GĂ„ til innhold
Elviz

Dekktrykkvarsel som ikke vil resette seg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

Byttet til sommerdekk. Resatt nytt trykk. Bilen varsler etter 5 min. Gjenta 50 ganger. Bli sprĂž!
Det er IKKE dekktrykkmÄlere i min Kodiaq, men mÄles via ABS bremsergreier.

Noen som har noe erfaring eller tips til feilkilder?

Skrevet

Har du fyllt opp med riktig dekktrykk, og resatt i dekk-menyen etterpÄ? Systemet brukar abs-fÞler til kvart hjul for Ä registrere om det har endra rotasjonshastighet pga.mindre rulleomkrets ved lite dekktrykk.  PÄ min Superb fÄr eg og varslelet opp, dersom eg har full last i bilen, uten Ä fylla ekstra i dekka..  

Skrevet
PĂ„ 13.4.2021 den 19.21, Elviz skrev:

Jaggu har dekkforhandleren satt pÄ et av dekkene i feil dimensjon... 

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 sÄ ville jeg fÄtt dem til Ä sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon pÄ samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

Skrevet

Enig. Faren til samboeren min hadde byttet til sommerhjul. SÄ kom snÞen som julekvelden pÄ kjÊrringa. I all hast byttet han kun 2 hjul tilbake til vinterdekk igjen. Endte med hjullagrene rÞyk. 

Skrevet
5 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 sÄ ville jeg fÄtt dem til Ä sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon pÄ samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

Har ikke 4x4.

 

5 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 sÄ ville jeg fÄtt dem til Ä sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon pÄ samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

 

  • Lik 1
Skrevet

Har ikke 4x4

8 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 sÄ ville jeg fÄtt dem til Ä sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon pÄ samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

 

1 time siden, SjÄfÞren skrev:

JÞss, var det stor forskjell pÄ dekka da?

225 65 17 og 235 55 17

Skrevet (endret)
17 timer siden, Elviz skrev:

225 65 17 og 235 55 17

Det er nesten 5% forskjell pÄ rulleomkrets, og det er jo litt ja.

Men likevel, jeg trodde varselet kom pÄ grunn av endring av rullekretsen. AltsÄ at hvis du hadde resatt systemet sÄ var det godtatt at der var forskjell, men hvis noe endret seg underveis etterpÄ (f.eks en punktering) DA ville alarmen gÄ! Et eksempel: hvis du mÄ sette pÄ reservehjul, og resette systemet, sÄ ville systemet akseptere avvikende rulleomkrets sÄ lenge den var tilnÊrmet konstant. Noe forskjell blir det ved svinging.

Men, mulig jeg tar feil. Har aldri prÞvd Ä fÄ systemet til Ä godta et stort avvik.

Endret av SjÄfÞren
Skrevet
2 timer siden, SjÄfÞren skrev:

Det er nesten 5% forskjell pÄ rulleomkrets, og det er jo litt ja.

Men likevel, jeg trodde varselet kom pÄ grunn av endring av rullekretsen. AltsÄ at hvis du hadde resatt systemet sÄ var det godtatt at der var forskjell, men hvis noe endret seg underveis etterpÄ (f.eks en punktering) DA ville alarmen gÄ! Et eksempel: hvis du mÄ sette pÄ reservehjul, og resette systemet, sÄ ville systemet akseptere avvikende rulleomkrets sÄ lenge den var tilnÊrmet konstant. Noe forskjell blir det ved svinging.

Men, mulig jeg tar feil. Har aldri prÞvd Ä fÄ systemet til Ä godta et stort avvik.

Den godtar resetting, men slÄr seg pÄ etter fÄ min kjÞring. Vet ikke mer om systemet, men alt i orden nÄ!

 

DSG kassa ble forÞvrig forvirra ogsÄ... hang lenge pÄ gira noen ganger. Og ville ikke i 6 pÄ motorvei... 

 

Men alt er fint nÄ!

Skrevet

Det gale dekket var bak. Antar bilens overvÄker samtlige dekk med tanke pÄ stabilitet osv. SÄ antar derfor "computern" i bilen ble forvirra.

