Gå til innhold
John strømmesen

Octavia sporer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

bilen begynte plutselig å spore... tok 4hjulskontroll og skiftet til nye sommerdekk. Nokia blue

kjennes ut som at det er bakenden som beveger seg sidelengs. Særlig i høyresving

ingen vibrasjon i ratt... hva kan d være ?

tenkte på stabstag bak ?

noen som kan hjelpe ? 

Skrevet

Etter å ha studert litt mer, så blir jeg litt mer i tvil her, så da må jeg spørre litt mer utfyllende,  @John strømmesen om jeg forstår deg riktig;

Så begynte bilen din plutselig å spore, og  for å rette på dette så har du tatt en firehjulskontroll og så byttet til 4 nye dekk, har jeg da forstått deg riktig?

I tilfelle det er slik, så skal det vel mye til at du har for lite luft i både de dekka du hadde fra før av, og de nye du har kjøpt?

Jeg har mer og mer tro på at det er noe med understellet, som f.eks. noe av det jeg nevnte å det forrige innlegget, men sikker er jeg selvfølgelig ikke...........

Start med sjekk av lufttrykk, det er både det enkleste og helt gratis :) 

Skrevet

Takk for svar. ? sjekket lufttrykk, var litt ujamt trykk, men kjørefølelsen er den samme.  Er borte i luleå.. på ferie...men må vel få sjekket understellet.  

Ved firhjulskontrollen, var det avvik på venstre forhjul, som ble korrigert.... 

Skrevet

Da har du jo eliminert to - tre feil allerede;

  • En firehjulkontroll som viste et avvik, som nå er korrigert
  • Du har byttet til nye dekk og fjernet en evt feilkilde der
  • Du har nå sjekket lufttrykket, og korrigert det

Etter min mening (og tidligere opplevde erfaringer selv) så ville jeg ha sjekket ut støtdempere (da først og fremst bak), og det samme om fjærene er hele. Men sjekk for all del dette på samtlige hjørner av bilen.

Sjekk også stabstag/foringer og alt annet som har med understellet å gjøre

Siden du har 4x4 så  ville jeg også ha sjekket mellomakselen, for det kan kanskje være kast i den. Det tror jeg først og fremst vil gi vibrasjoner i bilen, men dette er jo for å fortsette elimineringen av potensielle feilkilder.

Lykke til @John strømmesen , håper du finner ut av dette :)  

Skrevet

Hei igjen

takk for alle svar på mitt problem

kom inn på et verksted i Gallivarre... oppe på bukken i tre timer, ingen slark, tatt ny 4 hjulskontroll.. litt justering på vb

prøvekjøring , mulig litt bedre enn før , de to flinke svensker som hold på med bilen lurte på om «hakka blue «dekkene kan være feil til octavia. De ba meg skjekke med vinterhjulene på, for å se om det hjelper .Har ihvertfall fått sjekket at ingenting er løst.

så blir vel kjøring mot tromsø i helga

Skrevet

Men hadde du ikke det samme problemet med sporing på de dekka du hadde på bilen før Hakka Blue også da?

Så om det sporet med gamle dekk og det sporer med nye dekk, så vil jeg fremdeles tro at det ikke er dekk som er problemet. Men det det kan jo selvsagt være en feil på dekk, og du kan ha fått kast i en felg. Har du/dere kjørt i noen hull, over noen kantsteiner elns den siste tiden da, som kan ha forårsaket en skade på felgen, slik at den er skjev/urund?

Det burde vel en avbalansering også avslørt, men det kan jo kanskje være en idé å sjekke ut felgen også. Blir det bra når du monterer på vinterhjul, så er det jo definitivt noe med dekk/felg på sommerhjul som er problemet. Har du fremdeles det samme problemet da også, så er det nok mer sjekk av understell/bakstilling som må til.

Håper du finner ut av det :) 

Skrevet

Tviler på at noen dekk kan være helt feil til en bil, men at noen dekk har mykere dekksider enn andre er korrekt

Et av de mykeste i så måte er Nokian R2, og ikke selv med det har jeg opplevd en slik følelse du beskriver. R2 krever forresten et høyere lufttrykk for å fungere godt

Hvilke dimensjoner og felger bruker du? Både sommer og vinter

Og, mener du som @Superb lll nevner at problemet ikke var der på vinterdekk?

Prøv isåfall å bytte tilbake

Sjekk også lufttrykk med kalibrert utstyr, de på bensinstasjoner kan variere voldsomt. Bruker selv den fra NAF

legg på til 2.5bar ved kalde dekk

Har selv opplevd ødelagte kjøreegenskaper i en glimrende bil grunnet feilkalibrert måler

 

Skrevet

Hei

skal prøve med vinterdekkene, når jeg kommer til tromsø. 

