Gå til innhold
John strømmesen

Octavia sporer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

bilen begynte plutselig å spore... tok 4hjulskontroll og skiftet til nye sommerdekk. Nokia blue

kjennes ut som at det er bakenden som beveger seg sidelengs. Særlig i høyresving

ingen vibrasjon i ratt... hva kan d være ?

tenkte på stabstag bak ?

noen som kan hjelpe ? 

Skrevet

Etter å ha studert litt mer, så blir jeg litt mer i tvil her, så da må jeg spørre litt mer utfyllende,  @John strømmesen om jeg forstår deg riktig;

Så begynte bilen din plutselig å spore, og  for å rette på dette så har du tatt en firehjulskontroll og så byttet til 4 nye dekk, har jeg da forstått deg riktig?

I tilfelle det er slik, så skal det vel mye til at du har for lite luft i både de dekka du hadde fra før av, og de nye du har kjøpt?

Jeg har mer og mer tro på at det er noe med understellet, som f.eks. noe av det jeg nevnte å det forrige innlegget, men sikker er jeg selvfølgelig ikke...........

Start med sjekk av lufttrykk, det er både det enkleste og helt gratis :) 

Skrevet

Takk for svar. ? sjekket lufttrykk, var litt ujamt trykk, men kjørefølelsen er den samme.  Er borte i luleå.. på ferie...men må vel få sjekket understellet.  

Ved firhjulskontrollen, var det avvik på venstre forhjul, som ble korrigert.... 

Skrevet

Da har du jo eliminert to - tre feil allerede;

  • En firehjulkontroll som viste et avvik, som nå er korrigert
  • Du har byttet til nye dekk og fjernet en evt feilkilde der
  • Du har nå sjekket lufttrykket, og korrigert det

Etter min mening (og tidligere opplevde erfaringer selv) så ville jeg ha sjekket ut støtdempere (da først og fremst bak), og det samme om fjærene er hele. Men sjekk for all del dette på samtlige hjørner av bilen.

Sjekk også stabstag/foringer og alt annet som har med understellet å gjøre

Siden du har 4x4 så  ville jeg også ha sjekket mellomakselen, for det kan kanskje være kast i den. Det tror jeg først og fremst vil gi vibrasjoner i bilen, men dette er jo for å fortsette elimineringen av potensielle feilkilder.

Lykke til @John strømmesen , håper du finner ut av dette :)  

Skrevet

Hei igjen

takk for alle svar på mitt problem

kom inn på et verksted i Gallivarre... oppe på bukken i tre timer, ingen slark, tatt ny 4 hjulskontroll.. litt justering på vb

prøvekjøring , mulig litt bedre enn før , de to flinke svensker som hold på med bilen lurte på om «hakka blue «dekkene kan være feil til octavia. De ba meg skjekke med vinterhjulene på, for å se om det hjelper .Har ihvertfall fått sjekket at ingenting er løst.

så blir vel kjøring mot tromsø i helga

Skrevet

Men hadde du ikke det samme problemet med sporing på de dekka du hadde på bilen før Hakka Blue også da?

Så om det sporet med gamle dekk og det sporer med nye dekk, så vil jeg fremdeles tro at det ikke er dekk som er problemet. Men det det kan jo selvsagt være en feil på dekk, og du kan ha fått kast i en felg. Har du/dere kjørt i noen hull, over noen kantsteiner elns den siste tiden da, som kan ha forårsaket en skade på felgen, slik at den er skjev/urund?

Det burde vel en avbalansering også avslørt, men det kan jo kanskje være en idé å sjekke ut felgen også. Blir det bra når du monterer på vinterhjul, så er det jo definitivt noe med dekk/felg på sommerhjul som er problemet. Har du fremdeles det samme problemet da også, så er det nok mer sjekk av understell/bakstilling som må til.

Håper du finner ut av det :) 

Skrevet

Tviler på at noen dekk kan være helt feil til en bil, men at noen dekk har mykere dekksider enn andre er korrekt

Et av de mykeste i så måte er Nokian R2, og ikke selv med det har jeg opplevd en slik følelse du beskriver. R2 krever forresten et høyere lufttrykk for å fungere godt

Hvilke dimensjoner og felger bruker du? Både sommer og vinter

Og, mener du som @Superb lll nevner at problemet ikke var der på vinterdekk?

Prøv isåfall å bytte tilbake

Sjekk også lufttrykk med kalibrert utstyr, de på bensinstasjoner kan variere voldsomt. Bruker selv den fra NAF

legg på til 2.5bar ved kalde dekk

Har selv opplevd ødelagte kjøreegenskaper i en glimrende bil grunnet feilkalibrert måler

 

Skrevet

Hei

skal prøve med vinterdekkene, når jeg kommer til tromsø. 

