Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Lakkbeskyttelse

Recommended Posts

Hei

Til dere som har mottatt helt ny Kodiaq eller andre Skodaer for den saks skyld; har dere eller vurderte dere lakkbeskyttelse når bilen var ny, eller klarer en å holde bilen ved like med god gammeldags polering og håndvask? 

Mvh

Rune 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tok ikke sjansen. Jeg vet litt for godt at selv om jeg er veldig flink til å vedlikeholde, og synes det er gøy med detailing, så sklir det ut. 

Og med en så stor bil som Kodiaqen, helsvart sportline, så skal du være flink og ha god tid for å holde bilen like pen som en tilsvarende med lakkforsegling. 

Jeg fikk lagt autoglym carbon shield på min for 3 måneder siden, har kjørt 9000km, og er glad jeg valgte lakkforseglingen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er noko med da. Eg er også nøye på bilhold, men da er liksom da med den første stripa og greier som er så kjedeleg. Kva må ein rekne med for pris på ein slik lakkforsegling jobb? Kikka litt på Ditec og dei skal vel ha rundt 9000kr (kostbare greier). Holder til i Bergen, så reknar med da er fleire aktørar på markedet der som er flinke på dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg betalte 4990,-, for autoglym carbon shield. Ditec er det mange som er fornøyd med, men like mange som er veldig misfornøyd også. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ikkje så galen pris! Ja eg har forstått da sånn at da er delte meiningar om Ditec. Uansett, eg får sjekke ut litt, og lange takk for svar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte Cosmic Polish Angel eller noe sånt på ny Kodiaq som jeg ikke har fått enda. Får selvsagt ikke tested med og uten, men jeg har ikke så mye plass til å stelle bilen og den blir stående utendørs, så jeg tok sjansen på at det hjelper litt. Når det gjeld hvilken type så må du nesten bare søke litt rundt og se hva slags erfaringer folk har gjort seg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen! Ja eg skal undersøke rundtom, men da er eit hav av produkter der ute! Kva betalte du for den behandlingen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare husk at enhver lakkbeskyttelse stort sett  kommer med flere kostnader enn det som blir utført den første gangen, for at beskyttelsen  skal beholde effekten så må de fleste ha «vedlikeholdsbehandlinger».

Jeg vurderte sterkt en ceramisk beskyttelse til min nye Octavia, og da var det Ditec ceramic ultra som på ingen måte kan sammenlignes med en vanlig Ditec behandling (det hadde jeg på min forrige bil, og det kommer jeg aldri til å velge igjen). En Ditec ceramic ultra behandling kostet ca 9.000,-, og måtte gjentas en gang i året for 1.000,-  -  1.500,- Så enkelte behandlinger kan bli ganske kostbare totalt sett.

Denne Octaviaen har jeg valgt en voksbeskyttelse på, men det er heller ikke noe som fungerer for evig, så det må også jevnlig behandles enten på egen hånd, eller ved at en leverer bilen til en bilpleier, og dette koster jo også en del penger. Enten i form av kjøp av produkter (og evt poleringsmaskin), eller ved at en leverer bilen inn til behandling ved behov.

Så forhør deg litt om de forskjellige typer lakkbeskyttelse som finnes, og velg den som vil fungere best for hvor du kjører for det meste (evt. mye saltede veier), hvilke muligheter du har for vedlikehold/vask vinterstid. Så et lite tilleggstips, velg heller noen med et godt rykte og som gjør en skikkelig jobb (grunnarbeid), enn å velge den billigste, for en får stort sett det en betaler for (med noen unntak selvfølgelig).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig mange gode poenger her@Superb llllll, og takk for mange gode tips! Eg skal sjekke ut litt i Bergensområdet, og dei bør jo ha eindel her mtp mykje salting og dårleg vær. Veit heller ikkje kva som er gjort med bilen når den kjeme frå fabrikk, ei heller om lakken er sterk på desse Skodaene. Har du nokon formeninger om dette? 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilene leveres med en hvit beskyttelsesfolie fra fabrikk, som stort sett kun dekker panser, tak og deler av bakluken. Og bilene utsettes for veldig mye forurensing på sine transportetapper hit til Norge, så bilene er ikke så rene som en skulle tro........

Bilene leveres stort sett ubeskyttet til kundene, såfremt kunden ikke har bestilt noe mer. De blir kun klargjort, og dessverre så synes det altfor ofte hvor dårlig tid de har for klargjøring av hver enkelt bil. Det er ofte kjørespor fra poleringsmaskiner, det sitter igjen rester av understelsbehandlingen under dørkanter/dørlister, vinduer har merker etter sugekopper etter montering fra fabrikk, etc, og dette er ikke for at de ikke har kunnskaper om dette, men kun for at det ikke blir satt av tid nok til en skikkelig klargjøring pga pris og tidspress.