Hadde litt urolig oppførsel på de gamle sommerdekkene (hakka green) de sto for utskifting, samt att venstre forhjul var mer slitt i ytterkant. Tok en 4hjulskontroll først, så la jeg på nye hakka blue.

verkstedet i dag, kontrollerte lufttrykk

ingen synlige skader på felg, men får vel prøve en ny balansering

takk for tips !

Skrevet

Helt enig med @PaulusA her, mykere dekk enn Hakkapeliitta R2 (piggfrie vinterhjul) skal en lete lenge etter, og jeg har kjørt to vintere med dem på en Superb 2016 modell, men aldri hatt slike opplevelser som du nevner her.

Den eneste gangen jeg har slik sporing som du nevner pga dekk, var når vinterdekka på den forrige arb.bilen min hadde mønsterseparasjon. Da føltes det som om bilen «fløt» oppå underlaget (bar asfalt), selv så tunglastet som den bilen var. Dvs at mønsteret løsnet fra selve dekket, og dette var ikke regummerte dekk heller. Dette var Continental, men de var 4-5 år gamle, og kjørt mye med tung last, så de var relativt «hardt belastet». Men det siste her kan jo ikke være tilfelle for din bil @John strømmesen, for du har jo helt nye dekk.

Test med vinterhjul først, og se hvilket resultat du får da. Er det da bra, så er det jo definitivt noe med felg og/eller dekk. Er det fremdeles et problem med vinterdekka også, så er vi nok over på dempere/fjærer/understell/bakstilling. Men siden de har sjekket bilen din nå, så regner jeg med at de har kontrollert mye av dette grundig?

En felg kan ha kast eller være skadet/skjev uten at det er synlige skader.

Skrevet

Hei

Da var man kommet heim.. funderte på hjemveien om det er Haldex som lager trøbbel ! Nå har jeg kjørt med vinterdekk, og merker ingenting ! Setter på hakka blue igjen, men nå står bakdekk fremme... nå er det ingen slinger.... tenkte å bytte tilbake, men vet jo ikke om det er fremme eller bak

googlet haldex , og symptomer ligner mitt tilfelle, når haldex ikke slipper

skal innom dekkverksted å få tatt avbalansering, og kanskje en service på haldex

Skrevet

Da kan det jo være at problemet har løst seg selv ved at Haldex har sluppet, uten at jeg kan noe om dette..........

Hadde jo vært interessant om du plasserte dekka akkurat slik de har stått, slik at du kan se hvordan det oppleves da. Om du prøver dette, så kom gjerne med en tilbakemelding, slik at vi kan lære enda litt mer. For andre kan jo oppleve de samme problemene som deg, og da er det jo greit om den endelige løsningen også står i tråden :) 

Skrevet (endret)

Heisann. For å få det på det rene, hvilken bil har du, årsmodell og kjørelengde? Lenge siden Haldex'en fikk ny olje? 

Haldex versjon 4 har et filter, og hvis det går tett så får man endra kjøreegenskaper, i alle fall i forhold til det man er vant til. Samme hvis Haldex'en "lugger" enten på grunn av sensorfeil, elekronikkkrøll eller gammel olje på enheten. Verdt en sjekk kanskje? 

Endret av Sjåføren
Skrevet
3 timer siden, John strømmesen skrev:

Hei sjåføren

er en octavia 1,9 , 2009 modell

service på haldex v/ 90000 km da sa de den var uten filter. Nå gått 143000 km

så står vel for service (60000 km)

takk for innspill !

Det var da merkelig. 2009 modellen har Haldex generasjon 4, som nettopp har filter. Så hvis bilen har gått 143000 km uten å skifte filter, da skal du se at pumpen har slitt med å sirkulere oljen. Kanskje den til og med har skjært seg.

Skrevet

Hei

ser i serviceheftet at olje er skiftet på 30000,60000,90000 og på 120000

står ingenting om filterbytte....

skal kontakte Sulland i morgen, hvis det stemmer at min Skoda har haldex 4.... så er det jo et filter der !

takker ?

Skrevet
På 18.8.2018 den 17.42, Superb lll skrev:

Da kan det jo være at problemet har løst seg selv ved at Haldex har sluppet, uten at jeg kan noe om dette..........

Hadde jo vært interessant om du plasserte dekka akkurat slik de har stått, slik at du kan se hvordan det oppleves da. Om du prøver dette, så kom gjerne med en tilbakemelding, slik at vi kan lære enda litt mer. For andre kan jo oppleve de samme problemene som deg, og da er det jo greit om den endelige løsningen også står i tråden :) 

Hei

i dag da jeg tok en prøvetur, før jeg tenkte å bytte om på dekkene igjen, var bilen idiot igjen... ? Har bestilt storservice (150000)

på Bardufoss, Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter ! Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Skrevet
8 minutter siden, John strømmesen skrev:

 

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter ! Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Hæ? Det er jo helt talentløst!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...