Gå til innhold
OMT

Webasto virker ikke


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg kjøpte en octavia 2014 modell for ca 2 mnd siden.

Webasto/kupevarmer virket 2 ganger, etter det har den ikke virket.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hvordan jeg kan gå frem for å sjekke ut hva som er galt.

Skrevet
OMT skrev (På 1/8/2022 den 15.27):

Hei.

Jeg kjøpte en octavia 2014 modell for ca 2 mnd siden.

Webasto/kupevarmer virket 2 ganger, etter det har den ikke virket.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hvordan jeg kan gå frem for å sjekke ut hva som er galt.

Hei,

Eneste måten å si sikkert hva som er galt, er å ta en diagnose på den.

Sikkert ikke det du ønsket å høre, men. Dessverre.

Skrevet

Takk for svar, hadde en anelse om at det kom noe slikt, men tenkte at det var greit å spørre tilfelle det var noen som hadde et enkelt forslag å sjekke noe ut på. 

Det var en som sa det kunne ha vert for lite diesel eller lav batteri spenning, når dieselvarmeren ble slått på og kanskje feilen hadde hengt seg opp,  men det er vel ikke noen vits å prøve å resette med å koble batteriet av og på. Det blir vel bare enda flere ting som blir problem.

Skrevet
OMT skrev (På 9.1.2022 den 0.58):

Takk for svar, hadde en anelse om at det kom noe slikt, men tenkte at det var greit å spørre tilfelle det var noen som hadde et enkelt forslag å sjekke noe ut på. 

Det var en som sa det kunne ha vert for lite diesel eller lav batteri spenning, når dieselvarmeren ble slått på og kanskje feilen hadde hengt seg opp,  men det er vel ikke noen vits å prøve å resette med å koble batteriet av og på. Det blir vel bare enda flere ting som blir problem.

Ja, den kan være blokkert pga for lav batteri spenning eller for lite diesel. Om det er en av disse tingene, blir den blokkert etter 3 start forsøk.
Men, dette er en "software" sperre/blokkering. Så, eneste måten å låse den opp på, er inn med diagnose utstyr :( 

Skrevet

Tusen takk for info. Veldig nyttig å vite til seinere.

Da får jeg gå til et verksted å kvittere dette.

Da må det i såfal være batteriet, drivstoff er det hvertfall ikke det har ikke vert under halv tank siden jeg fikk bilen. Men jeg har stort sett bare småkjøring noen få kilometer frem og tilbake mellom 5 og 10 km totalt.

Fotball, skole, musikk, svømming, ski, osv. alt innen for ca 8km Så det et jo et problem.

Problemet er jo at det viser ingen steder om det er lav batteri spenning eller ikke, eller noe varsel om dette, eller gjør det det?

Er det slik at dersom det er lav batteri spenning, og jeg starter bilen, så vil webastoen virke dersom jeg starter bilen før jeg prøver å slå webastoen på fordi da får den ladespenning fra dynamoen.

Vil det i såfall resette den ene eller to forsøkene eg har prøvd å starte webastoen før jeg startet bilen og nullstille blokkeringen?

 

Skrevet
OMT skrev (På 9.1.2022 den 13.02):

Tusen takk for info. Veldig nyttig å vite til seinere.

Da får jeg gå til et verksted å kvittere dette.

Da må det i såfal være batteriet, drivstoff er det hvertfall ikke det har ikke vert under halv tank siden jeg fikk bilen. Men jeg har stort sett bare småkjøring noen få kilometer frem og tilbake mellom 5 og 10 km totalt.

Fotball, skole, musikk, svømming, ski, osv. alt innen for ca 8km Så det et jo et problem.

Problemet er jo at det viser ingen steder om det er lav batteri spenning eller ikke, eller noe varsel om dette, eller gjør det det?

Er det slik at dersom det er lav batteri spenning, og jeg starter bilen, så vil webastoen virke dersom jeg starter bilen før jeg prøver å slå webastoen på fordi da får den ladespenning fra dynamoen.

Vil det i såfall resette den ene eller to forsøkene eg har prøvd å starte webastoen før jeg startet bilen og nullstille blokkeringen?

 

Her var det mange spørsmål, se om jeg kan greie å svare på mesteparten ;) 

Nå er det slik, at under en viss temperatur, så starter også webasto automatisk med bilen, det er et eget menyvalg i multimedia enheten din om dette.
Dette kan selvfølgelig også gjøre at den blir sotet ned, da om du har veldig korte turer, typen 5-10minutter turer. Webasto skal helst gå i minst 15-20 minutter, når den først starter, for å brenne rent brennkammeret for sot (Den soter veldig ved oppstart, da den spruter inn ren diesel)

Ingen steder i bilen om det er lav batteri spenning eller ikke, det stemmer. med hyppig bruk av bil på veldig korte turer i vinterhalvåret, så lønner det seg å vedlikeholds lade den, 2-3 ganger i lløpet av disse 5-6 mnd med kalde temperaturer.

Jeg er litt usikker på voltgrensa for at webasto skal starte og ikke starte. Om dette nullstiller blokkeringen regner jeg med, samme som ved for lite diesel, d.v.s når tankmåleren lyser, får du ikke start på webasto. Prøver du 2 ganger uten start da, og fyller opp tanken. Så er jeg ganske så sikker på at den blir nullstilt så du får 3 nye forsøk neste gang. (Jeg har hatt bil med webasto siste 12-13årene, og aldri greid å blokkere denne, grunnet batterispenning eller lite drivstoff)

Men, det er jo dette med at man må ha diagnose utstyr for å finne ut av det.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar. Veldig flott at du tar deg tid til å svare på en så skikkelig måte.

Da kan jeg forsøke å koble ut den automatiske oppstarten av webastoen, slik at den ikke starter opp på alle småturer, men bare når jeg slår den på manuelt og lar den gå litt lengre tid.

Så får jeg lade batteriet helt opp noen ganger gjennom vinteren.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Har ikke fått anledning til å gå på verksted enda, men det var en som sa eg kunne gjøre et forsøk på å koble fra batteriet, for å se om problemet forsvinner da. Men da er eg redd det bare kommer flere feiler. Men eg har vurdert det, det kan jo hende det går bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...