Gå til innhold
Espen

Min nye Superb


Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Espen skrev:

Jeg hadde nok ventet hvis jeg var deg. Ventet til det blei rundt 0 grader. Slik som det er her hvor jeg kjører. 

Jeg har kjørt 1200 km på Pirelli nå. Lurer på om det er marked for de på finn...?

Så du er såpass fornøyd med Pirelli du også ja.........?

Som jeg har nevnt i flere innlegg både her (og andre steder) så har de gode egenskaper ellers, men på støy så er de nesten grusomme (etter min mening) nå som temperaturen har blitt under 10 grader.

 

Tja, det er sikkert en mulighet til å selge alt mulig på Finn.no, det kommer nok bare an på prisen.

Så det var en som forsøkte å selge helt ubrukte 235/40-19" Pirelli Cinturato P7 gjennom Skoda gruppa på FB, det første «budet» han fikk var på 2.000,-....... Men hvordan det endte, eller hva de evt. ble solgt for vet jeg ikke noe om. Så det kan kanskje være enklere å forsøke å bytte de inn på ditt dekkverksted, mulig de kan gi deg en bedre pris i innbytte på dem, for de selger muligens pent brukte dekk der også?

Jeg fikk i hvert fall byttet inn noen nesten nye piggdekk som fulgte med en bil jeg kjøpte til piggfrie for noen få år siden, hadde vel kjørt omtrent det samme med dem som du har gjort med dine sommerdekk.........

Skrevet

Tja.... bytte de inn hos forhandler...? Det har jeg ikke hørt om. Må nok forhøre meg der skjønner jeg. 

Skrevet

Enkelte har det i hvert fall som en mulighet, men det er klart at en ikke får så veldig godt betalt der heller, så lenge årsaken til et bytte er at en ikke er fornøyd med dem.........

Men det er jo verdt et forsøk da, det verste svaret du kan få er jo nei.

Lykke til :) 

Skrevet (endret)
På 10. oktober 2016 den 8.08, Espen skrev:

Jeg hadde nok ventet hvis jeg var deg. Ventet til det blei rundt 0 grader. Slik som det er her hvor jeg kjører. 

Jeg har kjørt 1200 km på Pirelli nå. Lurer på om det er marked for de på finn...?

Pirellidekka ville jeg ha kasta. Hvis da ikke en mercedeseier var interessert. Godt støyisolert de mercene. 

 

Endret av Scout
Skrevet
4 timer siden, Tor2r skrev:

La om dekka i går.... var rim og glatt på kvelden. Men våkna opp til 8 pluss :|

Typisk!

Ja. Det er typisk. Har vært minus her noen morgener nå. Jeg skal legge om i morgen. Da blir det nok mildere her også...

3 timer siden, Scout skrev:

Pirellidekka ville jeg ha kasta. Hvis da ikke en mercedeseier var interessert. Godt støyisolert de mercene. 

 

Enda fler som er misfornøyd med Pirelli, skjønner jeg....

Skrevet

Dette er mine nye felger. Kule med rød kant. Tror det blir kult på rød bil. 

Dekkene mine, Nokian piggfritt, var ikke kommet. Har time på fredag. 

IMG_6431.JPG

Skrevet

Det er like mange "eiker" ser jeg. 

Ser jo bra ut de felgene også. Jeg synes original felger er for dyre, selv om jeg gjerne egentlig ville hatt det. 

Det blir spennende å se felgene på bilen. Svart og rødt er jo en god combo....

Skrevet

Disse felgene er egentlig de som er standard på Style utgaven som jeg har, men jeg valgte å benytte de som vinterfelger og kjøpte i stedet de kontrastfelgene som jeg har vist frem på en del andre bilder i tillegg som sommerfelger.

 

Originalfelger er ikke spes billig, det er jeg helt enig med deg i.

Fordelen jeg ser med dem er at de er å finne på lager om en skulle være uheldig å skade en av dem slik at den ikke kan repareres, og i tillegg så slipper en ekstra ringer i navet for å få riktig diameter der og en kan bruke de samme boltene til både sommer, vinter og reservehjul. Det er mindre å ta vare på og passe på at en får med seg om uhellet skulle være ute..........

Skrevet

Ja. Det er mange fordeler med original felg. 

Det var nok lurt å bytte til vinter på de medfølgende felgene og ha kontrastfelgene på sommeren. Ser litt freshere ut. 

Skrevet

Det er jo kult når det lyser i samme farge som bilen. Diskré liten detalj. Gjør seg bra. 

Harmoniserer godt med det brune også. 

IMG_6443.JPG

IMG_6444.JPG

Skrevet

Du har jo et helt «arsenal» av farger også du nå @Espen, så du kan jo skifte farge etter været, humøret etc ;) Stilig med rød som matcher bilfargen da, og når du får på vinterfelgene med en rød stripe på i tillegg, så blir det jo helt komplett :) 

Min er det bare 3 farger å velge i mellom på, Grønn, Blå og Hvit, så da er den stort sett satt på «blå-mandag» hele tiden ;) 

 

Skrevet

He he... blå mandag. Sikkert stilig med blå    Jeg tenker det matcher bra med hvit  

Er vel litt kul ned det hvite lyset, tenker jeg. 

Det blir en rød tråd med rød stripe i interiøret og på felgene ?

Skrevet

Da har jeg fått byttet felger og dekk. 

Nokian piggfritt. 

Jeg synes jo selv at felgene ble ganske så stilig til bilen. 

IMG_6452.JPG

IMG_6454.JPG

Jeg må selvsagt se om jeg kan finne noen røde mutterdeksler....

Skrevet

Takk takk

He he... ja det var det, da, @Tor2r

Det hadde nok sikkert vært kult, men jeg tror nok ikke det blir noe av....

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...