Gå til innhold
Ila

Kjøreegenskaper


Anbefalte innlegg

Hei, har en Octavia 4x4 style 2018 model, den ble levert fra fabrikk med Hankook på 17 felg og dekk som standard. Mitt bruk av bilen er på mye små veier rundt i midt Norge og Vestlandet, altså mye svingete veier. Jeg føler kjøre egenskapene ikke er helt som forventet, føler flere ganger at jeg må overstyre. Noen som har erfaringer på andre dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ila skrev:

Hei, har en Octavia 4x4 style 2018 model, den ble levert fra fabrikk med Hankook på 17 felg og dekk som standard. Mitt bruk av bilen er på mye små veier rundt i midt Norge og Vestlandet, altså mye svingete veier. Jeg føler kjøre egenskapene ikke er helt som forventet, føler flere ganger at jeg må overstyre. Noen som har erfaringer på andre dekk?

Har en Octavia -18 modell... med 30k km på telleren nå.. 18" originale felger.. kan ikke si jeg har opplevde dette åsså.

Har 16" vinterfelger.. med ganske standard dimensjon. Kjøpt i etterkant.. dvs ikke originale.. angrer litt på at jeg gikk for 16" bare.. For her er jeg veldig utsatt for sidevind. Og det kan nok gi følelsen av overstyring. Selv om bilen sitter som støpt.. Så.. jeg kommer til å kjøre ut dekkene, så handler jeg nok noen større felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket understell har du på din bil @Ila?

For det kan jo også ha litt å si for hvordan bilen oppleves i svinger.

Det samme med riktig lufttrykk i dekka, men det går jeg ut i fra at du har.........?

Ellers så er det jo gjerne ganske store forskjeller/egenskaper på forskjellige dekk, men at dekk i dimensjonen 225/45-17" (som jeg regner med at du har som standard hjul) skal fungere slik synes jeg høres litt merkelig ut må jeg si. For dette ble jo bare for noen få år siden regnet som en litt mer «sportslig» dekkdimensjon, men  i dag så har dekk gjerne blitt både større ( i omkrets) og dimensjon enn det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 22.04, Ila skrev:

Hei, har en Octavia 4x4 style 2018 model, den ble levert fra fabrikk med Hankook på 17 felg og dekk som standard. Mitt bruk av bilen er på mye små veier rundt i midt Norge og Vestlandet, altså mye svingete veier. Jeg føler kjøre egenskapene ikke er helt som forventet, føler flere ganger at jeg må overstyre. Noen som har erfaringer på andre dekk?

Hva mener du med at du må overstyre? Er det slik at du må dreie mer på rattet enn forventet for at bilen skal følge svingen? Hvis det er slik, så er bilen understyrt, noe som ofte er tilfelle på forhjulsdrevne biler. Da vil bilen på en måte ha lyst til å gå mere rett frem enn vinkelen på hjula vil tilsi. I motsetning til bakhjulsdrevne, de er ofte overstyrte, de vil svinge mere enn rattutslaget sier. Det er i alle fall slik læreboken sier. 

Skoda's 4x4 er satt opp slik at de normalt er fremhjulsdrevne. Og spesielt hvis du går av gassen, bremser lett eller ikke gir på, så vil du oppleve en typisk understyring.  Hvis du derimot går inn i svingene med lavere fart og har gasspådrag som kanskje gir en liten fartsøkning gjennom svingen vil bilen bli mere nøytral eller etterhvert også overstyre (søke mer mot innersving). 

Jeg vil tro  det kommer litt an på hvilken bil du kommer fra, hva du er vant med fra din forrige bil. Kommer du fra en bil med bakhjulsdrift, så vil nok Skoda'n føles "tung i fronten". Det er nok forskjell mellom dekktyper og dekkmerker, men jeg tror ikke det er så store forskjeller. Det er kanskje merkbart mellom myke vinterdekk kontra sommerdekk, men jeg tror du skal slite med å skille mellom dekkmerer/-typer i en blindtest ved normal kjøring.

Det er klart at det er forskjell på 20 toms felger (for å ta i litt) og 17 når det gjelder kjørefølelse i svinger. Mindre høyde på dekkene (30 eller 35 profil kontra 45-profil) gir nok forskjellige egenskaper, både positivt og negativt.  Og igjen, det kommer an på hva du er vant til fra din forrige bil.

Og som det sies her, luftrykk i dekkene kan ha noe å si for kjøreopplevelsen. Prøv med litt høyere lufttrykk foran enn hva tabellen sier. Det kan være at det gir noe bedring på svingete veier fordi de dynamiske kreftene er større foran enn et normaltrykk er beregnet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...