Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Lakkbeskyttelse

Recommended Posts

Hei

Til dere som har mottatt helt ny Kodiaq eller andre Skodaer for den saks skyld; har dere eller vurderte dere lakkbeskyttelse når bilen var ny, eller klarer en å holde bilen ved like med god gammeldags polering og håndvask? 

Mvh

Rune 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tok ikke sjansen. Jeg vet litt for godt at selv om jeg er veldig flink til å vedlikeholde, og synes det er gøy med detailing, så sklir det ut. 

Og med en så stor bil som Kodiaqen, helsvart sportline, så skal du være flink og ha god tid for å holde bilen like pen som en tilsvarende med lakkforsegling. 

Jeg fikk lagt autoglym carbon shield på min for 3 måneder siden, har kjørt 9000km, og er glad jeg valgte lakkforseglingen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er noko med da. Eg er også nøye på bilhold, men da er liksom da med den første stripa og greier som er så kjedeleg. Kva må ein rekne med for pris på ein slik lakkforsegling jobb? Kikka litt på Ditec og dei skal vel ha rundt 9000kr (kostbare greier). Holder til i Bergen, så reknar med da er fleire aktørar på markedet der som er flinke på dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg betalte 4990,-, for autoglym carbon shield. Ditec er det mange som er fornøyd med, men like mange som er veldig misfornøyd også. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ikkje så galen pris! Ja eg har forstått da sånn at da er delte meiningar om Ditec. Uansett, eg får sjekke ut litt, og lange takk for svar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte Cosmic Polish Angel eller noe sånt på ny Kodiaq som jeg ikke har fått enda. Får selvsagt ikke tested med og uten, men jeg har ikke så mye plass til å stelle bilen og den blir stående utendørs, så jeg tok sjansen på at det hjelper litt. Når det gjeld hvilken type så må du nesten bare søke litt rundt og se hva slags erfaringer folk har gjort seg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen! Ja eg skal undersøke rundtom, men da er eit hav av produkter der ute! Kva betalte du for den behandlingen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare husk at enhver lakkbeskyttelse stort sett  kommer med flere kostnader enn det som blir utført den første gangen, for at beskyttelsen  skal beholde effekten så må de fleste ha «vedlikeholdsbehandlinger».

Jeg vurderte sterkt en ceramisk beskyttelse til min nye Octavia, og da var det Ditec ceramic ultra som på ingen måte kan sammenlignes med en vanlig Ditec behandling (det hadde jeg på min forrige bil, og det kommer jeg aldri til å velge igjen). En Ditec ceramic ultra behandling kostet ca 9.000,-, og måtte gjentas en gang i året for 1.000,-  -  1.500,- Så enkelte behandlinger kan bli ganske kostbare totalt sett.

Denne Octaviaen har jeg valgt en voksbeskyttelse på, men det er heller ikke noe som fungerer for evig, så det må også jevnlig behandles enten på egen hånd, eller ved at en leverer bilen til en bilpleier, og dette koster jo også en del penger. Enten i form av kjøp av produkter (og evt poleringsmaskin), eller ved at en leverer bilen inn til behandling ved behov.

Så forhør deg litt om de forskjellige typer lakkbeskyttelse som finnes, og velg den som vil fungere best for hvor du kjører for det meste (evt. mye saltede veier), hvilke muligheter du har for vedlikehold/vask vinterstid. Så et lite tilleggstips, velg heller noen med et godt rykte og som gjør en skikkelig jobb (grunnarbeid), enn å velge den billigste, for en får stort sett det en betaler for (med noen unntak selvfølgelig).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig mange gode poenger her@Superb llllll, og takk for mange gode tips! Eg skal sjekke ut litt i Bergensområdet, og dei bør jo ha eindel her mtp mykje salting og dårleg vær. Veit heller ikkje kva som er gjort med bilen når den kjeme frå fabrikk, ei heller om lakken er sterk på desse Skodaene. Har du nokon formeninger om dette? 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilene leveres med en hvit beskyttelsesfolie fra fabrikk, som stort sett kun dekker panser, tak og deler av bakluken. Og bilene utsettes for veldig mye forurensing på sine transportetapper hit til Norge, så bilene er ikke så rene som en skulle tro........

Bilene leveres stort sett ubeskyttet til kundene, såfremt kunden ikke har bestilt noe mer. De blir kun klargjort, og dessverre så synes det altfor ofte hvor dårlig tid de har for klargjøring av hver enkelt bil. Det er ofte kjørespor fra poleringsmaskiner, det sitter igjen rester av understelsbehandlingen under dørkanter/dørlister, vinduer har merker etter sugekopper etter montering fra fabrikk, etc, og dette er ikke for at de ikke har kunnskaper om dette, men kun for at det ikke blir satt av tid nok til en skikkelig klargjøring pga pris og tidspress.