Skrevet
PĂ„ 17.4.2021 den 22.18, Elviz skrev:

Det gale dekket var bak. Antar bilens overvÄker samtlige dekk med tanke pÄ stabilitet osv. SÄ antar derfor "computern" i bilen ble forvirra.

Ja, traction-controll/ESP brukar jo og signalet frÄ abs-giverane..

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Jeg har fĂ„tt samme varsel pĂ„ Skoda Octavia 2019 mod. Det kom pĂ„ vei til hytta, men var borte dagen etter. PĂ„ hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid fĂžr om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig Ă„ feilsĂžke pĂ„ nett, jeg har ikke direkte hatt en sĂ„nn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan vĂŠre bakhjula. Har du firehjulstrekk sĂ„ kan det vĂŠre bakakseldiff/Haldex ogsĂ„. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen gĂ„r rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjĂžre at det rister i rattet. Som du sier, det kan vĂŠre en foring eller bĂŠrekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dĂ„rlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter ogsĂ„? Og du vil ha hĂžrt at lydnivĂ„et har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder nĂ„r du kjĂžrer over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsomrĂ„de ubalanse i dekk/felg. Det kan ogsĂ„ vĂŠre at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, hĂ„per du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfĂžlging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivĂ„.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren stĂ„r pĂ„ laveste trinn og er rĂžd? Finner ikke ut av dette i brukerhĂ„ndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge Ă„ gĂ„ pĂ„ 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om pĂ„ dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. MĂ„lt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil pĂ„ ved Ă„ dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her fĂ„r jeg litt variabel blink i prĂžvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frĂ„ ECU til innsprĂžytingsdyse sĂ„ lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. SĂ„ til spĂžrsmĂ„let. Dersom jeg kjĂžper ECU frĂ„ hĂžgger , kva mĂ„ til for Ă„ ta denne i bruk. Er det mulig Ă„ montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dĂžrlĂ„ser osv, eller mĂ„ koding gjĂžres fĂžrst for at vi skal fĂ„ strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriĂžse tips til kva som mĂ„ til for Ă„ fĂ„ bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt Ă„ riste nĂ„r jeg kjĂžrer i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan vĂŠre foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet sĂ„ gĂ„r bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan vĂŠre , det er litt lettere enn at jeg mĂ„ innom flere verksted for Ă„ finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvĂ„r.  NĂ„r jeg slĂ„r inn mitt VIN nummer fĂ„r jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tĂžr ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for Ă„ Ăždelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trĂžbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, mĂ„ du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrĂ„det/ NAF om nĂždvendig. Er bilen kjĂžpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (MĂžller?..) Ellers ville eg gĂ„tt inn pĂ„ vegvesenet sine sider, funne navn pĂ„ tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for Ă„ hĂžyre om problema med bilen har vore der lenge.  DĂ„ har du meir kunnskap og meir Ă„ argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, Ăžnsker og hĂžre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjĂžpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjĂžre at nĂ„ jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk pĂ„ nybil garanti sĂ„ null stress. eg leverte bil inn pĂ„ verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prĂžvet alternativ 1... sĂ„ 2.... sĂ„ 3.... sĂ„ 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, sĂ„ det beklaget de for. og fant ut av det etter forsĂžk 5. jeg fikk bilen, det fĂžrste jeg la merke til at nĂ„r jeg starten den var det vibrasjoner pĂ„ tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, sĂ„ var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prĂžve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter pĂ„ at over gang fra el til bensin under kjĂžring ikke alltid er like smuuud som det skal vĂŠre, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen fĂžr bensin motor kobler seg inn... fĂ„r meg til og kjenne pĂ„ en fĂžlelse jeg ikke Ăžnsker etter kjĂžp av bil til ca 350.000.- fĂ„r meg til og tenke pĂ„ og heve kjĂžp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har ogsĂ„ problemer med appen. FĂ„r ikke lov til Ă„ lĂ„se eller lĂ„se opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...