Gå til innhold
Superb lll

Test av vinterdekk 2019


Anbefalte innlegg

Skrevet

Au, ja, her kunne det godt riktig ille. 

Et poeng er jo selvfølgelig at denne gangen satt det akkurat passe, neste gang er du nr2. Er du da like heldig har han foran deg litt dårligere grep enn deg.

Slikt viser at best grep ikke alltid lønner seg.

En liten digresjon.  Det er visstnok ikke lovlig å kjøre med avtagbart hengerfeste ute, uten at henger er koblet på. En ny lov fra 2014, som jeg oppdaget her om dagen. Nå har jeg syndet lite mot dette, og sjekkes heldigvis sjelden. Virker som at politiet er mer på hugget rundt manglende E sertifikat, hastighet og lastsikring.  Det er jo bra da mange råkjørere med henger. 

Skrevet
56 minutter siden, Superb lll skrev:

Det har du helt rett i @Sjåføren, her var det mer hell og lykke enn hva en kunne håpet på.
Hadde jeg hatt bedre veigrep her som du påpeker, så hadde jeg garantert blitt truffet av bilen bak, for det var vel kun et mellomrom til et par A4 ark tykkelse i mellom fangerene når bilene stod stille. Jeg så i dag at det var ørsmå spor i skitten på min bakre støtfanger, så på et eller annet tidspunkt så har det så vidt vært kontakt mellom støtfangerene, men jeg kan ikke se noen merker i lakken.

Så en får vel bare konstatere at en her brukte opp flaksen jeg håpet jeg skulle ha på gårsdagens lottotrekning, kan vel egentlig si at dette også var som å vinne i lotto når alt gikk bra og ingen ble truffet eller skadet, hverken personer, elger eller biler........
Han som kjørte bak meg lærte seg en lekse han også som han sa, han skulle heretter ha god/bedre   A V S T A N D   til forankjørende biler, så da kom det vel noe godt ut av det likevel ;) 
 

Av og til har man bare flaks, ja. Så hvis du er i det sporet, så skal du bare levere inn Lotto-kupongen!

Og det er SÅ lett å ligg litt for nært når forankjørende ligger under fartsgrensa. Det er vel noe med at man tror at man kan presse farten på bilen opp i fart ved å ligge nært. Dumt, men slett ikke uvanlig. Så slike aha-opplevelser trengs (så lenge det går bra). En kraftig tankevekker for alle.....

Skrevet
6 timer siden, PaulusA skrev:

Au, ja, her kunne det godt riktig ille. 

Et poeng er jo selvfølgelig at denne gangen satt det akkurat passe, neste gang er du nr2. Er du da like heldig har han foran deg litt dårligere grep enn deg.

Slikt viser at best grep ikke alltid lønner seg.

En liten digresjon.  Det er visstnok ikke lovlig å kjøre med avtagbart hengerfeste ute, uten at henger er koblet på. En ny lov fra 2014, som jeg oppdaget her om dagen. Nå har jeg syndet lite mot dette, og sjekkes heldigvis sjelden. Virker som at politiet er mer på hugget rundt manglende E sertifikat, hastighet og lastsikring.  Det er jo bra da mange råkjørere med henger. 

Ja resultatet her kunne fort blitt annerledes om hastigheten hadde vært litt høyere, det er ikke mye hastigheten skulle vært øket akkurat i det øyeblikket hele situasjonen oppstod for at resultatet hadde hatt et annet utfall når marginene var så små. Jeg hadde truffet elgene og mest sannsynlig også blitt påkjørt bakfra.

Det som lønner seg er nok rett og slett å ha bedre avstand til bilene foran, men jeg må ærlig innrømme at det glipper for meg også til tider, men jeg fikk i hvert fall en påminnelse om at god avstand bør (kanskje) flere av oss bli bedre på........

Angående dette med avtagbart tilhengerfeste så må jeg si at det har ikke jeg fått med meg, men nå kjører jeg aldri med det ute heller uten at det er i bruk. For det har en stygg tendens til å ødelegge både bukser og legger, så det tar jeg bort så fort som mulig. Nå har jeg riktignok svingbart tilhengerfeste, men jeg regner med at det vil være akkurat de samme reglene som gjelder der som avtagbart, så lenge det kan skjules/beveges, noe annet vil være merkelig........
Nå kjører jeg en del på E6/E18 i jobbsammenheng, og det er flere ganger jeg har vært 10 - 20km/t over fartsgrensen med arbeidsbilen og blitt forbikjørt (rettere sagt frakjørt) av biler med tilhenger etter, så kontroller er absolutt på sin plass.
Sikring av last er det nok også en del som burde hatt et kurs i, for her er det mye rart å se i trafikken og mye som ligger i veibanen av slike årsaker vil jeg tro. Alle har nok heller ikke alt på stell når det gjelder sin sertifikater, noen går vel snart på en liten smell med tanke på hva som er gyldige førerkort og ikke etter «nye» regler.

5 timer siden, Sjåføren skrev:

Av og til har man bare flaks, ja. Så hvis du er i det sporet, så skal du bare levere inn Lotto-kupongen!

Og det er SÅ lett å ligg litt for nært når forankjørende ligger under fartsgrensa. Det er vel noe med at man tror at man kan presse farten på bilen opp i fart ved å ligge nært. Dumt, men slett ikke uvanlig. Så slike aha-opplevelser trengs (så lenge det går bra). En kraftig tankevekker for alle.....

Jeg hadde flere Lottlapper med i trekningen denne lørdagen (som alle andre lørdager også) @Sjåføren, men som sagt, flaksen var nok allerede oppbrukt for denne dagen.

Jeg er nok også blandt dem som kan ligge for nære til tider, og som du skriver, spesielt når de ligger under fartsgrensen. Fikk jo en kraftig påminnelse om at det er noe en virkelig ikke skal gjøre her, så det var nok ikke bare han bak meg som fikk en tankevekker, jeg fikk en selv også.

Skrevet

Hahaha 

Ja, der kan du se. Syntes det gav fornuft jeg at man ble krevet å ta det av. Har jo aldri hørt noen få bot nei, forklarer saken at dette var en gammel aprilsnarr...

Morsomt 😁

Skrevet

Har valgt og fått på dekk. Ble Michelin XICE3

Tror det blir bra. 

 

Valgte dette fremfor Nokian og Conti grunnet bedre barmark egenskaper. 

Skrevet

Det tror jeg er et meget godt valg @PaulusA :) 

Vet ikke helt om jeg skal si at jeg angrer på mitt valg av vinterdekk, for de er jo ikke prøvet på skikkelig vinterføre enda, og de har heller ikke blitt brukt under den rette temperaturen.
Men likevel så tror jeg nok at neste gang jeg skal ha nye vinterdekk, så velger jeg litt mer Europeiske vinterdekk med tanke på hvilket underlag, føre og temperatur jeg kjører absolutt mest på. Michelin eller GoodYear er nok dekk jeg vil se nærmere på neste gang.

Skrevet

Ja, tiden vil vise. Bruker uansett opp et sett dekk på to vintre,  så hvis ikke helt fornøyd kan jeg prøve noe annet neste gang. 

Goodyear er overbevisende på bare veier, bare litt skeptisk på is

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...