GĂ„ til innhold
Elviz

Dekktrykkvarsel som ikke vil resette seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Byttet til sommerdekk. Resatt nytt trykk. Bilen varsler etter 5 min. Gjenta 50 ganger. Bli sprĂž!
Det er IKKE dekktrykkmÄlere i min Kodiaq, men mÄles via ABS bremsergreier.

Noen som har noe erfaring eller tips til feilkilder?

Skrevet

Har du fyllt opp med riktig dekktrykk, og resatt i dekk-menyen etterpÄ? Systemet brukar abs-fÞler til kvart hjul for Ä registrere om det har endra rotasjonshastighet pga.mindre rulleomkrets ved lite dekktrykk.  PÄ min Superb fÄr eg og varslelet opp, dersom eg har full last i bilen, uten Ä fylla ekstra i dekka..  

Skrevet
PĂ„ 13.4.2021 den 19.21, Elviz skrev:

Jaggu har dekkforhandleren satt pÄ et av dekkene i feil dimensjon... 

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 sÄ ville jeg fÄtt dem til Ä sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon pÄ samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

Skrevet

Enig. Faren til samboeren min hadde byttet til sommerhjul. SÄ kom snÞen som julekvelden pÄ kjÊrringa. I all hast byttet han kun 2 hjul tilbake til vinterdekk igjen. Endte med hjullagrene rÞyk. 

Skrevet
5 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!

Har ikke 4x4.

5 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!

• Lik 1
Skrevet

Har ikke 4x4

8 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!

1 time siden, SjÄfÞren skrev:

JÞss, var det stor forskjell pÄ dekka da?

225 65 17 og 235 55 17

Skrevet (endret)
17 timer siden, Elviz skrev:

225 65 17 og 235 55 17

Det er nesten 5% forskjell pÄ rulleomkrets, og det er jo litt ja.

Men likevel, jeg trodde varselet kom pÄ grunn av endring av rullekretsen. AltsÄ at hvis du hadde resatt systemet sÄ var det godtatt at der var forskjell, men hvis noe endret seg underveis etterpÄ (f.eks en punktering) DA ville alarmen gÄ! Et eksempel: hvis du mÄ sette pÄ reservehjul, og resette systemet, sÄ ville systemet akseptere avvikende rulleomkrets sÄ lenge den var tilnÊrmet konstant. Noe forskjell blir det ved svinging.

Men, mulig jeg tar feil. Har aldri prÞvd Ä fÄ systemet til Ä godta et stort avvik.

Endret av SjÄfÞren
Skrevet
2 timer siden, SjÄfÞren skrev:

Det er nesten 5% forskjell pÄ rulleomkrets, og det er jo litt ja.

Men likevel, jeg trodde varselet kom pÄ grunn av endring av rullekretsen. AltsÄ at hvis du hadde resatt systemet sÄ var det godtatt at der var forskjell, men hvis noe endret seg underveis etterpÄ (f.eks en punktering) DA ville alarmen gÄ! Et eksempel: hvis du mÄ sette pÄ reservehjul, og resette systemet, sÄ ville systemet akseptere avvikende rulleomkrets sÄ lenge den var tilnÊrmet konstant. Noe forskjell blir det ved svinging.

Men, mulig jeg tar feil. Har aldri prÞvd Ä fÄ systemet til Ä godta et stort avvik.

Den godtar resetting, men slÄr seg pÄ etter fÄ min kjÞring. Vet ikke mer om systemet, men alt i orden nÄ!

DSG kassa ble forÞvrig forvirra ogsÄ... hang lenge pÄ gira noen ganger. Og ville ikke i 6 pÄ motorvei... 

Men alt er fint nÄ!

Skrevet

Det gale dekket var bak. Antar bilens overvÄker samtlige dekk med tanke pÄ stabilitet osv. SÄ antar derfor "computern" i bilen ble forvirra.

Skrevet
PĂ„ 17.4.2021 den 22.18, Elviz skrev:

Det gale dekket var bak. Antar bilens overvÄker samtlige dekk med tanke pÄ stabilitet osv. SÄ antar derfor "computern" i bilen ble forvirra.

Ja, traction-controll/ESP brukar jo og signalet frÄ abs-giverane..

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...