Gå til innhold
RuneT

Lakkbeskyttelse


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Til dere som har mottatt helt ny Kodiaq eller andre Skodaer for den saks skyld; har dere eller vurderte dere lakkbeskyttelse når bilen var ny, eller klarer en å holde bilen ved like med god gammeldags polering og håndvask? 

Mvh

Rune 

Skrevet

Tok ikke sjansen. Jeg vet litt for godt at selv om jeg er veldig flink til å vedlikeholde, og synes det er gøy med detailing, så sklir det ut. 

Og med en så stor bil som Kodiaqen, helsvart sportline, så skal du være flink og ha god tid for å holde bilen like pen som en tilsvarende med lakkforsegling. 

Jeg fikk lagt autoglym carbon shield på min for 3 måneder siden, har kjørt 9000km, og er glad jeg valgte lakkforseglingen. 

Skrevet

Da er noko med da. Eg er også nøye på bilhold, men da er liksom da med den første stripa og greier som er så kjedeleg. Kva må ein rekne med for pris på ein slik lakkforsegling jobb? Kikka litt på Ditec og dei skal vel ha rundt 9000kr (kostbare greier). Holder til i Bergen, så reknar med da er fleire aktørar på markedet der som er flinke på dette. 

Skrevet

Det var ikkje så galen pris! Ja eg har forstått da sånn at da er delte meiningar om Ditec. Uansett, eg får sjekke ut litt, og lange takk for svar?

Skrevet

Jeg bestilte Cosmic Polish Angel eller noe sånt på ny Kodiaq som jeg ikke har fått enda. Får selvsagt ikke tested med og uten, men jeg har ikke så mye plass til å stelle bilen og den blir stående utendørs, så jeg tok sjansen på at det hjelper litt. Når det gjeld hvilken type så må du nesten bare søke litt rundt og se hva slags erfaringer folk har gjort seg.

Skrevet

Takk for tilbakemeldingen! Ja eg skal undersøke rundtom, men da er eit hav av produkter der ute! Kva betalte du for den behandlingen? 

Skrevet

Bare husk at enhver lakkbeskyttelse stort sett  kommer med flere kostnader enn det som blir utført den første gangen, for at beskyttelsen  skal beholde effekten så må de fleste ha «vedlikeholdsbehandlinger».

Jeg vurderte sterkt en ceramisk beskyttelse til min nye Octavia, og da var det Ditec ceramic ultra som på ingen måte kan sammenlignes med en vanlig Ditec behandling (det hadde jeg på min forrige bil, og det kommer jeg aldri til å velge igjen). En Ditec ceramic ultra behandling kostet ca 9.000,-, og måtte gjentas en gang i året for 1.000,-  -  1.500,- Så enkelte behandlinger kan bli ganske kostbare totalt sett.

Denne Octaviaen har jeg valgt en voksbeskyttelse på, men det er heller ikke noe som fungerer for evig, så det må også jevnlig behandles enten på egen hånd, eller ved at en leverer bilen til en bilpleier, og dette koster jo også en del penger. Enten i form av kjøp av produkter (og evt poleringsmaskin), eller ved at en leverer bilen inn til behandling ved behov.

Så forhør deg litt om de forskjellige typer lakkbeskyttelse som finnes, og velg den som vil fungere best for hvor du kjører for det meste (evt. mye saltede veier), hvilke muligheter du har for vedlikehold/vask vinterstid. Så et lite tilleggstips, velg heller noen med et godt rykte og som gjør en skikkelig jobb (grunnarbeid), enn å velge den billigste, for en får stort sett det en betaler for (med noen unntak selvfølgelig).

Skrevet (endret)

Veldig mange gode poenger her@Superb llllll, og takk for mange gode tips! Eg skal sjekke ut litt i Bergensområdet, og dei bør jo ha eindel her mtp mykje salting og dårleg vær. Veit heller ikkje kva som er gjort med bilen når den kjeme frå fabrikk, ei heller om lakken er sterk på desse Skodaene. Har du nokon formeninger om dette? 

Endret av RuneT
Skrevet (endret)

Bilene leveres med en hvit beskyttelsesfolie fra fabrikk, som stort sett kun dekker panser, tak og deler av bakluken. Og bilene utsettes for veldig mye forurensing på sine transportetapper hit til Norge, så bilene er ikke så rene som en skulle tro........

Bilene leveres stort sett ubeskyttet til kundene, såfremt kunden ikke har bestilt noe mer. De blir kun klargjort, og dessverre så synes det altfor ofte hvor dårlig tid de har for klargjøring av hver enkelt bil. Det er ofte kjørespor fra poleringsmaskiner, det sitter igjen rester av understelsbehandlingen under dørkanter/dørlister, vinduer har merker etter sugekopper etter montering fra fabrikk, etc, og dette er ikke for at de ikke har kunnskaper om dette, men kun for at det ikke blir satt av tid nok til en skikkelig klargjøring pga pris og tidspress.