Jeg bestilte en ekstra understellsbehandling til min Octavia fordi jeg også kjører i veldig mye salt på Østlandet i løpet av vinterhalvåret, og så bestilte jeg en lakkbeskyttelse fra et bilpleiefirma jeg vet gjør en meget god jobb. I sammenheng med dette, så «presset» jeg igjennom at dette firmaet også skulle ta seg av all klargjøring på denne bilen. Forhandler var litt motvillige til det i starten fordi det ble noen ekstra kostnader for dem, men denne kunden her fikk det som han ville likevel :) 

 

Anbefaler deg å lese dette og se litt på denne videoen her fra Bilpleiekongen, så ser du hva han fant på lakken på en helt ny bil, det har overrasket ganske mange personer.........

https://bilpleiekongen.no/gir-bil-perfekt/

Han har forresten også ganske mange andre fine og lærerike videoer, uten at jeg skal påstå at det kun er hva han gjør som er løsningen. Men det er interessant å se hva som faktisk finnes av forskjellige midler og hvor effektivt en bilvask kan gjøres.

 

Denne boken er også veldig lærerik,

http://bilvaskeboka.no

Lykke til med ny bil @RuneT :) 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette var interessant, og fantastisk nyttig for meg som for første gong har undt meg ein ny bil! 

Da eg har bestilt til no er understellsbehandling til bilen med støydemping (Dinitrol). Dette er godkjent frå Møller og sjølv om Kodiaq'n i utgongspunktet er stille, vil ei støydemping gjere da enno stillare. Men, da eg fann ut etter at eg fekk prisen på understellsbehandling, var at dette kun var ein vognbunnsbehandling der ingen hulrom ble tatt. Dette syntes eg var rart, men eg kunne legge til 1200kr på denne behandlinga og få tatt alle hulrom i tillegg. Dette anser eg som vel anvendte 1200kr sjølv om bilen er behandla frå fabrikk i alle hulrom og kanaler. . Da gjelde å være litt våken rett og slett og tørre å undersøke litt sjølv? 

Eg snakka forresten med ein kollega angåande lakkbeskyttelse. Han er ganske grundig og nøye med sin bil, og er i "dybden" når da gjelde bilhold. Da han kunne sei var at ein "sealer / coating" blir bra og danner ei blank hinne på bilen. God gammeldags voks derimot får fram dybden i lakken samstundes som da blir blankt. Så har ein tid så er da kanskje like greit å polere bilen 1-2 gonger i året, og ein vil ha ein flott bil i mangen år. Ein står litt meir friare og ein kan bruke mange forskjellige produkter utan at da skadar voksen, mens ein coating kan være kresen på vaskemidlene mtp. om den tar skade av da. Så ja, eg begynner vel å helle mot konvensjonell "vask-og-polering", men begynte å tenke på lakkbehanling når eg først skulle kjøpe meg ny bil. 

Mange takk for da, gledar meg til skikkeleg nybil?

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spanderte på Modesta BC-05 glass/nanocoat på Kodiaqen når jeg fikk de for 3 måneder siden. Prisen kom på 12500 for bilen, og 2500 per felgsett.
Coaten ligger like fint, og perler like godt som rett etter den ble lagt. Har sett bilder av biler som fikk lagt på Modesta glasscoat for 2 år siden (40.000 km) som også ser fantastisk bra ut.

Perlingen og forseglingen vedlikeholdes ved å vaskes med Modesta Smoke 2-3 ganger i året. Antatt levetid er mellom 3 og 5 år, selv om Modesta skriver 3 til 10 år.

 

Edit: I tillegg kjørte jeg Dinitrol understellsbehandling, slik du også har bestilt.

Edited by TheHaughom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eg endte opp med (etter mykje om og men) for Sonax Gullpakka (keramisk coating, 2 komponent). Ikkje så dyrt og krever ikkje for mykje eller for dyr etterbehandling. 5400kr må seiast å være ein god pris på behandlingen inkludert 2 sett felger. Etterbehandling koster 490 pr år. 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håper du blir fornøyd. :)

Det er ikke godt å forstå seg på hva alle de forskjellige typene behandling faktisk er og hva slags etterbehandling de har. Noen skal ha 5000+ for etterbehandling etter 1-2 år, mens andre tar 490.

Hva gjør de på en etterbehandling som koster 490? Får jo knapt bilen inn dørene før du er oppe i den prisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja da håpar eg også😊

Da viste seg at det var jo ein jungel der ute med både forskjellige typar lakkbeskyttelse og tilhøyrande erfaringar med desse, så eg måtte tilslutt gå etter magefølelsen. Firmaet eg valgte har fått veldig gode tilbakemeldinger og Sonax er eit gamalt godt merke, så eg har trua👍

Ja da kan du sei, men då går dei over bilen og ser etter ujevnheiter i beskyttelsen og gir den ein behandling til for at den holde i 1-2 år til. Holdbarheita på sjølve lakkbeslyttelsen er satt til 6 år. 

Er du fornøyd med den du valgte? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke fått bilen enda, så det er litt tidlig å si, men det ser ut som det går på frem med WLTP-testingen, så over nyttår en gang håper jeg på å få den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Med tanke på at du har en 2019 diesel... Så regner jeg med at det kan være DPF som begynner å nærme seg fullt og trenger en regenerering ... Finn frem håndboka .. Og les der, for hva du skal gjøre  
    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...