Gå til innhold
Superb lll

Test av vinterdekk 2019


Anbefalte innlegg

Skrevet

Au, ja, her kunne det godt riktig ille. 

Et poeng er jo selvfølgelig at denne gangen satt det akkurat passe, neste gang er du nr2. Er du da like heldig har han foran deg litt dårligere grep enn deg.

Slikt viser at best grep ikke alltid lønner seg.

En liten digresjon.  Det er visstnok ikke lovlig å kjøre med avtagbart hengerfeste ute, uten at henger er koblet på. En ny lov fra 2014, som jeg oppdaget her om dagen. Nå har jeg syndet lite mot dette, og sjekkes heldigvis sjelden. Virker som at politiet er mer på hugget rundt manglende E sertifikat, hastighet og lastsikring.  Det er jo bra da mange råkjørere med henger. 

Skrevet
56 minutter siden, Superb lll skrev:

Det har du helt rett i @Sjåføren, her var det mer hell og lykke enn hva en kunne håpet på.
Hadde jeg hatt bedre veigrep her som du påpeker, så hadde jeg garantert blitt truffet av bilen bak, for det var vel kun et mellomrom til et par A4 ark tykkelse i mellom fangerene når bilene stod stille. Jeg så i dag at det var ørsmå spor i skitten på min bakre støtfanger, så på et eller annet tidspunkt så har det så vidt vært kontakt mellom støtfangerene, men jeg kan ikke se noen merker i lakken.

Så en får vel bare konstatere at en her brukte opp flaksen jeg håpet jeg skulle ha på gårsdagens lottotrekning, kan vel egentlig si at dette også var som å vinne i lotto når alt gikk bra og ingen ble truffet eller skadet, hverken personer, elger eller biler........
Han som kjørte bak meg lærte seg en lekse han også som han sa, han skulle heretter ha god/bedre   A V S T A N D   til forankjørende biler, så da kom det vel noe godt ut av det likevel ;) 
 

Av og til har man bare flaks, ja. Så hvis du er i det sporet, så skal du bare levere inn Lotto-kupongen!

Og det er SÅ lett å ligg litt for nært når forankjørende ligger under fartsgrensa. Det er vel noe med at man tror at man kan presse farten på bilen opp i fart ved å ligge nært. Dumt, men slett ikke uvanlig. Så slike aha-opplevelser trengs (så lenge det går bra). En kraftig tankevekker for alle.....

Skrevet
6 timer siden, PaulusA skrev:

Au, ja, her kunne det godt riktig ille. 

Et poeng er jo selvfølgelig at denne gangen satt det akkurat passe, neste gang er du nr2. Er du da like heldig har han foran deg litt dårligere grep enn deg.

Slikt viser at best grep ikke alltid lønner seg.

En liten digresjon.  Det er visstnok ikke lovlig å kjøre med avtagbart hengerfeste ute, uten at henger er koblet på. En ny lov fra 2014, som jeg oppdaget her om dagen. Nå har jeg syndet lite mot dette, og sjekkes heldigvis sjelden. Virker som at politiet er mer på hugget rundt manglende E sertifikat, hastighet og lastsikring.  Det er jo bra da mange råkjørere med henger. 

Ja resultatet her kunne fort blitt annerledes om hastigheten hadde vært litt høyere, det er ikke mye hastigheten skulle vært øket akkurat i det øyeblikket hele situasjonen oppstod for at resultatet hadde hatt et annet utfall når marginene var så små. Jeg hadde truffet elgene og mest sannsynlig også blitt påkjørt bakfra.

Det som lønner seg er nok rett og slett å ha bedre avstand til bilene foran, men jeg må ærlig innrømme at det glipper for meg også til tider, men jeg fikk i hvert fall en påminnelse om at god avstand bør (kanskje) flere av oss bli bedre på........

Angående dette med avtagbart tilhengerfeste så må jeg si at det har ikke jeg fått med meg, men nå kjører jeg aldri med det ute heller uten at det er i bruk. For det har en stygg tendens til å ødelegge både bukser og legger, så det tar jeg bort så fort som mulig. Nå har jeg riktignok svingbart tilhengerfeste, men jeg regner med at det vil være akkurat de samme reglene som gjelder der som avtagbart, så lenge det kan skjules/beveges, noe annet vil være merkelig........
Nå kjører jeg en del på E6/E18 i jobbsammenheng, og det er flere ganger jeg har vært 10 - 20km/t over fartsgrensen med arbeidsbilen og blitt forbikjørt (rettere sagt frakjørt) av biler med tilhenger etter, så kontroller er absolutt på sin plass.
Sikring av last er det nok også en del som burde hatt et kurs i, for her er det mye rart å se i trafikken og mye som ligger i veibanen av slike årsaker vil jeg tro. Alle har nok heller ikke alt på stell når det gjelder sin sertifikater, noen går vel snart på en liten smell med tanke på hva som er gyldige førerkort og ikke etter «nye» regler.

5 timer siden, Sjåføren skrev:

Av og til har man bare flaks, ja. Så hvis du er i det sporet, så skal du bare levere inn Lotto-kupongen!

Og det er SÅ lett å ligg litt for nært når forankjørende ligger under fartsgrensa. Det er vel noe med at man tror at man kan presse farten på bilen opp i fart ved å ligge nært. Dumt, men slett ikke uvanlig. Så slike aha-opplevelser trengs (så lenge det går bra). En kraftig tankevekker for alle.....

Jeg hadde flere Lottlapper med i trekningen denne lørdagen (som alle andre lørdager også) @Sjåføren, men som sagt, flaksen var nok allerede oppbrukt for denne dagen.

Jeg er nok også blandt dem som kan ligge for nære til tider, og som du skriver, spesielt når de ligger under fartsgrensen. Fikk jo en kraftig påminnelse om at det er noe en virkelig ikke skal gjøre her, så det var nok ikke bare han bak meg som fikk en tankevekker, jeg fikk en selv også.

Skrevet

Hahaha 

Ja, der kan du se. Syntes det gav fornuft jeg at man ble krevet å ta det av. Har jo aldri hørt noen få bot nei, forklarer saken at dette var en gammel aprilsnarr...

Morsomt 😁

Skrevet

Har valgt og fått på dekk. Ble Michelin XICE3

Tror det blir bra. 

 

Valgte dette fremfor Nokian og Conti grunnet bedre barmark egenskaper. 

Skrevet

Det tror jeg er et meget godt valg @PaulusA :) 

Vet ikke helt om jeg skal si at jeg angrer på mitt valg av vinterdekk, for de er jo ikke prøvet på skikkelig vinterføre enda, og de har heller ikke blitt brukt under den rette temperaturen.
Men likevel så tror jeg nok at neste gang jeg skal ha nye vinterdekk, så velger jeg litt mer Europeiske vinterdekk med tanke på hvilket underlag, føre og temperatur jeg kjører absolutt mest på. Michelin eller GoodYear er nok dekk jeg vil se nærmere på neste gang.

Skrevet

Ja, tiden vil vise. Bruker uansett opp et sett dekk på to vintre,  så hvis ikke helt fornøyd kan jeg prøve noe annet neste gang. 

Goodyear er overbevisende på bare veier, bare litt skeptisk på is

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...