Jeg bestilte en ekstra understellsbehandling til min Octavia fordi jeg også kjører i veldig mye salt på Østlandet i løpet av vinterhalvåret, og så bestilte jeg en lakkbeskyttelse fra et bilpleiefirma jeg vet gjør en meget god jobb. I sammenheng med dette, så «presset» jeg igjennom at dette firmaet også skulle ta seg av all klargjøring på denne bilen. Forhandler var litt motvillige til det i starten fordi det ble noen ekstra kostnader for dem, men denne kunden her fikk det som han ville likevel :) 

 

Anbefaler deg å lese dette og se litt på denne videoen her fra Bilpleiekongen, så ser du hva han fant på lakken på en helt ny bil, det har overrasket ganske mange personer.........

https://bilpleiekongen.no/gir-bil-perfekt/

Han har forresten også ganske mange andre fine og lærerike videoer, uten at jeg skal påstå at det kun er hva han gjør som er løsningen. Men det er interessant å se hva som faktisk finnes av forskjellige midler og hvor effektivt en bilvask kan gjøres.

 

Denne boken er også veldig lærerik,

http://bilvaskeboka.no

Lykke til med ny bil @RuneT :) 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette var interessant, og fantastisk nyttig for meg som for første gong har undt meg ein ny bil! 

Da eg har bestilt til no er understellsbehandling til bilen med støydemping (Dinitrol). Dette er godkjent frå Møller og sjølv om Kodiaq'n i utgongspunktet er stille, vil ei støydemping gjere da enno stillare. Men, da eg fann ut etter at eg fekk prisen på understellsbehandling, var at dette kun var ein vognbunnsbehandling der ingen hulrom ble tatt. Dette syntes eg var rart, men eg kunne legge til 1200kr på denne behandlinga og få tatt alle hulrom i tillegg. Dette anser eg som vel anvendte 1200kr sjølv om bilen er behandla frå fabrikk i alle hulrom og kanaler. . Da gjelde å være litt våken rett og slett og tørre å undersøke litt sjølv? 

Eg snakka forresten med ein kollega angåande lakkbeskyttelse. Han er ganske grundig og nøye med sin bil, og er i "dybden" når da gjelde bilhold. Da han kunne sei var at ein "sealer / coating" blir bra og danner ei blank hinne på bilen. God gammeldags voks derimot får fram dybden i lakken samstundes som da blir blankt. Så har ein tid så er da kanskje like greit å polere bilen 1-2 gonger i året, og ein vil ha ein flott bil i mangen år. Ein står litt meir friare og ein kan bruke mange forskjellige produkter utan at da skadar voksen, mens ein coating kan være kresen på vaskemidlene mtp. om den tar skade av da. Så ja, eg begynner vel å helle mot konvensjonell "vask-og-polering", men begynte å tenke på lakkbehanling når eg først skulle kjøpe meg ny bil. 

Mange takk for da, gledar meg til skikkeleg nybil?

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spanderte på Modesta BC-05 glass/nanocoat på Kodiaqen når jeg fikk de for 3 måneder siden. Prisen kom på 12500 for bilen, og 2500 per felgsett.
Coaten ligger like fint, og perler like godt som rett etter den ble lagt. Har sett bilder av biler som fikk lagt på Modesta glasscoat for 2 år siden (40.000 km) som også ser fantastisk bra ut.

Perlingen og forseglingen vedlikeholdes ved å vaskes med Modesta Smoke 2-3 ganger i året. Antatt levetid er mellom 3 og 5 år, selv om Modesta skriver 3 til 10 år.

 

Edit: I tillegg kjørte jeg Dinitrol understellsbehandling, slik du også har bestilt.

Edited by TheHaughom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eg endte opp med (etter mykje om og men) for Sonax Gullpakka (keramisk coating, 2 komponent). Ikkje så dyrt og krever ikkje for mykje eller for dyr etterbehandling. 5400kr må seiast å være ein god pris på behandlingen inkludert 2 sett felger. Etterbehandling koster 490 pr år. 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håper du blir fornøyd. :)

Det er ikke godt å forstå seg på hva alle de forskjellige typene behandling faktisk er og hva slags etterbehandling de har. Noen skal ha 5000+ for etterbehandling etter 1-2 år, mens andre tar 490.

Hva gjør de på en etterbehandling som koster 490? Får jo knapt bilen inn dørene før du er oppe i den prisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja da håpar eg også😊

Da viste seg at det var jo ein jungel der ute med både forskjellige typar lakkbeskyttelse og tilhøyrande erfaringar med desse, så eg måtte tilslutt gå etter magefølelsen. Firmaet eg valgte har fått veldig gode tilbakemeldinger og Sonax er eit gamalt godt merke, så eg har trua👍

Ja da kan du sei, men då går dei over bilen og ser etter ujevnheiter i beskyttelsen og gir den ein behandling til for at den holde i 1-2 år til. Holdbarheita på sjølve lakkbeslyttelsen er satt til 6 år. 

