Gå til innhold
Scout

Støy, støy, støy


Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...

Hei! Satt å leste gjennom tråden nå og mulig den er død. Uansett, har selv en Scout 2015 bensin. Stusser litt over dimensjonene gitt jeg har fått med meg alle innlegg etc. Meg bekjent skal Scout ha 225/50 som original dim på 17". Dette vil jo også gi litt mer profil og muligens mindre støy. Ellers er jeg ganske fornøyd med vår, nettopp rundet 25k (har el-bil i tillegg..) har 225/50-17 continental piggdekk vinter og 225/45-18 ,michelin pilot sport 3 på sommer. Faktisk ikke opplevd noen av dimensjonene eller dekkene som et problem mtp støy. Dette er selvsagt relativt. Som andre nevner også, er dette noe jeg opplever som mest markant forskjell opp til premium biler.

Endret av AHR100
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Scout skal ha litt høyere profil enn vanlig Octavia. Tviler på det gjør det store utslaget når det gjelder støy, men store forskjeller på asfalt. Med "riktig" asfalt vil alt støye, mens Octavia kanskje noe mere enn en del andre (ikke alle) grunnet litt lite penger i støydemping. Selv har jeg nå vent meg til dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AHR100 skrev:

Hei! Satt å leste gjennom tråden nå og mulig den er død. Uansett, har selv en Scout 2015 bensin. Stusser litt over dimensjonene gitt jeg har fått med meg alle innlegg etc. Meg bekjent skal Scout ha 225/50 som original dim på 17". Dette vil jo også gi litt mer profil og muligens mindre støy. Ellers er jeg ganske fornøyd med vår, nettopp rundet 25k (har el-bil i tillegg..) har 225/50-17 continental piggdekk vinter og 225/45-18 ,michelin pilot sport 3 på sommer. Faktisk ikke opplevd noen av dimensjonene eller dekkene som et problem mtp støy. Dette er selvsagt relativt. Som andre nevner også, er dette noe jeg opplever som mest markant forskjell opp til premium biler.

Hei og velkommen til forumet @AHR100 :) 

Ja Scout har en litt høyere profil på dekka enn hva den «vanlige» Octavia har, og det kan ha litt betydning for støynivået. Men det er helt klart underlaget en kjører på og ikke minst hvilke type dekk en har som avgjør hvilket «støybilde» en vil ha i bilen.

Det er gjerne sommerdekk med hard gummi og relativt store lameller som er synderne for hjulstøy på den relativt grove asfalten vi har her i Norge, men det er også det som gir de mest slitesterke dekka. Men der har jo du Michelin og det skal du være glad for, for Pirelli, Bridgestone eller Dunlop som Skoda gjerne setter på sine biler er ikke de beste med tanke på hjulstøy. Det er gode dekk, men støy er ikke deres beste egenskap for å si det pent.

Men det kommer jo også helt an på hva en selv synes er akseptabelt eller ikke, noen reagerer ikke på ulyder, skrangling, vibrasjon, motorstøy, hjulstøy, etc i det hele tatt, mens andre hører hver minste lyd. Jeg tilhører definitivt (dessverre) den siste kategorien, og når jeg først blir klar over en lyd, så klarer jeg ikke å «koble den bort» heller, den bare irriterer mer og mer..........

Om en ikke reagerer på hjulstøy fra piggdekk på bar asfalt, så vil en mest sannsynlig ikke reagere reagere på hjulstøy fra sommerdekk heller. Jeg derimot trenger nesten hørselvern om jeg kjører en bil med piggdekk (så sant det ikke er en bil i Premiumklassen), og dermed så reagerer jeg ganske fort om det støyer fra sommerdekka også, og mine Pirelli Cinturato P7 sommerdekk havner definitivt i den kategorien. Den samme bilen som jeg har med dekk som f.eks. GoodYear, Nokian, Michelin eller Continental (i den samme dekkdimensjonen jeg har på min bil) er jo ikke til å kjenne igjen, så valg av dekk har mye å si for støy og det kjennetegnes (dessverre) fort på prisene også............

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis man for eksempel ser på Interdekk og dekkonline osv, så står det db oppgitt på dekk.

Uansett om bilen er dårlig eller godt lydisolert,  så har man ett bråkete P7 (eks 72db) og man kjøper sett ett dekk eks 68db vil det vel da bli kjempebra i forhold....

Kan man da stole på db som de gitte dekkene er oppført med og velge ett med eks 68db og det blir knall hvis man da er opptatt av dekk/veistøy? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2017 den 10.03, Ken skrev:

Hvis man for eksempel ser på Interdekk og dekkonline osv, så står det db oppgitt på dekk.