Jeg bestilte en ekstra understellsbehandling til min Octavia fordi jeg også kjører i veldig mye salt på Østlandet i løpet av vinterhalvåret, og så bestilte jeg en lakkbeskyttelse fra et bilpleiefirma jeg vet gjør en meget god jobb. I sammenheng med dette, så «presset» jeg igjennom at dette firmaet også skulle ta seg av all klargjøring på denne bilen. Forhandler var litt motvillige til det i starten fordi det ble noen ekstra kostnader for dem, men denne kunden her fikk det som han ville likevel :) 

 

Anbefaler deg å lese dette og se litt på denne videoen her fra Bilpleiekongen, så ser du hva han fant på lakken på en helt ny bil, det har overrasket ganske mange personer.........

https://bilpleiekongen.no/gir-bil-perfekt/

Han har forresten også ganske mange andre fine og lærerike videoer, uten at jeg skal påstå at det kun er hva han gjør som er løsningen. Men det er interessant å se hva som faktisk finnes av forskjellige midler og hvor effektivt en bilvask kan gjøres.

 

Denne boken er også veldig lærerik,

http://bilvaskeboka.no

Lykke til med ny bil @RuneT :) 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Dette var interessant, og fantastisk nyttig for meg som for første gong har undt meg ein ny bil! 

Da eg har bestilt til no er understellsbehandling til bilen med støydemping (Dinitrol). Dette er godkjent frå Møller og sjølv om Kodiaq'n i utgongspunktet er stille, vil ei støydemping gjere da enno stillare. Men, da eg fann ut etter at eg fekk prisen på understellsbehandling, var at dette kun var ein vognbunnsbehandling der ingen hulrom ble tatt. Dette syntes eg var rart, men eg kunne legge til 1200kr på denne behandlinga og få tatt alle hulrom i tillegg. Dette anser eg som vel anvendte 1200kr sjølv om bilen er behandla frå fabrikk i alle hulrom og kanaler. . Da gjelde å være litt våken rett og slett og tørre å undersøke litt sjølv? 

Eg snakka forresten med ein kollega angåande lakkbeskyttelse. Han er ganske grundig og nøye med sin bil, og er i "dybden" når da gjelde bilhold. Da han kunne sei var at ein "sealer / coating" blir bra og danner ei blank hinne på bilen. God gammeldags voks derimot får fram dybden i lakken samstundes som da blir blankt. Så har ein tid så er da kanskje like greit å polere bilen 1-2 gonger i året, og ein vil ha ein flott bil i mangen år. Ein står litt meir friare og ein kan bruke mange forskjellige produkter utan at da skadar voksen, mens ein coating kan være kresen på vaskemidlene mtp. om den tar skade av da. Så ja, eg begynner vel å helle mot konvensjonell "vask-og-polering", men begynte å tenke på lakkbehanling når eg først skulle kjøpe meg ny bil. 

Mange takk for da, gledar meg til skikkeleg nybil?

Endret av RuneT
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Spanderte på Modesta BC-05 glass/nanocoat på Kodiaqen når jeg fikk de for 3 måneder siden. Prisen kom på 12500 for bilen, og 2500 per felgsett.
Coaten ligger like fint, og perler like godt som rett etter den ble lagt. Har sett bilder av biler som fikk lagt på Modesta glasscoat for 2 år siden (40.000 km) som også ser fantastisk bra ut.

Perlingen og forseglingen vedlikeholdes ved å vaskes med Modesta Smoke 2-3 ganger i året. Antatt levetid er mellom 3 og 5 år, selv om Modesta skriver 3 til 10 år.

 

Edit: I tillegg kjørte jeg Dinitrol understellsbehandling, slik du også har bestilt.

Endret av TheHaughom
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Eg endte opp med (etter mykje om og men) for Sonax Gullpakka (keramisk coating, 2 komponent). Ikkje så dyrt og krever ikkje for mykje eller for dyr etterbehandling. 5400kr må seiast å være ein god pris på behandlingen inkludert 2 sett felger. Etterbehandling koster 490 pr år. 

Endret av RuneT
Skrevet

Håper du blir fornøyd. :)

Det er ikke godt å forstå seg på hva alle de forskjellige typene behandling faktisk er og hva slags etterbehandling de har. Noen skal ha 5000+ for etterbehandling etter 1-2 år, mens andre tar 490.

Hva gjør de på en etterbehandling som koster 490? Får jo knapt bilen inn dørene før du er oppe i den prisen.

Skrevet

Ja da håpar eg også😊

Da viste seg at det var jo ein jungel der ute med både forskjellige typar lakkbeskyttelse og tilhøyrande erfaringar med desse, så eg måtte tilslutt gå etter magefølelsen. Firmaet eg valgte har fått veldig gode tilbakemeldinger og Sonax er eit gamalt godt merke, så eg har trua👍

Ja da kan du sei, men då går dei over bilen og ser etter ujevnheiter i beskyttelsen og gir den ein behandling til for at den holde i 1-2 år til. Holdbarheita på sjølve lakkbeslyttelsen er satt til 6 år. 

Er du fornøyd med den du valgte? 

  • Lik 1
Skrevet

Har ikke fått bilen enda, så det er litt tidlig å si, men det ser ut som det går på frem med WLTP-testingen, så over nyttår en gang håper jeg på å få den.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...