Gå til innhold
Marius

Marius's Superb L&K 2.0 TDI 200hk 4x4 DSG 2021

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle,

Da gikk det inn bestilling hos forhandler igår, på nye Superb L&K 2.0TDI 200hk 4x4 2021 modellen.
Antatt levering ca uke 52 i år, men muligens før, stod noe om uke 45 i systemet til selger også. Så, vi krysser fingrene :) 

Denne gangen gikk man for Lava Blue, med orginale 18" felger og 17" vinterfelger, med Nokian piggfri.
Valgte litt ekstra utstyr også, tiltross for at L&K har mye fra før.
Gikk for oppvarmet frontrute, Norgespakke og komforpakke. :)

Mer informasjon kommer! Det gledes.

@Superb lll Frister kanskje med en fornyelse igjen snart? ;) 

• Lik 1
Skrevet

Gratulerer med bestilling av ny bil @Marius :) 

Ser ut til at du har bestilt deg en versjon av denne bilen omtrentlig som jeg ville ha gjort det selv :) 

Spennende farge du har valgt denne gangen, den er ikke så ofte benyttet på Superb i området her jeg bor, jeg ser den mest på Kodiaq her.

Joda en kan jo alltids ønske seg en ny/annen bil, men tiden er ikke der akkurat nå for min del.
Ellers så har jeg jo fremdeles et ønske om ny Superb 2,0/272hk 4x4, men fremdeles er både «sparegrisen» og fruen ikke helt enig med meg i det........ ;) 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Gratulerer med bestilling av ny bil @Marius :) 

Ser ut til at du har bestilt deg en versjon av denne bilen omtrentlig som jeg ville ha gjort det selv :) 

Spennende farge du har valgt denne gangen, den er ikke så ofte benyttet på Superb i området her jeg bor, jeg ser den mest på Kodiaq her.

Joda en kan jo alltids ønske seg en ny/annen bil, men tiden er ikke der akkurat nå for min del.
Ellers så har jeg jo fremdeles et ønske om ny Superb 2,0/272hk 4x4, men fremdeles er både «sparegrisen» og fruen ikke helt enig med meg i det........ ;) 

Takk ! :) 

Fargevalg var en lang vurdering, gikk først for Racing blue, men... Ombestemte meg etter noen timer og havnet på Lava Blue, fin mørkeblå farge :) Har ikke sett mange Superb her heller, med den fargen, så blir spennende. (Hjertet mitt sa Quartz grey denne gangen også, men samboer var ikke helt enig, selv om det er kun jeg som skal kjøre bilen, da hun har egen bil)

Kunne gjerne tenkt meg 2.0bensin jeg også, men med startpris på 626900,- Så, er det liksom ikke verdt det :P 
Denne ble "dyr" nok den, endte opp på en pris så jeg kunne vurdert veldig mye annet på markedet for å si det slik... :) 

Skrevet
På 22.9.2020 den 14.20, Marius skrev:

Hei alle,

Da gikk det inn bestilling hos forhandler igår, på nye Superb L&K 2.0TDI 200hk 4x4 2021 modellen.
Antatt levering ca uke 52 i år, men muligens før, stod noe om uke 45 i systemet til selger også. Så, vi krysser fingrene :) 

Denne gangen gikk man for Lava Blue, med orginale 18" felger og 17" vinterfelger, med Nokian piggfri.

Gratulerer.  Jeg bestilte min Superb Sportline i mai, og har enda ikke fått bekreftet bygge dato. Det eneste jeg nå vet er at det blir en 2021 modell, da 200Hk TDI motorene skulle bygges med f.o.m. denne uka her. Skal se du får bilen din før jeg får min. Begynner å bli lang ventetiden nå. 

Skrevet
2 timer siden, Stardustsilver skrev:

Gratulerer.  Jeg bestilte min Superb Sportline i mai, og har enda ikke fått bekreftet bygge dato. Det eneste jeg nå vet er at det blir en 2021 modell, da 200Hk TDI motorene skulle bygges med f.o.m. denne uka her. Skal se du får bilen din før jeg får min. Begynner å bli lang ventetiden nå. 

Takk, takk :) ja, prisene på nye motorene kom på fredag som var. 

Du ble nok berørt av covid-19 nedstenging på fabrikken. Dem hadde vel 1 mnd tror jeg det var tidligere i sommer. Håper jo jeg får den så tidlig så mulig :)

positivt for deg, er jo at du får 2021 modell, med ny motor, nytt ratt, MIB3 osv. Selv om det blir lang ventetid :/

Skrevet

Hehe, ja fargevalg er aldri en enkel sak ;) 

Selv har jeg hatt ønske om Business Grey metallic om jeg skulle bestille en ny Skoda Superb i dag, men etter at Race Blue metallic nå er tilgjengelig på Superb, så er jeg jammen ikke helt sikker lenger........
Tror nok likevel at jeg hadde blitt for «pinglete» og tatt det trygge valget med Business Grey metallic, men hadde muligens gått for Sportline i stedet for L&K som jeg har i dag, men helt sikker på det er jeg heller ikke ;) 
Årsaken til det er at jeg ikke er noen tilhenger av alle chrome-detaljene på L&K (eller Style), og så ønsker jeg Alcantara seter i stedet for skinnseter, og akkurat det har jeg blitt enda mer sikker på etter mitt første år med skinnseter i min Superb.......

