Gå til innhold
Martin Octavia II

Feilkodeleser / Diagnoseverktøy


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat kjøpt en Octavia Scout 2008 mod med 2,0 turbodiesel. Bilen er et reperasjonsobjekt og jeg ønsker råd angående kjøp av feilkodeleser. Jeg er kjent med at den bør kunne lese/ slette feilkoder og jeg ønsker et "eget instrument", altså ikke noe jeg bruker sammen med mobiltlf. Har noen her erfaring med 15-1375, 15-1367 og 15-1305 fra Biltema? Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/11/2021 den 16.32, Martin Octavia II skrev:

Hei

Jeg har akkurat kjøpt en Octavia Scout 2008 mod med 2,0 turbodiesel. Bilen er et reperasjonsobjekt og jeg ønsker råd angående kjøp av feilkodeleser. Jeg er kjent med at den bør kunne lese/ slette feilkoder og jeg ønsker et "eget instrument", altså ikke noe jeg bruker sammen med mobiltlf. Har noen her erfaring med 15-1375, 15-1367 og 15-1305 fra Biltema? Mvh Martin

Hei,

Har ikke noe erfaring med biltema diagnoseutstyr. Men, du får som oftest bare lest ut overfladiske feilkoder med disse, så langt jeg vet (lest litt rundt omkring) selv om du ikke ønsker kontakt enhet som du bruker med mobil, vil jeg anbefale det, på det sterkeste, da du får mye mer nyttig informasjon og mulighet til å programmere opp mye. Om det er reperasjonsobjekt, så kan det godt hende diverse deler må programmeres inn for å fungere tilfredstillende. Lys o.l må kjøres i grunninstilling. Dette er ikke mulig med biltema utstyr.

Jeg har obdeleven personlig, det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/12/2021 den 13.49, Marius skrev:

Har ikke noe erfaring med biltema diagnoseutstyr.

Har benyttet meg litt av dette selv, men da på enda eldre modeller av dette (og selv der kom denne til kort).

Det er som du sier, disse klarer kun å lese det overfladiske og vil sansynligvis ikke hjelpe deg med å finne den feilen du er ute etter å finne. I tillegg, så kan ikke denne heller fjerne feilkoder, eller kode inn diverse.

Ville nok gått på litt mer proft utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! OK, da vil jeg gå for en "On-Board Diagnostics" enhet for mobil. Jeg har vært inne å kikket på fabrikatet obdeleven sin hjemmeside og der opererer de med 12 måneders lisens og pakker på 100 credits. Med fare for å bli ansett som gjerrig så har jeg vært borti dette ved kjøp av skolebøker hvor man ender opp med å betale for samme bok om igjen flere ganger. Jeg er bare prinsipielt litt imot å kjøpe ett verktøy, for så å betale for å kunne bruke det innenfor en periode. Altså, er det slik hele feilkodeleserbransjen fungerer? Hvilke fabrikater er ansett som gode fabrikat som trolig vil være der i morgen også? Jeg ser at jeg må kjøpe et adapter slik at jeg får brukt enheten med Skoda, og det er greit nok. Skoda er en veldig god bil, så dette blir ikke min siste Octavia.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/13/2021 den 14.43, Martin Octavia II skrev:

Takk for svar! OK, da vil jeg gå for en "On-Board Diagnostics" enhet for mobil. Jeg har vært inne å kikket på fabrikatet obdeleven sin hjemmeside og der opererer de med 12 måneders lisens og pakker på 100 credits. Med fare for å bli ansett som gjerrig så har jeg vært borti dette ved kjøp av skolebøker hvor man ender opp med å betale for samme bok om igjen flere ganger. Jeg er bare prinsipielt litt imot å kjøpe ett verktøy, for så å betale for å kunne bruke det innenfor en periode. Altså, er det slik hele feilkodeleserbransjen fungerer? Hvilke fabrikater er ansett som gode fabrikat som trolig vil være der i morgen også? Jeg ser at jeg må kjøpe et adapter slik at jeg får brukt enheten med Skoda, og det er greit nok. Skoda er en veldig god bil, så dette blir ikke min siste Octavia.

 

Hei igjen.

Dette er en ny modell dem innførte tidligere i år. Om du leser litt mer, i forhold til bruk av credits og pro abonnement. Så ser du hva det inneholder. F.eks om du kun kjøper enheten, kan du fint lese av alle feilkoder på alle VAG biler og i nær fremtid BMWer også. Credits bruker man kun til one-click apper, for å "automatisk" programmere ting. Pro abb. Brukes til å kunne gå inn å programmere dypere i styreenhetene. 

Du har alternativ, som du trenger pc til. Det er VCDS, dette er veldig dyrt og med begrensing på hvor mange biler du kan lese av. F.eks maks 3 biler på 1 lisens. Og denne koster fort 3-4000,- med lisens og kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha et system som kan brukes på alt av vag modeller med en ekstern Pc så er nok VCDS et godt valg.
Den selges for litt over 6000kr for ubegrenset med kjøretøy, noen er begrenset til 1 eller 3 kjøretøy og dermed rimeligere.
Men her må du også ha en PC i tillegg, en liten laptop er ikke akkurat dyrt om en finner en grei brukt.

Dette systemet er laget kun for vag og virker dermed veldig bra til dette, da får du mye mer enn bare mulighetene til å lese ut feilkoder.

https://www.ross-tech.com/index.html

Et kjapt søk på finn.no viset at mange leier ut dette og det er jo en mulighet til å tjene det inn utgiften på dette.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?abTestKey=controlsuggestions&q=vcds&sort=RELEVANCE

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar! Jula innhentet meg så jeg ble opptatt på andre arenaer, derfor treigt svar. Check engine-lampe, glødelampefeil og tett partikkelfilter-lampe lyser opp hele instrumentpanelet, så jeg trenger ikke julebelysning i år....! 

VCDS er sikkert et meget bra produkt, men jeg skrur bare litt på min egen bil og kan ikke forsvare prisen. Jeg vil da velge noe fra obdeleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...