Gå til innhold
Elviz

Dekktrykkvarsel som ikke vil resette seg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

Byttet til sommerdekk. Resatt nytt trykk. Bilen varsler etter 5 min. Gjenta 50 ganger. Bli sprø!
Det er IKKE dekktrykkmålere i min Kodiaq, men måles via ABS bremsergreier.

Noen som har noe erfaring eller tips til feilkilder?

Skrevet

Har du fyllt opp med riktig dekktrykk, og resatt i dekk-menyen etterpå? Systemet brukar abs-føler til kvart hjul for å registrere om det har endra rotasjonshastighet pga.mindre rulleomkrets ved lite dekktrykk.  På min Superb får eg og varslelet opp, dersom eg har full last i bilen, uten å fylla ekstra i dekka..  

Skrevet
På 13.4.2021 den 19.21, Elviz skrev:

Jaggu har dekkforhandleren satt på et av dekkene i feil dimensjon... 

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 så ville jeg fått dem til å sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon på samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

Skrevet

Enig. Faren til samboeren min hadde byttet til sommerhjul. Så kom snøen som julekvelden på kjærringa. I all hast byttet han kun 2 hjul tilbake til vinterdekk igjen. Endte med hjullagrene røyk. 

Skrevet
5 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 så ville jeg fått dem til å sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon på samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

Har ikke 4x4.

 

5 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 så ville jeg fått dem til å sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon på samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

 

  • Lik 1
Skrevet
På 13.4.2021 den 19.21, Elviz skrev:

Jaggu har dekkforhandleren satt på et av dekkene i feil dimensjon... 

Jøss, var det stor forskjell på dekka da?

Skrevet

Har ikke 4x4

8 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 så ville jeg fått dem til å sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon på samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

 

1 time siden, Sjåføren skrev:

Jøss, var det stor forskjell på dekka da?

225 65 17 og 235 55 17

Skrevet (endret)
17 timer siden, Elviz skrev:

225 65 17 og 235 55 17

Det er nesten 5% forskjell på rulleomkrets, og det er jo litt ja.

Men likevel, jeg trodde varselet kom på grunn av endring av rullekretsen. Altså at hvis du hadde resatt systemet så var det godtatt at der var forskjell, men hvis noe endret seg underveis etterpå (f.eks en punktering) DA ville alarmen gå! Et eksempel: hvis du må sette på reservehjul, og resette systemet, så ville systemet akseptere avvikende rulleomkrets så lenge den var tilnærmet konstant. Noe forskjell blir det ved svinging.

Men, mulig jeg tar feil. Har aldri prøvd å få systemet til å godta et stort avvik.

Endret av Sjåføren
Skrevet
2 timer siden, Sjåføren skrev:

Det er nesten 5% forskjell på rulleomkrets, og det er jo litt ja.

Men likevel, jeg trodde varselet kom på grunn av endring av rullekretsen. Altså at hvis du hadde resatt systemet så var det godtatt at der var forskjell, men hvis noe endret seg underveis etterpå (f.eks en punktering) DA ville alarmen gå! Et eksempel: hvis du må sette på reservehjul, og resette systemet, så ville systemet akseptere avvikende rulleomkrets så lenge den var tilnærmet konstant. Noe forskjell blir det ved svinging.

Men, mulig jeg tar feil. Har aldri prøvd å få systemet til å godta et stort avvik.

Den godtar resetting, men slår seg på etter få min kjøring. Vet ikke mer om systemet, men alt i orden nå!

 

DSG kassa ble forøvrig forvirra også... hang lenge på gira noen ganger. Og ville ikke i 6 på motorvei... 

 

Men alt er fint nå!

Skrevet

Det gale dekket var bak. Antar bilens overvåker samtlige dekk med tanke på stabilitet osv. Så antar derfor "computern" i bilen ble forvirra.

Skrevet
På 17.4.2021 den 22.18, Elviz skrev:

Det gale dekket var bak. Antar bilens overvåker samtlige dekk med tanke på stabilitet osv. Så antar derfor "computern" i bilen ble forvirra.

Ja, traction-controll/ESP brukar jo og signalet frå abs-giverane..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...