Lava Blue metallic er en stillig farge, det er det ingen tvil om, så denne Superben blir du nok meget fornøyd med @Marius :)

De forandringene jeg hadde tatt i forhold til din bestilling er 19" sommerhjul (fordi jeg ikke liker hverken de tidligere -eller det nye 18" felgdesignet til Superb L&K), men det er jo opptil enhver hva en synes om det :) 
Ellers så hadde jeg også tatt med gir-paddles på rattet, men det er det eneste også, for som du allerede har skrevet her @Marius så er jo Superb L&K utgaven virkelig fylt opp med utstyr, og noe av det er jo heller ikke tilgjengelig på hverken Style eller Sportline som tilleggsutstyr.

Får håpe at ventetiden din ikke blir for lang @Marius, for å vente på en bestilt bil er ikke det artigste som finnes.........
Lykke til :) 

Skrevet
På 26.9.2020 den 19.59, Superb lll skrev:

Hehe, ja fargevalg er aldri en enkel sak ;) 

Selv har jeg hatt ønske om Business Grey metallic om jeg skulle bestille en ny Skoda Superb i dag, men etter at Race Blue metallic nå er tilgjengelig på Superb, så er jeg jammen ikke helt sikker lenger........
Tror nok likevel at jeg hadde blitt for «pinglete» og tatt det trygge valget med Business Grey metallic, men hadde muligens gått for Sportline i stedet for L&K som jeg har i dag, men helt sikker på det er jeg heller ikke ;) 
Årsaken til det er at jeg ikke er noen tilhenger av alle chrome-detaljene på L&K (eller Style), og så ønsker jeg Alcantara seter i stedet for skinnseter, og akkurat det har jeg blitt enda mer sikker på etter mitt første år med skinnseter i min Superb.......

Lava Blue metallic er en stillig farge, det er det ingen tvil om, så denne Superben blir du nok meget fornøyd med @Marius :)

De forandringene jeg hadde tatt i forhold til din bestilling er 19" sommerhjul (fordi jeg ikke liker hverken de tidligere -eller det nye 18" felgdesignet til Superb L&K), men det er jo opptil enhver hva en synes om det :) 
Ellers så hadde jeg også tatt med gir-paddles på rattet, men det er det eneste også, for som du allerede har skrevet her @Marius så er jo Superb L&K utgaven virkelig fylt opp med utstyr, og noe av det er jo heller ikke tilgjengelig på hverken Style eller Sportline som tilleggsutstyr.

Får håpe at ventetiden din ikke blir for lang @Marius, for å vente på en bestilt bil er ikke det artigste som finnes.........
Lykke til :) 

Iforhold til chrome lister vs sorte detaljer på bilen, så må jeg på en måte si meg enig i at den ser bedre ut med sorte detaljer.
Men, jeg er ihuga fan av veldig mye utstyr :P Sportline er kjempe tøff! Men, når du ender opp med èn pris på ganske så mye mer, enn L&K med nesten samme utstyr, så... Var på en måte valget enkelt. Da jeg syntes prislappen ble høy nok, til å være kun èn bil :) 
Gir-paddles gadd jeg rett og slett ikke denne gangen, har det på Octavia'en min, og kan telle på 2 hender hvor mange ganger jeg har brukt dem.. :P Ja, Lava Blue metallic er en stillig farge, håper jeg blir fornøyd :) 

Jeg venter ikke noe særlig enda, men... Uke 45 er jo 1 mnd unna nå, og det er da selger snakket om at den skulle bli produsert... Med antatt levering uke 52 :P  Så, skal ikke se bort ifra at i uke 46, blir det litt mas på selger, for å høre om det har skjedd noe :) 

Skrevet (endret)

Jeg er veldig fornøyd med Lava blue på min Kodiaq. Den skifter litt karakter avhengig av lyset. Det er synd at den nye Enyaq ikke leveres (ennå?) i denne fargen. 

Hvor mange Skodaer har du hatt, Marius?

Endret av tobor
Skrevet
36 minutter siden, tobor skrev:

Jeg er veldig fornøyd med Lava blue på min Kodiaq. Den skifter litt karakter avhengig av lyset. Det er synd at den nye Enyaq ikke leveres (ennå?) i denne fargen. 

Hvor mange Skodaer har du hatt, Marius?

Hei! :) 

Det høres bra ut! Satser på at det blir bra på Superb'en også! ;) 
Usikker på om Enyaq er å få tak i med denne fargen, men, er jo forholdsvis lang levering på disse også.

Det blir min andre skoda. Kom fra audi før jeg havnet på skoda ! :) 
Octavia'n forsvinner selvfølgelig når Superb'en kommer! :) 

Skrevet
På 22.9.2020 den 14.20, Marius skrev:

Hei alle,

Min bestilte Superb har også fått produksjonsuke 45 nå. Trolig 200HK Superb uke ☺

• Lik 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Selger bekreftet at bilen ankom Bremerhaven torsdag 19.11.21 :) 
Da venter den på ferja over til Norge, går 1-2 ferjer i uka.
Så, da får vi se hvordan ting blir ;) 

Skrevet

Snakket nettopp med selger igjen, bilen min er kommet til Oslo tidligere i uken.
Venter kun på transport til Skien. Så blir det utlevering lløpet av neste uke :D 

• Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da var jeg å hentet bilen på fredag (Igår), Fantastisk bil!

Synd det er skikkelig høstvær om dagen men regn og blåst hele tiden... Så har ikke fått tatt noen bilder enda :/

• Lik 1
Skrevet
17 timer siden, Marius skrev:

Da var jeg å hentet bilen på fredag (Igår), Fantastisk bil!

Synd det er skikkelig høstvær om dagen men regn og blåst hele tiden... Så har ikke fått tatt noen bilder enda :/

Gratulerer 👍

• Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

• Siste Innlegg

• En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
  • Opprett ny...