Gå til innhold
OMT

Webasto virker ikke


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg kjøpte en octavia 2014 modell for ca 2 mnd siden.

Webasto/kupevarmer virket 2 ganger, etter det har den ikke virket.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hvordan jeg kan gå frem for å sjekke ut hva som er galt.

Skrevet
OMT skrev (På 1/8/2022 den 15.27):

Hei.

Jeg kjøpte en octavia 2014 modell for ca 2 mnd siden.

Webasto/kupevarmer virket 2 ganger, etter det har den ikke virket.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hvordan jeg kan gå frem for å sjekke ut hva som er galt.

Hei,

Eneste måten å si sikkert hva som er galt, er å ta en diagnose på den.

Sikkert ikke det du ønsket å høre, men. Dessverre.

Skrevet

Takk for svar, hadde en anelse om at det kom noe slikt, men tenkte at det var greit å spørre tilfelle det var noen som hadde et enkelt forslag å sjekke noe ut på. 

Det var en som sa det kunne ha vert for lite diesel eller lav batteri spenning, når dieselvarmeren ble slått på og kanskje feilen hadde hengt seg opp,  men det er vel ikke noen vits å prøve å resette med å koble batteriet av og på. Det blir vel bare enda flere ting som blir problem.

Skrevet
OMT skrev (På 9.1.2022 den 0.58):

Takk for svar, hadde en anelse om at det kom noe slikt, men tenkte at det var greit å spørre tilfelle det var noen som hadde et enkelt forslag å sjekke noe ut på. 

Det var en som sa det kunne ha vert for lite diesel eller lav batteri spenning, når dieselvarmeren ble slått på og kanskje feilen hadde hengt seg opp,  men det er vel ikke noen vits å prøve å resette med å koble batteriet av og på. Det blir vel bare enda flere ting som blir problem.

Ja, den kan være blokkert pga for lav batteri spenning eller for lite diesel. Om det er en av disse tingene, blir den blokkert etter 3 start forsøk.
Men, dette er en "software" sperre/blokkering. Så, eneste måten å låse den opp på, er inn med diagnose utstyr :( 

Skrevet

Tusen takk for info. Veldig nyttig å vite til seinere.

Da får jeg gå til et verksted å kvittere dette.

Da må det i såfal være batteriet, drivstoff er det hvertfall ikke det har ikke vert under halv tank siden jeg fikk bilen. Men jeg har stort sett bare småkjøring noen få kilometer frem og tilbake mellom 5 og 10 km totalt.

Fotball, skole, musikk, svømming, ski, osv. alt innen for ca 8km Så det et jo et problem.

Problemet er jo at det viser ingen steder om det er lav batteri spenning eller ikke, eller noe varsel om dette, eller gjør det det?

Er det slik at dersom det er lav batteri spenning, og jeg starter bilen, så vil webastoen virke dersom jeg starter bilen før jeg prøver å slå webastoen på fordi da får den ladespenning fra dynamoen.

Vil det i såfall resette den ene eller to forsøkene eg har prøvd å starte webastoen før jeg startet bilen og nullstille blokkeringen?

 

Skrevet
OMT skrev (På 9.1.2022 den 13.02):

Tusen takk for info. Veldig nyttig å vite til seinere.

Da får jeg gå til et verksted å kvittere dette.

Da må det i såfal være batteriet, drivstoff er det hvertfall ikke det har ikke vert under halv tank siden jeg fikk bilen. Men jeg har stort sett bare småkjøring noen få kilometer frem og tilbake mellom 5 og 10 km totalt.

Fotball, skole, musikk, svømming, ski, osv. alt innen for ca 8km Så det et jo et problem.

Problemet er jo at det viser ingen steder om det er lav batteri spenning eller ikke, eller noe varsel om dette, eller gjør det det?

Er det slik at dersom det er lav batteri spenning, og jeg starter bilen, så vil webastoen virke dersom jeg starter bilen før jeg prøver å slå webastoen på fordi da får den ladespenning fra dynamoen.

Vil det i såfall resette den ene eller to forsøkene eg har prøvd å starte webastoen før jeg startet bilen og nullstille blokkeringen?

 

Her var det mange spørsmål, se om jeg kan greie å svare på mesteparten ;) 

Nå er det slik, at under en viss temperatur, så starter også webasto automatisk med bilen, det er et eget menyvalg i multimedia enheten din om dette.
Dette kan selvfølgelig også gjøre at den blir sotet ned, da om du har veldig korte turer, typen 5-10minutter turer. Webasto skal helst gå i minst 15-20 minutter, når den først starter, for å brenne rent brennkammeret for sot (Den soter veldig ved oppstart, da den spruter inn ren diesel)

Ingen steder i bilen om det er lav batteri spenning eller ikke, det stemmer. med hyppig bruk av bil på veldig korte turer i vinterhalvåret, så lønner det seg å vedlikeholds lade den, 2-3 ganger i lløpet av disse 5-6 mnd med kalde temperaturer.

Jeg er litt usikker på voltgrensa for at webasto skal starte og ikke starte. Om dette nullstiller blokkeringen regner jeg med, samme som ved for lite diesel, d.v.s når tankmåleren lyser, får du ikke start på webasto. Prøver du 2 ganger uten start da, og fyller opp tanken. Så er jeg ganske så sikker på at den blir nullstilt så du får 3 nye forsøk neste gang. (Jeg har hatt bil med webasto siste 12-13årene, og aldri greid å blokkere denne, grunnet batterispenning eller lite drivstoff)

Men, det er jo dette med at man må ha diagnose utstyr for å finne ut av det.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar. Veldig flott at du tar deg tid til å svare på en så skikkelig måte.

Da kan jeg forsøke å koble ut den automatiske oppstarten av webastoen, slik at den ikke starter opp på alle småturer, men bare når jeg slår den på manuelt og lar den gå litt lengre tid.

Så får jeg lade batteriet helt opp noen ganger gjennom vinteren.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Har ikke fått anledning til å gå på verksted enda, men det var en som sa eg kunne gjøre et forsøk på å koble fra batteriet, for å se om problemet forsvinner da. Men da er eg redd det bare kommer flere feiler. Men eg har vurdert det, det kan jo hende det går bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...