder på rent vinterføre, ei heller på slaps. Men akkurat på våt asfalt så hadde de definitivt ikke sitt store fortrinn, der var de rett og slett for myke og ga overraskende lange bremselengder. Jeg valgte også Nokian fordi de hadde retningsbestemt rotasjonsretning på dekket, det har ikke Continental hatt før det piggfrie dekket de har i nå, det samme gjelder også Continental sine piggdekk, de har også retningsbestemt rotasjonsretning nå.
Så denne gange valgte jeg Continental som nevnt i stedet, men de har jeg ikke prøvet enda, så jeg vet ikke noe særlig mer om dem enn det som står i denne testen her, og i NAF sin test i fjor. Dette dekket var forøvrig testvinner i fjor også når det gjelder de piggfrie dekka, men det er små forskjeller som skiller dem på totalpoengene når alt er regnet sammen.

Skrevet (endret)

Nokian R3 er omtrent det samme som Conti 7 på snødekt føre, på våt asfalt kan R3 være litt nervøs med motorsterk bil. Dog jeg klarer ikke skille disse to dekkene med vanlig kjøring - og jeg er meget nøye.

Jobber på dekkavdelingen hos Møller for tiden og har lagt på ekstremt mye Nokian og en del Continental piggfritt, og de kjennes identisk ut gummi-messig. Men virker som folk flest kjøper R3 noe jeg kan stå bak, for det er kanskje verdens beste vinterdekk alt i alt.

Endret av Gjest
Skrevet

Det er et (eller to) føreforhold som IKKE blir testet, og som jeg savner. På mine kanter er kommunen "flink" å salte, men utrolig dårlig til å brøyte. Det saltes uten hensyn til om det snør, og her kan det snø i bøtter og spann når det først kommer! Det medfører enten saltsørpeslaps eller en kornete grøt som fyller dekkmønsteret og er forferdelig glatt. Når mønsteret er pakket, så virker ikke seipingene og dekket glir i alle retninger. Dette skulle jeg gjerne sett noe test av, det er sikkert forskjeller mellom dekkmerkene.

Skrevet
5 timer siden, BGB skrev:

R3 være litt nervøs med motorsterk bil. Dog jeg klarer ikke skille disse to dekkene med vanlig kjøring - og jeg er meget nøye.

Jeg synes det er litt for nervøst ved hard oppbremsing på våt asfalt også @BGB, men nå har jeg ikke prøvet Conti 7 enda, så om det vil føles annerledes vet jeg ikke enda. R2/R3 har jeg en del kjørte km med fordelt over 3 vintere og 2 forskjellige biler (Superb 2016 og Octavia Scout 2018), og det er mest ved hard oppbremsning jeg synes svakhetene var mest synlig og litt ved i gangkjøring  på Superb 2016 for den hadde kun forhjulstrekk. Der ble det lett hjulspinn ved kjøring ut i luker i trafikken og når det var vått/glatt underlag.
Men igjen, om Conti 7 hadde vært noe bedre eller annerledes vet jeg ikke, for det dekket har jeg ikke prøvet enda.

4 timer siden, Sjåføren skrev:

Det er et (eller to) føreforhold som IKKE blir testet, og som jeg savner. På mine kanter er kommunen "flink" å salte, men utrolig dårlig til å brøyte. Det saltes uten hensyn til om det snør, og her kan det snø i bøtter og spann når det først kommer! Det medfører enten saltsørpeslaps eller en kornete grøt som fyller dekkmønsteret og er forferdelig glatt. Når mønsteret er pakket, så virker ikke seipingene og dekket glir i alle retninger. Dette skulle jeg gjerne sett noe test av, det er sikkert forskjeller mellom dekkmerkene.

Det er et utfordrende underlag å kjøre på dette @Sjåføren, men der har tidligere biler med både Continental og Nokian ikke gitt den store forskjellen på fremkommelighet eller kjørefølelse for min del, det «flyter» litt oppå underlaget uten at det helt tar  tak. Spesielt med forhjulstrekk så synes jeg det er utfordrende ved i gangkjøring, men det er selvfølgelig heller ikke enkelt å hverken styre eller bremse på et slikt underlag.

Det er heller ikke en av kategoriene de tester dekk i bladet Autofil, her er det testet på snø, is, tørr -og våt asfalt, og hvordan det er på komfort og «økonomi» (rullemotstand).

