Gå til innhold
RuneT

Lakkbeskyttelse


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Til dere som har mottatt helt ny Kodiaq eller andre Skodaer for den saks skyld; har dere eller vurderte dere lakkbeskyttelse når bilen var ny, eller klarer en å holde bilen ved like med god gammeldags polering og håndvask? 

Mvh

Rune 

Skrevet

Tok ikke sjansen. Jeg vet litt for godt at selv om jeg er veldig flink til å vedlikeholde, og synes det er gøy med detailing, så sklir det ut. 

Og med en så stor bil som Kodiaqen, helsvart sportline, så skal du være flink og ha god tid for å holde bilen like pen som en tilsvarende med lakkforsegling. 

Jeg fikk lagt autoglym carbon shield på min for 3 måneder siden, har kjørt 9000km, og er glad jeg valgte lakkforseglingen. 

Skrevet

Da er noko med da. Eg er også nøye på bilhold, men da er liksom da med den første stripa og greier som er så kjedeleg. Kva må ein rekne med for pris på ein slik lakkforsegling jobb? Kikka litt på Ditec og dei skal vel ha rundt 9000kr (kostbare greier). Holder til i Bergen, så reknar med da er fleire aktørar på markedet der som er flinke på dette. 

Skrevet

Det var ikkje så galen pris! Ja eg har forstått da sånn at da er delte meiningar om Ditec. Uansett, eg får sjekke ut litt, og lange takk for svar?

Skrevet

Jeg bestilte Cosmic Polish Angel eller noe sånt på ny Kodiaq som jeg ikke har fått enda. Får selvsagt ikke tested med og uten, men jeg har ikke så mye plass til å stelle bilen og den blir stående utendørs, så jeg tok sjansen på at det hjelper litt. Når det gjeld hvilken type så må du nesten bare søke litt rundt og se hva slags erfaringer folk har gjort seg.

Skrevet

Takk for tilbakemeldingen! Ja eg skal undersøke rundtom, men da er eit hav av produkter der ute! Kva betalte du for den behandlingen? 

Skrevet

Bare husk at enhver lakkbeskyttelse stort sett  kommer med flere kostnader enn det som blir utført den første gangen, for at beskyttelsen  skal beholde effekten så må de fleste ha «vedlikeholdsbehandlinger».

Jeg vurderte sterkt en ceramisk beskyttelse til min nye Octavia, og da var det Ditec ceramic ultra som på ingen måte kan sammenlignes med en vanlig Ditec behandling (det hadde jeg på min forrige bil, og det kommer jeg aldri til å velge igjen). En Ditec ceramic ultra behandling kostet ca 9.000,-, og måtte gjentas en gang i året for 1.000,-  -  1.500,- Så enkelte behandlinger kan bli ganske kostbare totalt sett.

Denne Octaviaen har jeg valgt en voksbeskyttelse på, men det er heller ikke noe som fungerer for evig, så det må også jevnlig behandles enten på egen hånd, eller ved at en leverer bilen til en bilpleier, og dette koster jo også en del penger. Enten i form av kjøp av produkter (og evt poleringsmaskin), eller ved at en leverer bilen inn til behandling ved behov.

Så forhør deg litt om de forskjellige typer lakkbeskyttelse som finnes, og velg den som vil fungere best for hvor du kjører for det meste (evt. mye saltede veier), hvilke muligheter du har for vedlikehold/vask vinterstid. Så et lite tilleggstips, velg heller noen med et godt rykte og som gjør en skikkelig jobb (grunnarbeid), enn å velge den billigste, for en får stort sett det en betaler for (med noen unntak selvfølgelig).

Skrevet (endret)

Veldig mange gode poenger her@Superb llllll, og takk for mange gode tips! Eg skal sjekke ut litt i Bergensområdet, og dei bør jo ha eindel her mtp mykje salting og dårleg vær. Veit heller ikkje kva som er gjort med bilen når den kjeme frå fabrikk, ei heller om lakken er sterk på desse Skodaene. Har du nokon formeninger om dette? 

Endret av RuneT
Skrevet (endret)

Bilene leveres med en hvit beskyttelsesfolie fra fabrikk, som stort sett kun dekker panser, tak og deler av bakluken. Og bilene utsettes for veldig mye forurensing på sine transportetapper hit til Norge, så bilene er ikke så rene som en skulle tro........

Bilene leveres stort sett ubeskyttet til kundene, såfremt kunden ikke har bestilt noe mer. De blir kun klargjort, og dessverre så synes det altfor ofte hvor dårlig tid de har for klargjøring av hver enkelt bil. Det er ofte kjørespor fra poleringsmaskiner, det sitter igjen rester av understelsbehandlingen under dørkanter/dørlister, vinduer har merker etter sugekopper etter montering fra fabrikk, etc, og dette er ikke for at de ikke har kunnskaper om dette, men kun for at det ikke blir satt av tid nok til en skikkelig klargjøring pga pris og tidspress.