Uansett om bilen er dårlig eller godt lydisolert,  så har man ett bråkete P7 (eks 72db) og man kjøper sett ett dekk eks 68db vil det vel da bli kjempebra i forhold....

Kan man da stole på db som de gitte dekkene er oppført med og velge ett med eks 68db og det blir knall hvis man da er opptatt av dekk/veistøy? 

 

Alle dekk skal oppgis med bl.a. støy. Men det er utvendig støy, dvs den støyen som måles på en gitt avstand og høyde fra et passerende dekk. Støyen garantert målt på en "standard veitype" for å få sammenlignbare verdier, og hvor overførbart dette er til norsk, slitt asfalt er neimen ikke lett å si. Det er sikkert forskjell på mønstertype og gummiblanding også. Og jeg er heller ikke sikker på om fabrikantene måler støyen på alle sine  dekkdimensjoner. 

Det er ikke dermed sagt at hverken målt eller opplevd støy inni bilen er direkte overførbart, slik at det blir 4 dB mindre støy på det støysvakere dekket. En 3 db reduksjon skal tilsvare en halvvering av lydtrykket, men inni bilen er en blanding av både luft- og strukturbåren støy, noe som kompliserer bildet enda mer. Og det kommer an på hvilken frekvens støyen har i forhold til bilens struktur og støydemping.

Men en pekepinn kan jo oppgitt støy alltids være, brukererfaringer en annen.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjåføren har gode poenger her. Lav Db angivelse på dekk er ikke nødvendigvis en garanti for lavt støynivå. Jeg gav opp, og oppdaga at hjulstøyen ble litt svakere ?. Det er mye elendig asfalt, og jeg oppdaga etterhvert at også premiumbilene (bruker en del flytaxi) bråka godt på det underlaget. Selv kjører jeg på Michelin Premacy 3, 225/50?/17", og det er ok dekk mht støy på sommerdekk. Men jeg merka stor negativ forskjell da jeg tok av vinterdekka, som var 195/55/16". De var veldig stille. Også hjelper det å alltid ha denne lasteromsgardina trukket ut. 

Forrige uke kjøpte jeg meg noen svindyre Bose hodetelefoner med støyreduksjon  for musikkavspilling. Det hjalp vel egentlig mest ?

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjent sikkert for de fleste som leser her på forumet, så kjøpe jeg nye 19" felger til Octavia'en. 

Og de dekkene som stod på var det greit med mønster igjen, 5-6mm. Såg også at dekka var snart 5år gamle i tillegg så var dem M+S

Men!! Fytti hel***** hva de støyet. Ikke på vei/asfalt støy men sin egen støy selve dekka laget. Som å høre en jettmotor som svirret. Over 80db i hundre kmt. 

Vi kjørte på onsdag fra Møre til Vinstra og vi holdt rett og slett på å bli sprø!! 

Jeg ringte til interdekk på torsdag for å høre om jeg fikk komme på drop-in, heldigvis fikk jeg det. 

Jeg valgte noen rimelige dekk (iom jeg fortsatt ikke er sikker på om jeg skal fortsette å kjøre på 19") og utelukkende på dB + karakter på vann

Åhhh herlighet for en nydelig ride det ble, er noe svak veistøy varierer på asfalt kvalitet så klart. Men er ikke støy å snakke om lengre. 

Og dette er rimelige dekk, fatter nesten ikke at det er mulig. Nå vil det vise seg hvor mye km jeg får ut av dem da holder de 12-16 tusen er jeg kjempe fornøyd og kommer til å kjøpe samme igjen.

Ps har ikke fått målt dB på disse nye enda, men det er helt garantert mye dB lavere.

Dekka jeg i utgangspunktet tenkte å prøve var enda lavere dB og ikke på lager i butikken, så valgte noen andre. 

Si hva dere vil om billige dekk, men dekka er steike gode på støy, er kjempe overrasket. Og de har karakter B på vann. Så det bli spennende å teste når regnet kommer. 

https://www.interdekk.no/dekk/LINGLONG-235_35-WR19-TL-91W-LINGLONG-GREENMAX?223542

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 800 for et brukbart dekk i din dimensjon, @Ken er utrolig bra!

Hordan målte du støyen da?

Gamle dekk kan støye ja. Jeg kjøpte meg et brukt hjulsett engang til min forrige Octavia 2. Sumitomo i 235/45-17. Dem fikk en forferdelig resonans mellom 70 og 80, som var helt øredøvende. Det begynte så smått i 60, og det gikk nesten ikke an å kjøre i 80..... Og grepet var mildt sagt horribelt.

