Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Ila

Kjøreegenskaper

Recommended Posts

Hei, har en Octavia 4x4 style 2018 model, den ble levert fra fabrikk med Hankook på 17 felg og dekk som standard. Mitt bruk av bilen er på mye små veier rundt i midt Norge og Vestlandet, altså mye svingete veier. Jeg føler kjøre egenskapene ikke er helt som forventet, føler flere ganger at jeg må overstyre. Noen som har erfaringer på andre dekk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timer siden, Ila skrev:

Hei, har en Octavia 4x4 style 2018 model, den ble levert fra fabrikk med Hankook på 17 felg og dekk som standard. Mitt bruk av bilen er på mye små veier rundt i midt Norge og Vestlandet, altså mye svingete veier. Jeg føler kjøre egenskapene ikke er helt som forventet, føler flere ganger at jeg må overstyre. Noen som har erfaringer på andre dekk?

Har en Octavia -18 modell... med 30k km på telleren nå.. 18" originale felger.. kan ikke si jeg har opplevde dette åsså.

Har 16" vinterfelger.. med ganske standard dimensjon. Kjøpt i etterkant.. dvs ikke originale.. angrer litt på at jeg gikk for 16" bare.. For her er jeg veldig utsatt for sidevind. Og det kan nok gi følelsen av overstyring. Selv om bilen sitter som støpt.. Så.. jeg kommer til å kjøre ut dekkene, så handler jeg nok noen større felger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvilket understell har du på din bil @Ila?

For det kan jo også ha litt å si for hvordan bilen oppleves i svinger.

Det samme med riktig lufttrykk i dekka, men det går jeg ut i fra at du har.........?

Ellers så er det jo gjerne ganske store forskjeller/egenskaper på forskjellige dekk, men at dekk i dimensjonen 225/45-17" (som jeg regner med at du har som standard hjul) skal fungere slik synes jeg høres litt merkelig ut må jeg si. For dette ble jo bare for noen få år siden regnet som en litt mer «sportslig» dekkdimensjon, men  i dag så har dekk gjerne blitt både større ( i omkrets) og dimensjon enn det.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 20.9.2018 den 22.04, Ila skrev:

Hei, har en Octavia 4x4 style 2018 model, den ble levert fra fabrikk med Hankook på 17 felg og dekk som standard. Mitt bruk av bilen er på mye små veier rundt i midt Norge og Vestlandet, altså mye svingete veier. Jeg føler kjøre egenskapene ikke er helt som forventet, føler flere ganger at jeg må overstyre. Noen som har erfaringer på andre dekk?

Hva mener du med at du må overstyre? Er det slik at du må dreie mer på rattet enn forventet for at bilen skal følge svingen? Hvis det er slik, så er bilen understyrt, noe som ofte er tilfelle på forhjulsdrevne biler. Da vil bilen på en måte ha lyst til å gå mere rett frem enn vinkelen på hjula vil tilsi. I motsetning til bakhjulsdrevne, de er ofte overstyrte, de vil svinge mere enn rattutslaget sier. Det er i alle fall slik læreboken sier. 

Skoda's 4x4 er satt opp slik at de normalt er fremhjulsdrevne. Og spesielt hvis du går av gassen, bremser lett eller ikke gir på, så vil du oppleve en typisk understyring.  Hvis du derimot går inn i svingene med lavere fart og har gasspådrag som kanskje gir en liten fartsøkning gjennom svingen vil bilen bli mere nøytral eller etterhvert også overstyre (søke mer mot innersving). 

Jeg vil tro  det kommer litt an på hvilken bil du kommer fra, hva du er vant med fra din forrige bil. Kommer du fra en bil med bakhjulsdrift, så vil nok Skoda'n føles "tung i fronten". Det er nok forskjell mellom dekktyper og dekkmerker, men jeg tror ikke det er så store forskjeller. Det er kanskje merkbart mellom myke vinterdekk kontra sommerdekk, men jeg tror du skal slite med å skille mellom dekkmerer/-typer i en blindtest ved normal kjøring.

Det er klart at det er forskjell på 20 toms felger (for å ta i litt) og 17 når det gjelder kjørefølelse i svinger. Mindre høyde på dekkene (30 eller 35 profil kontra 45-profil) gir nok forskjellige egenskaper, både positivt og negativt.  Og igjen, det kommer an på hva du er vant til fra din forrige bil.

Og som det sies her, luftrykk i dekkene kan ha noe å si for kjøreopplevelsen. Prøv med litt høyere lufttrykk foran enn hva tabellen sier. Det kan være at det gir noe bedring på svingete veier fordi de dynamiske kreftene er større foran enn et normaltrykk er beregnet for.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Med tanke på at du har en 2019 diesel... Så regner jeg med at det kan være DPF som begynner å nærme seg fullt og trenger en regenerering ... Finn frem håndboka .. Og les der, for hva du skal gjøre  
    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...