Jeg bestilte en ekstra understellsbehandling til min Octavia fordi jeg også kjører i veldig mye salt på Østlandet i løpet av vinterhalvåret, og så bestilte jeg en lakkbeskyttelse fra et bilpleiefirma jeg vet gjør en meget god jobb. I sammenheng med dette, så «presset» jeg igjennom at dette firmaet også skulle ta seg av all klargjøring på denne bilen. Forhandler var litt motvillige til det i starten fordi det ble noen ekstra kostnader for dem, men denne kunden her fikk det som han ville likevel :) 

 

Anbefaler deg å lese dette og se litt på denne videoen her fra Bilpleiekongen, så ser du hva han fant på lakken på en helt ny bil, det har overrasket ganske mange personer.........

https://bilpleiekongen.no/gir-bil-perfekt/

Han har forresten også ganske mange andre fine og lærerike videoer, uten at jeg skal påstå at det kun er hva han gjør som er løsningen. Men det er interessant å se hva som faktisk finnes av forskjellige midler og hvor effektivt en bilvask kan gjøres.

 

Denne boken er også veldig lærerik,

http://bilvaskeboka.no

Lykke til med ny bil @RuneT :) 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Dette var interessant, og fantastisk nyttig for meg som for første gong har undt meg ein ny bil! 

Da eg har bestilt til no er understellsbehandling til bilen med støydemping (Dinitrol). Dette er godkjent frå Møller og sjølv om Kodiaq'n i utgongspunktet er stille, vil ei støydemping gjere da enno stillare. Men, da eg fann ut etter at eg fekk prisen på understellsbehandling, var at dette kun var ein vognbunnsbehandling der ingen hulrom ble tatt. Dette syntes eg var rart, men eg kunne legge til 1200kr på denne behandlinga og få tatt alle hulrom i tillegg. Dette anser eg som vel anvendte 1200kr sjølv om bilen er behandla frå fabrikk i alle hulrom og kanaler. . Da gjelde å være litt våken rett og slett og tørre å undersøke litt sjølv? 

Eg snakka forresten med ein kollega angåande lakkbeskyttelse. Han er ganske grundig og nøye med sin bil, og er i "dybden" når da gjelde bilhold. Da han kunne sei var at ein "sealer / coating" blir bra og danner ei blank hinne på bilen. God gammeldags voks derimot får fram dybden i lakken samstundes som da blir blankt. Så har ein tid så er da kanskje like greit å polere bilen 1-2 gonger i året, og ein vil ha ein flott bil i mangen år. Ein står litt meir friare og ein kan bruke mange forskjellige produkter utan at da skadar voksen, mens ein coating kan være kresen på vaskemidlene mtp. om den tar skade av da. Så ja, eg begynner vel å helle mot konvensjonell "vask-og-polering", men begynte å tenke på lakkbehanling når eg først skulle kjøpe meg ny bil. 

Mange takk for da, gledar meg til skikkeleg nybil?

Endret av RuneT
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Spanderte på Modesta BC-05 glass/nanocoat på Kodiaqen når jeg fikk de for 3 måneder siden. Prisen kom på 12500 for bilen, og 2500 per felgsett.
Coaten ligger like fint, og perler like godt som rett etter den ble lagt. Har sett bilder av biler som fikk lagt på Modesta glasscoat for 2 år siden (40.000 km) som også ser fantastisk bra ut.

Perlingen og forseglingen vedlikeholdes ved å vaskes med Modesta Smoke 2-3 ganger i året. Antatt levetid er mellom 3 og 5 år, selv om Modesta skriver 3 til 10 år.

 

Edit: I tillegg kjørte jeg Dinitrol understellsbehandling, slik du også har bestilt.

Endret av TheHaughom
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Eg endte opp med (etter mykje om og men) for Sonax Gullpakka (keramisk coating, 2 komponent). Ikkje så dyrt og krever ikkje for mykje eller for dyr etterbehandling. 5400kr må seiast å være ein god pris på behandlingen inkludert 2 sett felger. Etterbehandling koster 490 pr år. 

Endret av RuneT
Skrevet

Håper du blir fornøyd. :)

Det er ikke godt å forstå seg på hva alle de forskjellige typene behandling faktisk er og hva slags etterbehandling de har. Noen skal ha 5000+ for etterbehandling etter 1-2 år, mens andre tar 490.

Hva gjør de på en etterbehandling som koster 490? Får jo knapt bilen inn dørene før du er oppe i den prisen.

Skrevet

Ja da håpar eg også😊

Da viste seg at det var jo ein jungel der ute med både forskjellige typar lakkbeskyttelse og tilhøyrande erfaringar med desse, så eg måtte tilslutt gå etter magefølelsen. Firmaet eg valgte har fått veldig gode tilbakemeldinger og Sonax er eit gamalt godt merke, så eg har trua👍

Ja da kan du sei, men då går dei over bilen og ser etter ujevnheiter i beskyttelsen og gir den ein behandling til for at den holde i 1-2 år til. Holdbarheita på sjølve lakkbeslyttelsen er satt til 6 år. 

Er du fornøyd med den du valgte? 

  • Lik 1
Skrevet

Har ikke fått bilen enda, så det er litt tidlig å si, men det ser ut som det går på frem med WLTP-testingen, så over nyttår en gang håper jeg på å få den.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...