Spant på første og andre uten å gasse hardt, og det var på tørr asfalt. Tør ikke tenke på hvordan de var på våt vei, det var bare å roe helt ned. Ikke var det merking av produksjonsmåned heller. Beint fram farlige dekk, men mønsterdybden var helt ok, tror det var mellom 5 og 6 mm.

Så pass på ved bruktkjøp!

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor støykilde er harde og gamle dekk. Spesielt dekk med mye naturgummi vil bli harde etter 2-3 år allerede.

Dekk av samme mønster: Her vil nytt støye mindre enn slitt, da mønsterdybden fjerner lyden.

Personlig ville jeg aldri ha kjørt på Linglong eller andre kinesiske dekk, men de har blitt bedre. Det er spesielt ved våt og kald vei det utarter seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte støyen med med app på telefon i hode høyde. 

Ikke proffmåling men gir nå en viss indikasjon. @Sjåføren

@PaulusA ja gammle dekk blir harde og bråker. Og slites heller "ikke"

Vinterdekk så kjøre jeg utelukkende på dekk produsert for nordisk forhold, slik som Hakka og Continental. 

Kjørt på piggfritt i rundt 20år og aldri hatt problemer eller uhell. (Knock on wood)

Sommerdekk har jeg prøvd mye forskjellig, og titter der etter dekk som er rolige, har bra bruker-omtaler-erfaringer (google er min venn) på vann og som ikke koster 2000 pr stk.  Samt rene tester. 

Og heller ikke her har jeg hatt problemer eller uhell og hjertet i halsen opplevelser pga dekkenes egenskaper. (Knock on wood)

Og nei det er ikke fordi jeg kjøre som en gammel "hattkalj" 

Så rimelige sommerdekk kan jeg kjøre på ja, dog man MÅ gjøre sine egne undersøkelser og ikke kjøpe i blinde. 

Og man kan heller ikke stole blindt på svartmaler-tester-kjøpt og betalt.

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man ikke kan stole blindt på tester, men det er likevel klare tegn på at mye asiatiske dekk funker fint når de er ferske, ikke så godt etter to-tre år. Jeg har ihvertfall slik erfaring fra tre forskjellige asiatiske dekkfabrikat, inklusiv Hankook, Falken, Wanli som alle er mye større merker enn Linglong, Nankong, Triangle og hva alt nå heter.

Det betyr ikke at min erfaring er en fasit for disse merkene.

Derfor kjører jeg mest europeiske dekk, ihvertfall så fremt jeg kan velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.4.2017 den 19.25, Scout skrev:

@Superb lll, @PaulusA. Mye sant i det dere sier her. Jeg hater hjulstøy inderlig. Det er også slik at lyder blir veldig mye mer plagsomme med en gang man har begynt å irritere seg over dem. 

Kjørte meg en lang tur nå langs E6. Må nok konkludere med at asfalten er nedslitt ned på småsteinene, og neppe vil bli bedre i de neste åra. Objektivt sett rumler det så mye at det forstyrrer lyden fra radio/stereo vesentlig, og jeg spiller høyt.  Da er det for mye for de fleste tror jeg. 

Nei, her må det gjøres noe drastisk.

Si gjerne fra om hvordan støyisoleringa går @Ken

Hei.

Jeg har nå støyisolert dørken og hjulbrønn i bagasjerommet på min 2016 octavia, med 2mm butyl plater.

Veldig til forskjell er det blitt !! Koster litt men det var verdt det.

Vurdere å demontere av sidepanelene i bagasje rommet også for så hvordan det står til på hjulkassen og ellers, for så å legge på butyl der også.

Brukte en simpel app for å måle Db i hode høyde foran i bilen, ved kjøring på div asfalt i 60-80-100 og 110 km/t (ingen spess økning i Db fra 80-110km/t)

Skodd og målt Db på 225/40-18 og 235/35-19

Dere som har fått det med dere vet jeg kjøpte nylig nye 19" felger, men dekka som fulgte med var m+s og snart 5 1/2 år gammle og bråka som en turbinmotor, så jeg byttet dekk på drop-in hos interdekk på lillehammer da vi var på besøk hos min mor på vinstra for ca ei uke/+ siden.

Disse dekka hadde sånn syko egenlyd, at vi var på god vei til å bli gal av denne turbinlyden di laget, var oppe i hinsides 82Db på maks.