Skrevet

Jeg  har pleid å bytter 3 sett med  dekk i året  , Sommer / piggefritt / piggdedekk
så tilbake på piggfritt osv på våren,sommer høst vinter ,    er brannmann i kbr.no  og skor egen bil etter vei kjøreforhold  i innlandet  på forhjulstrekk bil har anen jobb ved siden av med litt ymse kjøreforhold  med mye bakker og veldig skarpe 180 grader svinger  !
Men  har å bytte til  en  Oktavia 5E5  4X4 2014,
med  denne har kun sommer og  conti piggefrie vinter men vurdere et sett til da med  pigg  (mulig Nokia Hakka 8 eller 9 )  på denne og litt større rulle omkrets  en de som er på,  da den viser 3km for lite   på speedometeret    en de som  vises på gps.
Så de blir å gå opp i profil og ned i bredde  :)

Skrevet
8 minutter siden, Pyrorider skrev:

da den viser 3km for lite   på speedometeret    en de som  vises på gps.
Så de blir å gå opp i profil og ned i bredde  :)

Først av alt, 3-5 km/t feil (VAG) er det som er lagt inn fra fabrikk og helt riktig. 
 

Profil er prosent av dekkets bredde, går du ned på bredde og opp på profil kan du ende opp med samme rulleomkrets, dette må du regne ut nøye om du skal gjøre noe så tullete for 3 km/t.

Sist, disse 3 km/t kan også justeres med diagnoseverktøy. 

 

Skrevet (endret)
29 minutter siden, BGB skrev:

Først av alt, 3-5 km/t feil (VAG) er det som er lagt inn fra fabrikk og helt riktig. 
 

Profil er prosent av dekkets bredde, går du ned på bredde og opp på profil kan du ende opp med samme rulleomkrets, dette må du regne ut nøye om du skal gjøre noe så tullete for 3 km/t.

Sist, disse 3 km/t kan også justeres med diagnoseverktøy. 

 



De spurte jeg forhandler om , men fikk til var at det var ikke lettvint  (jeg vet selv at det er enkel jobb med programmering , men han jeg pratet med viste lite service vilje i den retningen  ) han sa  de  var enklere for meg og heller øke dekk størrelse fra 205 til 215 så var mitt problem løst .jeg   takk for tipset  skjønte at der får jeg ikke mye hjelp !
 Har  225/45X17 "så mest riktig retning ville være   ,  235/  45X  17"  men dekk kan koste litt .

Har kjørt PO løp ( bil orientering  ) fra 1994 frem til  2004r  og har vekslet opp og  ned på   hjulstørrelser og speedometer tannhjulsdrev  i gearkasse  for at tripptelleren skulle komme ned på max  3 m feil vising på km  . så dette vet jeg litt om


 

Endret av Pyrorider
korrigering .
Skrevet

Da er det jo bare å regne ut hvilke dekkdimensjoner du må ha. 
 

Hvorfor er det så nøye med disse 3 km/t forresten?

Skrevet
4 timer siden, Pyrorider skrev:



De spurte jeg forhandler om , men fikk til var at det var ikke lettvint  (jeg vet selv at det er enkel jobb med programmering , men han jeg pratet med viste lite service vilje i den retningen  ) han sa  de  var enklere for meg og heller øke dekk størrelse fra 205 til 215 så var mitt problem løst .jeg   takk for tipset  skjønte at der får jeg ikke mye hjelp !
 Har  225/45X17 "så mest riktig retning ville være   ,  235/  45X  17"  men dekk kan koste litt .

Har kjørt PO løp ( bil orientering  ) fra 1994 frem til  2004r  og har vekslet opp og  ned på   hjulstørrelser og speedometer tannhjulsdrev  i gearkasse  for at tripptelleren skulle komme ned på max  3 m feil vising på km  . så dette vet jeg litt om

Forhandler har vel ikke lov til å programmere om speedometeret? Det skal vel IKKE vise for lite, og da er det lagt inn sikkerhetsmargin for å ta høyde for at dekkdimensjon lovlig kan variere innenfor +/- 5% rulleomkrets og likevel ikke vise for lite (uff, det var visst klønete skrevet men dere vet sikkert hva jeg mener).

Jeg hadde 205/50R17 piggdekk på min 4x4 Octavia. Ørlite større omkrets enn 225/45. Satt som et skudd på allslags vinterføre (Conti mener jeg det var).

