Gå til innhold
MGee

Bytte fra 19" til 18" for å redusere støy eller holder dekkbytte?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Skoda Superb 2018 L&K STV, kjøpt brukt i 2021. Alt i alt meget fornøyd med bilen.

Men jeg reagerte på veldig mye støy fra dekkene i sommer. Da jeg byttet til vinterjulene, så var det en annen verden og jeg vil si lydproblemet er helt borte.

Sommerhjul: 19" Trinity-felger, Bridgestone Potenza S001 235/40 R19 96W fra 2017.
Vinterhjul: 18" Pegasus-felger, Pirelli 245/40 R18 97H M+S også fra 2017.

Bilen har gått lite, så begge hjulsettene er lite slitt, men jeg tenker å kjøpe nye sommerdekk.

Spørsmålet er - må jeg kanskje bytte ut de svært så fine 19"-felgene med 18" for å bli kvitt problemet?

Eller holder det å kjøpe noen gode dekk som scorer bra på comfort og lyd? Forslag?

Relaterte eldre tråder på temaet:
https://skodaforum.no/topic/132-støy-støy-støy/
https://skodaforum.no/topic/898-test-av-sommerdekk-2018/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver absolutt ikke bytte over til 18" hjul pga støynivået, det har definitivt med valg av dekkmerke å gjøre.

Min Suberb var levert med 235/45-18" Continental ContiSport Contact 5 når jeg kjøpte den ny sommeren 2019. Hadde ett ønske om 19" hjul i stedet og kjøpte meg ett sett med Zennen ZP6 19" felger og Falken FK510 245/40-19" dekk. Med bredere dekk, bredere felger, lavere profil så er jo egentlig alle kriterier for mer hjulstøy komplett, men den gang ei. De var betydelig bedre å kjøre med og merkbart lavere støy fra dekkene. Mine forrige Skodaer var levert med Pirelli P7 dekk og de er vel noe av de dekk jeg har hatt med fryktelig mye dekkstøy, så valg av dekk har utrolig mye å si for dekkstøy.

Kvalitetsdekk koster gjerne litt mer, men de gir som regel også litt mer i kvalitet og dekkstøy. Les noen dekktester og forhør deg litt med noen seriøse dekkforhandlere, så kan gi deg noen gode tips. Bare vær obs på at dekk som er mykere gjerne slites fortere.

Vinterdekk har en helt annen gummiblanding og kan dermed ikke sammenlignes med sommerdekk når det gjelder dekkstøy på noen som helst måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar!

Bra, da kan jeg beholde felgene men skal legge litt ekstra i gode dekk. Har tidligere alltid valgt Continental, men skal følge med på dekktester. Om stille dekk slites fortere så er det et enkelt valg for meg hvis støyproblemet blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Man kan generalisere og si at gamle dekk støyer mer enn nye dekk, slitte dekk støyer mer enn dekk med mye mønster, lavprofil støyer mer enn dekk med høyere profil, og gode (dyre) dekk støyer mindre enn billigdekk.

Joda, alt stemmer i en viss grad. Og det er sannheter med modifikasjoner. Det er en jungel som er vanskelig å lese seg til. Men, jeg er enig med @Superb lll, finn støymessig GODE dekk, så er de andre faktorene mindre viktige.

Lykkelig valg, og gi gjerne rapport tilbake her hvilke erfaringer du gjør deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...