Gå til innhold
Scout

Støy, støy, støy


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Tor2r skrev:

Er du god på venting? :)

 

Javisst! ?

Jeg lærte meg å vente da jeg leide en fyr til å finne bil til meg på bilauksjonene i New York. Det tok et par måneder. Så eksporterte jeg den til Georgia med container skip. Det tok åtte uker. Veldig morsomt da jeg tolla den inn i mottakerlandet, og kunne kjøre en fet ekte 4wd opp i fjellene etterpå. Venting er fint det ?

Skrevet
På 6.10.2016 den 22.40, Scout skrev:

Javisst! ?

Jeg lærte meg å vente da jeg leide en fyr til å finne bil til meg på bilauksjonene i New York. Det tok et par måneder. Så eksporterte jeg den til Georgia med container skip. Det tok åtte uker. Veldig morsomt da jeg tolla den inn i mottakerlandet, og kunne kjøre en fet ekte 4wd opp i fjellene etterpå. Venting er fint det ?

Jøsses, trodde ikke det gikk an å ha et sånt forhold til venting ;)

Har neppe vært i militæret å fått ødelagt venteegenskapene dine altså? Eller så har du hatt en lang karriere i grønt.. :)

Hva slags bil importere du?

 

Skrevet
2 timer siden, Tor2r skrev:

Jøsses, trodde ikke det gikk an å ha et sånt forhold til venting ;)

Har neppe vært i militæret å fått ødelagt venteegenskapene dine altså? Eller så har du hatt en lang karriere i grønt.. :)

Hva slags bil importere du?

 

Hehe. Venting handler bare om selvdisiplin og fokus. Man må erkjenne at belønningen er langt fram i tid, og at den tiden kan benyttes til noe annet konstruktivt. Personlig synes jeg tiden man bruker på å undersøke, lete, og forhandle om en bil er mest tilfredsstillende. Når den er i hus blir det litt tomt liksom. Så en ventetid er ok. Da kan man lese manualer :-)

Jeg importerte en relativt ny Toyota 4Runner. 4.0 liters V6, med 4WD/reduksjonsgear og sperrer. Jeg gir meg lenge før den gir opp. Suveren terrengbil, og god på landevei. Selges ikke i Europa. Derfor kjøpte jeg i US

Skrevet
20 timer siden, Scout skrev:

Venting handler bare om selvdisiplin og fokus.

Ah, der er problemet mitt ja ;)

  • 3 uker senere...
Skrevet

Fikk bekreftet produksjonsdato uke 47. Dvs om en måned. Etter det tar det 4-5 uker før levering. Da er vi vel oppe i nesten tre måneder fra bestilling til leveranse.

Skrevet

Det er jo enda en stund frem i tid til levering @Scout, men det nærmer seg jo i hvert fall :) 

Vet ikke hvordan det er med din tålmodighet, men det er noe av det verste jeg vet om, for den tiden virker jo helt uendelig..........

Men men, den som venter på noe godt, osv.......

Du får holde oss oppdatert @Scout :) 

 

Skrevet

Blir moro dette ja! satser på at vinteren har satt seg skikkelig slik at du får testet egenskapene til bilen skikkelig :)

 

Skrevet
1 time siden, Tor2r skrev:

Blir moro dette ja! satser på at vinteren har satt seg skikkelig slik at du får testet egenskapene til bilen skikkelig :)

 

Det vil nok ikke by på problemer. ?

  • 2 måneder senere...
Skrevet
På 25.10.2016 den 17.05, Superb lll skrev:

Det er jo enda en stund frem i tid til levering @Scout, men det nærmer seg jo i hvert fall :) 

Vet ikke hvordan det er med din tålmodighet, men det er noe av det verste jeg vet om, for den tiden virker jo helt uendelig..........

Men men, den som venter på noe godt, osv.......

Du får holde oss oppdatert @Scout :) 

 

Nå kom jo bilen etterhvert. Rakk å få den registrert i mellomjula, så jeg unngikk 11 000,- i avgiftsøkning. Ellers fikk jeg den levert med 16' felger med Continental dekk. Ekstra tykt lag med tectyl fikk jeg dem til å kline på også. Det gjorde susen mht støy: Nå er det premiumklasse over bilen synes jeg. Går som ei kule, og veldig god å kjøre. 

Innertier!

Skrevet
35 minutter siden, Scout skrev:

Nå kom jo bilen etterhvert. Rakk å få den registrert i mellomjula, så jeg unngikk 11 000,- i avgiftsøkning. Ellers fikk jeg den levert med 16' felger med Continental dekk. Ekstra tykt lag med tectyl fikk jeg dem til å kline på også. Det gjorde susen mht støy: Nå er det premiumklasse over bilen synes jeg. Går som ei kule, og veldig god å kjøre. 

Innertier!

Se her ja, gratulerer så mye med ny bil da @Scout :) 

Flott at du er fornøyd med andre dekk enn Pirelli og ekstra tectyl som rustbeskyttelse og ekstra støydemping,  høres ut som du har gjort et godt valg der :) 

Skrevet
8 minutter siden, Superb lll skrev:

Se her ja, gratulerer så mye med ny bil da @Scout :) 

Flott at du er fornøyd med andre dekk enn Pirelli og ekstra tectyl som rustbeskyttelse og ekstra støydemping,  høres ut som du har gjort et godt valg der :) 

Glemte vel å si at jeg fikk med 17" felg med Michelindekk for sommer

Skrevet
9 minutter siden, Scout skrev:

Glemte vel å si at jeg fikk med 17" felg med Michelindekk for sommer

Ok, men da kom du deg i hvert fall unna Pirelli dekka, og det er det mest vesentlige for støynivået :) 

Skrevet
50 minutter siden, Superb lll skrev:

Ok, men da kom du deg i hvert fall unna Pirelli dekka, og det er det mest vesentlige for støynivået :) 

Ja der tror jeg du har helt rett. ? (Og hvit er selvsagt kongefarge)

Skrevet

Grattis med levering og ikke minst at du er strålende fornøyd! Nå er det bare kjøre og kose deg :D

Skrevet
2 timer siden, Tor2r skrev:

Grattis med levering og ikke minst at du er strålende fornøyd! Nå er det bare kjøre og kose degår :D

Takk, takk. ?

  • 3 måneder senere...
Skrevet

En oppdatering: Jeg fikk Scout'en levert på 16" felg med 195x55 Continental piggfrie vinterdekk. Dette fungerte godt. Lavt støynivå. Nå fikk jeg skifta til sommerdekk, 17" 225 x 45 Michelin Primacy 3. Det ble et forferdelig leven i bilen etter det. På grov, slitt asfalt (som det er overalt her i midt-norge) rumler og suser det så ille, at lyden fra Canton anlegget ødelegges helt. Jeg kommer til å skifte tilbake til vinterdekka, og gi faen i å kjøre på sommerdekk. Det hjalp ikke med ekstra tykt lag med Tectyl i hverfall. Michelindekka likna mye på Pirellidekka. Kan heller ikke tenke meg at sommerdekktype vil gjøre all verdens forskjell. Ned en dimensjon for å få mer gummi, og vinterdekk for å få nok mykhet i gummien blir løsninga.

Veldig skuffende dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...