Gå til innhold
Martin Octavia II

Feilkodeleser / Diagnoseverktøy


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har akkurat kjøpt en Octavia Scout 2008 mod med 2,0 turbodiesel. Bilen er et reperasjonsobjekt og jeg ønsker råd angående kjøp av feilkodeleser. Jeg er kjent med at den bør kunne lese/ slette feilkoder og jeg ønsker et "eget instrument", altså ikke noe jeg bruker sammen med mobiltlf. Har noen her erfaring med 15-1375, 15-1367 og 15-1305 fra Biltema? Mvh Martin

Skrevet
På 12/11/2021 den 16.32, Martin Octavia II skrev:

Hei

Jeg har akkurat kjøpt en Octavia Scout 2008 mod med 2,0 turbodiesel. Bilen er et reperasjonsobjekt og jeg ønsker råd angående kjøp av feilkodeleser. Jeg er kjent med at den bør kunne lese/ slette feilkoder og jeg ønsker et "eget instrument", altså ikke noe jeg bruker sammen med mobiltlf. Har noen her erfaring med 15-1375, 15-1367 og 15-1305 fra Biltema? Mvh Martin

Hei,

Har ikke noe erfaring med biltema diagnoseutstyr. Men, du får som oftest bare lest ut overfladiske feilkoder med disse, så langt jeg vet (lest litt rundt omkring) selv om du ikke ønsker kontakt enhet som du bruker med mobil, vil jeg anbefale det, på det sterkeste, da du får mye mer nyttig informasjon og mulighet til å programmere opp mye. Om det er reperasjonsobjekt, så kan det godt hende diverse deler må programmeres inn for å fungere tilfredstillende. Lys o.l må kjøres i grunninstilling. Dette er ikke mulig med biltema utstyr.

Jeg har obdeleven personlig, det fungerer veldig bra.

Skrevet
På 12/12/2021 den 13.49, Marius skrev:

Har ikke noe erfaring med biltema diagnoseutstyr.

Har benyttet meg litt av dette selv, men da på enda eldre modeller av dette (og selv der kom denne til kort).

Det er som du sier, disse klarer kun å lese det overfladiske og vil sansynligvis ikke hjelpe deg med å finne den feilen du er ute etter å finne. I tillegg, så kan ikke denne heller fjerne feilkoder, eller kode inn diverse.

Ville nok gått på litt mer proft utstyr.

Skrevet

Takk for svar! OK, da vil jeg gå for en "On-Board Diagnostics" enhet for mobil. Jeg har vært inne å kikket på fabrikatet obdeleven sin hjemmeside og der opererer de med 12 måneders lisens og pakker på 100 credits. Med fare for å bli ansett som gjerrig så har jeg vært borti dette ved kjøp av skolebøker hvor man ender opp med å betale for samme bok om igjen flere ganger. Jeg er bare prinsipielt litt imot å kjøpe ett verktøy, for så å betale for å kunne bruke det innenfor en periode. Altså, er det slik hele feilkodeleserbransjen fungerer? Hvilke fabrikater er ansett som gode fabrikat som trolig vil være der i morgen også? Jeg ser at jeg må kjøpe et adapter slik at jeg får brukt enheten med Skoda, og det er greit nok. Skoda er en veldig god bil, så dette blir ikke min siste Octavia.

 

Skrevet
På 12/13/2021 den 14.43, Martin Octavia II skrev:

Takk for svar! OK, da vil jeg gå for en "On-Board Diagnostics" enhet for mobil. Jeg har vært inne å kikket på fabrikatet obdeleven sin hjemmeside og der opererer de med 12 måneders lisens og pakker på 100 credits. Med fare for å bli ansett som gjerrig så har jeg vært borti dette ved kjøp av skolebøker hvor man ender opp med å betale for samme bok om igjen flere ganger. Jeg er bare prinsipielt litt imot å kjøpe ett verktøy, for så å betale for å kunne bruke det innenfor en periode. Altså, er det slik hele feilkodeleserbransjen fungerer? Hvilke fabrikater er ansett som gode fabrikat som trolig vil være der i morgen også? Jeg ser at jeg må kjøpe et adapter slik at jeg får brukt enheten med Skoda, og det er greit nok. Skoda er en veldig god bil, så dette blir ikke min siste Octavia.

 

Hei igjen.

Dette er en ny modell dem innførte tidligere i år. Om du leser litt mer, i forhold til bruk av credits og pro abonnement. Så ser du hva det inneholder. F.eks om du kun kjøper enheten, kan du fint lese av alle feilkoder på alle VAG biler og i nær fremtid BMWer også. Credits bruker man kun til one-click apper, for å "automatisk" programmere ting. Pro abb. Brukes til å kunne gå inn å programmere dypere i styreenhetene. 

Du har alternativ, som du trenger pc til. Det er VCDS, dette er veldig dyrt og med begrensing på hvor mange biler du kan lese av. F.eks maks 3 biler på 1 lisens. Og denne koster fort 3-4000,- med lisens og kabel.

Skrevet

Om du vil ha et system som kan brukes på alt av vag modeller med en ekstern Pc så er nok VCDS et godt valg.
Den selges for litt over 6000kr for ubegrenset med kjøretøy, noen er begrenset til 1 eller 3 kjøretøy og dermed rimeligere.
Men her må du også ha en PC i tillegg, en liten laptop er ikke akkurat dyrt om en finner en grei brukt.

Dette systemet er laget kun for vag og virker dermed veldig bra til dette, da får du mye mer enn bare mulighetene til å lese ut feilkoder.

https://www.ross-tech.com/index.html

Et kjapt søk på finn.no viset at mange leier ut dette og det er jo en mulighet til å tjene det inn utgiften på dette.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?abTestKey=controlsuggestions&q=vcds&sort=RELEVANCE

 

 

 

 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar! Jula innhentet meg så jeg ble opptatt på andre arenaer, derfor treigt svar. Check engine-lampe, glødelampefeil og tett partikkelfilter-lampe lyser opp hele instrumentpanelet, så jeg trenger ikke julebelysning i år....! 

VCDS er sikkert et meget bra produkt, men jeg skrur bare litt på min egen bil og kan ikke forsvare prisen. Jeg vil da velge noe fra obdeleven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...