Jeg hadde også piggfrie som jeg brukte først og sist på vinteren, når det var mye bar asfaltkjøring. De var 205/60R16. Egentlig en Scout-dimensjon, men funket utmerket på vanlig 4x4. 16 toms er "vesentlig" billigere enn 17", kan være en tanke hvis du skal kjøpe nytt.....

  • Takk 1
Skrevet
3 timer siden, BGB skrev:

Da er det jo bare å regne ut hvilke dekkdimensjoner du må ha. 
 

Hvorfor er det så nøye med disse 3 km/t forresten?

 Jeg følger fartsgrensen  skiltingen , har kode 160 i førerkorte mitt og    har ikke fri kjørelengde på min forsikring og  disse km blir endel  unødvendige ubenyttede  kjørelengde km som jeg da har betalt for men ikke har mulighet og få benytte helt ut.(litt krøkkete skreve men meningen håper jeg blir forstått )

 

9 minutter siden, Sjåføren skrev:

Forhandler har vel ikke lov til å programmere om speedometeret? Det skal vel IKKE vise for lite, og da er det lagt inn sikkerhetsmargin for å ta høyde for at dekkdimensjon lovlig kan variere innenfor +/- 5% rulleomkrets og likevel ikke vise for lite (uff, det var visst klønete skrevet men dere vet sikkert hva jeg mener).

Jeg hadde 205/50R17 piggdekk på min 4x4 Octavia. Ørlite større omkrets enn 225/45. Satt som et skudd på allslags vinterføre (Conti mener jeg det var).

Jeg hadde også piggfrie som jeg brukte først og sist på vinteren, når det var mye bar asfaltkjøring. De var 205/60R16. Egentlig en Scout-dimensjon, men funket utmerket på vanlig 4x4. 16 toms er "vesentlig" billigere enn 17", kan være en tanke hvis du skal kjøpe nytt.....

Har 205/55X16 som originalt vinter piggfritt  , men ville øke dette   i pigget variant
Var 4 helt nye sommer dekk  i dimensjon  225/45X17  så det blir opp juster når disse må byttes .

Skrevet
17 timer siden, Pyrorider skrev:

har ikke fri kjørelengde på min forsikring og  disse km blir endel  unødvendige ubenyttede  kjørelengde km som jeg da har betalt for men ikke har mulighet og få benytte helt ut.

Kilometer kjørt på bilen blir ikke regnet ut etter hastighet ;)

Skrevet
4 timer siden, BGB skrev:

Kilometer kjørt på bilen blir ikke regnet ut etter hastighet ;)

Unnskyld  bgb  , har jeg skrevet at det gjør dette  ?
 

Skrevet
28 minutter siden, Pyrorider skrev:

Unnskyld  bgb  , har jeg skrevet at det gjør dette  ?
 

Du skriver jo at du vil endre rulleomkrets for å kompansere for 3 km/t og unødvendig (ikke) kjørte kilometer. Det legger til grunn at at du gjør nettopp det.

Og for ordens skyld så har vel ikke kode 160 noe å si når du kjører sivilbil? (Rett meg gjerne om jeg tar feil her)

Skrevet
3 timer siden, Pyrorider skrev:

Kilometer kjørt på bilen blir ikke regnet ut etter hastighet



Jeg skal kun endre  kjørt lengde   ukorrekt  1  km (ca 700m )  til korrekt kjørt lengde på 1 km  dvs 1000m 🤔
Ved å re-korrigere til riktig dekk størrelse  , enkelte har hode  til og  forstå dette  andre ikke !

Skrevet

Igjen skriver du kjørt lengde og ikke hastighet, bestem deg. 

6 timer siden, Pyrorider skrev:

enkelte har hode  til og  forstå dette  andre ikke !

Det har du helt rett i. Kilometerstand som bilen din viser er korrekt selv om bilen din viser 3 km/t for mye.

Skjønner du nå??

Skrevet
På 3.10.2019 den 6.42, BGB skrev:

Igjen skriver du kjørt lengde og ikke hastighet, bestem deg. 

Det har du helt rett i. Kilometerstand som bilen din viser er korrekt selv om bilen din viser 3 km/t for mye.

Skjønner du nå??

Fikk ordnet det  igår , nå går  den i null  , mange takk til forhandler og  verkstedmester  :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...