Hadde litt urolig oppførsel på de gamle sommerdekkene (hakka green) de sto for utskifting, samt att venstre forhjul var mer slitt i ytterkant. Tok en 4hjulskontroll først, så la jeg på nye hakka blue.

verkstedet i dag, kontrollerte lufttrykk

ingen synlige skader på felg, men får vel prøve en ny balansering

takk for tips !

Skrevet

Helt enig med @PaulusA her, mykere dekk enn Hakkapeliitta R2 (piggfrie vinterhjul) skal en lete lenge etter, og jeg har kjørt to vintere med dem på en Superb 2016 modell, men aldri hatt slike opplevelser som du nevner her.

Den eneste gangen jeg har slik sporing som du nevner pga dekk, var når vinterdekka på den forrige arb.bilen min hadde mønsterseparasjon. Da føltes det som om bilen «fløt» oppå underlaget (bar asfalt), selv så tunglastet som den bilen var. Dvs at mønsteret løsnet fra selve dekket, og dette var ikke regummerte dekk heller. Dette var Continental, men de var 4-5 år gamle, og kjørt mye med tung last, så de var relativt «hardt belastet». Men det siste her kan jo ikke være tilfelle for din bil @John strømmesen, for du har jo helt nye dekk.

Test med vinterhjul først, og se hvilket resultat du får da. Er det da bra, så er det jo definitivt noe med felg og/eller dekk. Er det fremdeles et problem med vinterdekka også, så er vi nok over på dempere/fjærer/understell/bakstilling. Men siden de har sjekket bilen din nå, så regner jeg med at de har kontrollert mye av dette grundig?

En felg kan ha kast eller være skadet/skjev uten at det er synlige skader.

Skrevet

Hei

Da var man kommet heim.. funderte på hjemveien om det er Haldex som lager trøbbel ! Nå har jeg kjørt med vinterdekk, og merker ingenting ! Setter på hakka blue igjen, men nå står bakdekk fremme... nå er det ingen slinger.... tenkte å bytte tilbake, men vet jo ikke om det er fremme eller bak

googlet haldex , og symptomer ligner mitt tilfelle, når haldex ikke slipper

skal innom dekkverksted å få tatt avbalansering, og kanskje en service på haldex

Skrevet

Da kan det jo være at problemet har løst seg selv ved at Haldex har sluppet, uten at jeg kan noe om dette..........

Hadde jo vært interessant om du plasserte dekka akkurat slik de har stått, slik at du kan se hvordan det oppleves da. Om du prøver dette, så kom gjerne med en tilbakemelding, slik at vi kan lære enda litt mer. For andre kan jo oppleve de samme problemene som deg, og da er det jo greit om den endelige løsningen også står i tråden :) 

Skrevet (endret)

Heisann. For å få det på det rene, hvilken bil har du, årsmodell og kjørelengde? Lenge siden Haldex'en fikk ny olje? 

Haldex versjon 4 har et filter, og hvis det går tett så får man endra kjøreegenskaper, i alle fall i forhold til det man er vant til. Samme hvis Haldex'en "lugger" enten på grunn av sensorfeil, elekronikkkrøll eller gammel olje på enheten. Verdt en sjekk kanskje? 

Endret av Sjåføren
Skrevet
3 timer siden, John strømmesen skrev:

Hei sjåføren

er en octavia 1,9 , 2009 modell

service på haldex v/ 90000 km da sa de den var uten filter. Nå gått 143000 km

så står vel for service (60000 km)

takk for innspill !

Det var da merkelig. 2009 modellen har Haldex generasjon 4, som nettopp har filter. Så hvis bilen har gått 143000 km uten å skifte filter, da skal du se at pumpen har slitt med å sirkulere oljen. Kanskje den til og med har skjært seg.

Skrevet

Hei

ser i serviceheftet at olje er skiftet på 30000,60000,90000 og på 120000

står ingenting om filterbytte....

skal kontakte Sulland i morgen, hvis det stemmer at min Skoda har haldex 4.... så er det jo et filter der !

takker ?

Skrevet
På 18.8.2018 den 17.42, Superb lll skrev:

Da kan det jo være at problemet har løst seg selv ved at Haldex har sluppet, uten at jeg kan noe om dette..........

Hadde jo vært interessant om du plasserte dekka akkurat slik de har stått, slik at du kan se hvordan det oppleves da. Om du prøver dette, så kom gjerne med en tilbakemelding, slik at vi kan lære enda litt mer. For andre kan jo oppleve de samme problemene som deg, og da er det jo greit om den endelige løsningen også står i tråden :) 

Hei

i dag da jeg tok en prøvetur, før jeg tenkte å bytte om på dekkene igjen, var bilen idiot igjen... ? Har bestilt storservice (150000)

på Bardufoss, Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter ! Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Skrevet
8 minutter siden, John strømmesen skrev:

 

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter ! Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Hæ? Det er jo helt talentløst!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...