Etter dekkbytte havna Db ned på samme nivå som de andre 18" hjula mine på 74-76Db alt ettersom asfalt kvalitet.

Etter at jeg kledde med butyl, er Db havna ned på 68-72Db (bare en kort test på noen hundre meter på ganske grov asfalt bare)

Helt utrolig Db reduksjon, ikke bare totalt sett inkl dekk bytte, men også bare med butyl kledning !!

 

Så alle som plages av støy fra bak i bilen vil jeg anbefale å gjøre det samme hvertfall kle dørken og brønn med butyl.

 

 

 

Endret av Ken
skrivefeil
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ken,

Ja, forstårat du opplever dette som stor forskjell, men 3dB er den minste forskjell øret oppfatter.

68 mot 72 dB er likevel ganske mye i bilsammenheng og mest sannsynlig har også  frekvens for støy endret seg, og det betyr mye.

Hvor mye kostet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har du helt rett i.  Ikke helt lett å måle stabilt, i ett kjøretøy som beveger seg på underlag som er forskjellig fra cm til cm. 

Men det gir en viss peke pinn da, så total reduksjon fra 82 til 68-72 er enorm opplevelse.

Gikk med nesten 4 stk matter ca 40x80cm til en 600-700 kroner tot, så ikke helt ille kontra prisen på disse det var for få år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte på vinterdekk på mandag. Herrrrlig stille i bilen. Sikkert 3-4 dB i forskjell :-)

3 timer siden, Ken skrev:

Ja det har du helt rett i.  Ikke helt lett å måle stabilt, i ett kjøretøy som beveger seg på underlag som er forskjellig fra cm til cm. 

Men det gir en viss peke pinn da, så total reduksjon fra 82 til 68-72 er enorm opplevelse.

Gikk med nesten 4 stk matter ca 40x80cm til en 600-700 kroner tot, så ikke helt ille kontra prisen på disse det var for få år siden.

Hvor mye tror du man må ut med for å få noen til å gjøre jobben, @Ken?

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke snøring, men maks 2 timer inkl kaffepauser. ?

Men dette klare man helt fint å gjøre selv nede i dørken under bagasjeromsmatta.

1 stk tapetkniv med nytt blad. 

1stk plast tapetrulle, greit å bruke til å rulle ned kantene på stykkene litt

1stk kanne kaffe 

Litt snacks og litt grei musikk på anlegget.

 

Nå fant jeg ut at biltema også har alubutyl 2mm faktisk.

1: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2-stk-2000037971/

2: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-2000032878/

Stakk ut og tok bilde, så slik ble det da.

IMG_20171011_182704482.thumb.jpg.fe74b6df96c886656466c93d44d8a883.jpg

Endret av Ken
La til bilde
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ken skrev:

Nei ikke snøring, men maks 2 timer inkl kaffepauser. ?

Men dette klare man helt fint å gjøre selv nede i dørken under bagasjeromsmatta.

1 stk tapetkniv med nytt blad. 

1stk plast tapetrulle, greit å bruke til å rulle ned kantene på stykkene litt

1stk kanne kaffe 

Litt snacks og litt grei musikk på anlegget.

 

Nå fant jeg ut at biltema også har alubutyl 2mm faktisk.

1: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2-stk-2000037971/

2: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-2000032878/

Stakk ut og tok bilde, så slik ble det da.

IMG_20171011_182704482.thumb.jpg.fe74b6df96c886656466c93d44d8a883.jpg

Tusen takk @Ken! Dette må man vel klare. Litt mer spent på hjulbuer :-)

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ken Så utrolig bra! Veldig interessant det du har gjort her, og spesielt at du har gjort de enkle målingene som støtter opp din egen oppfatning av støyen i bilen. Det viser jo at med relativt rimelig og enkle midler så kan støyen reduseres. Det vil nok hjelpe å ta flere plasser (som hjulhusene), men det blir nok noe plunder å komme til.

Det du har gjort er i prinsippet det samme som gjøres i skip, å dempe/endre egensvingningene i stålplatene, samt å hindre at støyen sprer seg inn i kupeen gjennom lufta (litt forenklet forklart). Alt bart stål vil stråle ut støy på grunn av små svigninger som oppstår. Målet er å få et "dødt" materiale. Derfor vil alle "tunge" matter som limes på stålplatene vil ha en dempende effekt, og er vanlig metode for bilstereobyggere også.

Her er det bare å komme seg på rekvisitabutikken og bevilge seg litt kvalitetstid i garasjen. Dette er jo absolutt overkomlig for alle og enhver å gjøre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...