Er du fornøyd med den du valgte? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke fått bilen enda, så det er litt tidlig å si, men det ser ut som det går på frem med WLTP-testingen, så over nyttår en gang håper jeg på å få den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Så ”godt” å se at andre også har problemer. Har mye av samme problemene som deg. Har en 2020 Kodiaq.  Har flere ganger opplevd at CarPlay kobler inn og ut, samt at den ikke vil starte. Har også opplevd ved et par anledninger at ryggekameraet ikke starter.  En annen ting som irriterer meg er at et pr ganger når jeg rygger bilen inn i garasjen kommer en slags nødmodus, der det piper høyt og bilen bremser.    Når det kommer til iPhone-problemet bruker jeg iPhone 11 pro, mens fruen bruker iPhone X. Ingen forskjell der. Akkurat når det kommer til CarPlay tror jeg det er et VAG-problem, da jeg har nøyaktig samme problem i min 2019 Transporter T6. Har ikke hatt Skodaen inne på verksted for dette enda, men Transporteren har vært inne flere ganger. Tror ikke de har noen løsning...
    • Dette er vel ganske normalt på VAG biler. Som regel er dette resultatet av avfetting/sterke såper, som dem ikke tåler. Vær alltid påpasselig med å ikke bruke avfetting over dørhåndtak og en ganske ph nøytral såpe over dørhåndtak. Så slipper man dette. Mange sier det hjelper å polere opp chromelistene igjen.
    • Mine vinduslister har fått "flekktyfus". Krommen rundt grillen er fin og blank når jeg gjør den ren, mens vinduslistene er av en helt annen type. Mye mattere i utgangspunktet, og nå har de blitt skikkelig skjoldete i tillegg. Jeg får de ikke "rene"
    • Hei. Jeg skrev et innlegg på siden om Kodiaq, men der var det ikke så mange som hadde problemer med CarPlay, så jeg tenkte å høre på generelt nivå. Verdt å nevne at jeg har Amundsen og ikke Colombus, kanskje. CarPlay kan av og til ikke starte. CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen. CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen. Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger. Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth. Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om. Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres. Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på. Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene. Klokka kan plutselig vise 1 time feil. Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Men jeg synes ikke det har blitt så mye bedre.    Dette er jo en ny bil, og slikt skal jo ikke forekomme, synes jeg.
    • Oppdaget etter 1,5 års bruk at dei kromma vinduslistene på Kodiaqen har begynt å få eit kvitt belegg på seg.  Har nokon erfaring med dette og kva som eventuelt kan fjerne da utan å gjere ytterlegare skade? Er dette vanleg å få på den type lister? Da ser ikkje ut som om grillen eller listene på siderutene bak har fått dette, berre listene på dørene.   
    • Dette har jeg ikke tenkt på å sjekke... Verkstedet har heller ikke spurt     Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Det hjalp litt, det ble bedre, men feilene uteblir ikke
    • Uten at jeg har fasiten så virker det jo nesten som det er flere feil her @Espen. Feil på bilens infotainmentsytem, og da en feil som (dessverre) ikke er permanent og gjør feilsøking vanskelig for verkstedet. Mulig feil på f.eks. ryggelysbryteren som skal gi signaler til infotainmentsystemet og aktivere ryggekameraet. Virker forresten bilens ryggelys når ryggekameraet/skjermen ikke fungerer? Skulle jo trodde at en SW update skulle løst dette, men når det ikke hjelper så er det vel kanskje bytte av deler/skjerm som er neste steg på to-do-listen for verkstedet.......? Det er synd at du har slike feil som dette @Espen, håper at verkstedet finner ut av dette for deg, lykke til  
    • Det burde jo være unødvendig, for dette kunne fint vært unngått med f.eks. en gummilist i toppen av døråpningen som ledet bort vannet når en åpner dørene, har som tidligere nevnt også det samme problemet på min Superb. Jeg har med meg en tørkerull i bilen som jeg bare tørker av vannet som er på oversiden av bakdørene før jeg åpner dem, da unngår jeg i hvert fall at baksetene blir våte når dørene åpnes. Ikke den beste løsningen det heller og burde vært unødvendig, men i mangel på andre løsninger, så gjør jeg det så enkelt som mulig.
    • Etter forbrukerkjøpsloven har forhandlar/verkstad 3 forsøk på utbetring/reparasjon av samme feil, so stå på ditt.
    • Ja, jeg har fått beskjed om jeg kan få dette på film. Og det har jeg fått til, unntatt baklukelåsen. Jeg er baki der 7-8 ganger i løpet av en arbeidsdag. Det blir 16 åpninger i løpet av én dag. I begynnelsen filmet jeg hver åpning..... men det blir tungvindt etterhvert og så glemmer jeg det en gang.... og selvsagt skjer det da.... Jeg har fått time til å bytte denne låsen da. Det er bra. Verkstedet sier at de har hørt om noen tilfeller som jeg har opplevd, men de sier også at det ordner seg etter en oppdatering av Amundsen. Det gjelder ikke min bil, for det har vi allerede prøvd. Dette er en pågående sak med verkstedet.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...